مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

سیاهچاله‌های عظیم میدان مغناطیسی ضعیف‌تری دارند!
‌سه شنبه 18 دي 1397
در مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۴ میلادی، «یوشیویو اینو» و«اکیرو دویی» دو فیزیکدان ژاپنی، پیش‌بینی کردند که الکترون‌های موجود در پلاسمای اطراف سیاه‌چاله‌ها، نوعی نور خاص به‌نام «سنکروترون» را منتشر می کنند که باعث می‌شود آن‌ها از طریق نیروهای مغناطیسی در هاله‌های اطراف سیاهچاله‌ها باقی بمانند.
هوش‌مصنوعی، باستان‌شناس شده است!
دوشنبه 17 دي 1397
خواندن دست‌نوشته‌های تاریخی، بسته به دست خط نویسنده‌ی آن متن یا میزان فرسودگی آن، کار دشواری برای انسان است.
کشف آثار یکی از جوان‌ترین برخوردهای شهاب‌سنگی بر روی زمین
دوشنبه 17 دي 1397
گروهی بین‌المللی از محققین شامل متخصصین یخچال‌های طبیعی از ناسا، آثار شهاب‌سنگی عظیم را که در زیر لایه‌هایی از یخ به ضخامت ۸۰۰ متر در شمال غربی گرینلند پنهان شده است، کشف کرده‌اند.
خاکی با خصوصیات عجیب دارویی!
دوشنبه 17 دي 1397
در کوهستان‌های بوهو در ایرلند شمالی، افسانه‌ای قدیمی درباره‌ی خاکی با خصوصیات دارویی وجود دارد.
اصلاح ژنتیکی گُل خانگی، برای پاک‌سازی هوای محیط
یکشنبه 16 دي 1397
محققین دانشگاه واشنگتن، بر روی یک گُل خانگی اصلاح ژنتیکی انجام دادند تا بتواند کلروفرم و بنزن را از هوای اطراف جذب کند.
داروی ترکیبی جدیدی برای درمان دیابتی‌ها
یکشنبه 16 دي 1397
ترکیب دو دارو، تولید سلول‌های مورد نیاز برای ترشح انسولین را افزایش داده و می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد.
چشم زخم؛ باوری که نباید آن‌را باور کرد!
یکشنبه 16 دي 1397
بارها از بزرگ‌ترها داستان‌های زیادی درباره‌ی آسیب دیدن یا مُردن فردی یا خرابی چیزی را می‌شونیم که بر اثر تعریف و تمجید شخصی، روی داده است. اما تا چه اندازه باید چشم زخم را بپذیریم؟
تاثیر صفحه نمایش‌ها بر مغز کودکان
شنبه 15 دي 1397
امروزه کودکان تحت تاثیر موبایل‌ها، صفحه نمایش کامیپوترها و تلویزیون‌ها رشد می‌کنند و حالا تحقیقات جدید مدعی شده‌اند که این گجت‌ها و ابزار الکترونیک واقعاً در حال تاثیرگذاری بر ساختار مغزی آن‌ها است.
دور دنیا با اسامی خودروها
شنبه 15 دي 1397
ترکیب کردن حروف و اعداد، ساده‌ترین روش برای نام‌گذاری خودرو است که بسیاری از خودروسازان پیرو آن هستند.
جرم مرموز در لبه‌ی منظومه‌ی شمسی!
شنبه 15 دي 1397
دانشمندان ناسا با پرتاب یک کاوشگر و گذراندن آن از نزدیکی یک جرم مرموز، در حد و اندازه‌ی یک کوه در ورای مدار پلوتو، تاریخ‌سازی کردند.
راهی جدید برای بازتولید سریع‌تر سلول‌های خون!
‌پنجشنبه 13 دي 1397
بیمارانی که از سرطان‌های خون مانند لوکمیا که طی آن مغز استخوان گلبول‌های سفید اضافی تولید می‌کند و سرطان غدد لنفاوی رنج می‌برند را معمولاً با پرتودهی به مغز استخوان برای از بین بردن سلول‌های مریض، درمان می‌کنند.
نگاهی به ماده‌ی تاریک در خوشه‌های کهکشانی
‌پنجشنبه 13 دي 1397
ماده‌ی تاریک تقریباً ۸۵درصد ماده‌ی جهان را تشکیل می‌دهد. هیچ‌گونه تابش الکترومغناطیسی منتشر نمی‌کند و وجودش تنها به واسطه‌ی اثرات گرانشی آن قابل تشخیص است.
اختراعی که آب را به سوخت پاک تبدیل می‌کند!
