مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

آيينه‌هاي فضايي، مريخ را مانند زمين مي‌كند
قراردادن آیینه در مدار مریخ می‌تواند شرایط مشابه زمین را در بخش کوچکی از این سیاره پدید آورد. این نتیجه مطالعه‌ای است که به سفارش ناسا صورت گرفته است. افزایش نور خورشید، گرما و نیروی خورشیدی لازم را جهت حضور فضانوردان فراهم می‌کند، اما گروهی از کارشناسان معتقدند استقرار آیینه به این شکل دشوار است.
هاله ماده سياه گرد كهكشان راه شيري
محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از ابر کامپیوتر ناسا و با انجام عملیات شبیه سازی موفق به تعیین طول عمر و شناخت روند تحول ماده سیاهی که همچون هاله ای گرداگرد کهکشان راه شیری را فرا گرفته است, شدند.
زمين از نگاه فضا پيماي كاسيني
در آخرین تصاویر ارسالی فضاپیمای کاسینی ،زمین همچون نقطه آبی کم رنگ در میان حلقه های زحل نمایان گردید. پس از فضاپیمای ویجر 1 این دومین تصویری است که در دور دست های منظومه شمسی از زمین گرفته شده است.
تاكيون
این برای همه مشخص است که سفر با سرعتی بالاتر از نور امکان ندارد. در بهترین حالت یک ذره ی بدون جرم با سرعت نور سفر می کند. اما آیا این درست است؟
آشنايي با درخش ايريديوم
اغلب ما از تعداد زیاد ماهواره هایی که یکی دو ساعت بعد از غروب خورشید و یا پیش از طلوع آن دیده می شوند مطلعیم. امروزه از میان تقریباً 8000 ماهواره در حال گردش به دور زمین تعداد 400 عدد از آنها با چشم غیر مسلح قابل رؤیت هستند.
كوانتش در نظريه سي. پي. اچ.
کنش بین فوتون و الکترون به فرایندهای آزمایشگاهی محدود نمی شود، بلکه در تمام پدیده های معمولی نظیر روشنایی لامپ یا اجاق گرفته تا مشاهدات کیهان شناختی نیز قابل توجه است. بنابراین شناخت کنش بین فوتون و الکترون در شناخت ماهیت فیزیکی جهان نقش بسیار مهمی دارد.
منظومه ها
منظومه به مجموعه ای از اجرام سنگین و سیاراتی گفته میشود که همگی به دور یک ستاره در حال گردشند. ما با منظومه شمسی به خوبی آشناییم. منظومه ای مشتمل از زمین و هفت سیاره اصلی و خورشید. علاوه بر سیارات اجرام کوچک فراوانی در منظومه شمسی گرد خورشید در حرکتند از جمله کوتوله ها، سنگ های آسمانی و ستاره های دنباله دارو همینطور ابرهای نازکی از گازها و غبار که به آنها ابرهای میان سیاره گفته می شود. بیش تر از 100 قمر طبیعی نیز در این منظومه در چرخشند.
اختر فيزيك و مشكلات آن
اختر فیزیک دانشی گسترده و در عین حال بسیار پیچیده است. گستردگی دانش اختر فیزیک از آنجا ناشی می شود که ساختمان جهان را به عنوان یک کل مورد نظر و بررسی قرار می دهد و در عین حال باید ارتباط بین تمام اجزای جهان را توضیح دهد.
درخشش دانش آموزان ايراني در المپياد جهاني نجوم
تیم پنج نفره المپیاد نجوم جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین المپیاد جهانی نجوم با کسب یک نشان طلا، دو نشان نقره و دو نشان برنز به مقام سوم جهان دست یافت.
نسبيت خاص و مدل مكانيكVMR-PCR
مدل دینامیک VMR-PCR به صورت ویژه ای نسبیت خاص را تکمیل می کند و توسط نظریه ی ریسمان و مخروط زمانی توجیه می شود. ... تنها اشتباه اینشتین در نسبیت خاص شاید تنها محدود کردن سرعت بود زیرا در هیچ کمیت دیگری محدودیت وجود ندارد.
