مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

رصد برخورد دو کهکشان در اعماق کیهان
دوشنبه 9 دي 1398
ستاره‌شناسان رصدخانه‌ی جمینی توانسته‌اند تصویری جدید از برخورد کهکشان‌های «NGC 5394» و «NGC 5395» تهیه کنند. مجموع این دو کهکشان به نام «کهکشان هیرون» نیز شناخته می‌شود.
موسیقی زبانی جهانی است
دوشنبه 9 دي 1398
مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که چطور بعضی از موسیقی‌ها در بافت‌های اجتماعی مختلف در سراسر جهان جا افتاده و بر بحث ملیت چیره شده‌اند.
هوش‌مصنوعی چقدر منصفانه عمل می‌کند؟
دوشنبه 9 دي 1398
به‌نظر می‌رسد هوش‌مصنوعی می‌تواند چگونگی انجام هر کاری را مشخص کند. این هوش می‌تواند جهان را شبیه‌سازی کند، یاد بگیرد که فقط با یک دست مکعب روبیک را حل کند.
چطور سنگ کلیه را دفع کنیم؟
یکشنبه 8 دي 1398
سنگ کلیه، که به عنوان سنگ‌سازی کلیوی نیز شناخته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد، که بلورهای معدنی کوچک در کلیه شکل می‌گیرند.
آیا فعالیت‌های خورشید، نگران‌کننده است؟
یکشنبه 8 دي 1398
در سال ۲۰۱۹ سطح خورشید به مدت ۲۷۰ روز و یا به عبارتی ۷۷ درصد اوقات، عاری از لکه‌های خورشیدی مرسوم بوده است.
چرا باید نوشیدن قهوه را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟
یکشنبه 8 دي 1398
بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که موسسه‌ی اطلاعات علمی اسپانیا بر روی قهوه انجام داده، مشخص شده است که نوشیدن یک تا چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر بروز سندروم متابولیک را کاهش دهد.
کاسه‌ی توالتی که به کمک مصرف آب می‌آید
یکشنبه 8 دي 1398
دانشمندان و مهندسان علم مواد در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا توانسته‌اند روکشی برای کاسه‌ی توالت تولید کنند که مصرف آب جهت تمیز کردن آن‌را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.
چطور یک بچه‌ی باهوش پرورش دهیم؟
شنبه 7 دي 1398
پرورش دادن یک کودک باهوش چالش‌ها و فرصت‌های بی نظیری را ارائه می‌دهد. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که شما باید زمان بیشتری را صرف کرده و تلاش بیشتری را برای ارتقاء رشد فکری و کنجکاوی در کودک خود انجام دهید.
ویجر ۲ به فضای میان‌ستاره‌ای رسیده است
شنبه 7 دي 1398
محققین دانشگاه لووا گزارش کرده‌اند که فضاپیمای ویجر ۲ به فضاهای میان‌ستاره‌ای وارد شده است. این گزارش بدین معنی است که ویجر ۲ از ناحیه‌ی حبابی ایجاد شده توسط بادهای خورشیدی خارج شده است.
فرگشت گیاهان و منشاء گونه‌های مختلف آن‌ها
شنبه 7 دي 1398
امروزه بالغ بر ۵۰۰،۰۰۰ گونه‌ی مختلف گیاه وجود دارد که همه‌ی آن‌ها دارای یک جد مشترک هستند...
تغییر ساعت فصلی چگونه بر روی سلامتی ما تاثیر می‌گذارد؟
شنبه 7 دي 1398
جلو بردن ساعت در ابتدای سال و برگرداندن آن در ابتدای پاییز به این دلیل است که بتوانیم از ساعات روز استفاده‌ی بهتری کنیم.
پروتئینی که بر روی طول عمر انسان اثر می‌گذارد
‌پنجشنبه 5 دي 1398
دانشمندان کشف کرده‌اند که احتمالاً فعالیت سیستم عصبی بدن بر روی طول عمر انسان تاثیر دارد. تحریک عصبی با کاهش طول عمر ارتباط دارد و کم کردن فعالیت‌های اضافی سیستم عصبی باعث افزایش طول عمر می‌شود.
