مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

یارانه‌ی سوخت‌های فسیلی باید متوقف شود
شنبه 24 اسفند 1398
هر چند این گزاره مخالفان زیادی دارد، ولی به نظر می‌رسد متوقف کردن یارانه‌ای که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار به صنعت سوخت‌های فسیلی داده می‌شود، می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات تغییرات اقلیمی را کاهش دهد. رهبران دنیا در دهه‌ی گذشته، لزوم کنار گذاشتن این یارانه را تصدیق کرده بودند.
دومین درمان موفق بیمار مبتلا به ایدز
شنبه 24 اسفند 1398
مطالعه‌ی یک بیمار مبتلا به ایدز که تحت درمان با پیوند سلول‌های بنیادی قرار گرفته بود، نشان داد که ۳۰ ماه پس از پیوند در خون بیمار، هیچ نشانه‌ای از بیماری وجود ندارد و داروهای بیمار قطع شد.
آیا واقعاً نوزادان در برابر کرونا ویروس مقاوم هستند؟
‌پنجشنبه 22 اسفند 1398
دانشمندان هنوز کشف نکرده‌اند که چرا کودکان در برابر کرونا ویروس جدید مقاوم‌تر هستند. همچنان که «کووید-۱۹» به شیوع خود ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد اکثر نوزادان از این ویروس جان سالم به در می‌برند.
چرا دانشمندان فکر می‌کنند در این سیاره‌ی فراخورشیدی، حیات وجود دارد؟
‌پنجشنبه 22 اسفند 1398
ستاره‌شناسان یک سیاره‌ی فراخورشیدی جدید را کشف کرده‌اند که دو برابر زمین قطر دارد و احتمالاً قابلیت سکونت را دارا است.
دارویی مهم که هوش‌مصنوعی آن‌را کشف کرد
‌پنجشنبه 22 اسفند 1398
محققین دانشگاه MIT با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین، توانسته‌اند یک آنتی‌بیوتیک جدید و قوی را شناسایی کنند.
چطور سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟
‌چهارشنبه 21 اسفند 1398
گلبول‌های سفید خون که به لکوسیت‌ها نیز معروف هستند، مسئولیت دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت‌ها را دارند و بخش عمده‌ای از عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند.
خودرویی الکتریکی که روی دست بوگاتی شیرون بلند شد
‌چهارشنبه 21 اسفند 1398
دراکو GTE یک سدان چهار در چهار نفره است که از چهار موتور الکتریکی هرکدام سر یک چرخ بهره می‌برد. موتورها به تنهایی قادر به تولید ۲۲۵ کیلو وات انرژی هستند که درمجموع ۹۰۰ کیلووات معادل ۱،۲۰۰ اسب بخار را در اختیار این سوپرخودرو مدرن قرار می‌دهند.
نسل جدید موشک‌های فضایی
‌چهارشنبه 21 اسفند 1398
فرستادن هر چیزی به فضا نیاز به سوخت فراوانی دارد. فرستادن شاتل فضایی ناسا به مدار زمین، حدود ۱،۶۰۰ تُن سوخت نیاز داشت که این میزان در واقع ۱۵ برابر وزن یک نهنگ آبی است.
افشای راز زنبوری ۹۹ میلیون ساله
‌چهارشنبه 21 اسفند 1398
پروفسور «جورج پیونار» از دانشگاه ایالتی اور‌گان طی مقاله‌ای شرح زنبوری که در کهربای ۹۹ میلیون ساله، یعنی اواسط دوره‌ی کرتاسه یافت شده را داده است. این کهربا در معدنی در میانمار کشف شده است.
چگونه بیت‌کوین بخرم؟
‌سه شنبه 20 اسفند 1398
بیت‌کوین یک سیستم ارزی جایگزین آنلاین است که به عنوان نوعی پول دیجیتال عمل می‌کند. بیت‌کوین هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری و هم به عنوان روش پرداخت کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موجوداتی که برای زندگی به اکسیژن نیاز ندارند
‌سه شنبه 20 اسفند 1398
تیمی بین‌المللی از زیست‌شناسان نشان داده‌اند که یکی از انگل‌های ماهی سالمون، به‌نام «هنگویا سالمینیکولا» دارای ژنوم میتوکندری نیست و به همین دلیل، توانای تنفس هوایی خود را از دست داده است.
دقت بالای هوش‌مصنوعی در تشخیص سرطان سینه
‌سه شنبه 20 اسفند 1398
این برنامه‌ی کامپیوتری می‌تواند از طریق اسکن‌های روتین، سرطان سینه را با دقتی بیش از دقت متخصصان انسانی تشخیص دهد.
شاهکاری دیگر از تلسکوپ فضایی هابل
‌سه شنبه 20 اسفند 1398
تلسکوپ فضایی هابل، توانسته تصویری خارق‌العاده از کهکشان مارپیچی «NGC7541» به زمین مخابره کند. این کهشان در فاصله‌ی تقریبی ۱۰۳.۷ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی حوت قرار دارد.
