مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

رنگ کهربایی زحل از چه چیزیست؟
شنبه 13 مهر 1398
زحل بسیار زیبا است، بنابراین ستاره‌شناسان نمی‌‌توانند از تصویربرداری سالانه از آن در زمانی که نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد دل بکنند.
کشف نوع جدیدی از موج الکترومغناطیسی
شنبه 13 مهر 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان بریتانیایی و آمریکایی توانسته‌اند نوع جدیدی از امواج الکترومغناطیسی را کشف کنند که تا کنون شناخته نشده بود؛ «موج سطحی دیاکونوف-وویت».
ژنتیک مربوط به چپ دست بودن شناسایی شد
شنبه 13 مهر 1398
در یک مطالعه‌ی جدید، برای اولین بار نواحی از ژنوم انسان که با چپ دست بودن ارتباط دارد و همچنین ارتباط این نواحی با معماری مغز شناسایی شده است.
چگونه می‌توان با درآمدی کم زندگی کرد؟
‌پنجشنبه 11 مهر 1398
زندگی با میزان درآمد کم یا متوسط می‌تواند خسته‌کننده و استرس‌زا باشد، اما با کمی صرفه‌جویی و تامین بودجه می‌توانید درآمدتان را افزایش دهید و بی‌پولی را به پایان برسانید.
دانشمندان با شنیدن صدای سیاه‌چاله‌ها، مشخصات آن‌ها را تعیین می‌کنند
‌پنجشنبه 11 مهر 1398
اگر نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را ثابت شده در نظر بگیریم، یک سیاه‌چاله در نتیجه‌ی برخورد دو سیاه چاله‌ی کلان‌جرم به‌وجود می‌آید.
آیا ریاضی برای همه زیبا است؟
‌پنجشنبه 11 مهر 1398
بر اساس یک مجموعه از آزمایش‌ها توسط محققین دانشگاه‌های ییل و بث، افراد معمولی می‌توانند زیبایی‌های موجود در ریاضیات پیچیده را مانند نت‌های یک پیانو لمس کنند.
چای بنوشید تا مغز سالمی داشته باشید
‌پنجشنبه 11 مهر 1398
طی مطالعه‌ای جدید که توسط محققین دانشگاه ملی سنگاپور انجام شده، مشخص شده است که نوشیدن منظم چای باعث سازماندهی بهتر نواحی مختلف مغز می‌شود و به این ترتیب باعث بهبود عملکردهای شناختی مغز می‌شود. این نتایج با بررسی نوارعصب مربوط به ۳۶ فرد مسن به‌دست آمده است.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل و دو
‌چهارشنبه 10 مهر 1398
چگونه از بوی بد پا جلوگیری کنیم؟
‌چهارشنبه 10 مهر 1398
اگر بوی بد پا برای شما مشکلات زیادی ایجاد کرده است. نگران نباشید! انواع مختلفی از روش‌ها وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن بوی بد پا و بازگشت به حالت عادی انجام دهید.
بازسازی اسکلت انسان‌های اولیه
‌چهارشنبه 10 مهر 1398
تیمی از محققین توانسته‌اند بر اساس الگوهای تغییرات شیمیایی دی‌ان‌ای دنیسووان‌ها که خواهران منقرض شده‌ی نئاندرتال‌ها هستند، اسکلت بدنی آن‌ها را بازسازی کنند.
شکر طبیعی یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی؟ هیچکدام!
‌چهارشنبه 10 مهر 1398
طی یک مطالعه‌ی گسترده که توسط محققین آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان «IARC» رهبری شده است، ارتباط مصرف نوشیدنی‌هایی که با شکر شیرین شده‌اند و نوشیدنی‌هایی که شیرین‌کننده مصنوعی دارند با مرگ و میر افراد مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
سیارکی که رنگ متغیری دارد
‌چهارشنبه 10 مهر 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ مادون قرمز ناسا، توانسته‌اند سیارکی را مشاهده کنند که رنگ آن از قرمز به آبی در حال تغییر است. نام این سیارک «گالت» است و برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ توسط «کارولین» و «ایگن شومیکر» کشف شد.
