مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

دسته‌بندی جدید برای مواد معدنی
شنبه 15 تير 1398
دسته‌بندی کنونی مواد معدنی توسط «جیمز دوایت دانا» زمین‌شناس آمریکایی، بر اساس ترکیبات شیمیایی و ساختار کریستالی مواد معدنی پیشنهاد شده است.
کشف گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای گیاهخوار
شنبه 15 تير 1398
دایناسور کشف شده‌ی جدید «فوستوریا دیمبانگونمال» نام دارد و حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در عصر کرتاسه بر روی زمین زندگی می‌کرده است.
مشاهده‌ی خروج پلاسما از ستاره‌ای غیر از خورشید
شنبه 15 تير 1398
خروج جرم از خورشید «CME» معمولاً همراه با شعله‌های بادهای خورشیدی است و این خروج جرم، قوی‌ترین پدیده‌ی مغناطیسی رخ داده بر روی خورشید است.
تصوری اشتباه درباره‌ی نوشیدن قهوه
‌پنجشنبه 13 تير 1398
سرخرگ‌ها، خون دارای اکسیژن و مواد غذایی را از قلب به بقیه‌ی اندام بدن می‌رسانند. اگر این رگ‌ها خشک شوند در واقع فشار روی قلب زیاد می‌شود و احتمال حمله‌ی قلبی افزایش می‌یابد.
کشف قدیمی‌ترین ابزار سنگی
‌پنجشنبه 13 تير 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، مجموعه‌ای از ابزار سنگی متعلق به ۲.۶ میلیون سال پیش را در سایت «بوکول دورا-۱» اتیوپی کشف کردند.
رمزگشایی از جرم مرموز قطب جنوب ماه
‌پنجشنبه 13 تير 1398
قطب جنوب ماه بزرگ‌ترین دهانه‌ی آتش‌فشانی در منظومه‌ی‌شمسی است. این حفره در طرف دیگر ماه که رو به زمین نیست قرار دارد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی
شناسایی ریشه‌ی ناتوانی‌های حرکتی در بزرگسالان
‌چهارشنبه 12 تير 1398
کاهش سطح ویتامین K با افزایش خطر بروز ناتوانی حرکتی در افراد مسن ارتباط نزدیکی دارد. در انسان‌ها و دیگر مهره‌داران، ویتامین K برای انعقاد خون، استخوان و سوخت‌وساز شریانی لازم است.
آیا استیون هاوکینگ درباره‌ی ماده‌ی تاریک اشتباه می‌کرد؟
‌چهارشنبه 12 تير 1398
هنوز تعریف درستی برای ماده‌ی تاریک وجود ندارد، ولی اکنون دانشمندان می‌دانند که این ماده چه چیزی نیست؛ دسته‌ای از سیاه‌چاله‌های نخستین که توسط استیون هاوکینگ بزرگ تئوری‌پردازی شده است.
قدیمی‌ترین مجموعه‌ی شهاب‌سنگ‌های زمین
‌چهارشنبه 12 تير 1398
گروهی بین‌المللی از محققان مجموعه‌ای از شهاب‌سنگ‌ها را در بیابان آتاکاما یافتند؛ شهاب‌سنگ‌هایی که به خوبی حفظ شده بودند و باعث شد که محققان بتوانند سرعت و میزان شهاب‌سنگ‌های سقوط‌ کرده در طول دو میلیون سال گذشته را بازسازی کنند.
اصول انسانی دوستیابی در بین دلفین‌ها
‌سه شنبه 11 تير 1398
دلفینی به‌نام «تورسیوپس ادونکوس» که در خلیج شارک از ناحیه‌ی گسکوین در غرب استرالیا زندگی می‌کند، رابطه‌ی دوستی خود را با دیگر دلفین‌ها بر اساس علایق مشترک شکل می‌دهد.
بازخوانی تصادف کهکشان راه‌شیری
‌سه شنبه 11 تير 1398
کهکشان «آنتلیا۲ » صدها میلیون سال پیش با کهکشان راه‌شیری برخورد کرده و به این ترتیب موج‌های مشاهده شده در دیسک گازی اطراف آنتلیا۲ ایجاد شده است.
طبیعت‌گردی، سلامت و تندرستی را تضمین می‌کنید.
‌سه شنبه 11 تير 1398
گذراندن حداقل دو ساعت در هفته در دامان طبیعت، آستانه‌ای حیاتی برای بهبود سلامت و تندرستی است.
انگشتر طلای شما، منشائی فرازمینی دارند!
دوشنبه 10 تير 1398
فیزیکدانان درک ما از منشاء فلزات سنگینی مانند طلا و پلاتین را تغییر داده و نشان می‌دهند که اکثر این فلزات در نتیجه‌ی انفجارات بزرگ ستاره‌ها در فاصله‌های دور از زمین به‌وجود آمده‌اند.
همه‌چیز درباره‌ی پژو ۲۰۰۸ جدید
دوشنبه 10 تير 1398
پژو ۲۰۰۸ یکی از پُرحاشیه‌ترین خودروهایی بود که طی سال‌های اخیر وارد بازار ایران شد. از حاشیه‌های قیمت‌گذاری بگیر تا حاشیه‌ی تحویل خودرو به مشتری.
