مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

آیا این هرم مریخی، ساخته‌ی فرازمینی‌ها است؟
دوشنبه 3 دي 1397
از گذشته درباره‌ی ساخت اهرام ثلاثه‌ی مصر توسط فرازمینی‌ها شایعاتی وجود داشته است. امروزه نیز افرادی هستند که همچنان این ادعاهای بی‌پایه و اساس را تکرار می‌کنند و ادعا دارند که در گذشته، فرازمینی‌ها به زمین آمده و در ساخت بناهایی همچون هرم‌های جیزا در مصر، به انسان کمک کرده‌اند.
کاتالیزوری ژله‌ای برای تولید سوخت‌های هیدروژنی
یکشنبه 2 دي 1397
کاتالیزوری جدید، مؤثر و ارزان توسط محققین دانشگاه برکلی کالیفرنیا ساخته شده که می‌تواند سوخت هیدروژن را از آب با همان کیفیت پلاتین که در حال حاضر بهترین، ولی گران‌ترین کاتالیزور برای این کار است، تولید کند.
منشاء اجداد فنلاندی‌ها، کشف شد.
یکشنبه 2 دي 1397
محققان موسسه‌ی ماکس پلانک از دانشکده‌ی علوم تاریخ بشر هلسینکی، اولین دی‌ان‌ای باستانی سرزمین فنلاند را مورد بررسی قرار داده‌اند.
تجربه‌ی لذت بخش رانندگی با مرسدس E200 2017
یکشنبه 2 دي 1397
درباره نسل جدید مرسدس کلاس E قبل از این مطالب متنوعی مطالعه کرده‌اید، اما حالا خوشحال هستیم که Eمرسدس بنز جدید را به طور عملی مورد آزمایش قرار می‌دهیم.
محققان دو گونه‌ی جدید از قارچ خوراکی را کشف کردند.
شنبه 1 دي 1397
گروهی از محققین به رهبری دانشمندان دانشگاه فلوریدا، دو گونه‌ی جدید از قارچ دنبلان کشف کرده‌اند که در ریشه‌ی درختان «گردوی پی‌کان» در کشور آمریکا، رشد می کند.
مشاهده‌ی ستاره‌های دوتایی منحصربه‌فرد
شنبه 1 دي 1397
ستاره‌شناسان یکی از تفصیلی‌ترین تصاویری که تا کنون از ستاره‌ای جوان گرفته شده است را ثبت کردند و نشان دادند که یک هم‌سفر غیرمنتظره در اطراف آن در حال چرخش است.
کمبود ویتامین دی، عاملی برای ابتلا به اسکیزوفرنی
شنبه 1 دي 1397
مطالعه‌ی جدیدی نشان داده که کمبود ویتامین دی در هنگام تولد، می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.
آتشفشان‌ها چگونه فوران می‌کنند؟
‌پنجشنبه 29 آذر 1397
طبق تحقیقات جدیدی از دانشگاه امپریال کالج لندن و دانشگاه بریستول انگلستان، آتشفشان‌ها به وسیله‌ی ماگمای مایعی که در غارهای بزرگ زیرزمینی به نام «حفره‌های ماگما»، تشکیل می‌شود، تغذیه نمی‌شوند؛ بلکه به وسیله‌ی مخازن به اصطلاح «خمیری» تغذیه می‌شوند.
تا به حال صدای مریخ را شندیده‌اید؟
‌پنجشنبه 29 آذر 1397
صدایی در مریخ ضبط شده که ناسا آن‌را منتشر کرده است. اخیراً که فرودگر اینسایت ناسا، بر روی مریخ فرود آمده، در حال آماده‌سازی دستگاه‌های علمی خود است و در این فرصت از خودش و محیط اطرافش عکس‌هایی گرفته است.
مطالعه علمی باعث می‌شود بیشتر ورزش کنید!
