مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

کشف درمانی اتفاقی برای سرطان خون
‌سه شنبه 1 آبان 1397
تحقیقات جدید نشان داده که می‌توان از یک داروی تازه‌ تاییدشده‌ی سرطان سینه، برای درمان بیماری خطرناک سرطان خون نیز استفاده کرد.
گایا ستاره‌هایی بی‌قید و بند را رصد کرد!
‌سه شنبه 1 آبان 1397
اخترشناسان با استفاده از داده‌های عملیات گایا که درصدد یافتن ستاره‌های اَبَرسریعِ هدایت شده به بیرون از کهکشان راه شیری است، از پیدا کردن ستاره‌هایی که احتمالاً از کهکشانی دیگر نشات می‌گیرند، متعجب شدند.
دانشمندان طعم باران‌های حلقوی زحل را چشیدند!
یکشنبه 29 مهر 1397
طعم آن شبیه موهیتو نیست. یک سال پیش و پیش از سقوط کاسینی به درون سیاره‌ی زحل، این کاوشگر کاری انجام داد که هیچ جستجوگر دیگری قبلاً انجام نداده بود.
آیا چیزی به‌نام اراده‌ی آزاد در ما وجود دارد؟
یکشنبه 29 مهر 1397
فیلسوف «توماس هوبس» اراده‌ی آزاد یا اختیار را به‌معنی نبود هرگونه مانع برای انجام کارها که جزئی از ذات و کیفیت ذاتیِ ما نیست، تعریف می‌کند.
شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای باکتری‌های معده سمی هستند!
یکشنبه 29 مهر 1397
مطالعه‌ی جدیدی به سرپرستی محققانی در دانشگاه بن گوریون، از سمی بودن شیرین‌کننده‌های مصنوعی و تاثیر آن‌ها بر باکتری «اشریشیا کولای» حکایت دارد؛ این باکتری در معده‌ی انسان دیده می‌شود.
تا چه اندازه نوشیدنی‌های الکلی در ابتلا به سرطان پروستات دخیل هستند؟
شنبه 28 مهر 1397
اکثریت قریب به اتفاق مردانی که از سرطان پیشرفته‌ی پروستات رنج ‌برده‌اند، تجربه‌ی مشترکی داشته‌اند؛ آن‌ها همگی یا در حال حاضر و یا در گذشته آب‌جوی زیادی مصرف کرده‌اند.
تهدیدی جدی برای بقای آثار باستانی
شنبه 28 مهر 1397
اخیراً دانشمندان و باستان‌شناسان در پژوهشی مشترک، متوجه شده‌اند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر بقای آثار باستانی و تاریخی اثر منفی بگذارد.
با این شرایط، آیا رفتن به مریخ منطقی است؟
شنبه 28 مهر 1397
دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون، اخبار بدی برای مسافران آینده‌ی مریخ دارند؛ چرا که گویا، نوعی اشعه‌ی کیهانی کهکشان راه‌شیری یا همان «GCR» وجود دارد که می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به دستگاه گوارش فضانوردان شود.
با این روش پخت، برنج را با خیالی آسوده بخورید و نگران چاق شدن نباشید!
‌پنجشنبه 26 مهر 1397
برنج جز مواد خوراکی پختنی پُرطرفدار در جهان است و سالانه ده‌ها تُن برنج به روش‌های مختلف در جهان مصرف می‌شود.
شایع‌ترین دلیل بی‌خوابی در نوجوانان چیست؟
‌پنجشنبه 26 مهر 1397
نظرسنجی جدیدی نشان داد که تقریباً نیمی از والدین می‌گویند فرزندان‌شان در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی در طول شب به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند.
چین تلسکوپی برای رمزگشایی اسرار جهان می‌سازد!
‌پنجشنبه 26 مهر 1397
چین قصد دارد تلسکوپ رادیویی بزرگ دیگری بسازد که بتواند به جستجو برای تعیین اینکه ما در جهان تنها هستیم یا خیر، کمک کند و دیگر رمز و رازهای قدیمی در این مورد را حل کند.
ناحیه‌ای از مغز که با رفتارهای پُرخطر ارتباط دارد!
‌چهارشنبه 25 مهر 1397
میمونی از گونه‌ی «رسوس ماکس» که چگونگی بازی‌ای را یاد گرفت، به متخصصان علوم عصبی کمک کرده است تا ناحیه‌ای از مغز را که با رفتار پُرخطر ارتباط دارد، شناسایی کنند.
