مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

بازیابی عملکردهای مغزی پس از مرگ!
شنبه 14 ارديبهشت 1398
دانشمندان دانشگاه ییل توانسته‌اند گردش خون و فعالیت‌های سلولی مغز یک خوک را چهار ساعت پس از مرگ بازیابی کنند.
فرآیندی برای بازیافت باتری‌ها لیتیوم یونی
شنبه 14 ارديبهشت 1398
محققین دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا، فرآیند بازیافت کاتدهای مصرف شده‌ی باتری‌های لیتیوم-یونی را بهبود بخشیده‌اند.
باکتری‌هایی که برای فضانوردان روی ماه، خانه می‌سازند!
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
مواد طبیعی مانند مینای دندان، مروارید و استخوان، خصوصیات مکانیکی خاص خود را مدیون ترکیب مواد آلی و غیرآلی در ساختار خود هستند.
مشاهده‌ی انرژی منفی در اطراف سیاهچاله‌ها
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
وقتی سیاهچاله‌ای فعال از اجرام پیرامون تغذیه می‌کند، می‌توان چیز عجیبی را مشاهده کرد؛ جت‌های فوق‌العاده قدرتمند از پلاسما که از قطب‌های آن به بیرون پرتاب می‌شوند و سرعت‌شان تقریباً به سرعت نور نزدیک است.
عصر یخبندان چگونه به‌وجود می‌آید؟
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ادعا می‌کنند که دلیل بروز عصرهای یخبندان روی زمین را درک کرده‌اند.
راهی ساده برای یادگیری موثرتر
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
دانشمندان کشف کرده‌اند که استراحت‌های کوتاه و متوالی می‌تواند به مغز در یادگیری مهارت‌های جدید کمک کند.
سرعت شارژ باتری‌ها، باز هم سریع‌تر می‌شود
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
باتری‌های لیتیوم-یونی که بتوانند در عرض چند دقیقه دستگاه شما را شارژ کنند و دارای ظرفیت بالایی باشند، اکنون ایجاد شده‌اند.
علم فیزیک برای درمان بیماری سرطان دست‌به‌کار شد
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
وقتی الکترون از یک سطح انرژی پایین‌تر در یک اتم طی برخورد با یک الکترون دیگر به بیرون از اتم پرتاب می‌شود، فضایی خالی فراهم می‌شود که یک الکترون پُرانرژی می‌تواند به آن‌جا سقوط کند و مقداری از انرژی خود را آزاد کند.
کشف گونه‌ی جدیدی از انسان‌های اولیه
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
گونه‌ی جدیدی از انسان‌های اولیه با ترکیب منحصربه‌فردی از مشخصات ریخت‌شناسی گونه‌ی استرالوپیتکوس و هوموساپینز‌ها کشف شد. این گونه‌ی جدید بین ۵۰،۰۰۰ تا ۷۰،۰۰۰ سال پیش در فیلیپین زندگی می‌کرده‌اند.
دانشمندان می‌گویند: ماه درون اتمسفر زمین است!
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
ما انسان‌ها دوست داریم بر روی هر چیزی برچسب بگذاریم و برای آن مرز مشخص کنیم. برای مثال، مرز بین جو زمین و فضا را با نام «خط کارمن» می‌شناسیم، محلی در ۸۰ کیلومتری سطح زمین که در آن هوانوردی به پایان می‌رسد و کیهان‌نوردی آغاز می‌شود.
ویژگی عجیب تار عنکبوت
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم که تارهای ابریشمی عنکبوت یکی از موارد باور نکردنی موجود در طبیعت است.
عمر طولانی‌تری داشته باشید
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
بهبود تناسب اندام نیاز به انجام فعالیت‌های سخت و طاقت‌فرسا ندارد. تحقیقات نشان داده‌اند که بدون توجه به سن، جنسیت و سطح شروع فعالیت‌ها، داشتن تحرک بیشتر با عمر طولانی‌تر ارتباط مستقیم دارد.
فرآیند پیدایش آب در ماه چگونه است؟
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین با استفاده از داده‌های فضاپیمای کاوشگر خاک و اتمسفر ماه با نام «LADEE» کشف کردند که چگونه بر روی ماه آب ایجاد می‌شود.
این باکتری، آسفالت را تعمیر می‌کند!