بلندترین صدای پرندگان متعلق به کدام پرنده است؟
‌پنجشنبه 5 دي 1398
تیمی از پرنده‌شناسان آمریکایی و برزیلی توانستند بلندترین آواز که حدود ۱۲۵.۴ دسی‌بل قدرت دارد را بین پرندگان که توسط جنس نَر پرنده‌ی «زنگی سفید» تولید شده بود، ثبت کنند.
سلفی جدیدی از مریخ‌پیمای کنجکاوی
‌پنجشنبه 5 دي 1398
مریخ‌پیمای کنجکاوی ناسا تصویر جدیدی از خود و محیط اطرافش را به زمین مخابره کرده است. این سلفی از ۵۷ تصویر مجزا و با کیفیت تشکیل شده و توسط دوربین نصب شده بر روی بازوی رباتیک مریخ‌پیما گرفته شده است.
چطور چربی شکم را آب کنیم؟
‌سه شنبه 3 دي 1398
چربی شکم با بسیاری از مسائل و بیماری‌ها‌ مانند بیماری‌های قلبی عروقی‌، دیابت و سرطان همراه است.
کشف دایناسوری با دندان‌های عجیب
‌سه شنبه 3 دي 1398
«ماجونگاساروس» یک دایناسور گوشتخوار است که حدود ۷۰ میلیون سال پیش در دوره‌ی کرتاسه در ماداگاسکار کنونی می‌زیسته است.
زنی پس از ۶ ساعت ایست قلبی، دوباره زنده شد
‌سه شنبه 3 دي 1398
پزشکان بیمارستان وال د.هبرون بارسلون، اخیراً اعلام کردند که توانسته‌اند یک زن را پس از شش ساعت ایست قلبی به زندگی برگردانند.
حقایقی عجیب از جانوری که در اعماق زمین زندگی می‌کنند؟
‌سه شنبه 3 دي 1398
یک گروه تحقیقاتی به رهبری دانشمندان دانشگاه آمریکایی، موفق به‌توالی بندی ژنومِ «هالیسفالوبوس مفیستو» شدند؛ این کِرم گرمادوست از جمله جاندارانی است که در عمیق‌ترین قسمت‌ها زندگی می‌کند.
رصد ستاره‌های نوزاد در سحابی NGC1333
دوشنبه 2 دي 1398
ناسا تصویری از تلسکوپ فضایی هابل را منتشر کرده است که در آن بخشی از سحابی «NGC1333» دیده می‌شود.
نوری که باعث پیری شما می‌شود
دوشنبه 2 دي 1398
قرار گرفتن در معرض نور موبایل، کامپیوتر و تلویزیون حتی اگر نور آن‌ها به چشمان شما نرسد می‌تواند بر روی عمر شما تاثیر بگذارد.
کشف جزایری جدید در اطراف روسیه
دوشنبه 2 دي 1398
گرمایش جهانی باعث شده است که برخی از جزایر زمین از بین بروند، ولی با این حال باعث کشف جزایر جدیدی که از یخ‌ها پوشیده شده بودند نیز شده است.
چگونه یک نوزاد را حمام دهیم؟
یکشنبه 1 دي 1398
استحمام یک نوزاد تازه متولد شده، برای اولین بار می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد. محافظت از نوزادان به خصوص در طی چند ماه اول بسیار مهم و کار دشواری است.
آیا می‌توان آنفلوآنزا را کنترل کرد؟
یکشنبه 1 دي 1398
تیمی بین‌المللی از محققین یک آنتی‌بادی را شناسایی کرده‌اند که از موش‌ها در برابر بازه‌ی وسیعی از ویروس‌های کشنده‌ی آنفلوآنزا محافظت می‌کند.
