مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مزیت منحصربه‌فرد نوشیدن قهوه
دوشنبه 27 خرداد 1398
آزمایش‌های جدید در کشت‌های باکتریایی در موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که قهوه، صرف‌نظر از محتوای کافئین، میکروبیوم معده را سرکوب کرده و انقباض ماهیچه صاف‌روده را تحریک می‌کند.
غذای بومیان صحرای آفریقا چه بوده است؟
دوشنبه 27 خرداد 1398
اینکه در ۵۰۰۰ سال پیش، تولید غذا در صحرای آفریقا چگونه بوده و کشاورزی و دامداری چگونه در زمان‌های باستان در این قاره گسترش یافته، مدت‌ها مورد مجادله‌ی باستان‌شناسان بوده است.
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جدید
دوشنبه 27 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان، یک سیاره‌ی فراخورشیدی در اندازه‌ی نپتون را کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ی «NGTS-4» می‌چرخد. این ستاره‌ی کوتوله از نوع K است و ۹۲۲ سال نوری از زمین فاصله دارد.
توانایی خارق‌العاده‌ی زنان
یکشنبه 26 خرداد 1398
محققین آمریکایی و آلمانی طی مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند که کارایی زنان در مسائل ریاضیاتی و کار با کلمات در زمانی که دمای محیط بالاتر باشد، بهتر است.
ابتکاری جالب برای جلوگیری از گرمایش زمین
یکشنبه 26 خرداد 1398
با یک فرآیند نسبتاً ساده‌ می‌توان هم وضعیت تغییرات اقلیمی را معکوس کرد و هم مزایای دیگری را برای سلامتی به‌دست آورد.
آیا پلوتو میزبان حیات است؟
یکشنبه 26 خرداد 1398
بسیاری از اجرام یخی در منظومه‌ی‌شمسی دارای اقیانوس‌های زیرسطحی هستند. بر روی سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو نیز ناحیه‌ای به‌نام «اسپوتنیک پلانیتیا» وجود دارد که در آن‌جا اقیانوسی زیرسطحی وجود دارد و لایه‌ی نازکی از یخ آن‌را پوشانده است.
تاثیر نوشیدنی‌های انرژی‌زا بر کارکرد قلب
شنبه 25 خرداد 1398
در سال‌های اخیر، نوشیدنی‌های انرژی‌زای شیرین و کافئن‌دار در بین ورزشکاران و جوانان بسیار محبوب شده‌اند.
انقلابی در کشف ابرنواخترها
شنبه 25 خرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ ۸ میلی‌متری سوبارو، توانسته‌اند ۱،۸۲۴ ابرنواختر جدید را شناسایی کنند. ۵۸ عدد از این کاندیداها، ابرنواخترهای نوع Ia هستند که بالغ بر ۸ میلیارد سال نوری از ما دور هستند.
آنتی‌بیوتیکی طبیعی
شنبه 25 خرداد 1398
در صورت درمان بیماری با «پروآنتوسیانیدین»، ترکیبات فعال زیستی استخراج شده از میوه‌ی «کرنبری» یا «توت خرس»، پاتوژن‌های انسانی «اشریشیا کولی»، «پروتئوس میرابیلیس» و «سودوموناس آئروجینوس» را حساس‌تر کرده و دُز آنتی‌بیوتیک را پایین‌تر می‌آورند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و هشت
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
هنگام رژیم لاغری، چه اتفاقی برای چربی‌ها می‌افتد؟
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
با اینکه ما در مورد رژیم‌های غذایی و سوختن چربی‌ها زیاد صحبت می‌کنیم، اما در واقع سوتفاهم‌های زیادی در مورد کاهش وزن وجود دارد.
کشف همزمان دو سیاره‌ی فراخورشیدی
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از اسپکتروگراف «MUSE» که بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ «ESO» نصب شده، به‌طور مستقیم از دو جرم بزرگ گازی که در حال شکل گرفتن هستند، تصویربرداری کرده‌اند.
مشاهده‌ی واگیری عاطفی در بین کلاغ‌ها
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
می‌دانید که وقتی یکی از دوستان‌تان بدخلق و عبوس است، حال و حوصله‌ی همه را خراب می‌کند؟ خب این فقط منحصر به انسان نیست.
صدای ستارگان چگونه است؟
‌چهارشنبه 22 خرداد 1398
امواج صوتی در فضا سفر نمی‌کنند، زیرا در فضا خلاء وجود دارد، ستارگانی مثل خورشید هنوز صداهایی را تولید می‌کنند که به‌صورت ارتعاشات پیچیده ظهور پیدا می‌کنند.
این داروی گیاهی‌ می‌تواند کُشنده باشد!
‌چهارشنبه 22 خرداد 1398
شیرین‌بیان در واقع ریشه‌ی گیاه «گلیسیریزا گلابرا» است و برای هزاران سال به‌خاطر خصوصیات درمانی آن و همچنین به‌عنوان شیرین‌کننده در نوشیدنی‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخچه‌ی استفاده از آن به مصر، چین و هند باستان برمی‌گردد. این گیاه هنوز هم در خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا مورد پسند بسیاری از مردم است.
در زیر جزایر برمودا چه می‌گذرد؟
‌چهارشنبه 22 خرداد 1398
محققان قبلاً به منبعی از آتشفشان در اعماق زمین دست یافته بودند که در ناحیه‌ی گذار میان گوشته‌ی تحتانی و فوقانی قرار داشت.
کاهش خطر بیماری‌های قلبی با خوردن نوعی میوه
‌سه شنبه 21 خرداد 1398
بر اساس مطالعات جدید، خوردن ۱۵۰ گرم زغال اخته در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۱۵درصد کاهش می‌دهد.
تصویری از خانواده‌ای کیهانی
‌سه شنبه 21 خرداد 1398
یکی از تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، نشان‌دهنده‌ی خوشه‌های چندگانه‌ای از ستاره‌ها و گرد و غبارهایی در صورت فلکی قیفاووس است.
دانشمندان گربه‌ی شرودینگر را گرفتند!
‌سه شنبه 21 خرداد 1398
«گربه‌ی شرودینگر» یک آزمایش خیالی است و در واقع تناقضی است که در مفهوم برهم‌نهی در فیزیک کوانتوم و همین‌طور بر روی اجسام اطراف ما کاربرد دارد.
ماده‌ای حیاتی در شکل‌گیری حیات بر روی زمین
دوشنبه 20 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، منبع جدیدی از مواد مغذی برای حیات اولیه روی زمین پیدا کرده‌اند.
در این سیاره فلزات هم تبخیر می‌شوند!
دوشنبه 20 خرداد 1398
سیاره‌ی فراخورشیدی «KELT-9b» که در فاصله‌ی ۶۲۰ سال نوری از زمین واقع شده، داغ‌ترین سیاره‌ای است که تاکنون پیدا شده است.
تاثیر مصرف ماری‌جوانا در ورزش بهتر
دوشنبه 20 خرداد 1398
یک نظرسنجی جدید نشان داد که ماریجوانا به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی تمرینات ورزشی در میان دوندگان در ایالاتی که مصرف این ماده قانونی است، محبوبیت پیدا کرده است.
حد متعادل کلسترول خون چقدر است؟
یکشنبه 19 خرداد 1398
بر اساس تحقیقات جدیدی که از سطوح HDL و کلسترول مجموع در خون آمریکایی‌ها به‌عمل آمده است، بهبود نسبی بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ مشاهده می‌شود، ولی فقط ۵۰درصد بچه‌ها و بزرگسالان آمریکایی در سطح ایده‌آل قرار دارند و ۲۵ درصد افراد هنوز دارای سطوح بالایی از این معیارها هستند.
بادهای مریخی چقدر قدرت دارند؟
یکشنبه 19 خرداد 1398
فرآیندهایی که در کنترل حرکت شن‌ها روی زمین درگیر نیستند، نقش مهمی در مشخصات سطحی و دمای سطح سیاره‌ی مریخ دارند.
ساخت سریع‌ترین فِراری جهان
یکشنبه 19 خرداد 1398
فِراری نام «SF90» را برای ماشین فرمول‌یک سال ۲۰۱۹ خود انتخاب کرده که SF در واقع حروف ابتدایی «اسکودریا فِراری» است، اما این کمپانی به تازگی یک هایپر خودروی شهری بر اساس تکنولوژی فرمول‌یک تولید کرده که نام «SF90 استرادال» را برای آن انتخاب کرده است.
مقایسه‌ی باکتریایی روده‌ی زنان و مردان
شنبه 18 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از محققین رابطه‌ی سن و جنسیت بر گوناگونی باکتری‌های روده در بزرگسالان چهار ناحیه‌ی مختلف را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که گوناگونی باکتری‌ها در سنین پایین‌تر بیشتر است و این گوناگونی در زنان جوان بیشتر از مردان جوان است.
جادوی گردو در بدن انسان
شنبه 18 خرداد 1398
گردو منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است و نسبت به دیگر خشکبارها و روغن‌های گیاهی ترکیبات پلی‌فنولیک بیشتری دارد.
بالاخره اطلس قطب جنوب ماه تهیه شد
شنبه 18 خرداد 1398
گروهی از محققین موسسه‌ی ماه و سیارات «LPI» یک اطلس آنلاین تدوین کرده‌اند که می‌تواند به ناسا و جامعه‌ی جهانیِ علاقمند به ماه کمک کند.
تاریخچه‌ی ۱۲۰هزار ساله‌ی تغذیه‌ی انسان
دوشنبه 13 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از محققین، شواهد متعددی از بافت‌های گیاهان نشاسته‌ای در آتش‌دان‌های ۱۲۰،۰۰۰ ساله در یک سایت باستان‌شناسی در آفریقای جنوبی پیدا کرده‌اند.
تاثیر کلسترون تخم‌مرغ بر بدن انسان
دوشنبه 13 خرداد 1398
نتایج مطالعات گذشته مربوط به ارتباط بین کلسترول موجود در رژیم غذایی یا مصرف تخم‌مرغ با خطر سکته مغزی ضد و نقیض بوده‌اند.
جرقه‌ی تولد سیاره‌هایی آلومینیومی!
دوشنبه 13 خرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از آرایه‌ی بزرگ آتاکاما، ملقب به «ALMA»، مولکول‌های مونواکسید آلومینیوم «AlO» را در گاز اطراف ستاره‌ی جوان شکارچی، در فاصله ۱،۵۰۰ سال نوری از زمین ردیابی کرده‌اند.
تاثیرات روانی کمبود ویتامین B12
یکشنبه 12 خرداد 1398
پزشکی نوین، جزئیات بیماری یک زن را آشکار کرد که به مدت ۵ سال دچار تغییرات رفتاری شده بود و با اینکه پزشکان بیماری او را زوال ‌عقل تشخیص داده بودند، ولی علایم او برگشت‌پذیر بود.
کشفی عجیب در قمر سیاره‌ی نپتون!
یکشنبه 12 خرداد 1398
دانشمندان دریافته‌اند که وقتی مولکول‌های مونواکسیدکربن و نیتروژن با یکدیگر ترکیب می‌شوند و با هم نوسان می‌کنند، طول موج خاصی از نور مادون قرمز را جذب می‌کند.
هندسه‌ی الکترون‌ها در نقاط کوانتومی
یکشنبه 12 خرداد 1398
گروهی از فیزیکدانان دانشگاه بازل، توانسته‌اند به‌صورت آزمایشگاهی، شکل و جهت‌گیری الکترون‌هایی که در نقاط کوانتومی گیر کرده‌اند را تعیین کنند.
شناسایی دنباله‌داری فراخورشیدی
شنبه 11 خرداد 1398
ماهواره‌ی «تِس» ناسا دُم بلند یک دنباله‌دار فراخورشیدی را شناسایی کرده است که در اطراف ستاره‌ی بتا صورت‌فلکی سه‌پایه در حال چرخش است.
جهان در تسخیر جانوران کوچک
شنبه 11 خرداد 1398
محققین دانشگاه ساوتهمپتون پیش‌بینی کرده‌اند که در صد سال آینده حیات‌وحش به سمت پرنده‌ها و پستانداران کوچک‌تر خواهد رفت.
تاثیر قهوه بر گوارش انسان
شنبه 11 خرداد 1398
آزمایش‌های جدید انجام‌شده در محیط کشت بر روی موش صحرایی، نشان می‌دهد که قهوه، بدون توجه به محتوای کافئین، میکروب‌های روده را مهار کرده و انقباض‌پذیری ماهیچه‌های صاف روده‌ای را تحریک می‌کند.
کهکشانی که به سرعت به‌سمت ما می‌آید
‌پنجشنبه 9 خرداد 1398
ناسا یکی از عکس‌های خارق‌العاده از کهکشان مارپیچی «مسیه۹۰» که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده را منتشر کرده است.
کدام قسمت جریان خون را در بدن فرماندهی می‌کند؟
‌پنجشنبه 9 خرداد 1398
گروهی از محققین کشف کرده‌اند که گروهی از سلول‌ها در مغز به‌عنوان کنترل‌کننده‌های اصلی برای سیستم قلب و عروق عمل می‌کنند.
پارادوکسی بین سیکس‌پک و تولیدمثل
‌پنجشنبه 9 خرداد 1398
دانشمندان پارادوکس جدیدی پیرامون تلاش مردان برای داشتن اندامی جذاب در جهت جذب زنان و خطرات بالقوه‌ی مصرف داروهای ماهیچه‌ساز برای باروری را یافته‌اند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 231 232
مشاوره رایگان تحصیلی
تفاوت جریان فوکو و ادی (2 پاسخ)
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (17 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
چطور با کودکان به سفرهای طولانی برویم؟
چگونه درد را در پوست خود احساس می‌کنیم؟
روده و مغز باعث پُرخوری و چاقی شما می‌شوند
سنتز نوع جدیدی از مولکول کربن
چطور یک مادر خوب باشیم؟
قدمت استفاده از ابزار سنگی ۱۰هزار سال جابه‌جا شد!
ستاره‌ها در کجای جهان اولیه متولد شدند؟
چرا زنان باردار نباید الکل مصرف کنند؟
چطور به طور طبیعی جای جوش را از بین ببریم؟
کشف بقایای پنگوئن غول‌پیکر باستانی در نیوزلند
چگونه می‌توان ماه را از خورشید درخشان‌تر دید؟
معجونی که شما را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند
چطور خجالتی و کم‌رو نباشیم؟
کشف گونه‌ی جدید درخت در ارتفاعات تانزانیا
ساخت سلولی مصنوعی که حس دارد
مشاهده‌ی دقیق مرغ دریایی کیهانی
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل و سه
راه‌ها‌ی‌ پیشگیری‌ از‌ شپش‌ سر
راکتوری که گازهای گلخانه‌ای را به سوخت مایع تبدیل می‌کند
در جستجوی سیاره‌های قابل سکونت
یافته‌ی مهم پژوهشگر زن ایرانی درباره‌ی فواید آجیل
چطور در برابر وقوع زلزله آماده و ایمن باشیم؟
چرا باید نگران هوش‌مصنوعی فراهوشمند باشیم؟
آیا زنان، ونوسی و مردان، مریخی هستند؟
از نور داخل خانه، برق تولید کنید
چگونه سیگار را ترک کنیم؟
بدغذایی و گیاه‌خواری می‌تواند منجر به کوری شود!
حلقه‌های زحل چند ساله هستند؟
ساخت پوست هوشمند با قابلیت تغییر رنگ