مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

در کجای منظومه‌ی شمسی حیات فرازمینی وجود داشته دارد؟
دوشنبه 5 آذر 1397
یکی از پرسش‌هایی که ذهن دانشمندان و محققان علوم مختلف، به‌خصوص ستاره‌شناسان را به خود مشغول کرده، این است که آیا در منظومه‌ی شمسی ما، به‌جز زمین، سیاره یا جرمی وجود دارد که میزبان حیاتی فرازمینی باشد؟
تکنولوژی جدید، چگونه آب را تصفیه می‌کند؟
دوشنبه 5 آذر 1397
تصفیه و سالم‌سازی آب برای مصارف انسانی و همچنین برای تمیز کردن فاضلاب‌های صنعتی و شهری، حدوداً ۱۳درصد از کل مصرف برق در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.
کاری که نور خورشید با خانه‌ی شما می‌کند.
دوشنبه 5 آذر 1397
جوامع میکروبی مربوط به گرد و غبار داخل خانه، در محیط زیاد هستند. عبور نور خورشید از میان پنجره‌ها، یک نکته‌ی طراحی مهمی است، اما تاثیرات قرار گرفتن در معرض نور بر جوامع گرد و غباری هنوز معلوم نیست.
در بدن انسانی سالم، چند سلول جهش‌یافته وجود دارد؟
شنبه 3 آذر 1397
اگر تصور می‌کردید که بیشتر سلول‌های‌تان نرمال و عادی هستند، زمان آن رسیده که دوباره فکر کنید.
سرنخی از چگونگی ساخت اهرام بزرگ مصر!
شنبه 3 آذر 1397
اهرام مصر از شگفتی‌های معماری در جهان به شمار می‌آیند. اینکه مصریان باستان، چگونه صدها هزار سال پیش، این شاهکارهای عظیم را ساختند، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
فرود کاوشگر جدید ناسا در مریخ را به‌طور زنده ببینید.
شنبه 3 آذر 1397
شامگاه دوشنبه و بامداد روز سه‌شنبه، ۵ و ۶ آذر ماه ۱۳۹۷، تاریخی است که همه‌ی طرفداران ماموریت‌های فضایی، به‌خصوص ماموریت‌های مریخ در جهان، مشتاقانه فرود کاوشگری جدید به‌نام «اینسایت» را بر روی مریخ تماشا می‌کنند.
مغز شگفت‌انگیز کلاغ، چوب ماهیگیری طراحی می‌کند
‌پنجشنبه 1 آذر 1397
درک اینکه، چگونه ذهنی غیر از ذهن ما می‌تواند کار کند، چالش فکری بزرگی است و به نوبه‌ی خود، جذاب است.
آزمایش حیات اُرگانیسم‌های زنده، در مقیاس کوانتومی
‌پنجشنبه 1 آذر 1397
چند سال پیش، مجله‌ی Small تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد باکتری‌های فتوسنتزی چگونه می‌توانند با پرش نور در شکاف کوچکی بین دو آینه، فوتون‌ها را جذب و آزاد کنند.
کشتی نوح در ایران پیدا شد!
‌پنجشنبه 1 آذر 1397
یافته‌ی جدید کاوشگران و باستان‌شناسان، ادعا دارد که بقایای کشتی نوح را در کوهستانی در ایران یافته‌اند.
شبیه‌سازی از فعالیت زمین که باعث می‌شود، مغزتان سوت بکشد!
‌چهارشنبه 30 آبان 1397
ما باید از نحوه‌ی آرایش و جایگیری سیاره‌ی زمین که باعث شده بتوانیم زنده باشیم و زندگی کنیم، ممنون باشیم و لذا به مجموعه‌ای از جدیدترین نقشه‌ها برای نشان دادن کامل این امر نیاز داریم.
درمانی برای اعتیاد به نیکوتین
‌چهارشنبه 30 آبان 1397
گروهی از دانشمندان موسسه‌ی تحقیقاتی اسکریپس، آنزیم جدیدی که اعتیاد به نیکوتین را درمان می‌کند، ساختند و آن‌ر‌ا به طور موفقیت‌آمیزی در موش‌های معتاد به نیکوتین، آزمایش کردند.
سکوت عجیب زنبورها در زمان خورشیدگرفتگی!
‌چهارشنبه 30 آبان 1397
خورشیدگرفتگی کامل روز ۲۱ آگوست ۲۰۱۷ به طول ۵۰۰۰ کیلومتر از ساحل شرقی تا ساحل غربی آمریکا را طی کرد. کاهش نور خورشید، در این فاصله‌ی زمانی نود دقیقه‌ای، دمای محیط را به اندازه‌ی ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ی سلسیوس کاهش داد.