اتساع زمان: معجزه ي قرآن!
بسیار عجیب است که مسلمانان از معادله ی دیگری استفاده می کنند تا این مطلب را آشکار نمایند که فرشتگان به سرعت نور شتاب می گیرند.
كشف جديد دانشمندان در رابطه با قدمت انرژي تاريك و تئوري جاذبه انيشتين
به گفته اخترشناسان کشف جدید آنها باعث حذف بسیاری از نظریه هایی میشود که سعی در توضیح انبساط جهان دارند. جهان ما حداقل نه میلیارد سال است که در حال انبساط میباشد و البرت انیشتین در قرن گذشته تئوریی را مطرح کرد که طبق آن دافعه ای در کیهان موجود است که اجرام را از یکدیگر دور میکند.
گذر زمان در كائنات
دانشمندان بر این باورند که کائنات در 15 بیلیون سال پیش در پی پدیده ای عظیم، به نام بیگ بنگ (انفجار بزرگ) به وجود آمده است. تمامی فضا، زمان، انرﮋی و موادی که امروزه جهان ما را تشکیل می دهند در پس این انفجار بزرگ ایجاد شده اند...
رصد شهابهاي برخوردي با ماه
بیشتر رخدادهایی که موجب ایجاد دهانه ی ماه و سیارات داخلی منظومه شمسی شدند، در سال یک میلیارد آغازین پیدایش منظومه شمسی به وقوع پیوستند. با این وجود هنوز هم گهگاه شاهد برخوردهایی هستیم که سبب ایجاد دهانه هایی می شوند.
معادله ي ديراك: استنباطي ناقص از VMR-PCR
سال 1928 دیراک (Paul Dirac) ذره ای را با نام ضد ماده به جامعه ی علمی معرفی کرد. چندین فرمول پیچیده که به صورت ریاضی بیانی مبهم داشت کافی بود تا دانشمندان دیگر به دنبال این ذرات بروند. سال 1932 اولین پوزیترون در آزمایشات کارل اندرسون (Carl D. Anderson) دیده شد و همین امر نه چندان مربوط کافی بود تا عده ای دیگر این ذرات را بدون هیچ دلیل منطقی ای به ضد مواد ربط بدهند.

پس از نخستين سه دقيقه
کیهان‌شناسی‌ و شناخت‌ ما ا ز این‌که‌ ساختارهایی‌ نظیر کهکشان‌ها شکل‌ گرفته‌اند طی‌ دو دهة‌ اخیر به‌ شکل‌ قابل‌ملاحظه‌ای‌ بسط‌ و گسترش‌ یافته‌ است‌. همراه‌ با این‌ پیشرفت‌ شاهد افزایش‌ آگاهی‌ عمومی‌ درباره‌ نجوم‌ و کیهان‌شناسی‌ هستیم‌ که‌
ماهواره هاي مصنوعي
ماهواره ی مصنوعی شی ایست که توسط انسان ساخته شده و به طور مداوم در حال حرکت در مداری حول زمین یا اجرام دیگری در فضا می باشد...
دوتايي ها
شب ها ستاره های زیادی بالای سر ما سوسو می زنند.آیا تا به حال به این موضوع که آیا آنها تنها هستند،یا همدمی را در کنار خود دارند؟ جالب است بدانید که اکثر آنها یعنی حدود 50 تا 80 درصد از ستارگان از سیستم های دوتایی یا چند تایی هستند.
درخش سبز
درخش سبز پدیده ای اپتیکی ناشی از جو است که هنگام طلوع یا غروب خورشید به صورت درخشی در لایه بالایی خورشید رخ می دهد. درخش سبز پدیده ای کمیاب است که حتی در یک افق باز نیز دیدنش امری استثنایی است.
قانون اساسي دنيا
اگر فکر می کنی قانون گذارهای دنیا، سیاست مدارها و پول دارها هستند کاملاً اشتباه می کنی. قانون اساسی دنیا را فیزیک دان ها می نویسند، نه هیچ کس دیگر.