‌پنجشنبه 13 دي 1397
وقتی آب به درون نوع جدیدی از شُش که محققان دانشگاه استنفورد ساخته‌اند، می‌شود، سوخت هیدروژن پدید می‌آید.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی هشت
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی هشت
سیال تاریک با جرم منفی؛ توضیحی علمی برای بخش رازآلود جهان
‌چهارشنبه 12 دي 1397
مدل استاندارد کیهان‌شناسی معروف به «LambdaCDM» فقط می‌تواند ۵درصد از جهانِ مرئی و قابل مشاهده را توضیح دهد. ۹۵درصد باقی‌مانده به طور کامل از دو عامل نامرئی، به‌نام‌های «ماده‌ی تاریک» و «انرژی تاریک» ساخته شده است.
رمزگشایی از فسیل اجداد «پا کوچک» انسان
‌چهارشنبه 12 دي 1397
نخستین تحلیل جامع از آناتومی عصبی فسیل ۳.۶۹ میلیون ساله‌ی «Australopithecus prometheus» که «پا کوچک» هم نامیده شده است، نشان می‌دهد که مغز این انسان اولیه، ترکیبی از ویژگی‌های میمون مانند و انسان مانند است.
چه اتفاقی برای حلقه‌های سیاره‌ی زحل افتاده است؟
‌چهارشنبه 12 دي 1397
گروهی از محققین علم نجوم در ایالات متحده و بریتانیا، کشف کرده‌اند که حلقه‌های سیاره‌ی زحل جوان‌تر از چیزی است که تا کنون تصور می‌شد.
پربیننده‌ترین مطالب مجله علمی ایلیاد در سال ۲۰۱۸
‌سه شنبه 11 دي 1397
مروری بر عناوین ۳۰ مطلب جذاب و پربیننده از مجله ایلیاد در سالی که گذشت.
پس از ریزگرد‌ها با غول‌گردها آشنا شوید!
‌سه شنبه 11 دي 1397
ذرات گرد و غبار غول‌پیکر صحرای بزرگ ساحارا، در ۳،۵۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر، یعنی منطقه‌ی کارائیب یافت شده‌اند.
اخترشناسان ستاره‌ی جوانی را در مراحل رشد رصد کردند.
‌سه شنبه 11 دي 1397
اخترشناسان با بهره‌گیری از داده‌های ماهواره گایای آژانس فضایی اروپا، کاوشگر بررسی فروسرخ میدان عریض ناسا و تلسکوپ اسپیتزر، موفق به شناسایی ستاره‌ی جوانی در وسط مرحله‌ی رشد شدند.
زنبورها توانایی شمارش دارند!
‌سه شنبه 11 دي 1397
به گفته‌ی محققین دانشگاه کوئین مری لندن، زنبورها با تعداد بسیار کم سلول‌های عصبی در مغز خود، می‌توانند محاسبات نسبتاً پیچیده‌ای را انجام دهند.
دانلود کتاب رادیواکتیویته و پرتوزایی
کتاب الکترونیک رادیواکتیویته و پرتوزایی نوشته دکتر علی‌افضل صمدی
چرا موی برخی از انسان‌ها قرمز است؟
دوشنبه 10 دي 1397
پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ انگلستان، با تجزیه و تحلیل‌های ژنومی انواع رنگ‌‌های مو، هشت گونه‌ی ژنتیکی جدید که موجب قرمزی موها می‌شود را کشف کردند.
تاثیرات منفی آلودگی هوا بر ساختار جو زمین
دوشنبه 10 دي 1397
دانشمندان در حال کار بر روی روش‌های پیچیده‌ای هستند که نحوه‌ی شکل‌گیری ذرات آئروسل موجود در جو را توضیح می‌دهد.
ردپای دایناسورهای عصر کرتاسه در انگلیس کشف شد!
یکشنبه 9 دي 1397
دیرین‌شناسان در جنوب انگلیس مجموعه‌ای از ردپاهای سالم را یافته‌اند که حداقل توسط ۷ نوع دایناسور مختلف از حدود ۱۴۰ میلیون سال پیش، یعنی دوره‌ی کرتاسه‌ی اول به جا مانده است.
ارتباط آلزایمر و زوال عقل با مرگ ناشی از سکته‌ی مغزی
یکشنبه 9 دي 1397
محققان سوئدی مرگ و میر ناشی از «سکته‌ی مغزی ایسکمیک» یا «IS» را با زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط دانسته‌اند.
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی به اندازه‌ی نپتون
یکشنبه 9 دي 1397
ستاره‌شناسان، سیاره‌ی فراخورشیدی یخی با اندازه‌ای تقریباً در ابعاد نپتون که به دور ستاره‌ی کوتوله‌ی «K2-263 G9» گردش می‌کند را کشف کردند.
فضا دقیقاً از کجا آغاز می‌شود؟
شنبه 8 دي 1397
فضاپیمای «ویرجین گلکتیک» فقط به یک شاخص عمده دست یافته است. اما آیا واقعاً به فضای بیرونی راه یافته است؟
منشا آکنه‌های پوستی شما چیست؟
شنبه 8 دي 1397
محققان در یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده در زمینه‌ی تحقیق درباره علل ژنتیکی آکنه، موفق به کشف چندین بخش ژنتیکی مختلف شدند که می‌توانند با این بیماری رابطه داشته باشد.