‌پنجشنبه 29 آذر 1397
اکثر مردم درک درستی از میزان فعالیت‌های جسمی‌ای که برای‌شان مناسب است و این که چه چیزی باعث افزایش میزان سلامتی این فعالیت‌ها می‌شود، ندارند. بر اساس یکی از مطالعات منتشر شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۸، هر چه دانش شما در مورد این موضوعات بیشتر باشد، فعالیت فیزیکی بیشتری خواهید داشت.
چرا زنان نسبت به مردان عمر طولانی‌تری دارند؟
‌چهارشنبه 28 آذر 1397
در جاهایی که خطر مرگ زنان در حین زایمان به‌طور کامل از بین رفته، به‌طور میانگین زنان عمر طولانی‌تری نسبت به مردان دارند. اما چرا؟
ربات‌هایی که با حیوانات حرف می‌زنند!
‌چهارشنبه 28 آذر 1397
هدف گروهی از دانشمندان طراحی نوعی سیستم هوش‌مصنوعی است که بتواند بر اساس رفتارها و الگوهای اجتماعی حیوانی کار کند.
سوراخی مرموز در ایستگاه فضایی؛ حادثه یا خرابکاری؟
‌سه شنبه 27 آذر 1397
در روز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه (۱۸ دسامبر) دو فضانورد مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی به نام‌های «سرگئی پروکوپف» و «اولگ کونوننکو» در ماموریتی حساس و مخاطره‌آمیز از ایستگاه بین‌المللی فضایی خارج شدند تا یکی از مشکلات پیش‌آمده در بیرون ساختمان کپسول سایوز متصل شده به ایستگاه را بررسی کنند.
افشای راز تکامل کهکشان‌ها
‌سه شنبه 27 آذر 1397
تکامل کهکشان‌ها می‌تواند با هرج و مرج و بی‌نظمی بالایی همراه باشد، اما به نظر می‌رسد که گازهای سرد حاصل از ناحیه‌ی پیرامون سیاهچاله‌ی غول‌پیکر، شاید بتواند طوفان را آرام کند. گروهی بین‌المللی از دانشمندان به اولین شواهد آشکار از این فرایند دست پیدا کرده‌اند.
تاثیر منفی غذاهای اُرگانیک بر تغییرات اقلیمی!
‌سه شنبه 27 آذر 1397
غذاهایی که به صورت اُرگانیک تولید شده‌اند به نسبت دیگر غذاها تاثیرات بیشتری بر روی اقلیم دارند؛ چرا که زمین‌ بیشتری برای تولید آن‌ها مورد نیاز است.
استفاده از انرژی گداخت به واقعیت نزدیک‌تر شد!
دوشنبه 26 آذر 1397
بهره‌برداری از گداخت هسته‌ای که تامین‌کننده‌ی انرژی خورشید و دیگر ستارگان است، می‌تواند در برآورده کردن نیاز زمین به انرژی کمک کند.
بومیان واقعی آمریکا، چه کسانی بودند؟
دوشنبه 26 آذر 1397
کمتر از ۲۰،۰۰۰ سال قبل، انسان‌ها اولین قدم خود را در یکی از مهم‌ترین سفرهای تاریخ با گذشتن از تنگه برینگ، از روی پُلی یخی از سیبری به آلاسکا، برداشتند.
منشا تردید درباره‌ی سفر به ماه، مشخص شد!
دوشنبه 26 آذر 1397
این سرچشمه‌ی تمام نظریه‌های توطئه‌گرانه است؛ این باورِ مصمم که فرود سال ۱۹۶۹ میلادی بر روی ماه، هرگز رخ نداده است. طرفداران این عقیده‌ی ظاهراً بی‌قید و شرط استدلال می‌کنند که آنچه رسانه‌ها به عنوان پیشرفت علمی پیشگام شناخته‌اند، در واقع جعلی بوده است. حقه‌ای که ناسا و دولت ایالات متحده به آمریکا و مردم جهان زده‌اند.
