مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

شبانه روز در سيارات فرا خورشيدي
اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر توانستند اختلاف دما در سیاره مشتری مانند آپسیلون آندرومدا بی را در فراسوی خورشید تعیین نمایند.
دوره آموزش المپ‍ياد نجوم
ماهنامه نجوم در مجموعه دوره‌های آموزش نجوم خود با همکاری مدرسان مجرب در آبان ۱۳۸۵ دوره راهنمای شرکت کنندکان در المپیاد نجوم را برگزار می‌کند. آغاز این کلاس ششم آبان است.
نقشه برداري از سياهچاله‌هاي نزديك
مطابق آمار منتشر شده از ماموریت ماهواره سوییفت ناسا حداقل ۲۰۰ سیاهچاله ابر پرجرم کهکشانی تا فاصله ۴۰۰ میلیون سال نوری زمین وجود دارند.
مكانيزم توليد ذرات باردار توسط بوزون هيگز
در اینجا فرایند تولید ذرات باردار توسط هیگز بوزونها تشریح می شود. اما قبل از آن ساختمان فوتون با دقت مورد بررسی قرار می گیرد و طی آن تعریف جدیدی از ذرات هیگز تحت عنوان بار-رنگ و مغناطیس-رنگ داده خواهد شد

نيروي خلا يا گرانش؟ VMR-PCR!
چیزی که ما به نام گرانش می شناسیم همان دافعه ی خلا و ماده است...
نقد و بررسي جواب هاي آقاي جوادي
با تشکر از جناب آقای جوادی که با صبر و حوصله به سوالات بنده پاسخ دادند. خیلی خوشحال میشدم که سایر همکاران ایشان نیز در این بحث کوچک ما شرکت میکردند. اینک به بررسی دقیقتر جواب ها میپردازم
آيا زمين‌هاي حاصل‌خيز علمي كشور از هم اكنون شناسايي مي‌شوند؟
به عقیده یک مدرس و پژوهشگر جوان فیزیک، در عرصه علوم و فن‌آوری‌های جدید که طی چند دهه آینده تحولات چشمگیری را رقم خواهند زد، باید با فرصت‌شناسی و تلاش برای دستیابی هر چه سریع‌تر به این فن‌آوری‌های تعیین کننده از تکرار تجربه امروز در دستیابی به حق برخورداری از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی جلوگیری کنیم.
پيش به ‌سوي رصد هلال شوق‌انگيز شوال
با رسیدن به آخرین روزهای ماه پر خیر و برکت رمضان، دل‌های شور‌انگیز جامعه چشم به رویت هلال شوال و عید سعید فطر را دارد. هلالی که آمدن یکی از مهمترین اعیاد مسلمین را ندا می‌دهد.
دنباله‌دار جديدي پا به آسمان مي‌گذارد
دنباله‌دار C/2006 M4، که در تصاویر SWAN فضاپیمای سوهو کشف شده است، پا به آسمان صبحگاهی نهاده است و قرار است تا اوایل مهرماه به قدر حدود 6+ برسد.
سياهچاله سد راه شكل گيري ستارگان مي شود
تصاویر تازه ی رصدخانه ی پرتو X چاندرا محیط اطراف سیاهچاله ی ابرپرجرم مرکز M 87 ، کهکشان همسایه ی بیضوی و عظیم ، رانشان می دهد.
شاهكار جديدهابل: كهكشان‌هاي آنتن
تصویر تازه منتشر شده تلسکوپ فضایی هابل از جفت کهکشان در حال ادغام آنتن داده های تازه ای از چگونگی شکل گیری خوشه های ستاره ای ابر چرم به دست می‌دهد.
تلسكوپ فضايي هابل
به پاس خدمات ارزنده ادوین هابل به دانش اخترشناسی، یکی از بزرگترین تلسکوپ های فضایی جهان ، هابل نام گذاری شد.ادوین هابل(1953- 1889) نخستین کسی بود که نظریه انبساط کیهان و فرمول مرتبط آن (ثابت هابل) را مطرح نمود.
آب شيرين بر روي مريخ ديده شد !
آخرین یافته های مدارگرد مارس اکسپرس مبنی بر وجود آب مایع بر روی مریخ در گذشته...
پروژه ساخت ماهواره Wise سازمان فضايي ناسا آغاز گرديد
این ماهواره که در طول موج فرو سرخ به بررسی آسمان می پردازد با ارزشی برابر سیصد میلیون دلار در سال 2009 میلادی به مدار زمین پرتاب خواهد شد.
حلقه اي ديگر براي زحل
چهارشنبه 26 مهر 1385 : مشاهدات اخیر فضا پیمای کاسینی حاکی از آن است که تعدادی از اقمار سیاره زحل در حال شکل دهی حلقه ای جدید می باشند.
