مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

زمين از نگاه فضا پيماي كاسيني
در آخرین تصاویر ارسالی فضاپیمای کاسینی ،زمین همچون نقطه آبی کم رنگ در میان حلقه های زحل نمایان گردید. پس از فضاپیمای ویجر 1 این دومین تصویری است که در دور دست های منظومه شمسی از زمین گرفته شده است.
تاكيون
این برای همه مشخص است که سفر با سرعتی بالاتر از نور امکان ندارد. در بهترین حالت یک ذره ی بدون جرم با سرعت نور سفر می کند. اما آیا این درست است؟
آشنايي با درخش ايريديوم
اغلب ما از تعداد زیاد ماهواره هایی که یکی دو ساعت بعد از غروب خورشید و یا پیش از طلوع آن دیده می شوند مطلعیم. امروزه از میان تقریباً 8000 ماهواره در حال گردش به دور زمین تعداد 400 عدد از آنها با چشم غیر مسلح قابل رؤیت هستند.
كوانتش در نظريه سي. پي. اچ.
کنش بین فوتون و الکترون به فرایندهای آزمایشگاهی محدود نمی شود، بلکه در تمام پدیده های معمولی نظیر روشنایی لامپ یا اجاق گرفته تا مشاهدات کیهان شناختی نیز قابل توجه است. بنابراین شناخت کنش بین فوتون و الکترون در شناخت ماهیت فیزیکی جهان نقش بسیار مهمی دارد.
منظومه ها
منظومه به مجموعه ای از اجرام سنگین و سیاراتی گفته میشود که همگی به دور یک ستاره در حال گردشند. ما با منظومه شمسی به خوبی آشناییم. منظومه ای مشتمل از زمین و هفت سیاره اصلی و خورشید. علاوه بر سیارات اجرام کوچک فراوانی در منظومه شمسی گرد خورشید در حرکتند از جمله کوتوله ها، سنگ های آسمانی و ستاره های دنباله دارو همینطور ابرهای نازکی از گازها و غبار که به آنها ابرهای میان سیاره گفته می شود. بیش تر از 100 قمر طبیعی نیز در این منظومه در چرخشند.
اختر فيزيك و مشكلات آن
اختر فیزیک دانشی گسترده و در عین حال بسیار پیچیده است. گستردگی دانش اختر فیزیک از آنجا ناشی می شود که ساختمان جهان را به عنوان یک کل مورد نظر و بررسی قرار می دهد و در عین حال باید ارتباط بین تمام اجزای جهان را توضیح دهد.
درخشش دانش آموزان ايراني در المپياد جهاني نجوم
تیم پنج نفره المپیاد نجوم جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین المپیاد جهانی نجوم با کسب یک نشان طلا، دو نشان نقره و دو نشان برنز به مقام سوم جهان دست یافت.
نسبيت خاص و مدل مكانيكVMR-PCR
مدل دینامیک VMR-PCR به صورت ویژه ای نسبیت خاص را تکمیل می کند و توسط نظریه ی ریسمان و مخروط زمانی توجیه می شود. ... تنها اشتباه اینشتین در نسبیت خاص شاید تنها محدود کردن سرعت بود زیرا در هیچ کمیت دیگری محدودیت وجود ندارد.
اتساع زمان: معجزه ي قرآن!
بسیار عجیب است که مسلمانان از معادله ی دیگری استفاده می کنند تا این مطلب را آشکار نمایند که فرشتگان به سرعت نور شتاب می گیرند.
كشف جديد دانشمندان در رابطه با قدمت انرژي تاريك و تئوري جاذبه انيشتين
به گفته اخترشناسان کشف جدید آنها باعث حذف بسیاری از نظریه هایی میشود که سعی در توضیح انبساط جهان دارند. جهان ما حداقل نه میلیارد سال است که در حال انبساط میباشد و البرت انیشتین در قرن گذشته تئوریی را مطرح کرد که طبق آن دافعه ای در کیهان موجود است که اجرام را از یکدیگر دور میکند.