این طراحی جدید، انقلابی در راکتورهای گداخت است!
‌چهارشنبه 25 مهر 1397
تمرینی کلاسی در دانشگاه MIT به کمک محققین صنعتی منتج به راه‌حلی برای یکی از چالش‌های پیش‌روی توسعه‌ی راکتورهای گداخت شد.
ویتنام از خودروی ملی خود رونمایی کرد.
‌چهارشنبه 25 مهر 1397
این سومین تلاش ویتنامی‌ها برای ساخت خودروی ملی است. آن‌ها در دو تلاش قبل ناموفق بوده‌اند؛ چرا که رقابت با خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و آمریکایی در این کشور، کار آسانی نیست.
رمزگشایی از رازی که در دل کهکشان راه‌شیری نهفته بود!
‌سه شنبه 24 مهر 1397
ستاره‌شناسان دانشگاه لاند سوئد، توضیحی برای راز مرکز کهکشان راه‌شیری یافتند؛ وجود مقادیر زیاد اسکاندیوم کشف شده در بهار گذشته در نزدیکی سیاه‌چاله‌ی غول‌پیکر کهکشان راه‌شیری در واقع هاله‌ی نور بوده است.
تاثیر نوعی علف‌کُش بر زنبورها!
‌سه شنبه 24 مهر 1397
گلیفسات با تغییر دادن میکروبیوم روده‌ی زنبورعسل، توانایی آن‌را در مبارزه با عفونت به خطر می‌اندازد.
ایمپلنت نخاعی و فیزیوتراپی به مرد معلول کمک کرد تا بایستد و راه برود!
‌سه شنبه 24 مهر 1397
«جرد چینوک»، ۲۹ ساله، در تصادفی در سال ۲۰۱۳ نخاعش در مهره‌های ستون فقرات پشت قفسه‌ی سینه، درست وسط کمرش، دچار آسیب شد.
محققان راهی برای چاپ سه‌بُعدی با پلیمرهای کریستالی مایع یافتند.
دوشنبه 23 مهر 1397
گروهی از محققان دانشگاه زوریخ در سوئیس، با استفاده از چاپگرهای میزیِ ارزان‌قیمت که بهتر از چاپگرهای پلمیری مدرن کار می‌کنند و رقیب مواد سبک‌وزنِ دارای بالاترین عملکرد هستند، روشی برای چاپ سه‌بُعدی مواد قابل بازیافت یافتند.
باستان‌شناسان شهری مایایی را در دل جنگل کشف کردند!
دوشنبه 23 مهر 1397
بر اساس نقشه‌برداری هوایی جدید، بیش از ۶۱ هزار ساختار مایای باستانی، از اهرام بزرگ گرفته تا خانه‌های شخصی، در زیر جنگل سایبانی متراکم در کشور گواتمالا پنهان شده‌ بودند که نشانه‌هایی درباره‌ی شیوه‌های کشاورزی فرهنگ باستان، زیرساخت، سیاست‌ها و اقتصاد را نشان می‌دهند.
چه کسی ناسا را نفرین کرد؟ ناسا در فضا زمین‌گیر شده است.
دوشنبه 23 مهر 1397
به‌نظر می‌رسد پاییز ناسا در فضا، خزان‌تر از آن چیزی است که قابل تصور باشد. طی چند ماه گذشته چندین ماموریت فضایی ناسا با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.
قند خون پایین، واکنش بدن به گرسنگی و خلق‌و‌خو
یکشنبه 22 مهر 1397
هنگامی که عصبانی هستید، همه چیز در نظرتان آزاردهنده است و آستانه‌ی تحمل‌تان پایین می‌آید.
اندازه‌گیری ذخایر هیدروژن اطراف اولین کهکشان‌های کیهان
یکشنبه 22 مهر 1397
داده‌های جدید که توسط طیف‌سنج «MUSE» در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که کهکشان‌های اولیه توسط ذخایر بزرگ هیدروژن احاطه شده بودند.
چرا باید کاکائو و شکلات را زیاد بخوریم؟
یکشنبه 22 مهر 1397
مطالعه‌ای که توسط دانشگاه مارتین لوتر آلمان انجام شده است، نشان می‌دهد که کاکائو و غذاهای کاکائویی حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین «D2» که «ارگوکلسیفرول» هم نامیده می‌شود، هستند.
تغییر وضعیت آب و هوا باعث افزایش تقاضای برق می‌شود.