چطور علائم بیماری پارکینسون را تشخیص دهیم؟
دوشنبه 19 اسفند 1398
بیماری پارکینسون شرایطی است که در آن مغز تولید منظم دوپامین را متوقف می‌‌کند. دوپامین یک ماده‌ی شیمیایی است که مهارت‌های حرکتی را کنترل می‌‌کند و بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌‌گذارد.
کرونا و توهم توطئه
دوشنبه 19 اسفند 1398
در پی به وجود آمدن اتفاق‌ها و تنش‌های اخیر و داغ شدن تب کرونا، تنها چیزی که کمبودی نسبت به آن احساس نمی‌شود، اطلاعات و خبر‌های پیرامون این بیماری است، در این حال، تشخیص دادن اطلاعات درست از اخبار نادرست و کذب، خود به چالش بزرگی در مبارزه با این بیماری و تنش‌های روانی مربوط به آن تبدیل شده است.
کشف قمر دوم سیاره‌ی زمین
دوشنبه 19 اسفند 1398
مرکز مینور پلانت آمریکا اعلام کرده است که در سه سال گذشته یک قمر دیگر نیز به دور سیاره‌ی زمین گردش می‌کرده است.
فصلی جدید از کتاب جنسیس
دوشنبه 19 اسفند 1398
با لغو شدن نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، خودروسازان تصمیم گرفتند به صورت مجزا از محصولات خود رونمایی کنند.
چگونه قارچ‌های خوراکی را تشخیص دهیم؟
شنبه 17 اسفند 1398
قارچ‌ها یکی از خوشمزه‌ترین موادی است که در پیتزا، پاستا، سالاد و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ماندگاری کرونا ویروس بر روی سطوح چقدر است؟
شنبه 17 اسفند 1398
بر اساس مطالعه‌ی دانشمندان با جمع‌آوری یافته‌های مطالعات قبلی به این نتیجه رسیده‌اند که کوروناویروس‌ بر روی سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی تا حدوداً ۹ روز زنده می‌مانند.
کشف بزرگ‌ترین انفجار سیاه‌چاله‌ای در جهان
شنبه 17 اسفند 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های رصدخانه‌ی فضایی چاندرا متعلق به ناسا، رصدخانه‌ی XMM اروپا و همچنین تلسکوپ‌های رادیویی در استرالیا و هند، توانسته‌اند لحظات اولیه‌ی پس از قوی‌ترین انفجار رخ داده در جهان را رصد کنند.
گونه‌ی جدیدی از دایناسورها در آرژانتین کشف شد
شنبه 17 اسفند 1398
گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای دارای اندازه‌ی متوسط، به‌نام «ترالکاساروس سوئی» توسط دکتر «مائوریسیو سرونی» از موزه‌ی علوم طبیعی آرژانتین و همکارانش کشف شده است.
انسان‌ها چقدر اتمسفر زمین را آلوده کرده‌اند؟
‌پنجشنبه 15 اسفند 1398
متان یکی از گازهای گلخانه‌ای قدرتمند است و تاثیر زیادی در پدیده‌ی گرمایش جهانی دارد. طی سه قرن گذشته، رها شدن متان در اتمسفر تقریباً ۱۵۰ درصد افزایش یافته است، ولی محققین تا کنون دقیقاً نمی‌دانستند منشاء این افزایش کجا است.
رصد چگونگی تولد سیارات، در اطراف ستارگان جوان
‌پنجشنبه 15 اسفند 1398
تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از دو تلسکوپ رادیویی قدرتمند، به رصد نواحی اطراف ستاره‌های تازه متولد شده پرداخته‌اند.
راهی جدید برای درمان بیماری‌های خودایمنی
‌پنجشنبه 15 اسفند 1398
نقشه‌ی سلول اولیه‌ی غدد تیموس انسان می‌تواند به درمان سرطان و بیماری‌های خودایمنی توسط سیستم ایمنی بدن کمک کند.
چگونه می‌توان از شر موش‌های خانگی خلاص شد؟
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
موش‌ها می‌توانند موجوداتی ناز و دوست‌داشتنی باشند، اما وقتی به خانه حمله می‌کنند و غذای شما را می‌خورند، به یک موجود موضی تبدیل می‌شوند.
نقش روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و سلامت انسان
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
روغن زیتون در غذاهای مدیترانه‌ای، یکی از اجزای کلیدی در زمینه‌ی افزایش طول عمر و کاهش عواقب بیماری‌های مرتبط با پیری محسوب می‌شود.
از دوران تاریک کیهانی، چه می‌دانیم؟
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ «مایال» در رصدخانه‌ی کیت‌پیک که آزمایشگاه ملی تحقیقات اخترشناسی فروسرخ-مرئی است، موفق به شناسایی چندین حباب گاز هیدروژنی شدند که ستاره‌های واقع در کهکشان‌های اولیه آن‌ها را یونیزه کرده‌اند.
