مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و نه
کشف دو گونه‌ی جدید از دایناسورها
‌چهارشنبه 29 خرداد 1398
اخیراً دو گونه‌ی جدید از دایناسورها به نام‌های «فوویانگوناتور یائمینیومی» و «وایورپتور نانگ‌بوالامفونسیس» کشف شده‌اند که در حدود ۱۲۵ میلیون سال پیش و در عصر کرتاسه، روی زمین زندگی می‌کرده‌اند.
کهکشانی مارپیچی و ابرنواخترهایش
‌چهارشنبه 29 خرداد 1398
تلسکوپ فضایی هابل، تصویری با جزئیات دیدنی از کهکشان مارپیچی «NGC4051» تهیه کرده است. NGC4051 یک کهکشان مارپیچ متوسط است که در صورت فلکی دب‌اکبر قرار دارد. این کهکشان در سال ۱۷۸۸ توسط ستاره‌شناس بریتانیایی «ویلیام هرشل» کشف شد.
تاثیر روانی انسان‌ها بر سگ‌های‌شان
‌چهارشنبه 29 خرداد 1398
گروهی از دانشمندان سوئدی سطح استرس سگ‌ها و تاثیر صاحبان آن‌ها و عوامل مربوط به سبک زندگی را بر آن بررسی کرده‌اند و نتایج یافته‌های خود را در مجله‌ی Scientific Reports به چاپ رسانده‌اند.
ارتباط آلزایمر و بالا بودن کلسترول
‌سه شنبه 28 خرداد 1398
سطح کلسترول بد یا همان «LDL» در توسعه‌ی بیماری آلزایمر نقش دارد. بیماری آلزایمر زودرس یکی از شکل‌های نادر این بیماری است.
قدیمی‌ترین سلول‌های بدن انسان
‌سه شنبه 28 خرداد 1398
دانشمندان در گذشته تصور می‌کردند که نورون‌ها و یا شاید سلول‌های قلب قدیمی‌ترین سلول‌های بدن هستند.
قطب شمال اسرارآمیز مریخ
‌سه شنبه 28 خرداد 1398
محققان علوم سیاره‌ای با استفاده از داده‌های دستگاه رادار عمیق «SHARAD» در مداگرد «رنسانس» مریخ موفق به کشف رسوبات یخ و شن در زیر کلاهک‌های یخی فعلی در منطقه‌ی قطب شمال مریخ شدند که قدمت آن‌ها به صدها میلیون سال می‌رسد.
مزیت منحصربه‌فرد نوشیدن قهوه
دوشنبه 27 خرداد 1398
آزمایش‌های جدید در کشت‌های باکتریایی در موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که قهوه، صرف‌نظر از محتوای کافئین، میکروبیوم معده را سرکوب کرده و انقباض ماهیچه صاف‌روده را تحریک می‌کند.
غذای بومیان صحرای آفریقا چه بوده است؟
دوشنبه 27 خرداد 1398
اینکه در ۵۰۰۰ سال پیش، تولید غذا در صحرای آفریقا چگونه بوده و کشاورزی و دامداری چگونه در زمان‌های باستان در این قاره گسترش یافته، مدت‌ها مورد مجادله‌ی باستان‌شناسان بوده است.
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جدید
دوشنبه 27 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان، یک سیاره‌ی فراخورشیدی در اندازه‌ی نپتون را کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ی «NGTS-4» می‌چرخد. این ستاره‌ی کوتوله از نوع K است و ۹۲۲ سال نوری از زمین فاصله دارد.
توانایی خارق‌العاده‌ی زنان
یکشنبه 26 خرداد 1398
محققین آمریکایی و آلمانی طی مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند که کارایی زنان در مسائل ریاضیاتی و کار با کلمات در زمانی که دمای محیط بالاتر باشد، بهتر است.
ابتکاری جالب برای جلوگیری از گرمایش زمین
یکشنبه 26 خرداد 1398
با یک فرآیند نسبتاً ساده‌ می‌توان هم وضعیت تغییرات اقلیمی را معکوس کرد و هم مزایای دیگری را برای سلامتی به‌دست آورد.
آیا پلوتو میزبان حیات است؟
یکشنبه 26 خرداد 1398
بسیاری از اجرام یخی در منظومه‌ی‌شمسی دارای اقیانوس‌های زیرسطحی هستند. بر روی سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو نیز ناحیه‌ای به‌نام «اسپوتنیک پلانیتیا» وجود دارد که در آن‌جا اقیانوسی زیرسطحی وجود دارد و لایه‌ی نازکی از یخ آن‌را پوشانده است.
تاثیر نوشیدنی‌های انرژی‌زا بر کارکرد قلب
شنبه 25 خرداد 1398
در سال‌های اخیر، نوشیدنی‌های انرژی‌زای شیرین و کافئن‌دار در بین ورزشکاران و جوانان بسیار محبوب شده‌اند.