پاسخی فلسفی به امکان وجود حیات در سیارات دیگر
یکشنبه 1 دي 1398
آیا ما در کیهان تنها هستیم؟ پاسخ این سوال برمی‌گردد به اینکه بدانیم آیا هوش یک نتیجه‌ی محتمل از انتخابی طبیعی است یا نتیجه‌ای غیرمحتمل است.
راهی برای بازیافت زباله‌های پلاستیکی
یکشنبه 1 دي 1398
محققین راهی یافته‌اند که طی آن پلاستیک‌های کم ارزش را به محصولات مایع ارزشمندی مانند روغن موتور، روان‌کننده‌ی صنعتی، شوینده و حتی مواد آرایشی و بهداشتی تبدیل می‌کنند.
چطور خروپف نکنیم؟
شنبه 30 آذر 1398
خروپف می‌تواند برای افرادی که در خانه با شما زندگی می‌کنند مشکل ایجاد کند و احتمالاً صبح احساس خستگی می‌کنند.
ستارگانی که کیمیاگری می‌کنند
شنبه 30 آذر 1398
تبدیل آهن به عناصری مانند طلا رویای همیشگی کیمیاگران بوده است. اکنون مشخص شده است که ستاره‌ها همان کیمیاگران هستند.
طوفان‌لرزه‌ چیست و چگونه به‌وجود می‌آید؟
شنبه 30 آذر 1398
طوفان‌های پُرانرژی تولید امواج قوی اقیانوسی می‌کنند. این امواج می‌توانند با کف دریاهای کم‌عمقی که در لبه‌ی قاره‌ها قرار دارند، فعل و انفعال داشته باشند.
برگ‌های مصنوعی صنعت سوخت‌های تجدید‌پذیر را متحول می‌کنند
شنبه 30 آذر 1398
گازی که به صورت مرسوم از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود را می‌توان توسط برگ‌های مصنوعی که از نور خورشید استفاده می‌کنند، تولید کرد. این گازها همان دی‌اکسیدکربن و آب شامل گازهای سنتز هستند.
نظریه‌ای جدید درباره‌ی منشاء ماه
‌پنجشنبه 28 آذر 1398
تقریباً یک دهه پیش ستاره‌شناسان یک سیستم ستاره‌ای به‌نام «BD+20 307» را کشف کردند که در فاصله‌ی ۳۰۰ سال نوری از ما قرار داشت.
ساخت شکل جدیدی از پلوتونیوم
‌پنجشنبه 28 آذر 1398
دانشمندان با استفاده از تاسیسات سینکروترون اروپا توانسته‌اند ترکیب جدیدی از پلوتونیوم را بسازند.
مدیریت ترافیک مورچه‌ها بهتر از انسان‌ها است
‌پنجشنبه 28 آذر 1398
اگر از بالا و با فاصله به ترافیک ماشین‌ها نگاه کنید، مانند مورچه به نظر می‌آیند؛ ولی متاسفانه هنوز انسان‌ها نمی‌توانند مدیریت پیچیده‌ی حشرات بر روی ترافیک خود را به اجرا درآورند.
چطور آلرژی‌ها را درمان کنیم؟
‌چهارشنبه 27 آذر 1398
آلرژی چه فقط باعث ایجاد ناراحتی شود و چه به اورژانس کشیده شود، خطرناک است. آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما برای مبارزه با موادی که واقعاً برای شما خطرناک نیستند شروع به تولید آنتی‌بادی می‌کند.
ساخت پوششی که شما را نامرئی می‌کند
‌چهارشنبه 27 آذر 1398
از زمان آتن باستان تا رمان هری پاتر، نامرئی شدن همیشه جزو آرزوهای انسان بوده است. شگفت‌انگیز است که به لطف پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر این آرزو دارد رنگ واقعیت به خود می‌گیرد!
نوعی نادر و خاص از کهکشان‌های مارپیچی
‌چهارشنبه 27 آذر 1398
«فوق‌مارپیچ‌ها» کهکشان‌های دیسکی بسیار عظیمی هستند که نرخ شکل‌گیری ستاره در آن‌ها بالا است. این کهکشان‌ها بسیار بزرگ‌تر، روشن‌تر و سنگین‌تر از کهکشان راه‌شیری هستند.