گذر زمان در كائنات
دانشمندان بر این باورند که کائنات در 15 بیلیون سال پیش در پی پدیده ای عظیم، به نام بیگ بنگ (انفجار بزرگ) به وجود آمده است. تمامی فضا، زمان، انرﮋی و موادی که امروزه جهان ما را تشکیل می دهند در پس این انفجار بزرگ ایجاد شده اند...
رصد شهابهاي برخوردي با ماه
بیشتر رخدادهایی که موجب ایجاد دهانه ی ماه و سیارات داخلی منظومه شمسی شدند، در سال یک میلیارد آغازین پیدایش منظومه شمسی به وقوع پیوستند. با این وجود هنوز هم گهگاه شاهد برخوردهایی هستیم که سبب ایجاد دهانه هایی می شوند.
معادله ي ديراك: استنباطي ناقص از VMR-PCR
سال 1928 دیراک (Paul Dirac) ذره ای را با نام ضد ماده به جامعه ی علمی معرفی کرد. چندین فرمول پیچیده که به صورت ریاضی بیانی مبهم داشت کافی بود تا دانشمندان دیگر به دنبال این ذرات بروند. سال 1932 اولین پوزیترون در آزمایشات کارل اندرسون (Carl D. Anderson) دیده شد و همین امر نه چندان مربوط کافی بود تا عده ای دیگر این ذرات را بدون هیچ دلیل منطقی ای به ضد مواد ربط بدهند.

پس از نخستين سه دقيقه
کیهان‌شناسی‌ و شناخت‌ ما ا ز این‌که‌ ساختارهایی‌ نظیر کهکشان‌ها شکل‌ گرفته‌اند طی‌ دو دهة‌ اخیر به‌ شکل‌ قابل‌ملاحظه‌ای‌ بسط‌ و گسترش‌ یافته‌ است‌. همراه‌ با این‌ پیشرفت‌ شاهد افزایش‌ آگاهی‌ عمومی‌ درباره‌ نجوم‌ و کیهان‌شناسی‌ هستیم‌ که‌
ماهواره هاي مصنوعي
ماهواره ی مصنوعی شی ایست که توسط انسان ساخته شده و به طور مداوم در حال حرکت در مداری حول زمین یا اجرام دیگری در فضا می باشد...
دوتايي ها
شب ها ستاره های زیادی بالای سر ما سوسو می زنند.آیا تا به حال به این موضوع که آیا آنها تنها هستند،یا همدمی را در کنار خود دارند؟ جالب است بدانید که اکثر آنها یعنی حدود 50 تا 80 درصد از ستارگان از سیستم های دوتایی یا چند تایی هستند.
درخش سبز
درخش سبز پدیده ای اپتیکی ناشی از جو است که هنگام طلوع یا غروب خورشید به صورت درخشی در لایه بالایی خورشید رخ می دهد. درخش سبز پدیده ای کمیاب است که حتی در یک افق باز نیز دیدنش امری استثنایی است.
قانون اساسي دنيا
اگر فکر می کنی قانون گذارهای دنیا، سیاست مدارها و پول دارها هستند کاملاً اشتباه می کنی. قانون اساسی دنیا را فیزیک دان ها می نویسند، نه هیچ کس دیگر.
نگاهي به كاركرد فضاپيماي ضد ماده
اکثر سفینه هایی که در داستان های علمی تخیلی شگفتی خوانندگان را بر می انگیزند برای سوخت خود از ضد ماده استقاده می کنند دلیل آن هم ساده است:« ضد ماده » قدرتمند ترین سوختی است که تا به حال شناخته شده است.
پروژه منهتن
منهتن اسم رمز یک پروژه محرمانه دولت آمریکا است که قبل از جنگ جهانی دوم با هدف توسعه بمب اتم، پی ریزی شد. طرح اولیه تشکیل یک تیم تحقیقاتی به منظور ساخت سلاح هسته ای در سال 1939، زمانی که انیشتین نامه ای به فرانکلین روزولت - رئیس جمهور وقت آمریکا - نوشت، تایید شد.
آزمايش ديسك اسرار آميز
از تصویر دیسک اسرار آمیز یک کپی تهیه کرده و ...