دنباله سئوالات در مورد سي. پي. اچ. 2 همراه با پاسخ
در ادامه سوالات قبلی در مورد سی پی اچ، اکنون نیز سوالات جدیدتری مطرح شده اند:
سئوالات جديد در مورد سي. پي. اچ. همرا با پاسخ
ضمن تشکر از سئوالات بسیار اصولی و عمیق شما قبل از هر چیز لازم می دانم سه نکته را برای شما توضیح دهم:
الف: با توجه به تعریف سی. پی. اچ. که از رابطه E=mc2 استفاده شده و ویژگیهای آن طبق روابط زیر بیان شده است:جرم سی. پی. اچ. از جرم هر فوتونی کمتر است.
نگاهي به بيگ بنگ
حتما ما می دانیم که جهان آغازی داشته است ، هرچند که این علم از جستجوی بشر برای بهتر فهمیدنش چندان راضی نیست . کنجکاوی های ما باعث می شود که این سؤال در ذهن ما ایجاد شود که جایگاه ما در جهان چیست و یا اینکه جایگاه خود جهان کجا است.
نيروگاههاي هسته اي وبمب هاي هسته اي چگونه كار ميكنند؟
این روزها در مجلات,روزنامه ها,تلویزیون وغیره از همه چیز میشنویم ولی بیشتر از همه فعالیت های صلح آمیزوغیر صلح آمیز هسته ای است که ذهنمان را مشغول میسازد.در اینجا سعی بر آن است که مطالب حتی الامکان به صورت عامه فهم وبه گونه ای که حق مطلب ادا شود,برای شما توضیحاتی پیرامون بمب های هسته ای ,تشعشعات هسته ای ونیروگاههای هسته ای عنوان شود.
شيميدان هاي نامي اسلام
آغاز کیمیاگری اسلامی با اسامی مردانی همراه است که احتمالا خود کیمیاگر نبوده‌اند، اما با گذشت زمان و فرارسیدن قرن دهم میلادی ، کیمیاگران شهیری از میان آنان برخاستند که علاوه بر تفکراتشان ، نوشتارهای کاملا جدید و نوینی خلق کردند.
هولوگرافي چيست ؟
هولوگرافی یکی از مباحث علمی جالب در زمینه ی اپتیک است و ....
سولات جديد در مورد سي پي اچ
با توجه به تصویر زیر سوالاتی قابل طرح هستند که از جناب آقای جوادی و سایر دوستان برای جواب گویی به آنها دعوت میکنم:
بار - رنگها فضا را خميده مي كنند
معادلات میدان نظریه نسبیت به صراحت از اصل هم ارزی نتیجه نمی شود، بلکه ساده ترین معادلاتی است که با نسبیت توافق دارد.
فضا-زمان در نسبیت کمیتی پیوسته است. در حالیکه تغییر انرژی و اصولاً تولید انرژی کوانتومی است. لذا با فضا-زمان پیوسته نمی توان تغییرات گسسته ی انرژی فوتون را توجیح کرد.
مصاحبه با آقاي جوادي
شاید چند ماهی از نشر مقالات سی.پی.اچ در دنیا نگذرد...
نظريه سي. پي. اچ. و نسبيت خاص
اصول نسبیت خاص از اصل سی. پی. اچ. قابل استنتاج است
نظريه سي. پي. اچ. و قانون دوم نيوتن
برای اثبات تغییر جرم بر اثر تغییر سرعت، می توان از اصل سی. پی. اچ. بطور مستقیم استفاده کرد.
تعريف سي. پي. اچ. و ويژگيهاي آن
در اینجا ضمن تعدیل هامیلتونی اصل سی. پی. اچ. را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و تلاش می شود برخی اصول موضوعه فیزیک و قوانین بقا از آن نتیجه گیری شود.
نكات برجسته - فيزيك مدرن و نظريه هاي نوين pp
خلاصه ی بسیار مفیدی است از فیزیک مدرن، نظریه ریسمانها و نظریه سی. پی. اچ. که برای همه علاقه مندان فیزیک در همه سطوح مفید می باشد
تابع زمان و قضيه كار انرژي
پیدا کردن تابعی فیزیکی برای زمان که بتوان با استفاده از آن آهنگ حرکت ساعتها را پیش بینی و بررسی کرد، یکی از دغدغه های نظریه سی. پی. اچ. بود. سرانجام این تابع با استفاده از ویژگیهای سی. پی. اچ. و قضیه کار - انرژی به دست آمد.
سي.پي.اچ و زمان
این مطلب در کتاب فیزیک از آغاز تا امروز آمده است. در این مقاله نشان داده می شود که طبق نظریه سی.پی.اچ زمان یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است.
مقاله هاى اينشتين و فيزيك نوين
از میان مجموعه مقاله هاى اینشتین مقاله اى که او در سال 1905 عرضه کرد، اثر مهمى در پیشرفت علم داشته است. در آن مقاله پدیده فوتوالکتریک را شرح مى دهد و با استفاده از نظریه کوانتوم پلانک نظریه فوتونى نور را بیان مى کند.
