مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

زمان پیدایش ماده‌ی تاریک در کیهان تعیین شد
‌سه شنبه 5 شهريور 1398
بر اساس مقاله‌ای که به‌تازگی در یکی از مجلات معتبر چاپ شد، ماده‌ی تاریک به ماده‌ی رازآلودی گفته می‌شود که تقریباً یک‌چهارم جهان را پوشش داده و منشاء آن احتمالاً به قبل از بیگ بنگ باز می‌گردد.
کشفی حیرت‌انگیز در زیر یخچال‌های طبیعی گرینلند
‌سه شنبه 5 شهريور 1398
آنالیز جدیدی که بر روی داده‌های ماموریت ناسا انجام شده است، نشان می‌دهد که ۵۶ دریاچه در زیر لایه‌های یخی گرینلند وجود دارند که تا کنون شناخته نشده بودند.
جزایر آمریکایی با رادیواکتیویته‌ی بالا
دوشنبه 4 شهريور 1398
از سال ۱۹۴۶ تا سال ۱۹۵۸، آمریکا ۶۷ سلاح هسته‌ای را در جزایر مارشال مورد آزمایش قرار داد. این جزایر در اقیانوس آرام قرار دارند و بعداً به خاک آمریکا اضافه شده‌اند.
فرگشت شیردادن مادر به نوزاد
دوشنبه 4 شهريور 1398
آنالیز دندان‌های به‌جا مانده از ۲.۶ تا ۲.۱ میلیون سال پیش، نشان داده است که نوزاد گونه‌ای از میمون‌ها که «استرالوپیتکوس آفریکانوس» نامگذاری شده‌اند از زمان تولد تا حدود یک سالگی از شیر مادر تغذیه می‌کرده است.
ارتباط با حیوانات استرس را کاهش می‌دهد
دوشنبه 4 شهريور 1398
۱۰ دقیقه ارتباط با حیواناتی مانند سگ و گربه می‌تواند استرس‌های لحظه‌ای را آزاد کند. این واقعیت طی مطالعاتی که در مجله‌ی AERA Open چاپ شده است، توسط دانشمندان آمریکایی گزارش شده است.
خطر آسفالت‌های خیابان در فصل تابستان
یکشنبه 3 شهريور 1398
گروهی از محققین همه‌ی سوختگی‌های ناشی از آسفالت خیابان‌های لاس وگاس را بررسی و با دمای هوای محیط در آن زمان مقایسه و محاسبه کرده‌اند که تا چه میزان گرما بر روی آسفالت‌ خیابان‌ها قابل تحمل است.
بلایی که برای جنگل‌های آمازون نعمت است
یکشنبه 3 شهريور 1398
دود ناشی از آتش در جنوب آفریقا، بیشترین مقادیر فسفر را دارد. این ماده یکی از کودهای کشاورزی محسوب می‌شود.
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی که نمیتواند فلزات را تحمل کند
یکشنبه 3 شهريور 1398
سیاره‌ی «WASP-121b» دو برابر بزرگ‌تر از مشتری است و جرم آن نیز ۱.۲ برابر جرم مشتری است.
چطور با روش‌های طبیعی، از پوست خود مراقبت کنیم؟
یکشنبه 3 شهريور 1398
هرچند همه باید مواظب پوست طبیعی خود باشند، ولی گاهی بر اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب یا بر اثر بالا رفتن سن، متوجه لکه‌هایی روی پوست می‌شوید که ممکن است بخواهید آن‌ها را برطرف کنید.
چطور از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟
شنبه 2 شهريور 1398
پس از دچار شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا درمان‌های زیادی باید انجام شود تا کاملاً بهبودی حاصل شود.
کبد چرب چگونه به‌ سراغ شما می‌آید؟
شنبه 2 شهريور 1398
گروهی از دانشمندان دانشگاه کلمسون، کشف کرده‌اند که آنزیم «Cyp2b» نقش مهمی در چاقی و کبد چرب مخصوصاً در مردان دارد. این آنزیم در متابولیسم و علی‌الخصوص در سم‌زدایی از مواد شیمیایی در بدن مشارکت دارد.
زندگی سیاره‌های فراخورشیدی چگونه است؟
شنبه 2 شهريور 1398
ستاره‌شناسان توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ «ALMA» یک دیسک را در اطراف سیاره‌ی عظیم‌الجثه‌ی گازی «PDS 70c» کشف کنند.
خصوصیت ژنتیکی که می‌تواند مصرف آب کشاورزی را کاهش دهد
شنبه 2 شهريور 1398
گروه بزرگی از محققین بین‌المللی توانستند توالی ژنوم لوبیای چشم بلبلی را پیدا کنند.
مسابقه‌ی شماره‌ی سی و شش (عکاسی از حیوانات)
گرانش کوانتومی تقارن ندارد
‌پنجشنبه 31 مرداد 1398
گروهی بین‌المللی از فیزیکدانان نظری دریافته‌اند که وقتی گرانش با مکانیک کوانتوم ترکیب می‌شود، تقارن‌های جهانی ممکن نیستند.
کشف باستانی عجیب در فسیل‌ یک دایناسور
‌پنجشنبه 31 مرداد 1398
در مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌‌ی eLife چاپ شده است، گروه بین‌المللی از دیرین‌شناسان به دنبال پروتئین‌های کلاژن و دی‌ان‌ای در استخوان‌های فسیل شده‌ی یک دایناسور شاخ‌دار به‌نام «سنتروساروس» گشته‌اند.
چگونه می‌توان به یک فرد با اعتماد‌به‌نفس بالا تبدیل شد و در زندگی موفق بود؟
‌پنجشنبه 31 مرداد 1398
وقتی که در زندگی برای خود احساس تاسف می‌خورید، همان لحظه‌ای است که زندگی روی بد خود را به شما نشان می دهد.
اگر زمین سه‌ خورشید داشت، شرایط چگونه می‌شد؟
‌پنجشنبه 31 مرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره‌ی TESS ناسا، توانسته‌اند یک سیاره‌ی خاکی را کشف کنند که در منظومه‌ای دارای سه ستاره در حال دوران است.
به‌راحتی صاحب لامبورگینی شوید
‌چهارشنبه 30 مرداد 1398
در حال حاضر، چاپ سه‌بُعدی می‌تواند این پیام احمقانه را به واقعیت تبدیل کند. همان‌طور خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، فیزیکدانی به‌نام «استرلینگ بکوس» به پرینت سه‌بُعدی یک لامبورگینی اوانتادور در حیاط خلوت خانه‌ی خود پرداخته است.
رژیمی غذایی که حافظه را تقویت می‌کند
‌چهارشنبه 30 مرداد 1398
بر اساس مطالعه‌ی مختصری که بر روی ۱۴ فرد مسن مبتلا به مشکلات شناختی خفیف انجام شد، رژیم اصلاح‌شده‌ی «آتکین» می‌تواند عملکرد مغز و حافظه اپیزودی را ارتقا ببخشد.
کهکشان مارپیچی عجیب با چند بازو!
‌چهارشنبه 30 مرداد 1398
تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از کهکشان مارپیچی NGC2985 تهیه کرده است. این کهکشان در سوم آوریل سال ۱۷۸۵ توسط «ویلیام هرشل» ستاره‌شناس آلمانی بریتانیایی کشف شد.
چگونه اخبار و مطالب جعلی را تشخیص دهیم؟
‌چهارشنبه 30 مرداد 1398
از شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های گسترده‌ی تلویزیونی تا وبسایت‌های زرد، منابع خبری جعلی به یک موضوع جهانی تبدیل شده‌اند. یاد گرفتن اینکه چگونه جعلی بودن منابع و اخبار را تشخیص دهیم، زمان زیادی نیاز دارد.
منشاء مهمان ناخوانده‌ی اسرارآمیز در منظومه‌ی شمسی
دوشنبه 28 مرداد 1398
«اومواموا» جرمی فضایی است که بسیار سریع در حال حرکت است و شکلی مانند سیگار برگ دارد. این جرم در اکتبر سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ پن‌استارز در هاوایی کشف شد.
