مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

تصویری باکیفیت از یک آنزیم فعال
‌چهارشنبه 23 مرداد 1398
گروهی از دانشمندان آمریکایی و کانادایی با استفاده از روش میکروسکوپ الکترونی برودتی «cryo-EM» توانسته‌اند تصویری سه‌بعدی در مقیاس اتمی از آنزیم «Cas9» قبل و بعد از قطع کردن دی‌ان‌ای تهیه کنند.
ایدز درمان شد
‌چهارشنبه 23 مرداد 1398
انجام یک مطالعه با همکاری دانشگاه‌های تمپل و نبراسکا برای اولین بار منجر به حذف دی‌ان‌ای مربوط به ویروس «HIV-1» از ژنوم یک موجود زنده شده است.
انسان‌های اولیه چه زمانی به اروپا رسیدند؟
‌سه شنبه 22 مرداد 1398
بخشی از جمجمه‌ای ۲۱۰،۰۰۰ ساله که حدود ۴ دهه پیش در جنوب یونان یافت شده است، به‌عنوان قدیمی‌ترین نمونه از هوموساپین‌هایی که خارج از قاره‌ی آفریقا یافت شده‌اند، شناسایی شده است.
حشرات نیز درد را حس می‌کنند
‌سه شنبه 22 مرداد 1398
بر اساس تحقیقات جدیدی که بر روی مگس‌های میوه انجام شده است، دانشمندان دریافتند که آن‌ها نیز پس از آسیب دیدن اعصاب خود، حالتی مانند درد کشیدن را احساس می‌کنند.
مشاهده‌ی مریخ‌نورد کنجکاوی از فضا
‌سه شنبه 22 مرداد 1398
دوربین «HiRISE» نصب شده بر روی مدارگرد شناسایی مریخ متعلق به ناسا توانسته در ۳۱ می ۲۰۱۹ تصویری از مریخ تهیه کند که مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا نیز در آن مشخص است.
چگونه هوشمندانه سفر کنیم؟
‌سه شنبه 22 مرداد 1398
شاید سفر کردن در ذهن خیلی از ما کار دشواری باشد و موانعی همچون هزینه‌های سفر، استرس و سختی‌های سفر و اطمینان از خوب بودن مقصد و برنامه‌ی سفر همواره وجود دارد. اما خوشبختانه، روش‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید با کمک آن‌ها، سفری خوب داشته باشید. در این مقاله به مرور این روش‌ها می‌پردازیم.
خطر کور شدن، بیخ چشمان شماست
یکشنبه 20 مرداد 1398
«نیک هامفریس» که حامی نابینایان است، تلاش‌های زیادی را برای گسترش آگاهی افراد از مراقبت صحیح از لنز انجام می‌دهد و خواهان قرار گرفتن اطلاعات شفاف‌تری درباره‌ی بسته‌بندی لنز در اختیار افراد است.
چگونه یک باغچه زیبا بسازیم؟
یکشنبه 20 مرداد 1398
اگر تمایل دارید که هر شب با وعده‌های غذایی خود سبزیجات تازه میل نمایید. اگر دوست دازید که وقتی پنجره‌ی خود را باز می‌کنید با گل‌های زیبا و رنگارنگ مواجهه شوید؛ مهم نیست حیاط خانه شما چقدر بزرگ یا چقدر کوچک باشد. با انجام چند گام زیر می‌توانید یک باغ اختصاصی برای خود داشته باشید.
سیب می‌تواند برای شما مضر باشد!
یکشنبه 20 مرداد 1398
سیب یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در دنیا است. این میوه یکی از منابعی است که انسان‌ها از طریق آن در معرض جوامع باکتریایی قرار می‌گیرند.
چه کسی اولین بار در ماه رفع حاجت کرد؟!
یکشنبه 20 مرداد 1398
وقتی پنجاه سال پیش در روز بیستم جولای ۱۹۶۹، آپولو ۱۱ در ماه فرود آمد، «نیل آرمسترانگ» و «باز آلدرین» اولین افرادی بودند که بر سطح ماه پای گذاشتند، اما آن‌ها می‌بایست که یک‌سری کارهای راحتی را که در زمین انجام می‌دادند، در ماه هم انجام دهند تا فرود در آن‌جا با سهولت صورت بگیرد.