توانایی خودران‌های تسلا، در هاله‌ای از ابهام
‌سه شنبه 29 آبان 1397
پاسخ این شرکت خودروی الکتریکی به آن سوال، گیج‌کننده بود که چندین بار فاجعه‌آفرین بوده است. اما حالا پاسخ واضح را داریم.
ردپای ۳۱۰ میلیون ساله‌ی خزنده‌ای در گرندکنیون
‌سه شنبه 29 آبان 1397
زمین‌شناسان مجموعه‌ای شامل ۲۸ ردپا مربوط به ۳۱۰ میلیون سال پیش را در پارک ملی گرندکنیون آمریکا کشف کرده‌اند.
سیاه‌چاله‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟
‌سه شنبه 29 آبان 1397
اصولاً موضوعات شگفت‌انگیزی در مورد سیاه‌چاله‌ها وجود دارد. شاید سیاه‌چاله‌ها هیولاهایی نامرئی و کمین کرده‌ در فضا باشند که ستارگان در حال گذر از نزدیکی خود را می‌بلعند و بقایای آن‌ها را در فضا پراکنده می‌کنند.
راز ابرهای عجیب در جو مریخ چیست؟
دوشنبه 28 آبان 1397
در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸، فضاپیمای اکسپرس آژانس فضایی اروپا، توانست تکامل یک ابر یخی آبی را در نزدیکی «آرسیا مونز» که جنوبی‌ترین آتشفشان در بین سه آتشفشان غول‌پیکر سطح مریخ است و به نام «تارسیس مانتس» شناخته می‌شود، رصد کند.
برای اولین بار در جهان، ایجاد حیات مصنوعی کوانتومی
دوشنبه 28 آبان 1397
آیا منشاء حیات با مکانیک کوانتومی قابل توضیح است؟ و در این صورت، آیا الگوریتم‌های کوانتومی وجود دارند که حیات را رمزگذاری می‌کنند؟
ترکیبی طبیعی برای جلوگیری از فشار خون و دیگر بیماری‌های قلبی
دوشنبه 28 آبان 1397
درمان با دوزهای پایین «تری‌متیل‌آمین ان‌اکسید» ترکیبی که با خوردن ماهی، غذاهای دریایی و رژیم‌های سیزیجات در ارتباط مستقیم است، ضخیم‌شدگی دیواره‌ی قلب که گرفتگی قلب را در پی دارد و دیگر نشانه‌های بیماری‌های قلبی را در مدل‌های حیوانی مبتلا به فشار خون بالا، کاهش داده است.
شناسایی الگوی فعالیت مغزی مرتبط با اسکیزوفرنی
یکشنبه 27 آبان 1397
اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی است که موجب توهمات، هذیان‌گویی و اختلالات شناختی می‌شود و معمولاً در دوران نوجوانی یا جوانی اتفاق می‌افتد.
معرفی نسل بعدی هواپیماها، با ظاهری عجیب
یکشنبه 27 آبان 1397
گروهی از مهندسان و متخصصان، در تلاش برای برآورده کردن یکی از بزرگ‌ترین نیازهای صنعت حمل و نقل هوایی جهان هستند؛ طرح آن‌ها در صورت تایید و اجرایی شدن، یکی از نیازهای آینده‌ی صنعت هوافضای جهان را تامین می‌کند.
سایه‌ی خفاشی در فضای میان‌ستاره‌ای رصد شد!
یکشنبه 27 آبان 1397
عکس تازه‌ای از سایه‌ای خیره‌کننده در سحابی مار که با فاصله‌ی ۱،۳۰۰ سال نوری واقع در صورت فلکی مار دیده می‌شود، گرفته شده است.
پرینترهای سه‌بُعدی، باعث بروز سرطان می‌شوند!
شنبه 26 آبان 1397
طی تحقیقی چندین ساله، توسط موسسه‌ی تکنولوژی گرجستان و موسسه‌ی ایمنی مواد شیمیایی UL، مشخص شده است که پرینترهای سه‌بُعدی ارزان قیمت، می‌توانند برای سلامتی مضر باشند؛ چرا که هوای محیط داخل را آلوده می‌کنند.
به راستی چه کسی این قطعه یخ عظیم را با این دقت، برش داده؟
شنبه 26 آبان 1397
طبیعت، شلوغ و آشفته است. اغلب ساختارهای هندسی در طبیعت وجود دارد، اما آشوبگر و نامنظم و نامتقارن هستند.
