مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

سیاهچاله‌ها در آغاز کیهان چگونه متولد شدند؟
‌چهارشنبه 24 بهمن 1397
در زمانی که جهان هنوز خردسال بود و سنش هنوز به یک میلیارد سال هم نمی‌رسید، برخی از ستاره‌هایش به سیاهچاله‌های بسیار عظیم تبدیل شدند. دیده شدن تعداد زیادی سیاهچاله‌ی اَبَرپُرجرم در کیهان اولیه، یکی از رازهای کلیدی نجوم بوده است.
همه‌چیز درباره‌ی میتسوبیشی ASX کراس اوور
‌چهارشنبه 24 بهمن 1397
محصولات پرفروش میتسوبیشی همانند گالانت، لنسر و پاجرو در اواخر دهه‌ی ۶۰ و اوایل دهه‌ی ۷۰ شمسی، رونق خاصی به بازار خودروی کشورمان داده بود، اما چند سالی بعد از آن شاهد حضور محصولات این کمپانی باسابقه نبودیم.
تأثیر آلودگی هوا بر سلامت جنسی
‌چهارشنبه 24 بهمن 1397
محققین دانشگاه گوانگژو در چین، تاثیر دود اگزوز ماشین‌ها را بر عملکرد جنسی موش‌ها بررسی کرده‌اند. نتایج این مطالعات نشان داده است که آلودگی هوا بر سلامت جنسی اثر نامطلوب دارد و به‌طور کل سلامتی را مختل می‌کند.
در منطقه‌ی چرنوبیل چه می‌گذرد؟
‌سه شنبه 23 بهمن 1397
در آوریل سال ۱۹۸۶ میلادی، انفجاری هسته‌ای در نیروگاه اتمی چرنوبیل در مرز اوکراین و بلاروس اتفاق افتاد که منجر به خروج مقدار زیادی مواد هسته‌ای به محیط‌زیست شد.
بیماری‌هایی که همراه با سرطان به سراغ ما می‌آیند
‌سه شنبه 23 بهمن 1397
تعداد زیادی از بیماران سرطانی که به هپاتیت B و C مبتلا هستند، از وجود این ویروس در بدن خود خبری ندارند؛ این ویروس می‌تواند در طول دوره‌های درمان سرطان، پیامدها و عوارض جانبی مضری را به همراه داشته باشد.
تماشای جزئیات جدید اولتیما تولی
‌سه شنبه 23 بهمن 1397
در اول ژانویه ۲۰۱۹، کاوشگر افق‌های نو، از کنار «اولیتیما تولی» دنیای کوچکی در حاشیه‌ی منظومه شمسی، گذشت. اطلاعات در مورد این کاوش، همچنان در حال مخابره به زمین هستند...
گونه‌ی جدیدی از اجداد انسان را کشف کردیم
‌سه شنبه 23 بهمن 1397
هوش‌مصنوعی باعث شناسایی گونه‌هایی از اجداد انسانی شد که احتمالاً ترکیبی از نئاندرتال‌ها و دنیسوان‌ها بودند.
چرا پانداهای غول‌پیکر فقط بامبو می‌خورند؟
یکشنبه 21 بهمن 1397
امروزه از نسل پانداهای غول‌پیکر فقط تعداد محدودی در کوهستان‌های جنوب‌غربی چین باقی مانده است.
پروتئینی که باعث رشد سرطان می‌شود!
یکشنبه 21 بهمن 1397
اگر دنبال تعریفی برای پروتئین «p53» باشید، به این توضیح برمی‌خورید که این پروتئین انسانی، برای مقابله با سرطان مفید است و در واقع به نام محافظ ژنوم شناخته می‌شود.
روش ساخت موادی قوی‌تر و ماندگارتر
یکشنبه 21 بهمن 1397
استراتژی الهام گرفته شده از فرآیند رشد ماهیچه‌ها‌ می‌تواند به توسعه‌ی مواد قوی‌تر و ماندگارتری منجر شود.
اثر گرمایش ماده‌ی تاریک چیست؟
یکشنبه 21 بهمن 1397
دانشمندان شواهدی یافته‌اند مبنی بر اینکه ماده‌ی تاریک در اثر تشکیل ستاره در کهکشان‌ها گرم شده و حرکت می‌کند.
چه آینده‌ای در انتظار قطب شمال است؟
‌پنجشنبه 18 بهمن 1397
بر اساس تجزیه و تحلیل‌های جدیدی که در دانشگاه کلرادو به انجام رسید، پس‌روی یخچال‌های قطب شمال باعث شده است تا طبیعت برخی مناطق دنیا برای نخستین‌بار در ۴۰،۰۰۰ سال گذشته بدونِ یخ باقی بماند.
ساخت اجسام فلزی در ابعاد مولکولی!
‌پنجشنبه 18 بهمن 1397
تعداد بسیار زیادی از فلزات و آلیاژها برای استفاده در مقیاس نانو مناسب هستند، ولی ریخته‌گری آن‌ها به این شکل‌های ریز دارای چالش‌های فراوانی است.
ترکیبی جدید برای درمان افسردگی و اعتیاد!
‌پنجشنبه 18 بهمن 1397
تحقیقات انجام شده در دانشگاه ییل نشان داده است که ترکیب «نالترکسون» و «کتامین» می‌تواند علائم اعتیاد و افسردگی را درمان می‌کند.
حیات چگونه به زمین منتقل شد؟
‌پنجشنبه 18 بهمن 1397
جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که برخورد سیاره‌ای در زمان‌های دور می‌تواند بهترین توضیح برای نسبت سولفور، نیتروژن و کربن در زمین باشد.
مسابقه‌ی علمی هفتگی شماره‌ی ۱۳
چالشی در شبکه‌های اجتماعی و توجه به تغییرات اقلیمی
‌چهارشنبه 17 بهمن 1397
سازمان محیط‌زیست آمریکا از چالش ۱۰ ساله‌ای که به تازگی در رسانه‌های اجتماعی به راه افتاده، برای افزایش آگاهی مردم در مورد تاثیر منفی گرم شدن سیاره‌ی زمین استفاده کرده است.
رابطه‌ی فست‌فودها با مرگ زودرس
‌چهارشنبه 17 بهمن 1397
تحقیقات انجام شده در آمریکا، ثابت کرده است که خوردن منظم غذاهای سرخ‌شده، اعم از مرغ و ماهی، خطر مرگ در اثر مشکلات قلبی و دیگر بیماری‌ها را برای زنان مسن بین سنین ۵۰ تا ۶۵ سال، افزایش می‌دهد.
شباهت سیاه‌چاله‌ها با کامپیورهای کوانتومی
‌چهارشنبه 17 بهمن 1397
بر اساس مقاله‌ای نظری که توسط دکتر «اویدین رکورئان» از رومانی در مجله‌ی Annals of Physics به چاپ رسیده است، می‌توان گفت که هندسه‌ی فضازمان در اطراف سیاه‌چاله‌ای که به سرعت در حال چرخش است، مانند یک کامپیوتر کوانتومی عمل می‌کند و می‌تواند با پیام‌های کوانتومی از فوتون‌ها رمزگشایی کند.
نیروی جادویی سنگ‌های قیمتی، راست یا دروغ؟!
‌چهارشنبه 17 بهمن 1397
از دیرباز تاکنون، بزرگان راه رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای را تلاش و کوشش انسان دانسته‌اند، اما همواره عقایدی از جنس خرافه وجود دارد که انسان را از پیشرفت در راه صحیح باز می‌دارد.
ماهیت ماده‌ی تاریک چیست؟
‌سه شنبه 16 بهمن 1397
مهم نیست چقدر بزرگ باشید، گاهی اوقات فقط یک نفر دیگر را کنار خودتان می‌خواهید. اگر کهکشان‌ها احساس داشتند، «M94» احتمالاً غمگین بود، چون به‌نظر می‌رسد، هیچ‌کس کنارش نیست.
آیا راه درمان بیماری ایدز را پیدا کرده‌ایم؟
‌سه شنبه 16 بهمن 1397
بیشتر تحقیقات انجام شده بر روی بیماری ایدز، بر جلوگیری از عفونت تمرکز کرده‌اند، ولی نحوه‌ی چک شدن ویروس توسط بدن در مراحل پس از عفونت، کمتر شناخته شده است.
جهان با ذرات فتوالکتریک متحول می‌شود
‌سه شنبه 16 بهمن 1397
بیش از هشت دهه بعد از اینکه فیزیکدانان پیش‌بینی کردند که واحدهای مجزایی از ماده وجود دارد که می‌تواند در درک بهتر برابری الکتریکی فرومغناطیس به ما کمک کند، شواهد آن‌را یافته‌ایم.
رفتار عجیب میدان مغناطیسی زمین!
‌سه شنبه 16 بهمن 1397
قطب‌های مغناطیسی زمین می‌توانند سالانه چندین کیلومتر جابه‌جا شوند، ولی در سال‌های اخیر جابه‌جایی قطب شمال عجیب و غریب شده است.
با خالی شدن باتری موبایل خداحافظی کنید!
دوشنبه 15 بهمن 1397
آیا از باطری گوشی هوشمند خود ناراضی هستید؟ شاید یکی از مرسوم‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین شکل‌های تولید انرژی بتواند به کمک شما بیاید؛ الکتریسیته‌ی ساکن!
کشاورزی در ۳۰۰۰ سال قبل چگونه بوده است؟
دوشنبه 15 بهمن 1397
گروهی از باستان‌شناسان کانادایی، محل پنهان‌شده‌ای از دانه‌های سوخته‌ی گیاه قازایاقی را در ارتفاعات توتلا، در برانتفورد انتاریو، یافتند. قازایاقی نوعی کوینولا است که بومیِ مناطق شمال شرقی آمریکا است.
کشف تصادفی کهکشانی به قدمت کیهان!