خواب نامنظم می‌تواند عامل مرگ انسان باشد!
دوشنبه 10 تير 1398
نداشتن یک برنامه‌ی خواب منظم، می‌تواند فرد را در معرض خطر بالای ابتلا به چاقی، کلسترول بالا و سایر اختلالات متابولیکی قرار دهد.
کشف نمک خوراکی در نزدیکی سیاره‌ی مشتری
یکشنبه 9 تير 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ هابل کشف کردند که رنگ زرد قابل مشاهده بر روی بخش‌هایی از سطح قمر «اروپا» سیاره‌ی مشتری، در واقع کلرید سدیم یا همان نمک خوراکی است.
چرا برخی از زنان هر کاری می‌کنند، لاغر نمی‌شوند؟
یکشنبه 9 تير 1398
قرار گرفتن در معرض نور لامپ در زمان خواب می‌تواند به‌عنوان عامل خطر برای اضافه وزن و چاقی زنان در نظر گرفته شود.
توانایی حیرت‌انگیز زنبورهای عسل
یکشنبه 9 تير 1398
گروهی از محققان زنبورهای عسل را آموزش دادند تا نمادهایی را به کمیتِ خاصی ارتباط دهند.
دلیلی برای عدم تقارن دو طرف ماه
‌پنجشنبه 6 تير 1398
طرف نزدیک‌تر و دورتر ماه از نظر ریخت‌شناسی، ضخامت پوسته و ترکیب مواد با هم تقارن ندارند. این عدم‌تقارن‌ها در اثر برخورد یک سیاره‌ی کوتوله با ماه در ابتدای تاریخ منظومه‌ی شمسی ایجاد شده است.
پرواز جت‌ها با سوختی کثیف
‌پنجشنبه 6 تير 1398
گروهی از محققین چینی و آمریکایی طی مقاله‌ای که در مجله‌ی Applied Energy به چاپ رسانده‌اند، شرح داده‌اند که می‌توان زباله‌ی پلاستیکی را در دماهای بالا با کربن فعال ذوب کرد و با آن سوخت جت تولید کرد.
بازنویسی پیدایش حیات بر روی زمین
‌پنجشنبه 6 تير 1398
با اینکه قارچ‌ها جایگاه ویژه‌ای بین حیوانات و گیاهان ندارند، ولی جالب است بدانید آن‌ها نقش باورنکردنی و مهمی در داستان حیات در سیاره‌ی زمین دارند.
رابطه با انسان باعث تکامل سگ‌ها شده است!
‌چهارشنبه 5 تير 1398
سگ‌ها دارای ماهیچه‌ای در صورت خود هستند که ابروی داخلی آن‌ها را بالا می‌برد، ولی گرگ‌ها این ماهیچه را ندارند.
داروی فشار خون، آلزایمر را هم درمان می‌کند
‌چهارشنبه 5 تير 1398
تغییرات در جریان خون مغزی، شامل کاهش آن در ابتدای ابتلا به بیماری آلزایمر رخ می‌دهد و می‌تواند پیشرفت بیماری را شتاب بخشد.
پرچم هند در ماه بالا می‌رود
‌چهارشنبه 5 تير 1398
بُلُف‌های فیلم‌های بالیوود را فراموش کنید؛ این‌بار هند‌های در قالب یک ماموریت سه‌گانه به ماه می‌روند. این ماموریت جهشی مهم در فناوری فضایی هند خواهد بود که هدف آن قطب جنوب ماه است. این ماموریت که «چاندرایان-۲» نام دارد در روز ۱۴ جولای ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.
مرسدس، قوانین فیزیک را دگرگون کرد!
‌سه شنبه 4 تير 1398
موتورهای ۴ سیلندر دو هزار سی‌سی تنفس طبیعی به‌طور معمولی حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند؛ در حالی که ۴ سیلندرهای ۲ لیتری توربوی جدید حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت در اختیار خودرو قرار می‌دهند.
چرا سگ‌ها بیشتر کودکان را گاز می‌گیرند؟
‌سه شنبه 4 تير 1398
مزایای بزرگ شدن کودکان در مجاورت حیوانات خانگی کاملاً تایید شده است. امروزه از سگ‌ها در کلاس‌های درس نیز استفاده می‌شود. با این حال نباید فراموش کرد که سگ‌ها می‌توانند خطر نیز داشته باشند.
کشف دو سیاره‌ی زمین‌مانند در نزدیکی منظومه‌ی شمسی
‌سه شنبه 4 تير 1398
دانشمندان دو سیاره‌ی جدید را در اطراف یکی از نزدیک‌ترین ستاره‌ها به ما کشف کردند که به زمین شباهت دارند. ستاره‌ی تیگاردن فقط ۱۲.۵ سال نوری از زمین فاصله دارد و یکی از کوچک‌ترین ستاره‌های شناخته شده است.
