مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

ساخت ربات‌هایی الهام گرفته شده از سلول‌ها
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
تصور کنید که گروهی از ربات‌ها شما را دنبال می‌کنند و صرف‌نظر از تعداد قطعاتِ تخریب شده‌شان، نمی‌توانید آن‌ها را متوقف کنید. به گفته‌ی محققان در دانشگاه کلمبیا و ماساچوست، این وضعیت شبیه به یک صحنه از فیلمی علمی تخیلی است، اما این فناوری رو به تحقق است.
تحقیقات نشان می‌دهد محصولات تراریخته ضرری ندارند
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
برخی در آمریکا و کانادا معتقد هستند که تراریخته‌ها باعث افزایش بازده‌ی محصولات نشده و می‌توانند تهدیدی برای سلامت انسان‌ها تلقی بشوند، اما این پژوهش فراگیر خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.
اولین سیاره‌ی قابل سکونت چقدر به ما نزدیک است؟
شنبه 31 فروردين 1398
مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده، نشان داده است که اشعه‌های UV نمی‌توانند محدودکننده‌ی سکونت‌پذیری روی سیاره‌های گردنده به دور ستاره‌های نوع M باشند.
دریافت بیش از حد ویتامین دی مضر است
شنبه 31 فروردين 1398
اصولاً ویتامین دی به دو شکل D2 «ارگوکلسیفرول» و D3«کلکلسیفرول» وجود دارد و به تنظیم مقدار کلسیم و فسفات در بدن کمک می‌کند.
کشف بلندترین درخت گرمسیری جهان
شنبه 31 فروردين 1398
بلندترین درخت گرمسیری و احتمالاً بلندترین گیاه گلدار جهان در دره‌ی دانوم، واقع در بخش مالزیایی جزیره‌ی بورنئو با ارتفاع بالغ بر ۱۰۰.۸ متر، کشف شده است.
استفاده زیاد از موبایل، خطری ندارد
شنبه 31 فروردين 1398
داده‌های جمع‌آوری شده از ۱۷،۰۰۰ نوجوان، شواهد کمی درباره‌ی رابطه‌ی منفی بین استفاده از موبایل و لپ‌تاپ و سلامت افراد در جوانی را نشان داده است.
از خیال تا واقعیت! آیا ماشین زمان ساخته شده است؟
‌پنجشنبه 29 فروردين 1398
زمان چیزی است که همیشه تمام می‌شود و ما به‌قدر کافی آن‌را در اختیار نداریم. چرا زمان همیشه در یک جهت حرکت می‌کند؟
ثبت تصویر برآمدگی هسته‌ی کهکشانی دوردست
‌پنجشنبه 29 فروردين 1398
اخترشناسان با استفاده از آرایه‌ی خیلی بزرگ کارل جانسکی یا به اختصار «VLA» به نخستین عکس از برآمدگی ضخیم پیرامون سیاهچاله‌ی غول‌پیکرِ واقع در هسته‌ی «ماکیان A» دست یافتند؛ این هسته را می‌توان به‌عنوان یکی از نیرومندترین کهکشان‌های رادیویی در جهان قلمداد کرد.
تکنولوژی چاپ سه‌بُعدی، قلبی با سلول‌های انسانی ساخت
‌پنجشنبه 29 فروردين 1398
پژوهشگران دانشگاه تل‌آویو، توانستند با استفاده از سلول‌ها و مواد زیستی یک بیمار، اولین قلب چاپ شده‌ی سه‌بُعدی دنیا را بسازند تا به صورت کاملی با ویژگی‌های ایمنی‌شناسی، سلولی، بیوشیمیایی و آناتومیکی بیمار هماهنگی داشته باشد.
اتمسفر زمین، خود سرنخی برای وجود حیات بیگانه است!
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
مونوکسیدکربن می‌تواند برای انسان‌ها کُشنده باشد، اما یکی از مطالعات جدید نشان داده که همین مونوکسیدکربن می‌تواند نشانه‌ای بر وجود حیات فرازمینی باشد.
پیژامه‌ی هوشمند و تاثیر آن در بهبود الگوی خواب!
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
گروهی از محققین به رهبری دکتر «تریشا اندرو» از دانشگاه ماساچوست، پیژامه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند به‌صورت پیوسته ضربان قلب، تنفس و وضعیت خواب را رصد کند.
عامل قدرتمندترین پدیده‌ی الکترومغناطیسی جهان چیست؟
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های انجام شده نشان داده‌اند که فوتون‌های منتشر شده توسط انفجارات اشعه‌های بلند گاما از فوتوسفر نشات می‌گیرند.