تهدیدی جدی برای سیاره‌های فراخورشیدی
شنبه 26 آبان 1397
بر اساس نتایج جدید، در خصوص نواحی قابل سکونت و فعالیت کوتوله‌ی M در پروژه‌ی بررسی HAZMAT، شراره‌های ستاره‌ای حاصل از کوتوله‌های سرخ جوان، شاید شرایط را در سیاره‌های جوان و نوظهور تهدید کرده و آن‌ها را غیرقابل سکونت کنند.
روشی برای بهبود تشخیص بیماری‌ها در بدو تولد
‌پنجشنبه 24 آبان 1397
ترکیب روشی توالی‌سازی جدید و فراگیری ماشینی می‌تواند، تشخیص بیماری نوزادان را سرعت بخشد و نتایج مثبت اشتباهی را کاهش دهد.
سیاهچاله‌ی مرکز کهکشان‌ راه‌شیری، تنها نیست!
‌پنجشنبه 24 آبان 1397
گروهی از دانشمندان در رصدخانه‌ی جنوبی اروپا «ESO»، علامت‌هایی از تابش اشعه‌ی مادون قرمز که از نزدیکی مرکز کهکشان راه‌شیری متساعد می‌شد را رصد کردند.
تاثیر مصرف لبنیات قبل از خواب
‌پنجشنبه 24 آبان 1397
مصرف ۳۰ گرم پروتئین کامل، شامل پنیر خانگی، ۳۰ دقیقه قبل از خواب تاثیرات مثبتی بر روی کیفیت ماهیچه‌ها، سوخت و ساز بدن و به طور کل، بر روی سلامتی دارد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی یک
‌چهارشنبه 23 آبان 1397
برای شرکت در مسابقه‌ی علمی هفته، بر روی عکس زیر کلیک کنید.
کشف موزاییکی باستانی مربوط به عصر رومیان
‌چهارشنبه 23 آبان 1397
در سال ۱۹۹۶ میلادی، تحقیقی باستان‌شناسی در ناحیه‌ی لود در مناطق اشغالی فلسطین انجام شد و حفاری‌های بعدی انجام شده، به رهبری دکتر «میریام آویسار» فقید، باستان‌شناس IAA، به کشف یکی از بزرگترین و عظیم‌ترین موزاییک‌های موجود منجر گردید.
راهی علمی برای احیای باکتری‌های روده‌ای
‌چهارشنبه 23 آبان 1397
طبق مطالعه‌ای در دانمارک، باکتری‌های روده‌ای که به بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند، شش ماه بعد از تزریق سه آنتی‌بیوتیک تقریباً بهبود می‌یابند.
سرنخ‌هایی برای حل رازی قدیمی در منظومه‌ی شمسی!
‌چهارشنبه 23 آبان 1397
بزرگ‌ترین قمر زحل، یعنی «تیتان»، از لحاظ تراکم و جو غنی از نیتروژن که شامل هیدروکربن‌ها و سایر ترکیبات نیز است، در میان تمام قمرهای منظومه‌ی شمسی منحصر به فرد است و داستان مربوط به تشکیل این ترکیب شیمیایی غنی، منشاء برخی بحث‌های علمی بوده است.
غیرواقعی یا حقیقت؟ تکلیف مشاهدات یوفوها چیست؟
‌سه شنبه 22 آبان 1397
در طول دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، به‌طور ناگهانی مشاهدات زیادی از اشیاء پرنده‌ی ناشناس یا همان «UFOها» که به نظر می‌رسید به بیگانگان تعلق داشته باشند، در سراسر ایالات متحده گزارش شد، تا جایی که باعث گردید نیروی هوایی ایالات متحده، برنامه‌ای مخفیانه را به تحقیق در مورد پدیده‌های ناشناخته مرتبط به یوفوها تخصیص دهد.
بیت‌کوین باعث گرمایش زمین تا ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌شود؟!
‌سه شنبه 22 آبان 1397
بیت‌کوین به تنهایی می‌تواند باعث انتشار گازهایی شود که تا سال ۲۰۳۳ افزایش دمای جهانی را در پی دارد. نیازمندی‌های برقی بیت‌کوین، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است و همچنین بحث‌هایی به صورت آنلاین درباره‌ی محل قرارگیری تاسیسات و حلقه‌های تایید کننده‌ی صحت بیت‌کوین‌ها در گرفته است.
ساخت پلیمری جدید با قابلیت خودتعمیری!