آزمايش آسمان آبي
با انجام این آزمایش، شما می توانید توضیح دهید چرا آسمان آبی و غروب خورشید قرمز است. وقتی نور خورشید از اتمسفر می‌گذرد، نور آبی بیشتر از رنگهای دیگر پراکنده می‌شود و یک رنگ زرد - نارنجی در نور عبور کرده باقی می‌گذارد.
انرژي باد، انرژي حاصل از هواي متحرك
باد هوای در حال حرکت است. باد به وسیلة گرمای غیر یکنواخت که سطح کرة زمین که حاصل عملکرد خورشید است، بوجود می‌آید. از آنجائیکه سطح زمین از سازنده‌های خشکی و آبی قنوعی تشکیل شده‌اند، اشعة خورشید را بطور غیریکنواخت جذب می‌کند.
۱۶ فنآوري كليدي در سال ۲۰۲۰
به نظر می رسد که تا سال ۲۰۲۰ در کشورهای پیشرفته جهان شانزده فنآوری پیشرفته کاملا رایج شده و تقاضای بازار قابل ملاحظه ای برای آنها وجود داشته باشد. این فنآوری ها که بر بخش های مختلف زندگی تاثیرات چشمگیری خواهند گذاشت عبارتند از ...
شرايط حضوردانش آموزان در جايزه به سوي نوبل فيزيك
براساس اطلاعیه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند به شرطی که سن آنها تا تاریخ 11/1/ 86 بیشتر از 20 سال نباشد.
آذرخش
پدیده زیبا ولی خطرناک آذرخش یا برق ، تخلیه الکتریکی در جو زمین است. همه شما تا به حال غرش آسمان "رعد و برق" و نیز تلاطم ابرها و ایجاد نورهای درخشان لحظه ای در آسمان را دیده اید. و سوالات زیادی که…
جستجوي تصاوير دانشمندان فيزيك
مجموعه هزاران تصویر از دانشمندان علم فیزیک
نگاهي به هستي شناسي در فلسفه غرب از آغاز تا سقراط
شاید مهم ترین مساله ای که فلسفه - به عنوان شاخه ای از درخت تنومند شناخت بشری - در طول تاریخ حیات و حیات تاریخی خود، کوشیده به آن پاسخ دهد و آن را به عنوان معمایی بغرنج حل کند، مسأله هستی شناسی است.
سه تحول در يك قرن
اگر از ایرانیان درباره فلسفه قرن بیستم بپرسیم به ویتگنشتاین، دریدا و فوکو اشاره می کنند و عده ای هم راسل را به یاد خواهند آورد اما من گتیر، کواین و سلرز را انتخاب کردم چون هر سه شان به اندازه دریدا، فوکو و راسل در دنیای فلسفه مطرح هستند.
اختراع دستگاه نامرئي كننده در برابر مايكروويو
تیمی از دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی با موفقیت توانسته است شنلی را برای نامرئی کردن اجسام در آزمایشگاه امتحان کند.
مريخ نورد ناسا در آستانه آخرين ماموريت
متصدی ماموریت کاوشگرهای مریخ ناسا سرگرم تامل درباره اعزام یکی از این دو مریخ نورد به داخل گودال بزرگی است که ظاهرا راهی برای خروج از آن وجود ندارد.
مجموعه اي از ده ها مگابايت كتاب فيزيك و شيمي
دانلود ده ها مگابایت کتاب الکترونیکی به زبان انگلیسی درباره فیزیک و شیمی
باران شهابهاي اسدي
چهارشنبه 17 آبان 1385 - وقتی ذرات گرد وغباری که در فضای بین سیارات قرار دارند وارد جو زمین می شوند در اثر سرعت بالا و اصطکاک شدید به وجود آمده می سوزند و به صورت شهاب دیده می شوند.
سرنوشت هابل رقم مي خورد
مایکل گریفین سه شنبه در نشست خبری رسانه های جهان سرنوشت هابل را مشخص خواهد کرد.
شكارچي جديد سياره ها آماده پرتاب است
ابزار قدرتمند جدیدی به نام کوروت(COROT) برای پیدا کردن سیارات در ورای منظومه شمسی آماده پرتاب شده است.