دلیل علمی وقوع سیل‌های بی‌سابقه در ایران
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
رودخانه جایی است که آب تجمع یافته و در جهت یکسان حرکت می‌کند. در خشکی، باران در آب‌راه‌ها، آب‌گذرها و دره‌های تنگ جمع شده و به روان‌آب‌های پیرامونش ملحق می‌شود. در طی این فرآیند، رودخانه‌های پرقدرت و سیلاب‌هایی پدید می‌آیند که به‌سمت دریا جریان می‌یابند.
فیزیکدانان موفق به ایجاد اَبَربلورهای پایدار شدند
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
شبیه‌سازی با پالس‌های نوری سریع می‌تواند حالت‌های ماده را با پدیده‌های مغناطیسی، الکترونیکی و ساختاری نوظهور دست‌کاری کند.
چه چیز باعث ایجاد ارتباط بین سلول‌ها می‌شود؟
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
دانشمندان درک خود را از شکل جدیدی از ارتباطات بین سلولی بر اساس «RNA» خارج سلولی یا همان «exRNA» بهبود بخشیده‌اند.
سلاح‌های لیزری به میدان جنگ می‌آیند
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
ارتش ایالات متحده در حال تولید و ساخت تانک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشینی است که به سلاح‌های لیزری مسلح خواهند بود.
ستاره‌شناسان، منظومه‌ای بسیار نادر را کشف کردند!
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
ولین باری که ستاره‌شناسان جرم جامدی که به‌دور کوتوله‌ی سفیدی می‌چرخید را کشف کردند، با استفاده از «روش گذر» بود. یعنی ستاره‌شناسان فقط به مکان مناسبِ آن در هنگامی که آن تکه‌ها بین زمین و کوتوله‌ی سفید عبور می‌کردند، اتکا داشتند که باعث ایجاد تغییر قابل تشخیصی در منحنی نوری ستاره می‌شد.
هوش‌مصنوعی مرگ زودرس را تشخیص می‌دهد!
دوشنبه 26 فروردين 1398
پزشکان محقق از قابلیت هوش‌مصنوعی در پیش‌بینی مرگ زودرسِ افراد پرده برداشته‌اند. محققان به‌تازگی یک سیستم هوش‌مصنوعی را آموزش داده‌اند تا یک دهه داده‌های سلامتیِ بیش از نیم میلیون نفر در انگلیس را ارزیابی کند.
دریای برینگ باید منجمد باشد، اما نیست! چرا؟
دوشنبه 26 فروردين 1398
انسان‌ها در دوره‌ی چشم‌گیری از سیاره‌ی زمین زندگی می‌کنند، زیرا اقلیم و آب و هوا در حال عوض شدن است و واضح‌ترین نشانه‌ی آن، کاهش سریع یخ‌های دریای قطب شمال است. در حال حاضر، عکس‌برداری‌ها فصل جدیدی از این کاهش را نشان می‌دهند؛ دریای برینگ که تحت شرایط عادی باید تا ماه مه یخ‌زده بماند، در اوایل آوریل اصلاً یخی نداشت.
آزمایشی تکراری که اثبات می‌کند زمین تخت نیست!
دوشنبه 26 فروردين 1398
نت‌فلیکس به تازگی مستندی به‌نام «Behind The Curve» منتشر کرده است که موضوع آن بررسی نظریات جنبش زمین‌تخت و نحوه‌ی پایان این ایده‌ی غیرمعمول است.
آیا می‌توان در سیاره‌ی مریخ نفس کشید؟
دوشنبه 26 فروردين 1398
تا کنون هیچ‌گونه شواهد مستقیمی از وجود اُرگانیسم‌های زنده و یا فسیل آن‌ها بر روی مریخ یافت نشده است، ولی شواهد غیرمستقیمی در این زمینه وجود دارند.
این بال جدید هواپیما می‌تواند به هر شکلی در آید
یکشنبه 25 فروردين 1398
نوع جدیدی از بال هواپیما ساخته شده است که به پازل شباهت دارد و وزن سبک و بازده‌ی بالا را برای هواپیماها به ارمغان می‌آورد.
راز سلامتی ارزان‌قیمت برای سالمندان
یکشنبه 25 فروردين 1398
فقط یک ساعت پیاده‌روی سریع در هفته، می‌تواند جلوی ناتوانی‌های ناشی از ورم مفاصل در بزرگسالان را بگیرد.
فیزیکدانان سبک‌ترین حالت اکسیژن را ساختند!
یکشنبه 25 فروردين 1398
گروهی از متخصصین فیزیک هسته‌ای از دانشگاه‌های مختلف آمریکا، سبک‌ترین نسخه از اکسیژن مرسوم را ساختند که در ازای ۸ پروتون موجود، تنها ۳ نوترون را در هسته‌ی خود جای داده است.
