مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

چطور علائم بیماری پارکینسون را تشخیص دهیم؟
دوشنبه 19 اسفند 1398
بیماری پارکینسون شرایطی است که در آن مغز تولید منظم دوپامین را متوقف می‌‌کند. دوپامین یک ماده‌ی شیمیایی است که مهارت‌های حرکتی را کنترل می‌‌کند و بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌‌گذارد.
کرونا و توهم توطئه
دوشنبه 19 اسفند 1398
در پی به وجود آمدن اتفاق‌ها و تنش‌های اخیر و داغ شدن تب کرونا، تنها چیزی که کمبودی نسبت به آن احساس نمی‌شود، اطلاعات و خبر‌های پیرامون این بیماری است، در این حال، تشخیص دادن اطلاعات درست از اخبار نادرست و کذب، خود به چالش بزرگی در مبارزه با این بیماری و تنش‌های روانی مربوط به آن تبدیل شده است.
کشف قمر دوم سیاره‌ی زمین
دوشنبه 19 اسفند 1398
مرکز مینور پلانت آمریکا اعلام کرده است که در سه سال گذشته یک قمر دیگر نیز به دور سیاره‌ی زمین گردش می‌کرده است.
فصلی جدید از کتاب جنسیس
دوشنبه 19 اسفند 1398
با لغو شدن نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، خودروسازان تصمیم گرفتند به صورت مجزا از محصولات خود رونمایی کنند.
چگونه قارچ‌های خوراکی را تشخیص دهیم؟
شنبه 17 اسفند 1398
قارچ‌ها یکی از خوشمزه‌ترین موادی است که در پیتزا، پاستا، سالاد و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ماندگاری کرونا ویروس بر روی سطوح چقدر است؟
شنبه 17 اسفند 1398
بر اساس مطالعه‌ی دانشمندان با جمع‌آوری یافته‌های مطالعات قبلی به این نتیجه رسیده‌اند که کوروناویروس‌ بر روی سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی تا حدوداً ۹ روز زنده می‌مانند.
کشف بزرگ‌ترین انفجار سیاه‌چاله‌ای در جهان
شنبه 17 اسفند 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های رصدخانه‌ی فضایی چاندرا متعلق به ناسا، رصدخانه‌ی XMM اروپا و همچنین تلسکوپ‌های رادیویی در استرالیا و هند، توانسته‌اند لحظات اولیه‌ی پس از قوی‌ترین انفجار رخ داده در جهان را رصد کنند.
گونه‌ی جدیدی از دایناسورها در آرژانتین کشف شد
شنبه 17 اسفند 1398
گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای دارای اندازه‌ی متوسط، به‌نام «ترالکاساروس سوئی» توسط دکتر «مائوریسیو سرونی» از موزه‌ی علوم طبیعی آرژانتین و همکارانش کشف شده است.
انسان‌ها چقدر اتمسفر زمین را آلوده کرده‌اند؟
‌پنجشنبه 15 اسفند 1398
متان یکی از گازهای گلخانه‌ای قدرتمند است و تاثیر زیادی در پدیده‌ی گرمایش جهانی دارد. طی سه قرن گذشته، رها شدن متان در اتمسفر تقریباً ۱۵۰ درصد افزایش یافته است، ولی محققین تا کنون دقیقاً نمی‌دانستند منشاء این افزایش کجا است.
رصد چگونگی تولد سیارات، در اطراف ستارگان جوان
‌پنجشنبه 15 اسفند 1398
تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از دو تلسکوپ رادیویی قدرتمند، به رصد نواحی اطراف ستاره‌های تازه متولد شده پرداخته‌اند.
راهی جدید برای درمان بیماری‌های خودایمنی
‌پنجشنبه 15 اسفند 1398
نقشه‌ی سلول اولیه‌ی غدد تیموس انسان می‌تواند به درمان سرطان و بیماری‌های خودایمنی توسط سیستم ایمنی بدن کمک کند.
چگونه می‌توان از شر موش‌های خانگی خلاص شد؟
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
موش‌ها می‌توانند موجوداتی ناز و دوست‌داشتنی باشند، اما وقتی به خانه حمله می‌کنند و غذای شما را می‌خورند، به یک موجود موضی تبدیل می‌شوند.
نقش روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و سلامت انسان
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
روغن زیتون در غذاهای مدیترانه‌ای، یکی از اجزای کلیدی در زمینه‌ی افزایش طول عمر و کاهش عواقب بیماری‌های مرتبط با پیری محسوب می‌شود.
از دوران تاریک کیهانی، چه می‌دانیم؟
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ «مایال» در رصدخانه‌ی کیت‌پیک که آزمایشگاه ملی تحقیقات اخترشناسی فروسرخ-مرئی است، موفق به شناسایی چندین حباب گاز هیدروژنی شدند که ستاره‌های واقع در کهکشان‌های اولیه آن‌ها را یونیزه کرده‌اند.