انقلابی در کشف ابرنواخترها
شنبه 25 خرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ ۸ میلی‌متری سوبارو، توانسته‌اند ۱،۸۲۴ ابرنواختر جدید را شناسایی کنند. ۵۸ عدد از این کاندیداها، ابرنواخترهای نوع Ia هستند که بالغ بر ۸ میلیارد سال نوری از ما دور هستند.
آنتی‌بیوتیکی طبیعی
شنبه 25 خرداد 1398
در صورت درمان بیماری با «پروآنتوسیانیدین»، ترکیبات فعال زیستی استخراج شده از میوه‌ی «کرنبری» یا «توت خرس»، پاتوژن‌های انسانی «اشریشیا کولی»، «پروتئوس میرابیلیس» و «سودوموناس آئروجینوس» را حساس‌تر کرده و دُز آنتی‌بیوتیک را پایین‌تر می‌آورند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و هشت
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
هنگام رژیم لاغری، چه اتفاقی برای چربی‌ها می‌افتد؟
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
با اینکه ما در مورد رژیم‌های غذایی و سوختن چربی‌ها زیاد صحبت می‌کنیم، اما در واقع سوتفاهم‌های زیادی در مورد کاهش وزن وجود دارد.
کشف همزمان دو سیاره‌ی فراخورشیدی
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از اسپکتروگراف «MUSE» که بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ «ESO» نصب شده، به‌طور مستقیم از دو جرم بزرگ گازی که در حال شکل گرفتن هستند، تصویربرداری کرده‌اند.
مشاهده‌ی واگیری عاطفی در بین کلاغ‌ها
‌پنجشنبه 23 خرداد 1398
می‌دانید که وقتی یکی از دوستان‌تان بدخلق و عبوس است، حال و حوصله‌ی همه را خراب می‌کند؟ خب این فقط منحصر به انسان نیست.
صدای ستارگان چگونه است؟
‌چهارشنبه 22 خرداد 1398
امواج صوتی در فضا سفر نمی‌کنند، زیرا در فضا خلاء وجود دارد، ستارگانی مثل خورشید هنوز صداهایی را تولید می‌کنند که به‌صورت ارتعاشات پیچیده ظهور پیدا می‌کنند.
این داروی گیاهی‌ می‌تواند کُشنده باشد!
‌چهارشنبه 22 خرداد 1398
شیرین‌بیان در واقع ریشه‌ی گیاه «گلیسیریزا گلابرا» است و برای هزاران سال به‌خاطر خصوصیات درمانی آن و همچنین به‌عنوان شیرین‌کننده در نوشیدنی‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخچه‌ی استفاده از آن به مصر، چین و هند باستان برمی‌گردد. این گیاه هنوز هم در خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا مورد پسند بسیاری از مردم است.
در زیر جزایر برمودا چه می‌گذرد؟
‌چهارشنبه 22 خرداد 1398
محققان قبلاً به منبعی از آتشفشان در اعماق زمین دست یافته بودند که در ناحیه‌ی گذار میان گوشته‌ی تحتانی و فوقانی قرار داشت.
کاهش خطر بیماری‌های قلبی با خوردن نوعی میوه
‌سه شنبه 21 خرداد 1398
بر اساس مطالعات جدید، خوردن ۱۵۰ گرم زغال اخته در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۱۵درصد کاهش می‌دهد.
تصویری از خانواده‌ای کیهانی
‌سه شنبه 21 خرداد 1398
یکی از تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، نشان‌دهنده‌ی خوشه‌های چندگانه‌ای از ستاره‌ها و گرد و غبارهایی در صورت فلکی قیفاووس است.
دانشمندان گربه‌ی شرودینگر را گرفتند!
‌سه شنبه 21 خرداد 1398
«گربه‌ی شرودینگر» یک آزمایش خیالی است و در واقع تناقضی است که در مفهوم برهم‌نهی در فیزیک کوانتوم و همین‌طور بر روی اجسام اطراف ما کاربرد دارد.
ماده‌ای حیاتی در شکل‌گیری حیات بر روی زمین
دوشنبه 20 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، منبع جدیدی از مواد مغذی برای حیات اولیه روی زمین پیدا کرده‌اند.
در این سیاره فلزات هم تبخیر می‌شوند!
دوشنبه 20 خرداد 1398
سیاره‌ی فراخورشیدی «KELT-9b» که در فاصله‌ی ۶۲۰ سال نوری از زمین واقع شده، داغ‌ترین سیاره‌ای است که تاکنون پیدا شده است.
تاثیر مصرف ماری‌جوانا در ورزش بهتر
دوشنبه 20 خرداد 1398
یک نظرسنجی جدید نشان داد که ماریجوانا به‌عنوان تقویت‌کننده‌ی تمرینات ورزشی در میان دوندگان در ایالاتی که مصرف این ماده قانونی است، محبوبیت پیدا کرده است.