فرازمینی‌ها کجا هستند؟
یکشنبه 25 فروردين 1398
محقق برجسته‌ای از موسسه‌ی «جستجوی هوش فرازمینی» یا به اختصار «SETI» با تحقیق درباره‌ی حیات فرازمینی در سراسر کیهان، ابزار جدیدی را طراحی کرده تا به محققان دیگر برای جستجوی بیگانگان کمک کند.
واکسنی که بیماری ایدز را درمان می‌کند!
شنبه 24 فروردين 1398
اچ‌آی‌وی ویروسی بسیار موذی است که می‌تواند در سلول‌های ایمنی افرادی که داروهای «آنتی‌رتروویرال» روزانه یا همان «ای‌آرتی» را مصرف می‌کنند، پنهان شده و زمانی که آن‌ها درمان خود را متوقف می‌کنند، انتقام بگیرد.
پادشاه پارسی، سوار بر مازاراتی می‌آید!
شنبه 24 فروردين 1398
نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹، همانند سال‌های گذشته مملو بود از مدل‌های جدید شامل نمونه‌های کانسپت و تولید انبوه که سبب شده بود بازدیدکنندگان فراوانی از نقاط دور و نزدیک دنیا را به‌سوی خود جلب کند.
آیا عمل‌جراحی برداشتن نیمی از مغز، واقعیت دارد؟
شنبه 24 فروردين 1398
این عمل به‌نام «از کار اندازی یک نیم‌کره» شناخته می‌شود و به‌نظر می‌رسد کار بسیار خطرناکی باشد که کمتر انجام می‌شود؛ ولی جراحان در قرن گذشته، صدها بار این کار را انجام داده‌اند و از شواهد مشخص است که بر روی شخصیت و حافظه‌ی افراد نیز اثری نداشته است.
از سیاهچاله‌ای که این روزها خبرساز شده، بیشتر بدانید
شنبه 24 فروردين 1398
بشر برای اولین بار توانسته تصویری واقعی از سیاه‌چاله‌ی اَبَرپُرجرم در مرکز یک کهکشان ثبت کند. برای دستیابی به این موفقیت چندین اَبَرکامپیوتر، ۸ تلسکوپ در مکان‌هایی مختلف و صدها محقق دست به دست یکدیگر دادند و داده‌های فراوانی را بررسی کردند.
آیا در مریخ هم خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد؟
‌پنجشنبه 22 فروردين 1398
دیدن خورشیدگرفتگی بر روی زمین بسیار شگفت‌انگیز است، ولی این تنها سیاره‌ی ما نیست که این موضوع را تجربه می‌کند؛ بلکه سیارات دیگر نیز با آن روبه‌رو می‌شوند.
آیا مصرف مکمل‌های معدنی، شانس ابتلا به بیماری ام‌اس را کمتر می‌کنند؟
‌پنجشنبه 22 فروردين 1398
برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است مواد معدنی مانند آهن و روی، در پیشرفت بیماری ام‌اس اثرگذار باشند.
لیزر چرخشی، سرعت اینترنت را تا ۵ برابر افزایش خواهد داد!
‌پنجشنبه 22 فروردين 1398
مهندسین دانشگاه بوخوم، مفهومی جدید برای انتقال سریع داده از طریق کابل‌های فیبر نوری توسعه داده‌اند.
روان‌پریشی شما را به ماری‌جوانا علاقه‌مند می‌کند!
‌پنجشنبه 22 فروردين 1398
مصرف روزانه‌ی ماریجوانا، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ در بین کسانی که روان‌پریشی شدید داشته‌اند و آن‌هایی که از این بیماری رنج نمی‌برده‌اند، افزایش داشته است؛ ولی مصرف آن بین افرادی که روان‌پریشی شدید داشته‌اند در مقایسه با دیگر افراد، بالاتر بوده است.
انتظارها به سر رسید؛ حال می‌توانیم اولین عکس واقعی از سیاه‌چاله را ببینیم
‌چهارشنبه 21 فروردين 1398
دقایقی پیش و طی کنفرانسی خبری، اولین تصویر واقعی از سیاه‌چاله‌ی مرکزی کهکشان مسیه ۸۷ توسط گروه پروژه‌ی «تلسکوپ ایونت هورایزن» یا به اختصار «EHT» منتشر شد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست
‌چهارشنبه 21 فروردين 1398
جَد ۴۳ میلیون ساله‌ی وال‌ها در پرو پیدا شد!
‌چهارشنبه 21 فروردين 1398
«پرگوستوس پسیفیکوس» نامی است که دانشمندان بر روی وال چهارپایی که ۴۳ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است، گذاشته‌اند.