‌سه شنبه 22 آبان 1397
ماده‌ی جدیدی توسط مهندسین شیمی دانشگاه MIT طراحی شده است که می‌تواند، طی واکنش با دی‌اکسیدکربن هوا، رشد کند، تقویت شود و حتی خودش را تعمیر کند.
پیشرفته شدن هوش مصنوعی چقدر خطر دارد؟
دوشنبه 21 آبان 1397
از مشهورترین نمونه‌های هوش مصنوعی می‌توان به «سیری» و «الکسا» اشاره کرد که به صدای انسان گوش می‌دهند، واژه‌ها را تشخیص می‌دهند، عمل جستجو را انجام داده و نتایج متن را به گفتار، ترجمه می‌کنند.
ردیابی دنیاهای پنهان، در ژرفای کیهان
دوشنبه 21 آبان 1397
یکی از تلسکوپ‌های فضایی قادر است حلقه‌های ضخیم گرد و غبار را در سامانه‌های ستاره‌ای دور، ردیابی کند.
کشف ابزاری ۶۰۰۰ ساله در خانه‌ی رئیس‌ جمهور آمریکا!
دوشنبه 21 آبان 1397
این سنگ در واقع ابزاری باستانی و حدوداً ۶۰۰۰ ساله است که در محوطه‌ی این ملک بزرگ، قرار داشته است.
حمل و نقل کابلی، راه‌حلی برای ترافیک‌های شهری
یکشنبه 20 آبان 1397
سالانه ساختمان‌های زیادی در شهرهای بزرگ جهان، به‌دلیل احداث زیرساخت‌های حمل و نقل شهری و قرار گرفتن در طرح‌های عمرانی، تخریب می‌شوند.
سیاهچاله‌ها چه رنگی هستند؟
یکشنبه 20 آبان 1397
سیاهچاله، بقایای یک ستاره‌ی غول‌پیکر در حال مرگ است. این بقایا به قدری کوچک و منقبض می‌شوند و جاذبه‌ای شگرف پیدا می‌کنند که حتی نور هم توان گریز از آن‌ها را ندارد.
فرگشتی حیرت‌انگیز در ابعاد حشره‌ای بندانگشتی
یکشنبه 20 آبان 1397
به‌تازگی تصور موجودی عجیب و غریب از دسته‌ی تارتنندگان در فضای مجازی دست به دست شده است که نشان می‌دهد سری شبیه به خفاش یا سگ دارد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 208 209
مشاوره رایگان تحصیلی
اگر زمان وجود نداشت چه می شد،پیامد های آن چیست؟ (64 پاسخ)
نحوه کار برقگیر (0 پاسخ)
تفاوت جاذبه با گرانش چیست؟ (42 پاسخ)
چرا ابرها سفید هستند؟ (7 پاسخ)
بسط سامرفلد و اثبات آن (0 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (1 پاسخ)
نظریه نسبیت قانون بقای جرم و پایستگی انرژی را نقض می‌کند؟ (2 پاسخ)
آیا ریل‌های قطارهایی که مگلو نیستند هم آهنربا می‌شوند؟ (1 پاسخ)
باردار کردن رسانا با باطری (0 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (4 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (9 پاسخ)
نیروی محرکه القایی در میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فیزیک کوانتوم (0 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
بیشترین دمای ممکن در هستی (3 پاسخ)
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهار
چرا غروب خورشید در مریخ آبی‌رنگ است؟
روشی موثر و بدون‌درد برای دارورسانی به چشم
زمین با چه مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند؟
سبک زندگی عاملی مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲
تجزیه‌ی ترکیبات شیمیایی با کاتالیزوری جدید
فرصتی برای رصد دنباله‌داری درخشان در آسمان شب
نگرانی‌ دانشمندان از مصرف بالای سیگار الکترونیکی!
زمین‌شناسان، گودال بزرگی را در گرینلند پیدا کردند.
سریع‌ترین ماشین شبه مغز با یک میلیون پردازشگر
نور آبی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
نگاهی نزدیک به زندگی نئاندرتال‌ها
یافته‌ی جدید ناسا درباره‌ی سپر مغناطیسی زمین
ارتباط تشعشعات رادیویی با سرطان
ناسا محل فرود مریخ‌نورد بعدی را اعلام کرد.
چرا سینه‌های زنان، بزرگ‌تر از سینه‌ی مردان است؟
کم‌آبی بدن می‌تواند عاملی برای بدخوابی در بزرگسالاتن باشد.
چگونه طلا را در دمای اتاق ذوب کنیم؟
کشف ابزاری ۶۰۰۰ ساله در خانه‌ی رئیس‌ جمهور آمریکا! (0+)