نحوه‌ی برهمکنش اتم‌ها در دنیای میکروسکوپی
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
تیمی از فیزیکدانان نیوزلندی برهمکنش اتم‌های منفرد روبیدیوم با یکدیگر را در یک آزمایش خاص مورد بررسی دقیق قرار داده‌اند و چیزهایی را دیده‌اند که تا کنون مشاهده نشده بود.
چطور از شر گلو درد خلاص شویم؟
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
گلودرد معمولاً نشانه‌ی یک بیماری جدی نیست، اما دانستن این موضوع، تحمل آن را آسان نمی‌کند.
آیا واقعاً میمون‌ها با انسان‌ها رابطه‌ی خویشاوندی دارند؟
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
لگن، یکی از استخوان‌های مهم اسکلت بدن است که می‌تواند اطلاعات زیادی در اختیارمان بگذارد، اما این استخوان به‌ندرت حفظ می‌شود. وقتی محققان فسیل جدید را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که برخلاف تصورات گذشته، تواناییِ انسان برای حرکت روی دو پا شاید منشاء اجدادی عمیق‌تری داشته باشد.
کشف منظومه‌ای با ستاره‌ای کوتوله و سیاره‌ای داغ
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ی نقشه‌بردار فراخورشیدی ناسا «TESS» و چندین تلسکوپ زمینی، سیاره‌ای فراخورشیدی‌ که در دوره‌های کوتاهی به دور کوتوله‌ی سرخی به‌نام «Gliese 1252» گردش می‌کند را کشف کردند.
قند باعث تغییر شیمیایی در مغز می‌شود
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
غذاهایی که ساکاروز بالایی دارند، مدارات مغز را مانند مصرف مواد مخدر تحت تاثیر قرار می‌دهند.
داستان گرانش، از ابتدا تا امروز
دوشنبه 12 اسفند 1398
گرانش دقیقا چیشت و ما چطور به این شناخت از آن دست پیدا کرده‌ایم؟ اگر بخواهیم گرانش را بهتر بشناسیم، شاید بهتر باشد ببینیم چطور انسان‌ها در طول تاریخ سعی کرده‌اند آن را بشناسند.
چگونه با اضطراب غذایی مقابله کنیم؟
دوشنبه 12 اسفند 1398
اگر با اضطراب غذایی مقابله می‌کنید، می‌تواند باعث شود هر وعده‌ی‌غذایی مانند یک مبارزه باشد. این که در مورد کالری، قضاوت دیگران، خفگی در حین خوردن غذا، سالم نبودن غذا یا هر چیز دیگری نگران هستید، لیاقت این را دارید که بدون تجربه‌ی اضطراب بتوانید از خوردن غذا لذت ببرید.
کرونا و پیشنهادهای عجیب درمان آن
دوشنبه 12 اسفند 1398
در هفته‌های گذشته، انتشار کروناویروس باعث شده تا تعداد زیادی از مردم جهان به این بیماری دچار شوند و تعداد زیادی را نیز به کام مرگ کشانده است.
ادبیات در دنیای خودروها
دوشنبه 12 اسفند 1398
مخفف‌سازی لغات، یکی از خصوصیات زبان است که گویش‌وران را قادر می‌سازد با سرعت بیشتری به ادای جملات بپردازند.
ستاره‌زایی در مکانی دور از انتظارها
دوشنبه 12 اسفند 1398
سیاه‌چاله‌های اَبَرپُرجرم موجود در مرکز کهکشان‌ها، معمولاً باعث متوقف شدن شکل‌گیری ستاره‌ها می‌شوند؛ ولی سیاه‌چاله‌ی مرکزی خوشه‌ی کهکشانی سیمرغ، اینگونه عمل نمی‌کند.
چطور یک گل رز را برای مدت زمان بیشتری نگه داریم؟
یکشنبه 11 اسفند 1398
گل رز گلی زیبا و معطر است که در رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی به چشم می‌خورد. گل رز پس ازچیده شدن، بسته به مراقبت مناسب، می‌تواند یک هفته و نیم یا بیشتر باقی بماند.
تایید وجود هاله‌ی عجیب کیهانی، در نزدیکی زمین
یکشنبه 11 اسفند 1398
اخترشناسان، تپ‌اختری را در فاصله‌ی نزدیک به زمین رصد کرده‌اند که هاله‌ی عجیبی پیرامون آن وجود دارد. این تپ‌اختر شاید بتواند معمایی را حل کند که اخترشناسان برای چندین سال در صدد رمزگشایی از آن بوده‌اند.
آیا راهی برای جلوگیری از مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد؟
یکشنبه 11 اسفند 1398
مهندسین علوم زیستی در بلژیک، در حال توسعه‌ی استراتژی جدیدی هستند که طی آن ضعیف شدن باکتری‌ها با جلوگیری از همکاری کردن آن‌ها با یکدیگر صورت می‌گیرد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 243 244