شنبه 21 مهر 1397
با افزایش دمای سیاره‌ی زمین، عده‌ی بیشتری از انسان‌ها برای خنک کردن محل کار یا زندگی‌شانُ به تهویه‌ی هوا نیاز پیدا می‌کنند. در نتیجه، انتظار می‌رود تقاضای برق رو به افزایش بگذارد.
تاثیر چشم‌گیر توان‌بخشی بر بهبودی پس از سکته‌ی مغزی
شنبه 21 مهر 1397
روش درمانی جدیدی، نرخ بهبودی بالاتنه را در بیماران سکته‌ی مغزی که فقط تحت توان‌بخشی قرار گرفتند، دو برابر کرد.
اخترشناسان انفجارهای رادیویی جدیدی را شناسایی کردند.
شنبه 21 مهر 1397
انفجارهای رادیویی سریع یا همان «FRB»ها، پدیده‌های قدرتمند، یکنواخت و سریع با منشاء امواج رادیویی در کهشکان‌های دوردست هستند.
آیا واقعاً بذر گیاهان می‌توانند در معده‌ی انسان رشد کنند؟
‌پنجشنبه 19 مهر 1397
داستانی تراژدی و خوش‌شانس که در اینترنت در حال پخش شدن است، توصیف می‌کند که چگونه یک بذر انجیر در معده‌ی فرد مقتولی رشد کرده و به درخت تبدیل شده، که بعداً به کارشناسان کمک کرده تا حدوداً چهل سال بعد، جنازه‌ی او را در غاری در قبرس پیدا کنند.
تحولی شگرف در تولید نسل جدید باتری‌های‌ لیتیومی
‌پنجشنبه 19 مهر 1397
همه می‌دانند که جهان با مساله‌ی جدی کربن‌دی‌اکسید دست و پنجه نرم می‌کند، اما یکی از راه‌کارهای مقرون به‌صرفه و خلاقانه برای کنار آمدن با مقدار اضافی کربن‌دی‌اکسید، استفاده از فناوری باتری‌های نوین است.
خبری نگران‌کننده؛ آیا هابل از کار افتاده است؟
‌پنجشنبه 19 مهر 1397
تلسکوپ فضایی هابل، در حال حاضر در حالت توقف ایمن قرار گرفته است و تمام فعالیت‌هایش به حالت تعلیق درآمده است.
آیا ما واقعاً در عصر زمین‌شناسیِ جدیدی زندگی می‌کنیم؟
‌سه شنبه 17 مهر 1397
به «مگالایان» آمدید. این عصر مگالایان نامیده می‌شود؛ امتدادی از زمان که از حدود ۴،۲۰۰ سال قبل تا همین الان که شما خواندن این جمله را تمام کردید، است.
شرایط فضا چه عوارضی برای فضانوردان دارد و راه جلوگیری از آن چیست؟
‌سه شنبه 17 مهر 1397
همه این موضوع را می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامتی ما مفید است. اما وقتی شما در فضا باشید، ورزش کردن برای شما امری حیاتی محسوب می‌شود.
آیا میلیاردر علم‌دوست، واقعاً میلیاردر هنرمند را به فضا می‌فرستد؟
‌سه شنبه 17 مهر 1397
بنیانگذار شرکت خصوصی فضایی اسپیس‌ایکس، «ایلان ماسک»، میلیاردر ژاپنی به‌نام «یوساکو مائزاوا» را به عنوان اولین مسافر فضایی خصوصی برای پرواز در مدار ماه، معرفی کرد.
مشاهده‌ی ماده‌ای که با یک‌سوم سرعت نور به درون سیاهچاله‌ای سقوط کرد.
دوشنبه 16 مهر 1397
گروهی متشکل از دانشمندان بریتانیایی، طی سلسله مشاهدات و تحقیقات خود، موفق به تشخیص ماده‌ای شدند که با سرعت باورنکردنی ۹۰،۰۰۰ کیلومتر در ثانیه، به درون سیاهچاله‌ای پُرجرم سقوط کرد. این سرعت، حدوداً ۳۰ درصد سرعت نور است.
خواب منظم می‌تواند عامل مهمی در سلامتِ انسان باشد.
دوشنبه 16 مهر 1397
تحقیقات جدید نشان می‌دهد به همان اندازه که هشت ساعت خواب در شبانه‌روز مهم است، خوابیدن و بیدار شدن طبق ساعتی منظم در هر روز، نیز برای سلامتی بسیار مهم است.
استفاده‌ی فیزیکدانان از پادماده در یکی از معروفترین آزمایشات جهان
دوشنبه 16 مهر 1397
برای اولین‌بار دانشمندان آزمایش فیزیکی نمادینی را با پوزیترون، پاماده‌ای از الکترون و یکی از ذرات بنیادی انجام دادند که نتایج آن عجیب و غریب بود.
چرا صفحات کتاب به مرور زمان زرد می‌شود؟
یکشنبه 15 مهر 1397
اگر به روزنامه‌های قدیمی، کتاب‌ها و اسناد کاغذی قدیمی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که احتمالاً رنگ آن‌ها کمی زرد است.
کشف‌های لحظه‌ی آخری کاسینی
یکشنبه 15 مهر 1397
اکنون دیگر کاسینی وجود ندارد. این مدارگرد سیاره‌ی زحل، در سپتامبر ۲۰۱۸ به درون سیاره‌ی میزبان خود شیرجه زد و از بین رفت.
کشف قدیمی‌ترین جانور زمینی
یکشنبه 15 مهر 1397
دانشمندان مولکول چربی‌ای که در فسیلی ۵۵۸ میلیون ساله حفظ شده بود را کشف کردند. بر اساس مقاله‌ای جدید که اخیراً در مجله‌ی Science به چاپ رسیده است، این کشف تایید می‌کند که «دیکینسونیا»، موجودی عجیب و غریب، قدیمی‌ترین حیوان در تاریخ زمین‌شناسی است.
مولکول شگفت‌انگیزی که واکنشی شیمیایی دارد!
شنبه 14 مهر 1397
در اواسط قرن بیستم، برای بیشتر از یک دهه دانشمندان در پی یافتن پاسخ این سوال بودند که «کربوکاتیون‌ها» واقعاً چگونه هستند؟
قدیمی‌ترین سازه‌ی صخره‌‌ای زمین چطور شکل گرفته است؟
شنبه 14 مهر 1397
در مورد قدیمی‌ترین سنگ‌های باقیمانده که تاکنون یافته‌ایم، علاوه بر سِن آن‌ها، چیز متفاوت دیگری نیز وجود دارد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 208 209
مشاوره رایگان تحصیلی
اگر زمان وجود نداشت چه می شد،پیامد های آن چیست؟ (63 پاسخ)
نحوه کار برقگیر (0 پاسخ)
تفاوت جاذبه با گرانش چیست؟ (42 پاسخ)
چرا ابرها سفید هستند؟ (7 پاسخ)
بسط سامرفلد و اثبات آن (0 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (1 پاسخ)
نظریه نسبیت قانون بقای جرم و پایستگی انرژی را نقض می‌کند؟ (2 پاسخ)
آیا ریل‌های قطارهایی که مگلو نیستند هم آهنربا می‌شوند؟ (1 پاسخ)
باردار کردن رسانا با باطری (0 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (4 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (9 پاسخ)
نیروی محرکه القایی در میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فیزیک کوانتوم (0 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
بیشترین دمای ممکن در هستی (3 پاسخ)
جفت شدگی اسپین - مدار (8 پاسخ)
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهار
چرا غروب خورشید در مریخ آبی‌رنگ است؟
روشی موثر و بدون‌درد برای دارورسانی به چشم
زمین با چه مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند؟
سبک زندگی عاملی مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲
تجزیه‌ی ترکیبات شیمیایی با کاتالیزوری جدید
فرصتی برای رصد دنباله‌داری درخشان در آسمان شب
نگرانی‌ دانشمندان از مصرف بالای سیگار الکترونیکی!
زمین‌شناسان، گودال بزرگی را در گرینلند پیدا کردند.
سریع‌ترین ماشین شبه مغز با یک میلیون پردازشگر
نور آبی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
نگاهی نزدیک به زندگی نئاندرتال‌ها
یافته‌ی جدید ناسا درباره‌ی سپر مغناطیسی زمین
ارتباط تشعشعات رادیویی با سرطان
ناسا محل فرود مریخ‌نورد بعدی را اعلام کرد.
چرا سینه‌های زنان، بزرگ‌تر از سینه‌ی مردان است؟
کم‌آبی بدن می‌تواند عاملی برای بدخوابی در بزرگسالاتن باشد.
چگونه طلا را در دمای اتاق ذوب کنیم؟
کشف ابزاری ۶۰۰۰ ساله در خانه‌ی رئیس‌ جمهور آمریکا! (0+)