پنج ترفند برای اینکه موهای‌تان بلندتر به‌نظر برسد
شنبه 19 مرداد 1398
شما می‌توانید با تغییر مدل موها یا استفاده از اِکستنشن این توهم را ایجاد کنید که موهایی بلند دارید. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد که کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.
آیا نوشیدنی‌های قندی سرطان‌زا هستند؟
شنبه 19 مرداد 1398
طبق گزارش مقاله‌ای که در مجله‌ی The BMJ چاپ شده است، رابطه‌ای احتمالی بین مصرف بالای نوشیدنی‌های شیرین و افزایش خطر بروز سرطان وجود دارد.
کپک‌ها در فضا حکمرانی خواهند کرد
شنبه 19 مرداد 1398
بر اساس تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، قارچ‌های کپک «اسپرگیلوس نیگر» می‌توانند در مقابل پرتوهایی بسیار شدیدتر از تصورات گذشته مقاومت کنند. این موضوع باید در سیاست‌گذاری‌های آینده برای محافظت از سیارات در نظر گرفته شود.
خاصیت الماس‌ها در انتقال داده‌ی کوانتومی
شنبه 19 مرداد 1398
گروهی از فیزیکدانان ژاپنی با موفقیت توانسته‌اند سفر کوانتومی یا همان تغییر حالات کوانتومی را در الماس نشان دهند.
آیا نشت مواد از هسته به جبه‌ی زمین مرگ‌آفرین است؟
‌پنجشنبه 17 مرداد 1398
میدان مغناطیسی زمین باعث به‌وجود آمدن و حفظ حیات بر روی آن شده است، زیرا از برخورد مضر ذرات پُرانرژی از فضا و خورشید بر روی زمین جلوگیری می‌کند.
چگونه یک رژیم غذایی ساده در سلامتی ما موثر است؟
‌پنجشنبه 17 مرداد 1398
تصور بسیاری از افراد این است که سلامتی و سالم بودن کار دشواری است که نیاز به رژیم‌های غذایی سخت و ورزش‌های دشوار دارد، ولی در واقع اینطور نیست.
آیا میدان مغناطیسی اتم‌ها قابل مشاهده است؟
‌پنجشنبه 17 مرداد 1398
دانشمندان کوچک‌ترین عکس‌برداری MRI دنیا را انجام داده‌اند تا بتوانند میدان مغناطیسی یک اتم منفرد را مشاهده کنند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و چهار
‌چهارشنبه 16 مرداد 1398
خوشه‌های کهکشانی چگونه با هم ادغام می‌شوند؟
‌چهارشنبه 16 مرداد 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از شبکه‌ی تلسکوپ آرایه‌ی فرکانس پایین «LOFAR» حجم بزرگی از انتشار رادیویی را کشف کردند که خوشه‌های کهکشانیِ «Abell 0399» و «Abell 0401» را در هم ادغام می‌کند.
شنا در آب دریا برای پوست مفید است یا مضر؟
‌چهارشنبه 16 مرداد 1398
طی مطالعه‌ی جدیدی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، محققین دریافته‌اند که آب اقیانوس می‌تواند میکروب‌های موجود بر روی پوست انسان را حداقل به مدت ۲۴ ساعت تغییر دهد.
چکار کنیم که در حین رانندگی خوابمان نگیرد
‌چهارشنبه 16 مرداد 1398
سیاری از ما با وجود علاقه شدید به مسافرت و رانندگی همسفری نداریم که با او به مسافرت برویم.
سیاه‌چاله‌ای که قاتل کهکشان‌هاست
‌سه شنبه 15 مرداد 1398
نقش یک سیاه‌چاله‌ی فعال در مرگ یک کهکشان توسط ستاره‌شناسان دانشگاه بیرمنگام در نشست ستاره‌شناسی ملی «RAS» در لنکستر، گزارش شده است.
چگونه مشکلات خانوادگی خود را حل کنیم؟
‌سه شنبه 15 مرداد 1398
در زمان‌هایی که استرس شدید بر جو خانه حاکم می‌شود و یا یکی از مشکلات بالا به سختی بر خانواده اعمال می‌شود، ممکن است که حتی کوچک‌ترین مشکل خانوادگی به سادگی حل نشود.
هورمونی که حافظه‌ی شما را ارتقا می‌دهد!
‌سه شنبه 15 مرداد 1398
«گرلین» هورمونی است که توسط سلول‌های اندوسرین ساخته می‌شود و به‌عنوان هورمون گرسنگی شناخته می‌شود و نقش آن افزایش اشتها و اشتیاق به غذا خوردن است. این هورمون برای کنترل حافظه نیز اهمیت بالایی دارد.
رابطه‌ی احساسی سگ‌های خانگی با صاحبان‌شان
دوشنبه 14 مرداد 1398
گروهی از دانشمندان دانشگاه لینکوپینگ سوئد، توضیح دادند که سطح استرس در سگ‌ها تحت تاثیر صاحبان و سبک زندگی قرار دارد.
راهی برای قابل سکونت کردن مریخ
دوشنبه 14 مرداد 1398
دانشمندان مدت‌ها است که تصور می‌کنند می‌توانند اقلیم مریخ را مجدداً به نحوی بازیابی کنند که انسان بتواند در آن‌جا سکونت کند.
کلاهبرداران مدعی درمان اوتیسم؛ بخش سوم: تغییر نگرش
دوشنبه 14 مرداد 1398
اگر در مورد اوتیسم وحشت دارید، ممکن است در برابر کلاهبرداران آسیب‌پذیرتر باشید. والدین و مراقبین باید یاد بگیرند که با واقعیت کنار بیایند.
اسپرت به سبک کمری
یکشنبه 13 مرداد 1398
این روزها را باید روزهای خوب کراس‌اُورها دانست که با فروش بالای خود کم‌کم در حال قبضه کردن بازار هستند، اما علی‌رغم اینکه همه از مزایای کراس‌اُورهای سایز متوسط با قابلیت‌های بیراهه‌نوردی (آفرود) حداقلی آگاه هستیم.
شهری باستانی با تجربه‌هایی از دنیای امروز
یکشنبه 13 مرداد 1398
گروهی متشکل از محققان بین‌المللی دریافتند که ساکنان منطقه‌ی پارینه سنگی «چتل‌هویوک» مربوط به ۷،۱۰۰ تا ۵،۹۵۰ قبل از میلاد، در ترکیه بیماری‌های عفونی، خشونت و مشکلات محیطی بسیاری را تجربه کرده بودند.
کلاهبرداران مدعی درمان اوتیسم؛ بخش دوم: خیریه‌های جعلی
یکشنبه 13 مرداد 1398
همان‌گونه که در بخش اول نیز گفته شد، با توجه به عدم آگاهی والدینی که فرزندان مبتلا به اوتیسم دارند، افراد و گروه‌های بسیاری وجود دارند که در پی سواستفاده و اخاذی از این خانواده‌ها هستند.
کلاهبرداران مدعی درمان اوتیسم؛ بخش اول: درمان‌های جعلی
شنبه 12 مرداد 1398
اطلاعات غلط و وحشتناکی در مورد اوتیسم وجود دارد، به‌طوری‌که وقتی این بیماری در یک کودک تشخیص داده می‌شود، والدین دچار ترس و ناامیدی می‌شوند.
فوران اسرارآمیز متان بر روی مریخ
شنبه 12 مرداد 1398
طیف‌سنج لیزری قابل تنظیم «SAM» که بر روی فضاپیمای کنجکاوی ناسا نصب شده است، اخیراً سطوح بسیار بالایی از گاز متان را در «حفره‌ی گیل» بر روی مریخ تشخیص داده است.
بر روی گوشی شما چقدر آلودگی وجود دارد؟
شنبه 12 مرداد 1398
گروهی از دانشمندان دانشگاه سائوپائولوی غربی برزیل، توانسته‌اند باکتری «استافیلوکوکوس آرئوس» را بر روی موبایل ۴۰ درصد از دانشجویان مشاهده کنند.