آیا ما انسان‌ها در بین موجودات خیلی خاص هستیم؟
دوشنبه 28 مرداد 1398
بر اساس تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، گوریل‌ها در جوامعی با ساختار اجتماعی پیچیده زندگی می‌کنند که روابط حسنه‌ای بین خویشاوندان دور وجود دارد.
سلامت و تندرستی زنان در گرو ترک الکل
دوشنبه 28 مرداد 1398
ترک الکل برای سلامتی زنان مفید است و حتی ممکن است کیفیت کلی زندگی و سلامتی ذهنی آنان را بهبود دهد.
چطور با والدین خود در مورد موضوعات مهم گفتگو کنیم؟
دوشنبه 28 مرداد 1398
گاهی صحبت کردن در مورد مسائل مهم با والدین ترسناک و عجیب به‌نظر می‌رسد که این کاملاً طبیعی است.
درختان چگونه به کمک زمین می‌آیند؟
یکشنبه 27 مرداد 1398
حدود ۰.۹ میلیارد هکتار از زمین‌های جهان مستعد جنگل‌کاری مجدد هستند که این مقدار درخت می‌تواند دو سوم کربن تولیدی انسان را جذب کند.
پیش‌بینی‌های آب و هوایی دقیق‌تر می‌شوند
یکشنبه 27 مرداد 1398
هواشناسان برای پیش‌بینی هوا از مدل‌ها و داده‌های مختلفی برای دنبال کردن شکل و جابه‌جایی ابرها استفاده می‌کنند تا به این ترتیب شرایط بد آب و هوایی را پیش‌بینی کنند.
چگونه یک برنامه ورزشی خوب داشته باشیم؟
یکشنبه 27 مرداد 1398
داشتن یک برنامه ورزشی سالم، یکی از روش‌‌ها برای داشتن سلامتی و شادابی بیشتر است. با انجام چند مرحله زیر می‌توانید یک برنامه ورزشی ساده و سالم در راستای سلامتی بیشتر داشته باشید.
باغ وحش خودروها
شنبه 26 مرداد 1398
حیوانات همواره منبع الهام صنعت خودروسازی بوده‌اند تا شاهد بهره‌گیری از شکل و نام حیوانات در طراحی لوگو، ایده طراحی اولیه یک مدل و نامگذاری خودروها باشیم.
روش صحیح نشستن پشت کامپیوتر
شنبه 26 مرداد 1398
بسیاری از افراد ساعت‌های زیادی از روز را پشت کامپیوتر خود می‌گذرانند بدون اینکه بدانند درست ننشستن پشت میز و کامپیوتر چه آسیب‌هایی می تواند به ستون فقرات برساند.
بیگانگان در کجای کیهان هستند؟
شنبه 26 مرداد 1398
در کجای این جهان می‌توان انتظار وجود حیات پیچیده‌ی بیگانه را داشت؟ بر طبق یک مطالعه‌ی جدید احتمالاً به غیر از سیاره‌هایی که پُر از گازهای سمی هستند، در سایر موارد نیز احتمال وجود سیاراتی که دانشمندان در آن موفق به یافتن موجودات هوشمند بیگانه شوند، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.
دانشمند ایرانی حالت جدیدی از ماده را کشف کرد
شنبه 26 مرداد 1398
ماده می‌تواند حالت‌های مختلفی داشته باشد؛ ما حالت‌های معروف ماده شامل جامد، مایع و گاز را به خوبی می‌شناسیم و حالت‌های پیچیده‌تر آن‌ تنها در موارد خاص و با استفاده از فشار در محدوده‌های فیزیکی ویژه‌ای یافت می‌شود.
چطور یک کتاب خوب برای مطالعه انتخاب کنیم؟
‌پنجشنبه 24 مرداد 1398
آیا به مطالعه علاقه دارید ولی نمی‌دانید چه کتابی می‌خوهید بخوانید؟ ممکن است هزاران بار کتاب مورد علاقه‌تان را خوانده‌اید، فقط به این دلیل که نمی دانید چه کتاب جدیدی بخوانید. با دانستن مراحل زیر می‌توانید یک انتخاب خوب و آسان داشته باشید.
چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟
‌پنجشنبه 24 مرداد 1398
محققین طی مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام داده‌اند، دریافته‌اند ورزش‌های کوتاه مدت که می‌تواند تمرین بسکتبال هفتگی و یا ۴۰۰۰ قدم راه رفتن باشد، نیز سیناپس‌ها را افزایش داده و مغز را برای یادگیری آماده کند.
عاقبت انسان‌ها به جنگ غذا ختم می‌شود؟
‌پنجشنبه 24 مرداد 1398
طبق پیش‌بینی‌ها، در ۸۰ سال آینده جمعیت زمین به ۱۱ میلیارد نفر می‌رسد و تقاضا برای غذا بسیار بالا می‌رود و چالش تولید و توزیع غذا به یک چالش جدی تبدیل می‌شود.
کشف دایناسوری پرنده با فسیلی در شکمش!
‌پنجشنبه 24 مرداد 1398
دیرین‌شناسان در چین یک اسکلت تقریباً سالم و کامل از پرنده‌ی شکاری «ژائویانوس» پیدا کرده‌اند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و پنج
‌چهارشنبه 23 مرداد 1398
چگونه حلقه‌ی طلای خود را تمییز کنیم؟
‌چهارشنبه 23 مرداد 1398
استفاده از حلقه‌های طلا یکی از روش‌های زیباتر نشان‌دادن شماست، ولی ممکن است به مرور زمان کثیف شوند.
اختفا ستاره‌ای اقمار سیاره‌ی مشتری
‌چهارشنبه 23 مرداد 1398
در سال ۲۰۱۷، «برونو مورگادو» ستاره‌شناس رصدخانه‌ی ملی برزیل به همراه همکارانش، توانستند قمر اروپا را در مرکز کهکشان راه‌شیری در حالی رصد کنند که از رسیدن نور یکی از ستاره‌ها در این ناحیه‌ی چگال از کهکشان به تلسکوپ رصدخانه جلوگیری می‌کرد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 229 230
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (6 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان (4 پاسخ)
یاد گرفتن ریاضی به صورت حرفه‌ای (6 پاسخ)
پیش بینی لنگ زدن محور چرخش اکثر کهکشان ها و ستارگان بزرگ (0 پاسخ)
چرا الکترون باید تغییر مکان بده؟ ( طبق کوانتوم) (3 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (9 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (4 پاسخ)
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (101 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
چگونه لکنت زبان را درمان کنیم؟
تایید وجود قمری آتشفشانی در اطراف یک سیاره‌ی فراخورشیدی
دانشمندان موفق به اندازه‌گیری دمای درون سلول‌ها شدند
کشفی عجیب در اعماق دریاها
چرا نباید در طبیعت ته‌سیگار انداخت؟
اولین سلول‌ها در دنیا چگونه شکل گرفتند؟
آیا این سیارک زمین را نابود می‌کند؟
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل
چگونه وقت‌تان را مدیریت کنید؟
چرا ما پیر می‌شویم؟
جهان ما چگونه آغاز شده است؟
ایروبیک چطور بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد؟
چگونه افسردگی را بشناسیم و با آن مقابله کنیم؟
شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های کوتوله
تاثیرات مثبت و منفی اجتماعی الکل بر روی انسان
پیریِ رگ‌ها در سالمندی چه بلایی بر سر مغز ما می‌آورد؟
چطور درد دندان را تسکین دهیم؟
ساخت مایعی با خاصیت مغناطیسی
مغز بزرگ یا شکم بزرگ؟
هوش‌مصنوعی چگونه پیشرفت می‌کند؟
چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟
میکروب‌ها چگونه انرژی لازم برای رشد خود را تولید می‌کنند؟
کاوش در جمعیت ستاره‌های کهکشان راه‌شیری
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل
چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
رفتاری که عمر شما را زیاد می‌کند
کشف سیاره‌ای با مداری غیرعادی
تشابه عجیب دایناسوری منقرض شده با پرنده‌ای امروزی
احتمالاً کودکان در رحم مادر به اوتیسم مبتلا می‌شوند!
آثاری هنری متعلق به ۱۱۵،۰۰۰ سال پیش