دوشنبه 15 بهمن 1397
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، تعدادی از کم‌نور‌ترین و قدیمی‌ترین ستاره‌ها را در خوشه‌ی ستاره‌ای NGC6752 بررسی کردند و چیز غیرمنتظره‌ای یافتند.
این ۷ عامل، شما را به سرطان دچار می‌کنند!
دوشنبه 15 بهمن 1397
چهارم فوریه مصادف با ۱۵ بهمن‌ماه، روز جهانی سرطان است. از این رو، این مطلب در جهت آگاهی بخشیدن در مورد عوامل کمتر شناخته‌شده و موثر در مبتلا شدن به سرطان تهیه شده است.
چری آریزو ۶ شما را متعجب خواهد کرد!
یکشنبه 14 بهمن 1397
متاسفانه بازار خودرویی کشورمان در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد، عدم ثبات ارزش ریال ایران، سبب شده بازار دچار سردرگمی مبهمی شود که هم دست فروشنده و هم دست خریدار را در پوست گردو قرار داده است.
آیا سیاره‌ی نهم منظومه‌ی شمسی کشف شده است؟
یکشنبه 14 بهمن 1397
ستاره‌شناسان جرمی در محدوده‌ی منظومه‌ی شمسی را کشف کرده‌اند که فاصله‌اش با خورشید، بیش از ۱۰۰ برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید است.
با این روش، امتحان ریاضی را ساده کنید!
یکشنبه 14 بهمن 1397
اگر احساس می‌کنید قبل از شروع امتحان ریاضی یا سخنرانی جلوی جمعیتی از مردم، شبیه کودن‌ها هستید، می‌توانید یک تغییر ساده در پوزیشن بدنی‌تان ایجاد کنید.
مغز انسان خاصیت مغناطیسی دارد!
یکشنبه 14 بهمن 1397
مغز انسان‌ خاصیت مغناطیسی دارد. در حقیقت ذراتی در مغز وجود دارد که می‌توانند مغناطیده شوند.
چگونه زمین را دوباره سرد کنیم؟
شنبه 13 بهمن 1397
گرمایش جهانی اخیراً به‌شدت تیتر اخبار بوده، زیرا سیاره‌ی زمین همچنان در حال گرم شدن است. اما یکی از عواملی که در اینجا نقش دارد و به ندرت به آن اشاره شده، نقش ابرها در خنک کردن سیاره‌ی زمین است.
انقلاب در صنعت چاپ، از کجا آغاز شد؟
شنبه 13 بهمن 1397
مخترع آلمانی، «یوهانس گوتنبرگ» در سال ۱۴۴۰ میلادی، اولین دستگاه چاپ را اختراع کرد که می‌توان آن‌را آغازی بر صنعت روزنامه‌نگاری نوین دانست.
چرا جانوران فقط یک سر دارند؟
شنبه 13 بهمن 1397
مار آبیِ ساکن آب‌های شیرین که اغلب نامیرا تصور می‌شود، می‌تواند هر بخشی از بدنش را دوباره تولید کند؛ صفتی که طبیعت‌گرای اهل ژنو «آبراهام ترمبلی» حدود ۳۰۰ سال پیش کشف کرد.
به‌زودی در کره‌ی ماه، معدن‌کاوی خواهیم کرد.
شنبه 13 بهمن 1397
آژانس فضایی اروپا، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، به فناوری معدن‌کاری در ماه دست یابد. آژانس فضایی برای کمک به رسیدن به این هدف، قراردادی یک ساله را با شرکت آریان منعقد کرده است تا امکان ارسال ماموریت به سطح ماه به‌منظور معدن‌کاری خاک یا سنگ‌پوشه‌های ماه را بررسی کند.
رویکردی جدید برای درمان اوتیسم و سکته‌ی مغزی
‌پنجشنبه 11 بهمن 1397
متخصصین علوم اعصاب در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تافتس با همکاری محققین دانشگاه ییل، مکانیسم مولکولی جدیدی کشف کرده‌اند که برای بلوغ عملکردهای مغز ضروری است و شاید بتوان از آن برای بازیابی نرمی مغز در مغز افراد مسن استفاده کرد.
چرا مغز انسان در فرآیند تکامل بزرگتر شده است؟
‌پنجشنبه 11 بهمن 1397
در حین تکامل انسان، جوان‌ترین بخش قشر مغز در حین تکامل به‌نام «قشر خاکستری» به‌صورت محسوسی منبسط شده و مجبور است به‌صورت چین‌خورده درآید تا بتواند در فضای محدود جمجمه جا شود.
تاریخچه‌ی اختراع چرخ
‌پنجشنبه 11 بهمن 1397
پیش از اختراع چرخ در ۳،۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، انسان‌ها با مشکلات فراوانی برای سفرها، تجارت‌ها و حمل و نقل و جابه‌جایی وسایل‌شان مواجه بودند و این محدودیتی بزرگ در مهاجرت‌ها و جابه‌جایی‌های بشر محسوب می‌شد.
مسابقه‌ی علمی هفتگی شماره‌ی ۱۲