نحوه‌ی برهمکنش اتم‌ها در دنیای میکروسکوپی
‌چهارشنبه 14 اسفند 1398
تیمی از فیزیکدانان نیوزلندی برهمکنش اتم‌های منفرد روبیدیوم با یکدیگر را در یک آزمایش خاص مورد بررسی دقیق قرار داده‌اند و چیزهایی را دیده‌اند که تا کنون مشاهده نشده بود.
چطور از شر گلو درد خلاص شویم؟
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
گلودرد معمولاً نشانه‌ی یک بیماری جدی نیست، اما دانستن این موضوع، تحمل آن را آسان نمی‌کند.
آیا واقعاً میمون‌ها با انسان‌ها رابطه‌ی خویشاوندی دارند؟
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
لگن، یکی از استخوان‌های مهم اسکلت بدن است که می‌تواند اطلاعات زیادی در اختیارمان بگذارد، اما این استخوان به‌ندرت حفظ می‌شود. وقتی محققان فسیل جدید را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که برخلاف تصورات گذشته، تواناییِ انسان برای حرکت روی دو پا شاید منشاء اجدادی عمیق‌تری داشته باشد.
کشف منظومه‌ای با ستاره‌ای کوتوله و سیاره‌ای داغ
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ی نقشه‌بردار فراخورشیدی ناسا «TESS» و چندین تلسکوپ زمینی، سیاره‌ای فراخورشیدی‌ که در دوره‌های کوتاهی به دور کوتوله‌ی سرخی به‌نام «Gliese 1252» گردش می‌کند را کشف کردند.
قند باعث تغییر شیمیایی در مغز می‌شود
‌سه شنبه 13 اسفند 1398
غذاهایی که ساکاروز بالایی دارند، مدارات مغز را مانند مصرف مواد مخدر تحت تاثیر قرار می‌دهند.
داستان گرانش، از ابتدا تا امروز
دوشنبه 12 اسفند 1398
گرانش دقیقا چیشت و ما چطور به این شناخت از آن دست پیدا کرده‌ایم؟ اگر بخواهیم گرانش را بهتر بشناسیم، شاید بهتر باشد ببینیم چطور انسان‌ها در طول تاریخ سعی کرده‌اند آن را بشناسند.
چگونه با اضطراب غذایی مقابله کنیم؟
دوشنبه 12 اسفند 1398
اگر با اضطراب غذایی مقابله می‌کنید، می‌تواند باعث شود هر وعده‌ی‌غذایی مانند یک مبارزه باشد. این که در مورد کالری، قضاوت دیگران، خفگی در حین خوردن غذا، سالم نبودن غذا یا هر چیز دیگری نگران هستید، لیاقت این را دارید که بدون تجربه‌ی اضطراب بتوانید از خوردن غذا لذت ببرید.
کرونا و پیشنهادهای عجیب درمان آن
دوشنبه 12 اسفند 1398
در هفته‌های گذشته، انتشار کروناویروس باعث شده تا تعداد زیادی از مردم جهان به این بیماری دچار شوند و تعداد زیادی را نیز به کام مرگ کشانده است.
ادبیات در دنیای خودروها
دوشنبه 12 اسفند 1398
مخفف‌سازی لغات، یکی از خصوصیات زبان است که گویش‌وران را قادر می‌سازد با سرعت بیشتری به ادای جملات بپردازند.
ستاره‌زایی در مکانی دور از انتظارها
دوشنبه 12 اسفند 1398
سیاه‌چاله‌های اَبَرپُرجرم موجود در مرکز کهکشان‌ها، معمولاً باعث متوقف شدن شکل‌گیری ستاره‌ها می‌شوند؛ ولی سیاه‌چاله‌ی مرکزی خوشه‌ی کهکشانی سیمرغ، اینگونه عمل نمی‌کند.
چطور یک گل رز را برای مدت زمان بیشتری نگه داریم؟
یکشنبه 11 اسفند 1398
گل رز گلی زیبا و معطر است که در رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی به چشم می‌خورد. گل رز پس ازچیده شدن، بسته به مراقبت مناسب، می‌تواند یک هفته و نیم یا بیشتر باقی بماند.
تایید وجود هاله‌ی عجیب کیهانی، در نزدیکی زمین
یکشنبه 11 اسفند 1398
اخترشناسان، تپ‌اختری را در فاصله‌ی نزدیک به زمین رصد کرده‌اند که هاله‌ی عجیبی پیرامون آن وجود دارد. این تپ‌اختر شاید بتواند معمایی را حل کند که اخترشناسان برای چندین سال در صدد رمزگشایی از آن بوده‌اند.
آیا راهی برای جلوگیری از مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد؟
یکشنبه 11 اسفند 1398
مهندسین علوم زیستی در بلژیک، در حال توسعه‌ی استراتژی جدیدی هستند که طی آن ضعیف شدن باکتری‌ها با جلوگیری از همکاری کردن آن‌ها با یکدیگر صورت می‌گیرد.
خوردن روغن سویا می‌تواند کُشنده باشد!