اثرات، خطرات و تبعات تغییرات آب و هوایی بر سیاره‌ی زمین
یکشنبه 25 آذر 1397
گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی در حال تاثیرگذاری بر محیط طبیعی، کشاورزی، تولید و استفاده از انرژی، منابع آبی و خشکی، حمل و نقل و رفاه و سلامت انسان در سراسر جهان است.
آیا کابوس مرگبار ابولا، به‌ پایان رسیده است؟
یکشنبه 25 آذر 1397
یکی از بیماری‌های کشنده و وحشتناک تاریخ بشر، بی‌شک «ابولا» بوده است که تجربه‌ای ماندگار برای مقابله با بیماری‌های ویروسی به‌شمار می‌رود.
گذشته خورشید چه بوده و آینده‌ی آن چه می‌شود؟
یکشنبه 25 آذر 1397
دانشمندان روش جدیدی برای بررسی داده‌های تاریخی خورشیدی ایجاد کرده‌اند تا از طریق آن مشاهدات قابل اعتماد را از دیگر مشاهدات تشخیص دهند.
الگوریتم جدید گوگل؛ پُلی بین علوم کامپیوتر و شیمی
شنبه 24 آذر 1397
دانشمندان دانشگاه ییل از رویکردی جدید برای باز کردن ساختار پیچیده‌ و همچنین تنظیم آنزیم‌ها، رونمایی کرده‌اند.
تاثیر عوامل فضایی در شکست نیروهای آمریکایی در ویتنام!
شنبه 24 آذر 1397
بر اساس مقاله‌ای جدید در مجله‌ی space weather، یک گزارش جالب از تاثیرات فضایی بر عملیات نظامی در ویتنام در سال ۱۹۷۲ در آرشیوهای نیروی‌دریایی آمریکا کشف شد.
ربات‌های آینده به خوبی هر خطری را تشخیص می‌دهند.
شنبه 24 آذر 1397
انتظار می‌رود ربات‌های نرم و انعطاف‌پذیر به زودی در همه‌جا حضور داشته باشند، دست به عملیات جستجو و نجات بزنند، عملیات پزشکی روی اندام‌های خاص انجام دهند و شاید از پشت‌تان بالا بروند.
دمای آزمایش هم‌جوشی چین به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد.
‌پنجشنبه 22 آذر 1397
در چند دهه‌ی گذشته، دانشمندان تلاش کرده‌اند راهی برای ایجاد واکنش‌های هم‌جوشی پایدار پیدا کنند که بتواند انرژی پاک و فراوانی را برای انسان فراهم کند و در نهایت وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی و سایر روش‌های ناپاک را بر طرف کند.
راهی جدید برای درمان اوتیسم!
‌پنجشنبه 22 آذر 1397
افزایش سطح سروتونین توانسته است، میزان اجتماعی بودن موش‌های مبتلا به اوتیسم را افزایش دهد. این نتیجه از مطالعه‌ای به‌دست آمده است که اخیراً در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است.
هابل شبکه‌ای درهم‌پیچیده در ابر ماژلانی بزرگ را رصد کرد!
‌پنجشنبه 22 آذر 1397
این شبکه‌ی درهم‌پیچیده شده در واقع بقایای انفجار کوتوله‌ی سفیدی ناپایدار از نوع ابرنواختر Ia از گروه انفجارهای ستاره‌ای است که برای اندازه‌گیری مسافت‌های نجومی در نتیجه‌ی روشنایی‌شان به‌کار می‌رود.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی پنج
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
منبع حرارتی مرموزی که نابودگر یخچال‌های قطب جنوب است!
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
برای اندازه‌گیری میزان یخچال‌های موجود در قطب و پیش‌بینی اینکه چه چیزی ممکن است در آینده اتفاق بیافتد، دانشمندان به اطلاعات دقیقی نیاز دارند.
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جوان!
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
اخترشناسان با استفاده از دستگاه تحقیق فراسیاره‌ای باکیفیت طیفی پولاریمتریک به‌نام «SPHERE» نصب شده بر روی تلسکوپ خیلی بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا «VLT»، یک‌سری تصاویر تهیه کرده‌اند که عبور سیاره‌ی فراخورشیدی «بتا پیکتوریس-بی» پیرامون ستاره‌ی میزبانش را نشان می‌دهد.