کشاورزی اُرگانیک باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود
‌چهارشنبه 27 آذر 1398
تصور همگان بر این است که کشاورزی اُرگانیک بهتر، سالم‌تر و سبزتر از کشاورزی‌های مرسوم است. از برخی جهات این موضوع می‌تواند صحت داشته باشد، ولی تحقیقات جدید نشان داده است که غذاهای اُرگانیک تاثیرات پیچیده‌ای بر زمین باقی می‌گذارند.
نحوه کشتن مورچه‌های خانگی بدون استفاده از سم
‌سه شنبه 26 آذر 1398
هنگامی که کابینت خود را باز می‌کنید و مورچه‌هایی را می‌بینید که اطراف شکر جمع‌ شده‌اند، ممکن است وسوسه شوید که از مواد شیمیایی قوی استفاده کنید تا همه‌ی آنها در اسرع وقت از بین برود.
منشاء حیات روی زمین از کجاست؟
‌سه شنبه 26 آذر 1398
یک آزمایش نشان داده است که یکی از پایه‌های حیات بر روی زمین «نوکلئوبیس» می‌تواند از ابرهای گازی میان ستاره‌‌ای نشات گرفته باشد. واحد‌های ضروری سازنده‌ی دی‌ان‌ای ترکیباتی که نوکلئوبیس نامیده می‌شوند و برای اولین بار در یک محیط شبیه‌سازی شده‌ از ابرهای گازی میان ستاره‌ای کشف شده است.
ساخت انواع نور با مشخصات کوانتومی
‌سه شنبه 26 آذر 1398
طی مقاله‌ای که در مجله‌ی Nature's NPJ Quantum Information منتشر شده است، دانشمندان بخش فیزیک دانشگاه لوئیزیانا توانسته‌اند یک قدم به جلو در زمینه‌ی دستکاری‌های کوانتومی و کنترل نور بردارند.
کشف آب در دنباله‌دار خبرساز
‌سه شنبه 26 آذر 1398
ستاره‌شناسان شواهدی مربوط به وجود بخار آب را در دنباله‌دار «باریسوف» یا همان «C/2019 Q4» پیدا کرده‌اند. تصور اغلب دانشمندان بر این است که دنباله‌دار‌ها انبارهای بدوی هستند و مواد اضافی ناشی از تولد منظومه‌ی شمسی را در خود نگهداری می‌کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 238 239
مشاوره رایگان تحصیلی
ایا میدان هیگز نوسانی است؟ (0 پاسخ)
موتور بدون سوخت+Free Energy (11 پاسخ)
میدان مغناطیس زمین و تولید نیروی برق( طرحی جالب) (21 پاسخ)
شعاع شوارتزشیلد و نقطه ی تکینگی (17 پاسخ)
سوال وزنه و فنر (0 پاسخ)
علت عبور نور مریی از شیشه سربی بر خلاف گاما (26 پاسخ)
سوال در مورد اصطکاک (29 پاسخ)
حدس گلادباخ (80 پاسخ)
تکنیک حل معادله (4 پاسخ)
برای سفر انسان به مریخ، چه امکاناتی لازم است و این سفر چه مد (1 پاسخ)
مختصات رئوس مربع ها چگونه بدست می آید؟ (4 پاسخ)
جلوگیری از انتشار میدان مغناطیسی (9 پاسخ)
چرا پروتون سبکتر از کوارک است؟ (4 پاسخ)
آزمایش لوله پرتو کاتدی (20 پاسخ)
سفر در زمان با خواب مصنوعی (0 پاسخ)
پارادوکس EPR (8 پاسخ)
تناقض در دو جنبه اصل نسبیت؟ (29 پاسخ)
چرا آهنربا چوب رو جذب نمیکنه ولی آهن رو جذب میکنه؟ (13 پاسخ)
آهنربای النیکو (1 پاسخ)
چطور میتونم خلاء درست کنم؟! (8 پاسخ)
تیر رعد و برق (6 پاسخ)
کرم‌چاله چیست؟ (0 پاسخ)
آیا بشقاب پرنده ها وجود دارند؟ (0 پاسخ)
چرا سیارات چشمک نمی زنند؟ (0 پاسخ)
آیا فضا منحنی است؟ (0 پاسخ)