فضاپیما‌های آینده از الماس ساخته خواهند شد
‌چهارشنبه 21 فروردين 1398
همان‌طور که بسیاری از امور جامعه‌ی امروزی به ترانزیستور‌ها در الکترونیک وابسته است، هنگامی که آن‌ها خراب می‌شوند با کمی مشکل روبه‌رو می‌شویم. ترانزیستور‌های موجود در مقابل تابش و گرما آسیب‌پذیر هستند و این موضوع، الزام انجام تحقیقاتی را برای ساخت یک سیستم پایدار‌تر به‌منظور فرستادن به مدار زمین ایجاد می‌کند.
الگوریتمی جدید، برای ضرب اعداد بسیار بزرگ!
‌چهارشنبه 21 فروردين 1398
گروهی از ریاضیدانان دانشگاه نیو‌ساث‌ولز استرالیا و آزمایشگاه پلی‌تکنیک فرانسه، مساله‌ای را حل کرده‌اند که دهه‌ها از طرح آن می‌گذرد و حل آن به ضرب اعداد بسیار بزرگ در زمان کمتر، کمک می‌کند.
تولید نسل جدید سلول‌های خورشیدی پروفسکیتی
‌سه شنبه 20 فروردين 1398
در بین سلول‌های خورشیدی نازک، سلول‌های «پروفسکیتی» به‌نظر ایده‌آل می‌آیند؛ چرا که هزینه‌ی پایین و کارایی بالایی دارند.
آیا مشاهده‌ی رنگین‌کمان در ساعات شب امکان‌پذیر است؟
‌سه شنبه 20 فروردين 1398
بعضی از افراد شانس دیدن رویدادی بسیار نادر‌ به‌نام «ماه‌کمان» را داشتند که یک رنگین‌کمان شبانه است و توسط نور ماه ایجاد می‌شود.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 221 222
مشاوره رایگان تحصیلی
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (3 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (14 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی و رگ و پی انسانی (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خودرا از دست ميده؟ (36 پاسخ)
نیرویی که جسم به زمین وارد میکند (1 پاسخ)
نخستین عکس واقعی از افق رویداد سیاهچاله منتشر شد (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (11 پاسخ)
نوشتن معادلات قیدی و دیفرانسیلی (2 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (68 پاسخ)
اثبات قضیه استوارت و نقطه لومواین (4 پاسخ)
اثبات قانون دوم نیوتن (15 پاسخ)
دانلود رایگان کتاب فیزیک هالیدی جلد 1 به زبان فارسی (25 پاسخ)
انرژی چیست؟ (1 پاسخ)
راهنمایی برای انتخاب کتاب ریاضی و فیزیک (8 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (112 پاسخ)
مغناطیسه کردن یک سیال در حال عبور از یک لوله (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (26 پاسخ)
بیگ بنگ و سیاهچاله ها (3 پاسخ)
غبار و نور ستاره‌ای در سحابی M78 (0 پاسخ)
کاوشگر ژاپنی از یک سیارک نمونه‌برداری کرد! (0 پاسخ)
خورشید در آرامش (0 پاسخ)
پاک شدن ویروس اچ‌آی‌وی پس از پیوند سلول‌های بنیادی (0 پاسخ)
شامپانزه‌ها، عموزاده‌های باهوش ما
روزانه چند فنجان قهوه بنوشیم؟
اثرات شگفت‌انگیز حل منظم جدول کلمات در پیری
کهکشانی که همچون یک عدسی گرانشی عمل می‌کند
بهتر است به خوردن ملخ عادت کنیم!
معجزه‌ی زغال‌اخته‌ی آبی در کنترل فشار خون
رکوردی که در مدار مریخ ثبت شد!
فرگشت انسان مدرن، از چه زمانی آغاز شد؟
مضرترین ماده‌ی مخدر کدام است؟
فرگشتی مهم، برای بقاء در اعماق دریا
ژن جدیدی که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است
با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و شش
ویروسی که میزبان خود را سنگ می‌کند
چگونه امواج گرانشی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را تایید می‌کنند؟
این بیماری را با آلزایمر اشتباه نگیرید
کشف بقایای نواختری باستانی
مسن‌ترین درختان زمین را بشناسیم
کهکشان‌های اولیه‌، درخشان‌تر از انتظارها بوده‌اند!
مضرات برداشتن آپاندیس تا چه حد جدی است؟
منشاء فلزات گران‌بهای زمین کجاست؟
کشف قبرستانی در کنار اهرام مصر
پیکسل نمایشگرها یک‌میلیون‌بار کوچک‌تر می‌شوند!
ماموریتی به مقصد قمر اسرارآمیز مریخ
ثبت نور واقعی نورون‌های عصبی مغز
مغز ما توسط گوش‌هایمان کنترل می‌شود!
کشف هزارپای باستانی
در سیارک ایتوکاوا آب پیدا شد!
استخوان ۱۶۰ هزار ساله‌ی انسان