چگونه قد بلندتری داشته باشیم؟
‌پنجشنبه 10 مرداد 1398
هرچند نمی‌توان مطمئن بود که همه‌ی این کارها بر روی رشد قد شما موثر است ولی با داشتن یک سبک زندگی سالم و بدون استرس می‌توان بیشترین پتانسیل را برای افزایش قد بدست آورد.
کهکشانی با نرخ بالای ستاره‌زایی
‌پنجشنبه 10 مرداد 1398
تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا و آژانس فضایی اروپا، تصویری جدید از کهکشان مارپیچ NGC972 تهیه کرده است.
اسفناج برای ورزشکاران دوپینگ محسوب شود!
‌پنجشنبه 10 مرداد 1398
«ادیسترون» هورمون استروئیدی طبیعی است که در بین گیاهان، در اسفناج یافت می‌شود. از دهه‌ی ۱۹۸۰، این هورمون در مکمل‌های ورزشی برای رشد عضلات استفاده می‌شد.
درمان سوزش دهان از خوردن فلفل چیست؟
‌پنجشنبه 10 مرداد 1398
«کپسایسین» یک ترکیب شیمیایی است که از فلفل‌های تند استخراج می‌شود و باعث ایجاد حس داغی و سوزش می‌شود.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و سه
‌چهارشنبه 9 مرداد 1398
چه چیزی از چاه کوانتومی می‌دانید؟
‌چهارشنبه 9 مرداد 1398
گروهی متشکل از فیزیکدانان آمریکایی و ژاپنی، مجموعه‌ای از حالات «اثر هال» کوانتومی را نشان داده‌اند که در یک قطعه‌ی دو لایه از گرافن ایجاد شده است.
فُک‌ها حرف می‌زنند!
‌چهارشنبه 9 مرداد 1398
بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی Current Biology به چاپ رسیده است، دانشمندان ادعا کرده‌اند که فوک خاکستری می‌تواند صدا و حرف زدن انسان را تقلید کند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 229 230
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (6 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان (4 پاسخ)
یاد گرفتن ریاضی به صورت حرفه‌ای (6 پاسخ)
پیش بینی لنگ زدن محور چرخش اکثر کهکشان ها و ستارگان بزرگ (0 پاسخ)
چرا الکترون باید تغییر مکان بده؟ ( طبق کوانتوم) (3 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (9 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (4 پاسخ)
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (101 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
چگونه لکنت زبان را درمان کنیم؟
تایید وجود قمری آتشفشانی در اطراف یک سیاره‌ی فراخورشیدی
دانشمندان موفق به اندازه‌گیری دمای درون سلول‌ها شدند
کشفی عجیب در اعماق دریاها
چرا نباید در طبیعت ته‌سیگار انداخت؟
اولین سلول‌ها در دنیا چگونه شکل گرفتند؟
آیا این سیارک زمین را نابود می‌کند؟
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل
چگونه وقت‌تان را مدیریت کنید؟
چرا ما پیر می‌شویم؟
جهان ما چگونه آغاز شده است؟
ایروبیک چطور بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد؟
چگونه افسردگی را بشناسیم و با آن مقابله کنیم؟
شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های کوتوله
تاثیرات مثبت و منفی اجتماعی الکل بر روی انسان
پیریِ رگ‌ها در سالمندی چه بلایی بر سر مغز ما می‌آورد؟
چطور درد دندان را تسکین دهیم؟
ساخت مایعی با خاصیت مغناطیسی
مغز بزرگ یا شکم بزرگ؟
هوش‌مصنوعی چگونه پیشرفت می‌کند؟
چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟
میکروب‌ها چگونه انرژی لازم برای رشد خود را تولید می‌کنند؟
کاوش در جمعیت ستاره‌های کهکشان راه‌شیری
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل
چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
رفتاری که عمر شما را زیاد می‌کند
کشف سیاره‌ای با مداری غیرعادی
تشابه عجیب دایناسوری منقرض شده با پرنده‌ای امروزی
احتمالاً کودکان در رحم مادر به اوتیسم مبتلا می‌شوند!
آثاری هنری متعلق به ۱۱۵،۰۰۰ سال پیش