چربی بدن شما را افسرده می‌کند
دوشنبه 3 تير 1398
مطالعه‌ای جدید نشان داده که چگونه اسیدهای چرب می‌توانند وارد مغز شده و مسیرهای سیگنال‌دهی را مختل کرده و منجر به افسردگی شوند.
ویرایش دی‌ان‌ای در فضا
دوشنبه 3 تير 1398
انسان‌ها شاید نتوانند در فضا به درستی آروغ بزنند، اما حالا امکان ویرایش ژنوم فراهم شده است. برای اولین‌بار، فضانوردانِ ایستگاه فضایی بین‌المللی از «CRISPR-Cas9» برای ویرایش دی‌ان‌ای مخمر آبجو استفاده کردند.
عمر حلقه‌های زحل چقدر است؟
دوشنبه 3 تير 1398
محققین داده‌های فضاپیمای کاسینی درباره‌ی حلقه‌های زحل را آنالیز کرده‌اند. یکی از یافته‌های کلیدی آن‌ها این است که عمر حلقه‌های زحل حدود ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون سال است.
چرا بچه‌ی انسان دیرتر از بچه‌ی پستانداران دیگر رشد می‌کند؟
یکشنبه 2 تير 1398
افزایش وزن زمانی رخ می‌دهد که دریافت انرژی توسط یک فرد بیشتر از مصرف انرژی توسط وی باشد. چیزی که کمتر درک شده این است که به‌طور متوسط نصف انرژی بدن در زمان کودکی توسط مغز مصرف می‌شود.
گوشتخوارترین گیاه جهان
یکشنبه 2 تير 1398
گروهی از زیست‌شناسان از دانشگاه‌های تورنتو و گوئلف، گونه‌ای گیاه گوشتخوار را کشف کرده‌اند که نه تنها حشرات را می‌خورد، بلکه مارمولک‌های جوان را نیز شکار می‌کند.
ابتدا سیاه‌چاله‌ها بوده‌اند یا کهکشان‌ها؟
یکشنبه 2 تير 1398
کهکشان ESO 495-21 دارای قطری برابر ۳۰۰۰ سال نوری است. این کهکشان حاوی سیاه‌چاله‌ای است که جرم آن حدوداً یک میلیون برابر جرم خورشید است.
آشکارسازی مرز پلاسمای کیهانی
شنبه 1 تير 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از شبکه‌ی تلسکوپی «LOFAR» مرز وسیع انتشارات رادیویی که متصل‌کننده‌ی دو خوشه‌ی کهکشانی در حال ادغام است را شناسایی کرده‌اند.
سیبری سکونت‌گاهی خوش آب‌وهوا خواهد شد
شنبه 1 تير 1398
طبق تحقیقات جدیدی که در زمینه‌ی تغییرات آب‌وهوایی انجام شده، در انتهای قرن ۲۱ بخش بزرگی از قسمت آسیایی سیبری در روسیه، قابل سکونت خواهد شد.
تاثیر مخرب کم‌خوابی بر بدن
شنبه 1 تير 1398
طی تحقیقات جدید محققین تغذیه مشخص شده است، افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، ویتامین‌های A، D، B1، منیزیم، نیاسین، کلسیم، روی و فسفر کمتری نیز مصرف می‌کنند.
منشاء شیشه‌های باستانی چیست؟
‌پنجشنبه 30 خرداد 1398
شیشه‌ی صحرایی لیبیایی، شیشه‌ای طبیعی است که در مصر غربی پیدا شده و شکل‌گیری آن به ۲۹ میلیون سال پیش برمی‌گردد.
محل اصابت شهاب‌سنگ در اسکاتلند
‌پنجشنبه 30 خرداد 1398
حدود ۱.۲ میلیارد سال پیش شهاب‌سنگی به زمین برخورد کرده و از خود اثراتی بر جای گذاشته است.
چرا دندان‌های این ماهی شفاف است؟
‌پنجشنبه 30 خرداد 1398
موجودات اعماق دریا سازگاری‌های خارق‌العاده‌ای با شرایط محیطی خود پیدا کرده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان به خاصیت شب‌تابی برخی از موجودات اشاره کرد که طی این سازگاری چشم آن‌ها در نورهای بسیار پایین نیز توانایی دیدن دارد. برخی از موجودات مانند «آریستوسومیاس سینتیلانس» دارای دندان‌های شفاف هستند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 224 225
مشاوره رایگان تحصیلی
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (100 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (2 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (2 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (1 پاسخ)
نیروی الکتروگراویتی (3 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (13 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (18 پاسخ)
پیش بینی چرخش خودکار کهکشان ها (0 پاسخ)
معرفی سه ساختار اصلی برای پایداری کهکشان ها (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت ماده تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکتی (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت انرژی تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکت (0 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (2 پاسخ)
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
بازوی رباتیک جدید را با ذهن کنترل کنید
نور آبی شما را می‌کُشد!
عمر خورشید چگونه تمام می‌شود؟
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
کشف ویژگی جدید نور
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
شناسایی سلولی ضدآلرژی
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
شگفتیِ انفجارهای گاما
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها