مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

افشای راز تکامل کهکشان‌ها
‌سه شنبه 27 آذر 1397
تکامل کهکشان‌ها می‌تواند با هرج و مرج و بی‌نظمی بالایی همراه باشد، اما به نظر می‌رسد که گازهای سرد حاصل از ناحیه‌ی پیرامون سیاهچاله‌ی غول‌پیکر، شاید بتواند طوفان را آرام کند. گروهی بین‌المللی از دانشمندان به اولین شواهد آشکار از این فرایند دست پیدا کرده‌اند.
تاثیر منفی غذاهای اُرگانیک بر تغییرات اقلیمی!
‌سه شنبه 27 آذر 1397
غذاهایی که به صورت اُرگانیک تولید شده‌اند به نسبت دیگر غذاها تاثیرات بیشتری بر روی اقلیم دارند؛ چرا که زمین‌ بیشتری برای تولید آن‌ها مورد نیاز است.
استفاده از انرژی گداخت به واقعیت نزدیک‌تر شد!
دوشنبه 26 آذر 1397
بهره‌برداری از گداخت هسته‌ای که تامین‌کننده‌ی انرژی خورشید و دیگر ستارگان است، می‌تواند در برآورده کردن نیاز زمین به انرژی کمک کند.
بومیان واقعی آمریکا، چه کسانی بودند؟
دوشنبه 26 آذر 1397
کمتر از ۲۰،۰۰۰ سال قبل، انسان‌ها اولین قدم خود را در یکی از مهم‌ترین سفرهای تاریخ با گذشتن از تنگه برینگ، از روی پُلی یخی از سیبری به آلاسکا، برداشتند.
منشا تردید درباره‌ی سفر به ماه، مشخص شد!
دوشنبه 26 آذر 1397
این سرچشمه‌ی تمام نظریه‌های توطئه‌گرانه است؛ این باورِ مصمم که فرود سال ۱۹۶۹ میلادی بر روی ماه، هرگز رخ نداده است. طرفداران این عقیده‌ی ظاهراً بی‌قید و شرط استدلال می‌کنند که آنچه رسانه‌ها به عنوان پیشرفت علمی پیشگام شناخته‌اند، در واقع جعلی بوده است. حقه‌ای که ناسا و دولت ایالات متحده به آمریکا و مردم جهان زده‌اند.
اثرات، خطرات و تبعات تغییرات آب و هوایی بر سیاره‌ی زمین
یکشنبه 25 آذر 1397
گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی در حال تاثیرگذاری بر محیط طبیعی، کشاورزی، تولید و استفاده از انرژی، منابع آبی و خشکی، حمل و نقل و رفاه و سلامت انسان در سراسر جهان است.
آیا کابوس مرگبار ابولا، به‌ پایان رسیده است؟
یکشنبه 25 آذر 1397
یکی از بیماری‌های کشنده و وحشتناک تاریخ بشر، بی‌شک «ابولا» بوده است که تجربه‌ای ماندگار برای مقابله با بیماری‌های ویروسی به‌شمار می‌رود.
گذشته خورشید چه بوده و آینده‌ی آن چه می‌شود؟
یکشنبه 25 آذر 1397
دانشمندان روش جدیدی برای بررسی داده‌های تاریخی خورشیدی ایجاد کرده‌اند تا از طریق آن مشاهدات قابل اعتماد را از دیگر مشاهدات تشخیص دهند.
الگوریتم جدید گوگل؛ پُلی بین علوم کامپیوتر و شیمی
شنبه 24 آذر 1397
دانشمندان دانشگاه ییل از رویکردی جدید برای باز کردن ساختار پیچیده‌ و همچنین تنظیم آنزیم‌ها، رونمایی کرده‌اند.
تاثیر عوامل فضایی در شکست نیروهای آمریکایی در ویتنام!
شنبه 24 آذر 1397
بر اساس مقاله‌ای جدید در مجله‌ی space weather، یک گزارش جالب از تاثیرات فضایی بر عملیات نظامی در ویتنام در سال ۱۹۷۲ در آرشیوهای نیروی‌دریایی آمریکا کشف شد.
ربات‌های آینده به خوبی هر خطری را تشخیص می‌دهند.
شنبه 24 آذر 1397
انتظار می‌رود ربات‌های نرم و انعطاف‌پذیر به زودی در همه‌جا حضور داشته باشند، دست به عملیات جستجو و نجات بزنند، عملیات پزشکی روی اندام‌های خاص انجام دهند و شاید از پشت‌تان بالا بروند.
دمای آزمایش هم‌جوشی چین به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد.
‌پنجشنبه 22 آذر 1397
در چند دهه‌ی گذشته، دانشمندان تلاش کرده‌اند راهی برای ایجاد واکنش‌های هم‌جوشی پایدار پیدا کنند که بتواند انرژی پاک و فراوانی را برای انسان فراهم کند و در نهایت وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی و سایر روش‌های ناپاک را بر طرف کند.
راهی جدید برای درمان اوتیسم!
‌پنجشنبه 22 آذر 1397
افزایش سطح سروتونین توانسته است، میزان اجتماعی بودن موش‌های مبتلا به اوتیسم را افزایش دهد. این نتیجه از مطالعه‌ای به‌دست آمده است که اخیراً در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است.
هابل شبکه‌ای درهم‌پیچیده در ابر ماژلانی بزرگ را رصد کرد!
‌پنجشنبه 22 آذر 1397
این شبکه‌ی درهم‌پیچیده شده در واقع بقایای انفجار کوتوله‌ی سفیدی ناپایدار از نوع ابرنواختر Ia از گروه انفجارهای ستاره‌ای است که برای اندازه‌گیری مسافت‌های نجومی در نتیجه‌ی روشنایی‌شان به‌کار می‌رود.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی پنج
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
منبع حرارتی مرموزی که نابودگر یخچال‌های قطب جنوب است!
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
برای اندازه‌گیری میزان یخچال‌های موجود در قطب و پیش‌بینی اینکه چه چیزی ممکن است در آینده اتفاق بیافتد، دانشمندان به اطلاعات دقیقی نیاز دارند.
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جوان!
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
اخترشناسان با استفاده از دستگاه تحقیق فراسیاره‌ای باکیفیت طیفی پولاریمتریک به‌نام «SPHERE» نصب شده بر روی تلسکوپ خیلی بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا «VLT»، یک‌سری تصاویر تهیه کرده‌اند که عبور سیاره‌ی فراخورشیدی «بتا پیکتوریس-بی» پیرامون ستاره‌ی میزبانش را نشان می‌دهد.
شک و تردید درباره‌ی حق مالکیت بیت‌کوین‌ها!
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
سال گذشته، قیمت بیت‌کوین تا ۷۵ درصد کاهش پیدا کرد؛ پس هر کسی که در زمان اوج قیمت سرمایه‌گذاری کرده باشد، پول زیادی را از دست داده است.
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
‌سه شنبه 20 آذر 1397
با کمی کمک انسانی، سیستم تقویت یادگیری جدیدِ «اوبر» در بازی پیت‌فال بسیار قوی شد. بله، کار گروهی بسیار مهم است.
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
‌سه شنبه 20 آذر 1397
زمانی که پدال گاز را قبل از سبز شدن نور چراغ‌راهنما فشار می‌دهید و یا زمانی که قبل از نواخته شدن اولین نت آهنگی، با پای خود به زمین ضربات آهنگین می‌زنید؛ زمان پیش‌بینی به شمار می‌آیند.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
‌سه شنبه 20 آذر 1397
به گفته‌ی ستاره‌شناس دانشگاه تل‌آویو، دکتر «نوح بروش» و همکارانش، کهکشان ادغامی بچه قورباغه، دارای سر بیضوی و دم راست و طویلی است و طول آن تقریباً یک میلیون سال نوری و تقریباً ده برابر بیشتر از قطر کهکشان راه‌شیریِ ما است.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
دوشنبه 19 آذر 1397
انرژی خورشیدی هرگز ارزان‌تر از امروز نبوده و لذا ارزان شدن آن یک موفقیت برای طرفداران انرژی پاک، به شمار می‌آید. در چهار دهه‌ی گذشته، هزینه‌ی برخی از پنل‌های خورشیدی، مانند سلول‌های فتوولتائیک «PTV»، تا ۹۹ درصد کاهش یافته است.
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
دوشنبه 19 آذر 1397
دو گروه از اخترشناسان با بررسی داده‌های آرشیو هابل، موفق به یافتن «ستاره‌ی پروژنیتور» برای ابرنواختر نوع «Ic» شده‌اند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
دوشنبه 19 آذر 1397
ممکن است بسیاری از چیزهایی که فکر می‌کنیم در مورد روان‌شناسی می‌دانیم، اشتباه باشد. طرح تحقیقاتی مهمی که در نوع خود دومین است، تلاش کرد تا ۲۸ آزمایش کلاسیک معروف روان‌شناسی را بازسازی کند.
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
یکشنبه 18 آذر 1397
مدل شناخته‌شده‌ی استاندارد «LambdaCDM» فقط می‌تواند ۵ درصد از جهان قابل مشاهده را توضیح دهد. به‌طور کل، اینگونه در نظر گرفته می‌شود که ۹۵ درصد باقیمانده، تقریباً به صورت کامل از دو مولفه‌ی غیرقابل دید، به‌نام «ماده‌ی تاریک» و «انرژی تاریک» تشکیل شده است.
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
یکشنبه 18 آذر 1397
آشپزخانه‌های خانه‌های هوشمند در آینده، با آشپزخانه‌ی کنونی خانه‌ی شما، تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. در آشپزخانه‌های آینده، تمامی وسایل برقی در آن، به‌هم متصل هستند و به‌طوری هوشمندانه، هماهنگ و یکپارچه با هم کار می‌کنند.
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
یکشنبه 18 آذر 1397
در مطالعه‌ای بر روی مگس‌های میوه یا همان «دروسوفیلا ملانوگاستر»، گروهی از محققین موسسه‌ی تحقیقاتی اسکریپس فلوریدا، نشان داده‌اند که مکانیسم فیزیولوژیکی که توسط آن حافظه شکل گرفته و سپس به فراموشی سپرده می‌شود را یافته‌اند.
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
شنبه 17 آذر 1397
موسسه‌ی سلامت و رفاه استرالیا، در تازه‌ترین گزارشش از سبک زندگی استرالیایی‌ها ادعا کرده است که موقعیت مکانی افراد، در تعداد سال‌های عمر آن‌ها موثر است و می‌توان تخمین زد که افراد در هر منطقه، چقدر عمر می‌کنند.
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
شنبه 17 آذر 1397
ستاره‌شناسان معتقد هستند که جهان ما اولین ستاره‌های خود را چند صد میلیون سال پس از به‌وجود آمدن خود ساخته است.
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
شنبه 17 آذر 1397
باکتری‌ای وجود دارد که به علت مقاومت به آنتی‌بیوتیک، در حال تبدیل شدن به یک خطر جدی است. این باکتری در حال حاضر روی پوست همه‌ی ما وجود دارد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهار
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
چرا غروب خورشید در مریخ آبی‌رنگ است؟
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
مریخ و زمین دنیاهایی تقریباً شبیه به هم هستند. مریخ سیاره‌ای سرخ است در حالی که زمین مانند نقطه‌ای آبی رنگ در منظومه‌ی شمسی است.
روشی موثر و بدون‌درد برای دارورسانی به چشم
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
اندازه‌ی‌ پچ چشمی به شکل فعلی، ۲ میلی‌متر در ۲ میلی‌متر است و حاوی ۹ میکروسوزن است. قبلاً در مورد پچ‌های میکروسوزنی که تقریباً بدون دردسر و از طریق پوست، دارو را تحویل می‌دهند، شنیده‌ایم.
زمین با چه مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند؟
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
از سال ۱۸۹۹، محور چرخش زمین در حدود ۱۰.۵ متر تغییر کرده است. حال تحقیقات دلایل این موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که یک‌سوم آن مربوط به ذوب شدن یخ‌‌ها و بالا آمدن سطح دریا به خصوص در گرینلند است که منشاء آن پیدایش بشر و دخالت آن در طبیعت است.
سبک زندگی عاملی مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲
‌چهارشنبه 14 آذر 1397
تغییرات در بیان ژن، مسئول کنترل پیام‌های شیمیایی مهم که متابولیسم قند و چربی را کنترل می‌کند، می‌تواند موجب پیشرفت برخی از موارد دیابت نوع ۲ شود.