نسبيت عام چيست و به چه كار مى آيد؟
نسبیت عام گرانش عبارت است از خمیده بودن فضازمان علت سخت فهم بودن نسبیت عام این است که مبتنى است بر دو ساختار ریاضى که هنوز جزء برنامه هاى درسى مدارس و دبیرستان هاى ما نشده: خمیدگى و فضازمان.
تلسكوپ
خیلی ها فکر می کنند که گالیله تلسکوپ را اختراع کرده است اما واقعیت این است که یک عینک ساز هلندی اول دوربین را ساخت.
كسوف چيست؟
گرفتگی کامل خورشید را باید یکی از منظره‌های زیبا و در عین حال ترسناک طبیعت دانست. تنها موقعی می‌توان این پدیده را دید که عوامل زیادی با هم انطباق پیدا کنند. خورشید کره فروزان بسیار بزرگی است با قطری در حدود 109 برابر قطر زمین که در فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین واقع شده است.
همجوشي هسته اي
از دیرباز آرزوی بشر دستیابی به منبعی از انرژی بوده که علاوه بر آنکه بتواند مدت مدیدی از آن استفاده کند تولید پسماندهای خطر ناک نیز در پی نداشته باشد.اکنون در هزاره سوم میلادی این آرزوی به ظاهر دست نیافتنی کم کم به واقعیت می پیوندد.
پاسخ به سئوالاتي پيرامون سي. پي. اچ
افزایش چگالی سی. پی. اچ. در فضا موجب ترکیب آنها و تولید انرژی می شود. اما اینکه این ترکیب چگونه ایجاد می گردد مسئله ای قابل تعمق و بررسی است...
مصاحبه با دكتر فيروز نادري
دکتر فیروز نادری که در حال حاضر به عنوان یکی از مدیران ارشد سازمان فضایی ناسا، نقشی کلیدی در تعیین راهبردها و نظارت بر کل طرح‌ها و ماموریت‌های یکی از مهمترین مراکز فضایی این سازمان بر عهده دارد.
لكه تخم مرغي : عصباني تر از هميشه
شنبه 22 مهر 1385 : با وقوع اتفاقاتی نا معلوم بر روی مشتری سرعت رشد لکه تخم مرغی به اندازه لکه سرخ افزایش یافت.
هابل باز شگفتي آفريد
جمعه 21 مهر 1385 : تلسکوپ فضائی هابل توانست سنگین ترین کهکشانهای عالم را در فاصله 10 میلیارد سال نوری از ما به نمایش بکشد.
نزديك ترين سياره فراخورشيدي از ديد هابل
پنجشنبه 20 مهر 1385 : تلسکوپ فضایی هابل با همکاری رصد خانه های زمینی موفق به یافتن شواهدی دال بر وجود نزدیک ترین سیاره فرا خورشیدی شده است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 211 212 213 214 215 216 217 ... 231 232
مشاوره رایگان تحصیلی
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (17 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان (4 پاسخ)
چطور یک مادر خوب باشیم؟
قدمت استفاده از ابزار سنگی ۱۰هزار سال جابه‌جا شد!
ستاره‌ها در کجای جهان اولیه متولد شدند؟
الکل چه ضرری برای زنان باردار دارد؟
چطور به طور طبیعی جای جوش را از بین ببریم؟
کشف بقایای پنگوئن غول‌پیکر باستانی در نیوزلند
چگونه می‌توان ماه را از خورشید درخشان‌تر دید؟
معجونی که شما را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند
چطور خجالتی و کم‌رو نباشیم؟
کشف گونه‌ی جدید درخت در ارتفاعات تانزانیا
ساخت سلولی مصنوعی که حس دارد
مشاهده‌ی دقیق مرغ دریایی کیهانی
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل و سه
راه‌ها‌ی‌ پیشگیری‌ از‌ شپش‌ سر
راکتوری که گازهای گلخانه‌ای را به سوخت مایع تبدیل می‌کند
در جستجوی سیاره‌های قابل سکونت
یافته‌ی مهم پژوهشگر زن ایرانی درباره‌ی فواید آجیل
چطور در برابر وقوع زلزله آماده و ایمن باشیم؟
چرا باید نگران هوش‌مصنوعی فراهوشمند باشیم؟
آیا زنان، ونوسی و مردان، مریخی هستند؟
از نور داخل خانه، برق تولید کنید
چگونه سیگار را ترک کنیم؟
بدغذایی و گیاه‌خواری می‌تواند منجر به کوری شود!
حلقه‌های زحل چند ساله هستند؟
ساخت پوست هوشمند با قابلیت تغییر رنگ
چطور از بوی بد دهان خلاص شویم
دانشمندان ذرات صوت را به کنترل خود درآوردند!
کهکشانی با سیاه‌چاله‌ای هفتاد میلیون بار پُرجرم‌تر از خورشیدی
فرگشت انگشتان انسان چگونه بوده است؟
چگونه بر‌ بی‌انگیزگی غلبه کنیم؟
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل (0+)