نگاهي به كاركرد فضاپيماي ضد ماده
اکثر سفینه هایی که در داستان های علمی تخیلی شگفتی خوانندگان را بر می انگیزند برای سوخت خود از ضد ماده استقاده می کنند دلیل آن هم ساده است:« ضد ماده » قدرتمند ترین سوختی است که تا به حال شناخته شده است.
پروژه منهتن
منهتن اسم رمز یک پروژه محرمانه دولت آمریکا است که قبل از جنگ جهانی دوم با هدف توسعه بمب اتم، پی ریزی شد. طرح اولیه تشکیل یک تیم تحقیقاتی به منظور ساخت سلاح هسته ای در سال 1939، زمانی که انیشتین نامه ای به فرانکلین روزولت - رئیس جمهور وقت آمریکا - نوشت، تایید شد.
آزمايش ديسك اسرار آميز
از تصویر دیسک اسرار آمیز یک کپی تهیه کرده و ...
آزمايش آسمان آبي
با انجام این آزمایش، شما می توانید توضیح دهید چرا آسمان آبی و غروب خورشید قرمز است. وقتی نور خورشید از اتمسفر می‌گذرد، نور آبی بیشتر از رنگهای دیگر پراکنده می‌شود و یک رنگ زرد - نارنجی در نور عبور کرده باقی می‌گذارد.
انرژي باد، انرژي حاصل از هواي متحرك
باد هوای در حال حرکت است. باد به وسیلة گرمای غیر یکنواخت که سطح کرة زمین که حاصل عملکرد خورشید است، بوجود می‌آید. از آنجائیکه سطح زمین از سازنده‌های خشکی و آبی قنوعی تشکیل شده‌اند، اشعة خورشید را بطور غیریکنواخت جذب می‌کند.
۱۶ فنآوري كليدي در سال ۲۰۲۰
به نظر می رسد که تا سال ۲۰۲۰ در کشورهای پیشرفته جهان شانزده فنآوری پیشرفته کاملا رایج شده و تقاضای بازار قابل ملاحظه ای برای آنها وجود داشته باشد. این فنآوری ها که بر بخش های مختلف زندگی تاثیرات چشمگیری خواهند گذاشت عبارتند از ...
شرايط حضوردانش آموزان در جايزه به سوي نوبل فيزيك
براساس اطلاعیه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند به شرطی که سن آنها تا تاریخ 11/1/ 86 بیشتر از 20 سال نباشد.
آذرخش
پدیده زیبا ولی خطرناک آذرخش یا برق ، تخلیه الکتریکی در جو زمین است. همه شما تا به حال غرش آسمان "رعد و برق" و نیز تلاطم ابرها و ایجاد نورهای درخشان لحظه ای در آسمان را دیده اید. و سوالات زیادی که…
جستجوي تصاوير دانشمندان فيزيك
مجموعه هزاران تصویر از دانشمندان علم فیزیک
نگاهي به هستي شناسي در فلسفه غرب از آغاز تا سقراط
شاید مهم ترین مساله ای که فلسفه - به عنوان شاخه ای از درخت تنومند شناخت بشری - در طول تاریخ حیات و حیات تاریخی خود، کوشیده به آن پاسخ دهد و آن را به عنوان معمایی بغرنج حل کند، مسأله هستی شناسی است.
سه تحول در يك قرن
اگر از ایرانیان درباره فلسفه قرن بیستم بپرسیم به ویتگنشتاین، دریدا و فوکو اشاره می کنند و عده ای هم راسل را به یاد خواهند آورد اما من گتیر، کواین و سلرز را انتخاب کردم چون هر سه شان به اندازه دریدا، فوکو و راسل در دنیای فلسفه مطرح هستند.
اختراع دستگاه نامرئي كننده در برابر مايكروويو
تیمی از دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی با موفقیت توانسته است شنلی را برای نامرئی کردن اجسام در آزمایشگاه امتحان کند.
مريخ نورد ناسا در آستانه آخرين ماموريت
متصدی ماموریت کاوشگرهای مریخ ناسا سرگرم تامل درباره اعزام یکی از این دو مریخ نورد به داخل گودال بزرگی است که ظاهرا راهی برای خروج از آن وجود ندارد.
مجموعه اي از ده ها مگابايت كتاب فيزيك و شيمي
دانلود ده ها مگابایت کتاب الکترونیکی به زبان انگلیسی درباره فیزیک و شیمی
باران شهابهاي اسدي
چهارشنبه 17 آبان 1385 - وقتی ذرات گرد وغباری که در فضای بین سیارات قرار دارند وارد جو زمین می شوند در اثر سرعت بالا و اصطکاک شدید به وجود آمده می سوزند و به صورت شهاب دیده می شوند.
سرنوشت هابل رقم مي خورد
مایکل گریفین سه شنبه در نشست خبری رسانه های جهان سرنوشت هابل را مشخص خواهد کرد.
شكارچي جديد سياره ها آماده پرتاب است
ابزار قدرتمند جدیدی به نام کوروت(COROT) برای پیدا کردن سیارات در ورای منظومه شمسی آماده پرتاب شده است.
دنباله‌دار سوآن فوران كرد
به گزارش رصدگران دنباله‌دار سوآن که در حال دور شدن از زمین و کم نور شدن در افق شمال غربی آسمان شامگاهی بود دوم آبان ناگهان دچار یک فوران شد و از قدر حدود ۷ به قدر ۵/۴ رسید و به اندازه مشاهده با چشم غیر مسلح پرنور شد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 200 201 202 203 204 205 206 ... 222 223
مشاوره رایگان تحصیلی
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (1 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (17 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی و رگ و پی انسانی (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خودرا از دست ميده؟ (36 پاسخ)
نیرویی که جسم به زمین وارد میکند (1 پاسخ)
نخستین عکس واقعی از افق رویداد سیاهچاله منتشر شد (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (11 پاسخ)
نوشتن معادلات قیدی و دیفرانسیلی (2 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (68 پاسخ)
اثبات قضیه استوارت و نقطه لومواین (4 پاسخ)
اثبات قانون دوم نیوتن (15 پاسخ)
دانلود رایگان کتاب فیزیک هالیدی جلد 1 به زبان فارسی (25 پاسخ)
انرژی چیست؟ (1 پاسخ)
راهنمایی برای انتخاب کتاب ریاضی و فیزیک (8 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (112 پاسخ)
تاثیر نوشیدنی‌های انرژی‌زا بر کارکرد قلب
انقلابی در کشف ابرنواخترها
آنتی‌بیوتیکی طبیعی
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و هشت
هنگام رژیم لاغری، چه اتفاقی برای چربی‌ها می‌افتد؟
کشف همزمان دو سیاره‌ی فراخورشیدی
مشاهده‌ی واگیری عاطفی در بین کلاغ‌ها
صدای ستارگان چگونه است؟
این داروی گیاهی‌ می‌تواند کُشنده باشد!
در زیر جزایر برمودا چه می‌گذرد؟
کاهش خطر بیماری‌های قلبی با خوردن نوعی میوه
تصویری از خانواده‌ای کیهانی
دانشمندان گربه‌ی شرودینگر را گرفتند!
ماده‌ای حیاتی در شکل‌گیری حیات بر روی زمین
در این سیاره فلزات هم تبخیر می‌شوند!
تاثیر مصرف ماری‌جوانا در ورزش بهتر
حد متعادل کلسترول خون چقدر است؟
بادهای مریخی چقدر قدرت دارند؟
ساخت سریع‌ترین فِراری جهان
مقایسه‌ی باکتریایی روده‌ی زنان و مردان
جادوی گردو در بدن انسان
بالاخره اطلس قطب جنوب ماه تهیه شد
تاریخچه‌ی ۱۲۰هزار ساله‌ی تغذیه‌ی انسان
تاثیر کلسترون تخم‌مرغ بر بدن انسان
جرقه‌ی تولد سیاره‌هایی آلومینیومی!
تاثیرات روانی کمبود ویتامین B12
کشفی عجیب در قمر سیاره‌ی نپتون!
هندسه‌ی الکترون‌ها در نقاط کوانتومی