حد متعادل کلسترول خون چقدر است؟
یکشنبه 19 خرداد 1398
بر اساس تحقیقات جدیدی که از سطوح HDL و کلسترول مجموع در خون آمریکایی‌ها به‌عمل آمده است، بهبود نسبی بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ مشاهده می‌شود، ولی فقط ۵۰درصد بچه‌ها و بزرگسالان آمریکایی در سطح ایده‌آل قرار دارند و ۲۵ درصد افراد هنوز دارای سطوح بالایی از این معیارها هستند.
بادهای مریخی چقدر قدرت دارند؟
یکشنبه 19 خرداد 1398
فرآیندهایی که در کنترل حرکت شن‌ها روی زمین درگیر نیستند، نقش مهمی در مشخصات سطحی و دمای سطح سیاره‌ی مریخ دارند.
ساخت سریع‌ترین فِراری جهان
یکشنبه 19 خرداد 1398
فِراری نام «SF90» را برای ماشین فرمول‌یک سال ۲۰۱۹ خود انتخاب کرده که SF در واقع حروف ابتدایی «اسکودریا فِراری» است، اما این کمپانی به تازگی یک هایپر خودروی شهری بر اساس تکنولوژی فرمول‌یک تولید کرده که نام «SF90 استرادال» را برای آن انتخاب کرده است.
مقایسه‌ی باکتریایی روده‌ی زنان و مردان
شنبه 18 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از محققین رابطه‌ی سن و جنسیت بر گوناگونی باکتری‌های روده در بزرگسالان چهار ناحیه‌ی مختلف را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که گوناگونی باکتری‌ها در سنین پایین‌تر بیشتر است و این گوناگونی در زنان جوان بیشتر از مردان جوان است.
جادوی گردو در بدن انسان
شنبه 18 خرداد 1398
گردو منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است و نسبت به دیگر خشکبارها و روغن‌های گیاهی ترکیبات پلی‌فنولیک بیشتری دارد.
بالاخره اطلس قطب جنوب ماه تهیه شد
شنبه 18 خرداد 1398
گروهی از محققین موسسه‌ی ماه و سیارات «LPI» یک اطلس آنلاین تدوین کرده‌اند که می‌تواند به ناسا و جامعه‌ی جهانیِ علاقمند به ماه کمک کند.
تاریخچه‌ی ۱۲۰هزار ساله‌ی تغذیه‌ی انسان
دوشنبه 13 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از محققین، شواهد متعددی از بافت‌های گیاهان نشاسته‌ای در آتش‌دان‌های ۱۲۰،۰۰۰ ساله در یک سایت باستان‌شناسی در آفریقای جنوبی پیدا کرده‌اند.
تاثیر کلسترون تخم‌مرغ بر بدن انسان
دوشنبه 13 خرداد 1398
نتایج مطالعات گذشته مربوط به ارتباط بین کلسترول موجود در رژیم غذایی یا مصرف تخم‌مرغ با خطر سکته مغزی ضد و نقیض بوده‌اند.
جرقه‌ی تولد سیاره‌هایی آلومینیومی!
دوشنبه 13 خرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از آرایه‌ی بزرگ آتاکاما، ملقب به «ALMA»، مولکول‌های مونواکسید آلومینیوم «AlO» را در گاز اطراف ستاره‌ی جوان شکارچی، در فاصله ۱،۵۰۰ سال نوری از زمین ردیابی کرده‌اند.
تاثیرات روانی کمبود ویتامین B12
یکشنبه 12 خرداد 1398
پزشکی نوین، جزئیات بیماری یک زن را آشکار کرد که به مدت ۵ سال دچار تغییرات رفتاری شده بود و با اینکه پزشکان بیماری او را زوال ‌عقل تشخیص داده بودند، ولی علایم او برگشت‌پذیر بود.
کشفی عجیب در قمر سیاره‌ی نپتون!
یکشنبه 12 خرداد 1398
دانشمندان دریافته‌اند که وقتی مولکول‌های مونواکسیدکربن و نیتروژن با یکدیگر ترکیب می‌شوند و با هم نوسان می‌کنند، طول موج خاصی از نور مادون قرمز را جذب می‌کند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 224 225
مشاوره رایگان تحصیلی
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (100 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (2 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (2 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (1 پاسخ)
نیروی الکتروگراویتی (3 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (13 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (18 پاسخ)
پیش بینی چرخش خودکار کهکشان ها (0 پاسخ)
معرفی سه ساختار اصلی برای پایداری کهکشان ها (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت ماده تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکتی (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت انرژی تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکت (0 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (2 پاسخ)
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
بازوی رباتیک جدید را با ذهن کنترل کنید
نور آبی شما را می‌کُشد!
عمر خورشید چگونه تمام می‌شود؟
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
کشف ویژگی جدید نور
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
شناسایی سلولی ضدآلرژی
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
شگفتیِ انفجارهای گاما
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها