مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
شنبه 17 آذر 1397
موسسه‌ی سلامت و رفاه استرالیا، در تازه‌ترین گزارشش از سبک زندگی استرالیایی‌ها ادعا کرده است که موقعیت مکانی افراد، در تعداد سال‌های عمر آن‌ها موثر است و می‌توان تخمین زد که افراد در هر منطقه، چقدر عمر می‌کنند.
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
شنبه 17 آذر 1397
ستاره‌شناسان معتقد هستند که جهان ما اولین ستاره‌های خود را چند صد میلیون سال پس از به‌وجود آمدن خود ساخته است.
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
شنبه 17 آذر 1397
باکتری‌ای وجود دارد که به علت مقاومت به آنتی‌بیوتیک، در حال تبدیل شدن به یک خطر جدی است. این باکتری در حال حاضر روی پوست همه‌ی ما وجود دارد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهار
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
چرا غروب خورشید در مریخ آبی‌رنگ است؟
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
مریخ و زمین دنیاهایی تقریباً شبیه به هم هستند. مریخ سیاره‌ای سرخ است در حالی که زمین مانند نقطه‌ای آبی رنگ در منظومه‌ی شمسی است.
روشی موثر و بدون‌درد برای دارورسانی به چشم
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
اندازه‌ی‌ پچ چشمی به شکل فعلی، ۲ میلی‌متر در ۲ میلی‌متر است و حاوی ۹ میکروسوزن است. قبلاً در مورد پچ‌های میکروسوزنی که تقریباً بدون دردسر و از طریق پوست، دارو را تحویل می‌دهند، شنیده‌ایم.
زمین با چه مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند؟
‌پنجشنبه 15 آذر 1397
از سال ۱۸۹۹، محور چرخش زمین در حدود ۱۰.۵ متر تغییر کرده است. حال تحقیقات دلایل این موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که یک‌سوم آن مربوط به ذوب شدن یخ‌‌ها و بالا آمدن سطح دریا به خصوص در گرینلند است که منشاء آن پیدایش بشر و دخالت آن در طبیعت است.
سبک زندگی عاملی مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲
‌چهارشنبه 14 آذر 1397
تغییرات در بیان ژن، مسئول کنترل پیام‌های شیمیایی مهم که متابولیسم قند و چربی را کنترل می‌کند، می‌تواند موجب پیشرفت برخی از موارد دیابت نوع ۲ شود.
تجزیه‌ی ترکیبات شیمیایی با کاتالیزوری جدید
‌چهارشنبه 14 آذر 1397
گروهی از دانشمندان، کاتالیزوری کشف کرده‌اند که توسط نورهای مرئی فعال می‌شود و می‌تواند دی‌اکسیدکربن را به مولکول‌های سازنده‌ی مواد شیمیایی مفید تبدیل کند.
فرصتی برای رصد دنباله‌داری درخشان در آسمان شب
‌چهارشنبه 14 آذر 1397
دنباله‌دار کوچکی به‌نام «ویرتانن 46P» در حال نزدیک شدن به زمین است و انتظار می‌رود که در روز ۲۵ آذرماه (۱۶ دسامبر) به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود با زمین، یعنی حدود ۱۱،۵۸۶،۳۵۰ کیلومتری برسد. این فاصله حدود یک‌ سیزدهم فاصله‌ی زمین تا خورشید خواهد بود.
نگرانی‌ دانشمندان از مصرف بالای سیگار الکترونیکی!
‌سه شنبه 13 آذر 1397
در تلاش برای کم کردن استعمال دخانیات توسط نوجوانان، سازمان غذا و داروی ایالات متحده «FDA» محدودیت‌هایی را بر فروش اسانس‌های خاص برای سیگارهای الکترونیکی وضع کرده است.
زمین‌شناسان، گودال بزرگی را در گرینلند پیدا کردند.
‌سه شنبه 13 آذر 1397
گروهی بین‌المللی از دانشمندان زمین‌شناس از کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا، موفق به کشف گودال بزرگی در زیر یخچال هایواتا در بخش دوردست شمال غرب گرینلند شده‌اند.
سریع‌ترین ماشین شبه مغز با یک میلیون پردازشگر
‌سه شنبه 13 آذر 1397
اخیراً، محققان رایانه‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند دقیق‌تر از هر رایانه‌ی دیگری در جهان، به شبیه‌سازی فعالیت مغز بپردازد.
نور آبی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
دوشنبه 12 آذر 1397
قرار گرفتن در معرض نور آبی، فشار خون سیستولیک را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و ضربان قلب را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
نگاهی نزدیک به زندگی نئاندرتال‌ها
دوشنبه 12 آذر 1397
معمولاً تصور می‌شود که نئاندرتال‌ها به روش‌های خطرناک شکار کردن از فاصله‌ی نزدیک، با استفاده از سلاح‌های غیرپرتابه‌ای مانند نیزه‌های فروکردنی، متکی بودند.
یافته‌ی جدید ناسا درباره‌ی سپر مغناطیسی زمین
دوشنبه 12 آذر 1397
اتصال مجدد مغناطیسی هر روز به دلیل تاب خوردگی و اتصال دوباره‌ی خطوط میدان مغناطیسی در اطراف زمین، روی می‌دهد. این اتفاق در مکان‌های مختلف با تاثیرات مختلفی همراه است.
ارتباط تشعشعات رادیویی با سرطان
یکشنبه 11 آذر 1397
نتیجه‌ی گزارش‌های مربوط به مطالعات انجام شده‌ در مورد تشعشعات رادیویی، مانند تشعشعات ناشی از فناوری‌های 2G و 3G در تلفن همراه، بر روی موش‌های خانگی و موش‌های صحرایی به شرح زیر است.
ناسا محل فرود مریخ‌نورد بعدی را اعلام کرد.
یکشنبه 11 آذر 1397
پس از سال‌ها تجزیه و تحلیل و بحث و بررسی، سرانجام ناسا اعلام کرد که محل فرود کاوشگر بعدی این سازمان در مریخ کجا خواهد بود.
چرا سینه‌های زنان، بزرگ‌تر از سینه‌ی مردان است؟
یکشنبه 11 آذر 1397
بیش از ۵۰۰۰ گونه‌ی پستاندار بر روی زمین زندگی می‌کند، اما تعداد اندکی از این گونه‌ها دارای پستان‌هایی مشخص هستند.
کم‌آبی بدن می‌تواند عاملی برای بدخوابی در بزرگسالاتن باشد.
شنبه 10 آذر 1397
مطالعه‌ای که توسط دکتر «آشر روسینجر» از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، انجام شده است، نشان می‌دهد که افرادی که بعد از خوابِ ضعیف شبانه، احساس خوبی ندارند، باید به «هیداراتاسیون» به‌عنوان علت آن توجه کنند و آبِ بیشتری بنوشند.
چگونه طلا را در دمای اتاق ذوب کنیم؟
شنبه 10 آذر 1397
وقتی که تنش افزایش پیدا می‌کند، چیزهای غیرمنتظره‌ای اتفاق می‌افتند. این اتفاق در طلا نیز رخ می‌دهد.
چقدر احتمال دارد که ما توسط یک سیارک، نابود شویم؟
شنبه 10 آذر 1397
سیارک‌ها، صخره‌هایی هستند که در فضای منظومه‌ی شمسی و حاشیه‌ی آن سرگردان هستند. مدار اکثر این اجرام، به‌دور خورشید است، اما سیارک‌هایی نیز هستند که مدار مشخص و منظمی ندارند و این امکان وجود دارد که در مسیر حرکت‌شان در منظومه‌ی شمسی، به زمین برخورد کنند.
تماشای تصادف دو خوشه‌ی کهکشانی در طول‌موج اشعه‌ی ایکس
‌پنجشنبه 8 آذر 1397
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های رصدخانه‌ی اشعه‌ی ایکس چاندرا متعلق به ناسا، دریافتند که گروه کهکشان‌های موسوم به «Abell 1033»، در واقع دو خوشه‌ی کهکشانی در حال برخورد با یکدیگر هستند.
کشف نقاشی‌هایی ۴هزار ساله در اندونزی
‌پنجشنبه 8 آذر 1397
نقاشی‌های حکاکی شده موجود در یکی از جزایر اندونزی، به نام «سولاوسی» به حداقل ۳۵،۰۰۰ سال پیش تعلق دارند و هنر استنسیل همین منطقه حداقل به ۴۰‌،۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد.
قوه‌ی گرم بهتر است یا قهوه‌ی سرد؟
‌پنجشنبه 8 آذر 1397
گاهاً قهوه به علت داشتن بالای کافئین، شهرت بدی پیدا می‌کند، اما این نوشیدنی گرم پُر از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.
باستان‌شناسان بقایای شهری باستانی را کشف کردند!
‌چهارشنبه 7 آذر 1397
باستان‌شناسان در کشور یونان، موفق به کشف منطقه‌ای شدند که آن‌را به بقایای شهر باستانی گمشده‌ی «تِنی» نسبت می‌دهند.
تخلف شرکت بورینگ، به‌دور از دید مردم!
‌چهارشنبه 7 آذر 1397
«ایلان ماسک» از ترافیک متنفر است. او آن‌قدر از ترافیک متنفر است که شرکت بورینگ را تاسیس کرده تا گذرگاه‌های زیرزمینی‌ای را بسازد تا بتوان برای جلوگیری از ترافیک، به راحتی از طریق آن عبور کرد.