تجزیه‌ی ترکیبات شیمیایی با کاتالیزوری جدید
‌چهارشنبه 14 آذر 1397
گروهی از دانشمندان، کاتالیزوری کشف کرده‌اند که توسط نورهای مرئی فعال می‌شود و می‌تواند دی‌اکسیدکربن را به مولکول‌های سازنده‌ی مواد شیمیایی مفید تبدیل کند.
فرصتی برای رصد دنباله‌داری درخشان در آسمان شب
‌چهارشنبه 14 آذر 1397
دنباله‌دار کوچکی به‌نام «ویرتانن 46P» در حال نزدیک شدن به زمین است و انتظار می‌رود که در روز ۲۵ آذرماه (۱۶ دسامبر) به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود با زمین، یعنی حدود ۱۱،۵۸۶،۳۵۰ کیلومتری برسد. این فاصله حدود یک‌ سیزدهم فاصله‌ی زمین تا خورشید خواهد بود.
نگرانی‌ دانشمندان از مصرف بالای سیگار الکترونیکی!
‌سه شنبه 13 آذر 1397
در تلاش برای کم کردن استعمال دخانیات توسط نوجوانان، سازمان غذا و داروی ایالات متحده «FDA» محدودیت‌هایی را بر فروش اسانس‌های خاص برای سیگارهای الکترونیکی وضع کرده است.
زمین‌شناسان، گودال بزرگی را در گرینلند پیدا کردند.
‌سه شنبه 13 آذر 1397
گروهی بین‌المللی از دانشمندان زمین‌شناس از کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا، موفق به کشف گودال بزرگی در زیر یخچال هایواتا در بخش دوردست شمال غرب گرینلند شده‌اند.
سریع‌ترین ماشین شبه مغز با یک میلیون پردازشگر
‌سه شنبه 13 آذر 1397
اخیراً، محققان رایانه‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند دقیق‌تر از هر رایانه‌ی دیگری در جهان، به شبیه‌سازی فعالیت مغز بپردازد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 209 210
مشاوره رایگان تحصیلی
ریاضیات را چگونه آغاز کنیم؟! (3 پاسخ)
باتری‌های هسته ای (0 پاسخ)
اگر زمان وجود نداشت چه می شد،پیامد های آن چیست؟ (71 پاسخ)
نحوه کار برقگیر (0 پاسخ)
تفاوت جاذبه با گرانش چیست؟ (42 پاسخ)
چرا ابرها سفید هستند؟ (7 پاسخ)
بسط سامرفلد و اثبات آن (0 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (1 پاسخ)
نظریه نسبیت قانون بقای جرم و پایستگی انرژی را نقض می‌کند؟ (2 پاسخ)
آیا ریل‌های قطارهایی که مگلو نیستند هم آهنربا می‌شوند؟ (1 پاسخ)
باردار کردن رسانا با باطری (0 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (4 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (9 پاسخ)
نیروی محرکه القایی در میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فیزیک کوانتوم (0 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
افشای راز تکامل کهکشان‌ها
تاثیر منفی غذاهای اُرگانیک بر تغییرات اقلیمی!
استفاده از انرژی گداخت به واقعیت نزدیک‌تر شد!
بومیان واقعی آمریکا، چه کسانی بودند؟
منشا تردید درباره‌ی سفر به ماه، مشخص شد!
اثرات، خطرات و تبعات تغییرات آب و هوایی بر سیاره‌ی زمین
آیا کابوس مرگبار ابولا، به‌ پایان رسیده است؟
گذشته خورشید چه بوده و آینده‌ی آن چه می‌شود؟
الگوریتم جدید گوگل؛ پُلی بین علوم کامپیوتر و شیمی
تاثیر عوامل فضایی در شکست نیروهای آمریکایی در ویتنام!
ربات‌های آینده به خوبی هر خطری را تشخیص می‌دهند.
دمای آزمایش هم‌جوشی چین به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد.
راهی جدید برای درمان اوتیسم!
هابل شبکه‌ای درهم‌پیچیده در ابر ماژلانی بزرگ را رصد کرد!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی پنج
منبع حرارتی مرموزی که نابودگر یخچال‌های قطب جنوب است!
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جوان!
شک و تردید درباره‌ی حق مالکیت بیت‌کوین‌ها!
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
ترکیبی طبیعی برای جلوگیری از فشار خون و دیگر بیماری‌های قلبی (0+)