یکشنبه 11 اسفند 1398
مصرف روغن دانه‌های سویا در چند دهه‌ی گذشته رشد زیادی را تجربه کرده است، به نحوی که پُرمصرف‌ترین روغن خوراکی در آمریکا و دیگر کشورها غربی، روغن سویا است.
چطور در برابر جیب‌برها در امان باشیم؟
شنبه 10 اسفند 1398
جیب‌برها سارقانی هستند که وقتی به آنها توجه نمی‌شود، در سرقت از گردشگران بسیار تخصص دارند.
زنگ خطر برای سرزمین شمالگان نیز به‌صدا درآمد!
شنبه 10 اسفند 1398
تحقیقات جدیدی که دانشمندان به کمک روش‌های ماهواره‌ای و استفاده از پهپادها انجام داده‌اند، نشان داده است که ناحیه‌ی «توندرا» در سرزمین شمالگان که ناحیه‌ای فاقد درخت است، به مراتب سرسبزتر از همیشه شده است.
خطر مسمومیتی دور از ذهن برای انسان‌ها
شنبه 10 اسفند 1398
در بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که تا کنون در مورد آلودگی اُزون در سطح زمین انجام شده است، محققین داده‌های مربوط به ۴۰۰ شهر از ۲۰ کشور دنیا را آنالیز کرده‌اند تا به این ترتیب، ارتباط قرار گرفتن در معرض آلودگی اُزون و مرگ را بررسی کنند.
کشف سه سیاره‌ی فراخورشیدی در اطراف یک ستاره
شنبه 10 اسفند 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های ماموریت کپلر ناسا و همچنین ابزار رصد موجود بر روی زمین، توانسته‌اند یک سسیتم سیاره‌ای جدید را کشف کنند.
ماموریتی جدید برای شناحت بیشتر خورشید
‌پنجشنبه 8 اسفند 1398
مدارگرد خورشیدی، ماموریت جدیدی است که با همکاری آژانس فضایی اروپا و ناسا جهت مطالعه‌ی بیشتر خورشید در روز ۲۰ بهمن سال ۱۳۹۸، از ایستگاه نیروی هوایی فلوریدا آغاز شده است.
سلول‌هایی خورشیدی که در شب هم کار می‌کنند
‌پنجشنبه 8 اسفند 1398
چه می‌شد اگر سلول‌های خورشیدی در شب کار می‌کردند؟
اجداد ما، در چه‌جور جایی زندگی می‌کردند؟
‌پنجشنبه 8 اسفند 1398
تیمی متشکل از محققان بین‌المللی، سِن آخرین زیستگاه گونه‌ی «هوموارکتوس» را که یکی از اجداد مستقیم انسان‌های مدرن است، تعیین کردند.
نحوه‌ی صحیح زدن ماسک بهداشتی
‌چهارشنبه 7 اسفند 1398
ماسک‌های پزشکی بیشتر به عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند. آنها عمدتاً توسط متخصصان بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از خود و دیگران در برابر شیوع بیماری‌های عفونی، مایعات بدن و ذرات معلق در هوا محافظت کنند.
ضربان قلب انسان‌ها چقدر به یکدیگر شباهت دارد؟
‌چهارشنبه 7 اسفند 1398
شکل ضربان قلب یک شخص در حالت استراحت، معمولاً در طول زمان ثابت است؛ ولی ممکن است با افراد دیگر تا ۷۰ تپش در دقیقه تفاوت داشته باشد.
حسگری که باعث ارتقای صنعت کشاورزی می‌شود
‌چهارشنبه 7 اسفند 1398
محققان دانشگاه بن گوریون نگاو «BGU» یک حسگر جدید را تولید کرده‌اند که در خاک قرارگرفته و به‌اندازه‌گیری آنی و مداوم میزان نیترات خاک می‌پردازد و لذا می‌توان از آن برای تشخیص آلودگی آب و ارزیابی شرایط لازم برای بهبود بهره‌وری کشاورزی استفاده کرد.
شاید راز بزرگ کیهان در این کشف باشد
‌چهارشنبه 7 اسفند 1398
تیمی از اخترشناسان، به‌منظور درک چگونگیِ ایجاد مولکول‌های فسفردار، در مناطق ستاره‌زایی، به تجزیه‌ و تحلیل مشاهدات تلسکوپ آلما پرداخته‌اند.
یوکوهاما تایرهای کلاسیک تولید می کند
‌سه شنبه 6 اسفند 1398
سال ۲۰۱۸، کمپانی پیرلی، چهل سِت تایر مخصوص فراری 250GT کلاسیک تولید کرد که سواری بهتر برای این کلاسیک اسپرت به همراه داشت؛ اما به تازگی، کمپانی تایرسازی یوکوهاما اعلام کرده تایرهایی برای خودروهای کلاسیک تولیدی دهه‌ی ۴۰ تا ۹۰ میلادی تولید خواهد کرد که از طرح کلاسیک با الگو یا همان گل زیگزاگ برخوردار است، اما فناوری و متریال تولید آن کاملاً به روز و مدرن است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 243 244