نگاه دقیق‌تر جونو به ابرهای عظیم مشتری
‌چهارشنبه 7 آذر 1397
این عکس که توسط مدارگرد جونوی ناسا گرفته شده است، ابرهای درحال چرخش عظیم در کمربند شمالی سیاره‌ی مشتری را نشان می‌دهد.
امیدها برای ترمیم لایه‌ی اُزون بیشتر شد!
‌سه شنبه 6 آذر 1397
حدود ۳۰ سال پیش، جهان در تلاش بود تا حفره‌ی گستر‌ه‌ای که در لایه اُزون به وجود آمده را ترمیم کند. لایه‌ی اُزون همان لایه‌ای است که نقش مهمی را در محافظت از ما در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید ایفا می‌کند.
آیا در کنار آنتی‌بیوتک‌ها، باید پروبیوتیک هم مصرف کنیم؟
‌سه شنبه 6 آذر 1397
اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که به اسهال هم مبتلا شوید. آنتی‌بیوتیک، باکتری‌های مضری که موجب بیماری می‌شوند را از بین می‌برد.
چگونه می‌توانیم آدرس زمین را به فرازمینی‌ها بدهیم؟
‌سه شنبه 6 آذر 1397
اگر ما بتوانیم با موفقیت شروع به برقراری ارتباط با بیگانگان کنیم، می‌توانیم یک پیام را با نرخ داده‌ای، در حدود چند صد بیت در ثانیه ارسال کنیم که تنها در عرض چند سال به دست بیگانگان خواهد رسید.
در کجای منظومه‌ی شمسی حیات فرازمینی وجود داشته دارد؟
دوشنبه 5 آذر 1397
یکی از پرسش‌هایی که ذهن دانشمندان و محققان علوم مختلف، به‌خصوص ستاره‌شناسان را به خود مشغول کرده، این است که آیا در منظومه‌ی شمسی ما، به‌جز زمین، سیاره یا جرمی وجود دارد که میزبان حیاتی فرازمینی باشد؟
تکنولوژی جدید، چگونه آب را تصفیه می‌کند؟
دوشنبه 5 آذر 1397
تصفیه و سالم‌سازی آب برای مصارف انسانی و همچنین برای تمیز کردن فاضلاب‌های صنعتی و شهری، حدوداً ۱۳درصد از کل مصرف برق در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.
کاری که نور خورشید با خانه‌ی شما می‌کند.
دوشنبه 5 آذر 1397
جوامع میکروبی مربوط به گرد و غبار داخل خانه، در محیط زیاد هستند. عبور نور خورشید از میان پنجره‌ها، یک نکته‌ی طراحی مهمی است، اما تاثیرات قرار گرفتن در معرض نور بر جوامع گرد و غباری هنوز معلوم نیست.
در بدن انسانی سالم، چند سلول جهش‌یافته وجود دارد؟
شنبه 3 آذر 1397
اگر تصور می‌کردید که بیشتر سلول‌های‌تان نرمال و عادی هستند، زمان آن رسیده که دوباره فکر کنید.
سرنخی از چگونگی ساخت اهرام بزرگ مصر!
شنبه 3 آذر 1397
اهرام مصر از شگفتی‌های معماری در جهان به شمار می‌آیند. اینکه مصریان باستان، چگونه صدها هزار سال پیش، این شاهکارهای عظیم را ساختند، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
فرود کاوشگر جدید ناسا در مریخ را به‌طور زنده ببینید.
شنبه 3 آذر 1397
شامگاه دوشنبه و بامداد روز سه‌شنبه، ۵ و ۶ آذر ماه ۱۳۹۷، تاریخی است که همه‌ی طرفداران ماموریت‌های فضایی، به‌خصوص ماموریت‌های مریخ در جهان، مشتاقانه فرود کاوشگری جدید به‌نام «اینسایت» را بر روی مریخ تماشا می‌کنند.
مغز شگفت‌انگیز کلاغ، چوب ماهیگیری طراحی می‌کند
‌پنجشنبه 1 آذر 1397
درک اینکه، چگونه ذهنی غیر از ذهن ما می‌تواند کار کند، چالش فکری بزرگی است و به نوبه‌ی خود، جذاب است.
آزمایش حیات اُرگانیسم‌های زنده، در مقیاس کوانتومی
‌پنجشنبه 1 آذر 1397
چند سال پیش، مجله‌ی Small تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد باکتری‌های فتوسنتزی چگونه می‌توانند با پرش نور در شکاف کوچکی بین دو آینه، فوتون‌ها را جذب و آزاد کنند.
کشتی نوح در ایران پیدا شد!
‌پنجشنبه 1 آذر 1397
یافته‌ی جدید کاوشگران و باستان‌شناسان، ادعا دارد که بقایای کشتی نوح را در کوهستانی در ایران یافته‌اند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 211 212