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
وقتی مایع ضدیخ کلسیم کلرید در پیاده‌روها، خیابان‌ها یا جاده‌ها پاشیده می‌شود، با کلسیم هیدروکسیدِ موجود در بتن به واکنش پرداخته و باعث ایجاد کلسیم اکسی‌کلرید می‌شود.
کشف عامل ابتلا به بیماری شیزوفرنی
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین دانشگاه وندربیلت، مجموعه‌ای از ژن‌های پُرخطر برای شیزوفرنی را شناسایی کردند.
دانشمندان از برف، برق تولید کردند!
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، یک نانوژنراتور تولید برق اصطکاکی به‌نام «Snow-TENG» بر پایه‌ی برف ساخته‌اند که می‌تواند از بارش برف، برق تولید کند.
کشف نقاشی‌های سی‌هزار ساله!
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
اهمیت این کشف بسیار زیاد است و نور جدیدی بر درک ما از هنر عصر پارینه‌سنگی در ناحیه‌ی کرواسی و بالکان می‌تاباند. همچنین رابطه‌ی آن با همین پدیده در کل اروپا نیز واضح‌تر خواهد شد.
هوش‌مصنوعی دو سیاره‌ی فراخورشیدی جدید را کشف کرد!
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین آمریکایی با استفاده از هوش‌مصنوعی دو سیاره‌ی جدید را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر متعلق به ناسا کشف کردند.
آیا تمدنی فرازمینی منشاء سیگنال‌های عجیب این ستاره است؟
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
بار دیگر، دانشمندان یکی از عجیب‌ترین ستاره‌ها در آسمآن‌را مورد بررسی دقیق قرار دادند تا ارتعاشات وسیع آن‌را درک کنند.
چینی‌ها ژن مغز انسان را به میمون اضافه کردند!
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
در پژوهشی که از لحاظ اخلاقی بحث‌های زیادی را به پا کرده است، گروهی از دانشمندان در چین، ژنی که مربوط به رشد و توسعه‌ی مغز انسان است را به ژنوم میمون‌ها وارد کرده‌اند.
دانشمندان مکیدن پستانک را به پدرها و مادرها توصیه می‌کنند!
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
ممکن است حتی فکر مکیدن پستانک توسط شما و بلافاصله گذاشتن آن در دهان نوزادتان، چندش‌آور باشد؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیوندی بین مکیدن پستانک کودک توسط والدین و واکنش کمتر آلرژیک در بچه‌های کوچک وجود دارد.
داستان اولین مولکول جهان!
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
وقتی که جهان هنوز بسیار جوان بود، تنها چند نوع اتم وجود داشته است. دانشمندان اعتقاد دارند که حدود ۱۰۰،۰۰۰ سال پس از انفجار بزرگ، هیدروژن‌های یونیزه شده و هلیوم خنثی ترکیب شده و یون هیبرید هلیوم را برای اولین بار ساخته‌اند.
دانشمندان موفق به تولید آنتی‌بیوتیک ضدتومور شدند
شنبه 7 ارديبهشت 1398
پس از ۲۰ سال تلاش‌های پژوهشی، دانشمندان توانستند رمز ساختار شیمیایی «آنتی‌بیوتیک ضدتومور» به شدت پیچیده‌ای که با اثر بسیار زیادش در برابر سلول‌های سرطانی و همچنین باکتری‌های مقاوم به دارو شناخته می‌شود را بشکنند و برای اولین بار، آن‌را به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید کنند.
تلاش دانشمندان برای شکستن رکورد دقت در زمان
شنبه 7 ارديبهشت 1398
محققین با استفاده از ساعت اتمی نوری، رکورد دقت را شکستند و نشان دادند که این ساعت می‌تواند به‌طرز بی‌سابقه‌ای دارای سازگاری بالایی نیز باشد.
رقص سلول‌ها قبل از مرگ!
شنبه 7 ارديبهشت 1398
مطالعه‌ی جنبش‌های سلول‌های کوچک کار آسانی نیست. برای «کروماتین»، گروه‌های دی‌ان‌ای، آر‌ان‌ای و پروتئین‌های جمع شده در ژنوم ما، جنبش بخشی جدایی‌ناپذیر از نقش آن به‌عنوان تنظیم‌کننده‌ی نحوه‌ی ظهور و عدم‌ظهور ژن‌های ما است.