درخواست پیشنهادات شما در مورد بدست آوردن مقدار زیادی الکترون (3 پاسخ)
فرمول بسیار ساده تخمین فاصله ماهواره از زمین (0 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (46 پاسخ)
موشک کاغذی با کاغذ آچار (0 پاسخ)
زنون هگزا فلوراید؟ استدلالش چیه؟ (0 پاسخ)
آب رو بدون انر‌ژي به بالا هدايت كردن (34 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (51 پاسخ)
تلپورت یا انتقال آنی در فضا (1 پاسخ)
مساله ساده در «دقت اندازه گیری» (2 پاسخ)
عدد بعدی را بیابید (10 پاسخ)
جزوه لیزر پیشرفته 1 (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خود را از دست مي‌دهد؟ (38 پاسخ)
طول پلانک (14 پاسخ)
جهت مولکول‌های مغناطیسی در یک قطعه آهنی و یک آهنربا (1 پاسخ)
دو سؤال بنیادین که می تواند اعتبار نسبیت را به چالش بکشد (26 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (6 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (21 پاسخ)
كدومتون درك درستي از كوانتوم داريد؟ (69 پاسخ)
آونگ پوشه خونف (2 پاسخ)
سوال جواب بده و بپرس (509 پاسخ)
نظریه انتهای فضا (29 پاسخ)
ضد جاذبه (4 پاسخ)
مقاله ای حیرت اور دیگر در کوانتوم گراویتی از فیزیک مطلق (17 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (26 پاسخ)
قانون دوم ترمودینامیک در فرایند هم‌دما (0 پاسخ)
اثر هال کوانتومی (0 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (10 پاسخ)
اختراع دستگاهی برای زنده نگه داشتن کبد در خارج بدن
چگونه درختان می‌توانند هزاران سال عمر کنند؟
اتمسفر مریخ نَشتی دارد
چطور در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم؟
جایگزین ورزش پیدا شد؟
کشف ساختاری جدید و عجیب در کهکشان راه‌شیری
کشف راهی جدید برای افزایش طول عمر
کیست تخمدان چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟
چرا هر ساله واکسن‌ جدیدی برای آنفلوآنزا ساخته می‌شود؟
نگاهی دقیق‌ به لایه‌های نازک یخ
کشف ژنوم مار کبرای هندی چه اهمیتی دارد؟
چطور طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
نوشیدن منظم چای چه تاثیری بر روی قلب دارد؟
تماشای کهکشانی زیبا به‌یاد خاندان هرشل
از اثر گلخانه‌ای چه می‌دانید؟
چگونه از هموروئید خلاص شویم؟
دلیل گوناگونی زیستی موجود بر روی زمین چیست؟
با پیشرفته‌ترین ربات جهان آشنا شوید؛ اطلس
صدای مریخ‌لرزه چگونه است؟
چطور با وسواس فکری مقابله کنیم؟
کشف سه اَبَرسیاه‌چاله‌ی غیرعادی
خواب انسان‌ها چه تفاوتی با هم دارد؟
کشفی حیرت‌انگیز در زیر قطب جنوب
شباهت شگفت‌آور زمین و مریخ
چه چیزی باعث انقراض حیوانات در عصر یخبندان شد؟
روشی جدید و موثر برای پاکسازی آلودگی هوا
چطور گوشی موبایل در آب افتاده را نجات دهیم؟
آیا انسان‌ها، باعث انقراض پنگوئن‌ها هم می‌شوند؟
چه چیزی بخوریم تا سلامت قلبمان حفظ شود؟
بزرگترین تاثیر آتش‌سوزی جنگل‌ها برای زمین