شک و تردید درباره‌ی حق مالکیت بیت‌کوین‌ها!
‌چهارشنبه 21 آذر 1397
سال گذشته، قیمت بیت‌کوین تا ۷۵ درصد کاهش پیدا کرد؛ پس هر کسی که در زمان اوج قیمت سرمایه‌گذاری کرده باشد، پول زیادی را از دست داده است.
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
‌سه شنبه 20 آذر 1397
با کمی کمک انسانی، سیستم تقویت یادگیری جدیدِ «اوبر» در بازی پیت‌فال بسیار قوی شد. بله، کار گروهی بسیار مهم است.
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
‌سه شنبه 20 آذر 1397
زمانی که پدال گاز را قبل از سبز شدن نور چراغ‌راهنما فشار می‌دهید و یا زمانی که قبل از نواخته شدن اولین نت آهنگی، با پای خود به زمین ضربات آهنگین می‌زنید؛ زمان پیش‌بینی به شمار می‌آیند.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
‌سه شنبه 20 آذر 1397
به گفته‌ی ستاره‌شناس دانشگاه تل‌آویو، دکتر «نوح بروش» و همکارانش، کهکشان ادغامی بچه قورباغه، دارای سر بیضوی و دم راست و طویلی است و طول آن تقریباً یک میلیون سال نوری و تقریباً ده برابر بیشتر از قطر کهکشان راه‌شیریِ ما است.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
دوشنبه 19 آذر 1397
انرژی خورشیدی هرگز ارزان‌تر از امروز نبوده و لذا ارزان شدن آن یک موفقیت برای طرفداران انرژی پاک، به شمار می‌آید. در چهار دهه‌ی گذشته، هزینه‌ی برخی از پنل‌های خورشیدی، مانند سلول‌های فتوولتائیک «PTV»، تا ۹۹ درصد کاهش یافته است.
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
دوشنبه 19 آذر 1397
دو گروه از اخترشناسان با بررسی داده‌های آرشیو هابل، موفق به یافتن «ستاره‌ی پروژنیتور» برای ابرنواختر نوع «Ic» شده‌اند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
دوشنبه 19 آذر 1397
ممکن است بسیاری از چیزهایی که فکر می‌کنیم در مورد روان‌شناسی می‌دانیم، اشتباه باشد. طرح تحقیقاتی مهمی که در نوع خود دومین است، تلاش کرد تا ۲۸ آزمایش کلاسیک معروف روان‌شناسی را بازسازی کند.
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
یکشنبه 18 آذر 1397
مدل شناخته‌شده‌ی استاندارد «LambdaCDM» فقط می‌تواند ۵ درصد از جهان قابل مشاهده را توضیح دهد. به‌طور کل، اینگونه در نظر گرفته می‌شود که ۹۵ درصد باقیمانده، تقریباً به صورت کامل از دو مولفه‌ی غیرقابل دید، به‌نام «ماده‌ی تاریک» و «انرژی تاریک» تشکیل شده است.
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
یکشنبه 18 آذر 1397
آشپزخانه‌های خانه‌های هوشمند در آینده، با آشپزخانه‌ی کنونی خانه‌ی شما، تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. در آشپزخانه‌های آینده، تمامی وسایل برقی در آن، به‌هم متصل هستند و به‌طوری هوشمندانه، هماهنگ و یکپارچه با هم کار می‌کنند.
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
یکشنبه 18 آذر 1397
در مطالعه‌ای بر روی مگس‌های میوه یا همان «دروسوفیلا ملانوگاستر»، گروهی از محققین موسسه‌ی تحقیقاتی اسکریپس فلوریدا، نشان داده‌اند که مکانیسم فیزیولوژیکی که توسط آن حافظه شکل گرفته و سپس به فراموشی سپرده می‌شود را یافته‌اند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 211 212