دنباله‌دار سوآن فوران كرد
به گزارش رصدگران دنباله‌دار سوآن که در حال دور شدن از زمین و کم نور شدن در افق شمال غربی آسمان شامگاهی بود دوم آبان ناگهان دچار یک فوران شد و از قدر حدود ۷ به قدر ۵/۴ رسید و به اندازه مشاهده با چشم غیر مسلح پرنور شد.
كتاب فارسي انوشه انصاري : از آغاز تا پايان سفر
اگر شما هم از کسانی بوده اید که اخبار و رویدادهای فضائی این چند هفته اخیر را دنبال می کرده اید به طور حتم نام انوشه انصاری به گوشتان خورده است.
ذرات بنيادين خلا و ضد مواد
گرچه نظر اصلی دانشمندان در مورد ضد مواد مشخص نیست اما تعدادی از آنها بر این تاکید دارند که ذرات پاد زیر اتمی مانند پوزیترون می توانند از ضد مواد باشند. بعضی دیگر هم اعتقاد دارند ضد مواد در سیاه چاله ها ایجاد می شوند. اما حقیقت چیست؟
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 205 206 207 208 209 210 211 ... 227 228
مشاوره رایگان تحصیلی
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
سوالی ساده در جهت نشان دادن اثبات پدیده گرانش حرکتی (8 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
مطالبی پیرامون محاسبه مجدد ثابت جهانی گرانش (0 پاسخ)
مقدار ثابت جهانی گرانش باید اندکی تغییر کند (2 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (2 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان (4 پاسخ)
یاد گرفتن ریاضی به صورت حرفه‌ای (6 پاسخ)
دلیل سرعت بالای چرخش سیاهچاله های چرخان (0 پاسخ)
پیش بینی لنگ زدن محور چرخش اکثر کهکشان ها و ستارگان بزرگ (0 پاسخ)
چرا الکترون باید تغییر مکان بده؟ ( طبق کوانتوم) (3 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (9 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (4 پاسخ)
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (101 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
جزایر آمریکایی با رادیواکتیویته‌ی بالا
فرگشت شیردادن مادر به نوزاد
ارتباط با حیوانات استرس را کاهش می‌دهد
خطر آسفالت‌های خیابان در فصل تابستان
بلایی که برای جنگل‌های آمازون نعمت است
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی که نمیتواند فلزات را تحمل کند
چطور با روش‌های طبیعی، از پوست خود مراقبت کنیم؟
چطور از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟
کبد چرب چگونه به‌ سراغ شما می‌آید؟
زندگی سیاره‌های فراخورشیدی چگونه است؟
خصوصیت ژنتیکی که می‌تواند مصرف آب کشاورزی را کاهش دهد
مسابقه‌ی شماره‌ی سی و شش (عکاسی از حیوانات)
گرانش کوانتومی تقارن ندارد
کشف باستانی عجیب در فسیل‌ یک دایناسور
چگونه می‌توان به یک فرد با اعتماد‌به‌نفس بالا تبدیل شد و در زندگی موفق بود؟
اگر زمین سه‌ خورشید داشت، شرایط چگونه می‌شد؟
به‌راحتی صاحب لامبورگینی شوید
رژیمی غذایی که حافظه را تقویت می‌کند
کهکشان مارپیچی عجیب با چند بازو!
چگونه اخبار و مطالب جعلی را تشخیص دهیم؟
منشاء مهمان ناخوانده‌ی اسرارآمیز در منظومه‌ی شمسی
آیا ما انسان‌ها در بین موجودات خیلی خاص هستیم؟
سلامت و تندرستی زنان در گرو ترک الکل
چطور با والدین خود در مورد موضوعات مهم گفتگو کنیم؟
درختان چگونه به کمک زمین می‌آیند؟
پیش‌بینی‌های آب و هوایی دقیق‌تر می‌شوند
چگونه یک برنامه ورزشی خوب داشته باشیم؟
باغ وحش خودروها
روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر
بیگانگان در کجای کیهان هستند؟
مهم‌ترین عامل در ضریب بازدهی روزانه‌ی شما (0+)