معادلاتی فراتر از تئوری نسبیت عام اینشتین!
شنبه 8 دي 1397
وقتی که ستاره‌ها از هم می‌پاشند، می‌توانند سیاه‌‌چاله‌ها را به‌وجود بیاورند؛ این فرآیند در همه‌ی مکان‌های جهان در حال انجام است و بنابراین مطالعه‌ی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
تصور اشتباه درباره‌ی طرف چپ و راست مغز انسان
‌پنجشنبه 6 دي 1397
معمولاً به ما گفته شده که قسمت چپ مغز، سمت راست بدن را کنترل می‌کند و برعکس؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قضیه خیلی پیچیده‌تر از اینها است.
کنجکاوی درباره‌ی سنگ مرموز مریخی
‌پنجشنبه 6 دي 1397
تنها چند روز از فرود کاوشگر اینسایت بر روی مریخ می‌گذرد و تصاویر خیره‌کننده‌ای از محل فرودش را به زمین مخابره کرده است. اما تصاویر جدید دریافت شده از یکی دیگر از ساخته‌های دست بشر بر روی مریخ، خبرساز شده است. مریخ‌نورد کنجکاوی تصویر بسیار عجیب و جنجالی را به زمین ارسال کرده است.
برنج پیوندی، محصولی جدید برای تغذیه‌ی بشر
‌چهارشنبه 5 دي 1397
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بر سر راه برنج‌کاران جهان، وجود نوعی حلزون به‌نام «حلزون سیب» است که می‌تواند به‌عنوان آفت، سالانه میلیون‌ها دلار ضرر به کشاورزان و صنعت برنج‌کاری، وارد کند.
مصاحبه وبلاگ BMW با نادر فقیه‌زاده
‌چهارشنبه 5 دي 1397
«نادر فقیه‌زاده» یکی از طراحان موفق و جوان BMW است که سال ۱۳۵۵ در تهران به دنیا آمده، اما در آلمان بزرگ شده و فارغ التحصیل دانشگاه فورتسهام این کشور است.
کشف کریسمسی در سیاره‌ی سرخ
‌چهارشنبه 5 دي 1397
اوایل فصل زمستان هستیم. برای نیم‌کره شمالی این به آن معنا است که بیرون بروی، برف‌بازی کنی و از چشم‌اندازهای زیبای سیاره‌مان لذت ببری. اما زمین تنها سیاره‌ای نیست که چنین مناظر زیبایی را دارد.
مانعی میکروبی در انتشار گازهای گلخانه‌ای
‌سه شنبه 4 دي 1397
محققان انواع گسترده‌ای از جوامع میکروبی را کشف کردند که در رسوبات بسیار گرم و عمیق دریا واقع در حوضه‌ی گویماس خلیج کالیفرنیا زندگی می‌کنند.
معماری پردازنده‌ای با الگویی از کیوبیت‌ها
‌سه شنبه 4 دي 1397
گروهی از دانشمندان در دانشگاه ییل آمریکا، به صورت آزمایشی یکی از راه‌های کلیدی در طراحی معماری برای کامپیوترهای کوانتومی را نشان دادند که عبارت است از «دورترارسانی» یک گیت کوانتومی میان دو کیوبیت منطقی. کامپیوتر کوانتومی، توانایی حل مسائلی را که کامپیوترهای کلاسیک از حل آن‌ها عاجز هستند، دارد.
نگاهی به مشکلات اصلاح ژنتیکی در تولد نوزادان
‌سه شنبه 4 دي 1397
دانشمندی چینی از ابزار ویرایش ژنی قدرتمندی برای استخراج ژن‌های ناخواسته از جنین انسان استفاده کرده تا اولین انسان‌هایی با تغییرات ژنتیکی را به‌وجود بیاورد. این کار، نگرانی عده‌ی زیادی را به همراه داشته است.
همراهی انسان و ربات! مزیت یا خطر؟
دوشنبه 3 دي 1397
آینده نه فقط توسط انسان‌ها یا فقط توسط ماشین‌ها ساخته خواهد شد، بلکه توسط هر دوی این‌ها با هم ساخته می‌شود.
بحران زباله در جهان تا چه حد جدی است؟
دوشنبه 3 دي 1397
زباله در ایالات متحده با سرعت هشدار دهنده‌ای در حال انباشته شدن است و هیچ کس نمی‌داند که زباله‌هایش را کجا بگذارد. تا همین اواخر، این مشکل در کشور چین نیز وجود داشت. تا سال‌ها، ایالات متحده هر روز تقریباً ۴۰۰۰ کانتینر پُر از زباله‌های قابل بازیابی را به چین قالب می‌کرد و از شر آن خلاص می‌شد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 211 212