بحران دسترسی به آب سالم، چقدر جدی است؟
شنبه 7 ارديبهشت 1398
چند دهه است که آب در دسترس مردم جهان، ناپاک شده است. سال‌ها است که کیفیت آب تمیز به وسیله‌ی عواملی چون تغییر اقلیم، آلودگی و جمعیت‌های شهری پایین آمده است.
آیا حیات در اطراف مشتری پیدا خواهد شد؟
شنبه 7 ارديبهشت 1398
بین یافتن نوعی حیات و دانستن اینکه حتماً حیاتی وجود دارد، تفاوت زیادی است و آن تفاوت در قلب مفهوم ماموریت «اروپا لندر» است که ناسا بتواند روزی آن‌را به قمر مشتری بفرستد.
واکنش پستانداران گرمسیری به گرمایش زمین چیست؟
‌پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398
دانشمندان از شبکه‌ای از دوربین‌ها شامل ۴۰۰،۰۰۰ دوربین به‌نام TEAM برای تصویربرداری و رصد این گونه‌ها و همچنین برای اندازه‌گیری دما در نقاط مختلف جهان استفاده کرده‌اند.
استرس خود را با طبیعت درمان کنید!
‌پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398
حداقل ۲۰ دقیقه ماندن در طبیعت در طول روز، می‌تواند تاثیر شگفت‌آوری بر روی سلامت روان انسان‌ها داشته باشد.
هابل مرغابی وحشی کیهانی را شکار کرد
‌پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398
تلسکوپ فضایی هابل، موفق به تهیه‌ی تصویری فوق‌العاده از خوشه‌ی ستاره‌ای «مسیه ۱۱» شده است. این خوشه با عناوین «M11» و «NGC6705» نیز شناخته می‌شود.
لنز طبی گمشده‌ی این زن، پس از ۲۸ سال در پلک او پیدا شد!
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
لنزهای تماسی می‌توانند آزاردهنده باشند، اما احساس سوزش و ناراحتی در چشم، آن هم برای سومین بار در یک روز چیزی نبود که یک زن انگلیسی که حدود ۳۰ سال است یک لنز تماسی در پلک چشمش گیر کرده، ساده از آن بگذرد.
ستاره‌ها نه تنها می‌تابند بلکه منعکس کننده‌ی نور نیز هستند!
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
اغلب این تصور وجود دارد که ستاره‌ها نور خود را می‌تابانند و سیاره‌ها نورهای ستاره‌های نزدیک‌شان را منعکس می‌کنند، ولی اکنون ستاره‌شناسان دریافته‌اند که می‌توانند از نورهای منعکس‌شده از ستاره‌ها برای درک بیشتر مدارات نزدیک به ستاره‌ها استفاده کنند.
خاصیت اعجاب‌انگیز عصاره‌ی دانه‌ی آووکادو
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
داروهای ضدالتهابی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و استروئیدها معمولاً برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شوند.
در ۵ دقیقه فشار خون را کاهش و عملکرد مغزتان را افزایش دهید
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
تمرین ۵ دقیقه‌‌ای که تمرین تقویت عضلات تنفسی «IMST» نامیده می‌شود، در افراد میانسال تا مُسِن فشار خون را کاهش می‌دهد؛ همچنین مطابق تحقیقات جدید این تمرین عملکرد سرخ‌رگ و حافظه را بهبود می‌بخشد.
ارتباط افزودنی خوراکی و ضعف سیستم ایمنی بدن در مقابل آنفولانزا
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
نوعی ماده‌ی افزودنی رایج که «ترشیو بوتیل هیدروکینون» یا «E319» نامیده می‌شود، واکنش سیستم ایمنی بدن در مبارزه با آنفولانزا را دچار مشکل می‌کند.
باکتری‌هایی که از دهان به مغز می‌رسند!
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
محققین یافته‌های جدیدی پیدا کرده‌اند مبنی بر اینکه باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های لثه در بدن حرکت کرده و سم‌های مرتبط با بیماری‌های آلزایمر، روماتیسم مفاصل و التهاب ریه را انتشار می‌دهند.
بازگشت قدرتمندانه کیا ریو
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
کیا «ریو» ساخت کره‌ی جنوبی، اما دست‌پرورده‌ی طراح آلمانی است که در مرکز طراحی کیا در آمریکا خلق شده و نام یکی از شهرهای معروف برزیل برای آن برگزیده شده است در حالی که مشغول آزمایش آن در تهران هستیم.
کشف دو گونه‌ی جدید انسانی در آسیا
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
مردم پاپوای امروزی، صدها گونه‌ی ژنی از گونه‌ی «دنیسوان‌ها» را در بدن‌شان دارند. آن‌ها بیش از ۳۵۰،۰۰۰ سال قبل راه‌شان را از پاپوا جدا کردند.
میکروب‌هایی که در عمیق‌ترین نقطه‌ی اقیانوس زندگی می‌کنند
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
دانشمندان دانشگاه ایست آنگلیا، با همراهی محققینی از چین و روسیه توانستند جامع‌ترین تحلیل را از جمعیت میکروب‌ها در عمیق‌ترین بخش اقیانوس‌های زمین ارائه کنند.
با موش‌های فضانورد آشنا شوید!
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
فقط انسان‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی «ISS» حضور ندارند. از بین موجودات متفاوتی مثل بلدرچین و ماهی مرکب دُم‌کَل هاوایی که فضانوردان را در ISS همراهی کرده‌اند، گونه‌های کمی بوده‌اند که توانسته باشند به اندازه‌ی موش‌ها مفید واقع شوند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 221 222
مشاوره رایگان تحصیلی
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (3 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (14 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی و رگ و پی انسانی (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خودرا از دست ميده؟ (36 پاسخ)
نیرویی که جسم به زمین وارد میکند (1 پاسخ)
نخستین عکس واقعی از افق رویداد سیاهچاله منتشر شد (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (11 پاسخ)
نوشتن معادلات قیدی و دیفرانسیلی (2 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (68 پاسخ)
اثبات قضیه استوارت و نقطه لومواین (4 پاسخ)
اثبات قانون دوم نیوتن (15 پاسخ)
دانلود رایگان کتاب فیزیک هالیدی جلد 1 به زبان فارسی (25 پاسخ)
انرژی چیست؟ (1 پاسخ)
راهنمایی برای انتخاب کتاب ریاضی و فیزیک (8 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (112 پاسخ)
مغناطیسه کردن یک سیال در حال عبور از یک لوله (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (26 پاسخ)
بیگ بنگ و سیاهچاله ها (3 پاسخ)
غبار و نور ستاره‌ای در سحابی M78 (0 پاسخ)
کاوشگر ژاپنی از یک سیارک نمونه‌برداری کرد! (0 پاسخ)
خورشید در آرامش (0 پاسخ)
پاک شدن ویروس اچ‌آی‌وی پس از پیوند سلول‌های بنیادی (0 پاسخ)
شامپانزه‌ها، عموزاده‌های باهوش ما
روزانه چند فنجان قهوه بنوشیم؟
اثرات شگفت‌انگیز حل منظم جدول کلمات در پیری
کهکشانی که همچون یک عدسی گرانشی عمل می‌کند
بهتر است به خوردن ملخ عادت کنیم!
معجزه‌ی زغال‌اخته‌ی آبی در کنترل فشار خون
رکوردی که در مدار مریخ ثبت شد!
فرگشت انسان مدرن، از چه زمانی آغاز شد؟
مضرترین ماده‌ی مخدر کدام است؟
فرگشتی مهم، برای بقاء در اعماق دریا
ژن جدیدی که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است
با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و شش
ویروسی که میزبان خود را سنگ می‌کند
چگونه امواج گرانشی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را تایید می‌کنند؟
این بیماری را با آلزایمر اشتباه نگیرید
کشف بقایای نواختری باستانی
مسن‌ترین درختان زمین را بشناسیم
کهکشان‌های اولیه‌، درخشان‌تر از انتظارها بوده‌اند!
مضرات برداشتن آپاندیس تا چه حد جدی است؟
منشاء فلزات گران‌بهای زمین کجاست؟
کشف قبرستانی در کنار اهرام مصر
پیکسل نمایشگرها یک‌میلیون‌بار کوچک‌تر می‌شوند!
ماموریتی به مقصد قمر اسرارآمیز مریخ
ثبت نور واقعی نورون‌های عصبی مغز
مغز ما توسط گوش‌هایمان کنترل می‌شود!
کشف هزارپای باستانی
در سیارک ایتوکاوا آب پیدا شد!
استخوان ۱۶۰ هزار ساله‌ی انسان