چطور مودبانه رفتار کنیم؟
‌سه شنبه 9 مهر 1398
مودب بودن یک مهارت مهم اجتماعی است که می‌تواند به شما کمک کند تا با دیگران دوست شوید، در حرفه‌تان موفق‌تر باشید و دیگران به شما احترام بگذارند.
چرا نئاندرتال‌ها منقرض شدند؟
‌سه شنبه 9 مهر 1398
شاید دلیل انقراض نئاندرتال‌ها این باشد که گوش آن‌ها به صورت دائم عفونت داشته است. دلیل این عفونت نیز ساختار مجراهای درونی گوش آن‌ها بوده است.
چگونه اصطکاک الکتریسیته‌ی ساکن تولید می‌کند؟
‌سه شنبه 9 مهر 1398
بیشتر مردم اثر مالیدن بادکنک به موها و یا جرقه زدن پا هنگام راه رفتن بر روی فرش را تجربه کرده‌اند. اگرچه این تجارب مرسوم هستند، ولی درک جزئیات چگونگی رخ دادن این اتفاقات دانشمندان را بیش از ۲،۵۰۰ سال درگیر خود کرده است.
سیاه‌چاله‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟
‌سه شنبه 9 مهر 1398
دو محقق از دانشگاه هاوایی یک خطای ماهرانه در زمان استفاده از معادلات اینشتین برای مدل‌سازی توسعه‌ی جهان را شناسایی و تصحیح کرده‌اند.
چطور به راحتی و بدون استرس سفر کنیم؟
دوشنبه 8 مهر 1398
سفر کردن می‌تواند یک تجربه و یک تغییر مثبت در زندگی باشد. در حالی که سفرکردن، شما را غرق در تجربیات می‌کند، می‌تواند شما را تبدیل به یک داستان‌نویس کند.
راهی ساده برای تشخیص آلزایمر
دوشنبه 8 مهر 1398
بیماری آلزایمر سال‌ها و شاید دهه‌ها قبل از اینکه علائم آن نمود پیدا کند، شروع به آسیب رساندن به مغز می‌کند؛ بنابراین تشخیص زودهنگام آن می‌تواند برای کاهش سرعت پیشروی آن حیاتی باشد.
رکورد ساخت سیاه‌ترین ماده‌ی جهان شکسته شد
دوشنبه 8 مهر 1398
این ماده توسط مهندسین MIT و از جنس نانولوله‌های کربنی ساخته شده است و می‌توان گفت ۱۰ برابر از سیاه‌ترین ماده‌ای که تا کنون ساخته شده بود سیاه‌تر است.
دریاچه‌های تیتان چگونه ایجاد شده‌اند؟
دوشنبه 8 مهر 1398
تحقیقات جدیدی که با استفاده از داده‌های راداری فضاپیمای کاسینی ناسا انجام شده است، سناریوی جدیدی را برای دریاچه‌های متانی موجود بر روی قمر تیتان زحل به ذهن متبادر می‌کند.
عادت‌هایی که قبل از خواب، برای زیبایی بیشتر، باید انجام داد
یکشنبه 7 مهر 1398
اگر می‌خواهید صبح که از خواب بیدار می‌شوید با بهترین چهره‌ی خود روبرو شوید، یک خواب خوب در طول شب ضروری است.
۵ کیلو فوم سنگین‌تر است یا ۵ کیلو سنگ؟
یکشنبه 7 مهر 1398
به مدت بیش از یک قرن دانشمندان تصور می‌کردند جواب این پرسش را می‌دانند که چرا پنج کیلوگرم فوم نسبت به پنج کیلوگرم سنگ سنگین‌تر به نظر می‌رسد.
تا امروز چقدر درباره‌ی امواج گرانشی پیشرفت کرده‌ایم؟
یکشنبه 7 مهر 1398
امسال چهارمین سالگرد کشف رویکردهای تشخیص امواج گرانشی است. این رشته هنوز در مراحل بلوغ است و آینده‌ی روشنی پیش رو دارد.
چرا استرس می‌گیریم؟
یکشنبه 7 مهر 1398
در زمانی که ترسیده باشید، خواه این ترس ناشی از وجود یک خرس باشد و خواه جمعیتی در سالن منتظر سخنرانی شما باشند؛ در هر صورت بدن شما واکنش می‌دهد و استرس خواهید داشت.
چطور یک فرزند خوب پرورش دهیم؟
شنبه 6 مهر 1398
پدر و مادر بودن با اینکه بسیار استرس‌ زاست ولی بسیار با ارزش است. برای اینکه والدین خوبی باشید باید فرزندان خوبی رشد دهید.
کشفی برای غلبه بر سرماخوردگی
شنبه 6 مهر 1398
مقابله با ویروس‌ها یکی از مشکلات عمده‌ی علم پزشکی است. واکسن‌ها موفقیت‌های بزرگی را رقم زده‌اند، ولی آن‌ها نیز فقط با تعدادی از ویروس‌های شناخته شده مقابله می‌کنند.
نوع‌دوستی اقیانوس‌ها، زمین را نجات خواهد داد؟
شنبه 6 مهر 1398
یکی از سوالات کلیدی که برای متخصصین اقلیم‌شناسی مطرح است این است که آیا جریان اصلی موجود در اقیانوس اطلس در حال فروکش کردن است؟
آیا قرار است پلوتو به جمع سیاره‌ها باز گردد؟‎
شنبه 6 مهر 1398
ناحیه‌ی قلب شکل در پلوتو «منطقه تومبا» نام دارد. اگرچه بیش از یک دهه پیش پلوتو از رده‌ی سیاره ساقط شد، اما طرفداران این جرم مظلومِ منظومه‌ی شمسی می‌خواهند شاهد بازگشت این سیاره به جمع سیاره‌های منظومه‌ی شمسی باشند.
چطور از دردهای انقباضی دوران قاعدگی خلاص شویم؟
‌پنجشنبه 4 مهر 1398
دوران قاعدگی در خانم‌ها اصلاً دوره‌ی سرگرم‌کننده‌ای نیست به ویژه اگر این انقباض‌ باعث ایجاد درد در شکم و کمر شود.
دانشمند ایرانی مضرات آنتی‌بیوتیک‌ها برای قلب را شرح می‌دهد
‌پنجشنبه 4 مهر 1398
دانشمندان برای اولین بار ارتباط بین دو نوع مشکل قلبی و یکی از مرسوم‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها را کشف کرده‌اند.
کشف سنگین‌ترین ستاره‌ی نوترونی
‌پنجشنبه 4 مهر 1398
ستاره‌شناسان توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ گرین بنک سنگین‌ترین ستاره‌ی نوترونی را شناسایی کنند.
کشف دو گونه سمندر غول‌پیکر
‌پنجشنبه 4 مهر 1398
گروهی از محققین بریتانیایی، کانادایی و چینی دریافته‌اند که سمندرهای غول‌پیکر چینی یک گونه نیستند، بلکه سه گونه هستند. شاید یکی از این گونه‌ها به نام «آندریاس سلیگوی» بزرگ‌ترین دوزیست روی زمین باشد.
نقش انسان‌ها در تغییر آناتومی مغز سگ‌ها
‌چهارشنبه 3 مهر 1398
مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در مجله‌ی JNeurosci به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که انسان‌ها از طریق تحمیل زاد و ولد انتخابی به سگ‌ها، مغز نژادهای مختلف سگ‌های خانگی را به روش‌های مختلف تغییر داده‌اند.
اجداد انسان دوره‌ی شیردهی طولانی‌تری داشته‌اند
‌چهارشنبه 3 مهر 1398
آنالیز دندان‌های فسیل شده‌ی اجداد انسان‌ها توسط گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه‌های بریستول و لیون نشان داده است که اجداد انسان‌ها نوزادان خود را نسبت به انسان‌های معاصر برای دوره‌های طولانی‌تری شیر می‌داده‌اند.
ابرهای عجیب بر فراز سیاره‌ی ناهید
‌چهارشنبه 3 مهر 1398
سطح سیاره‌ی ناهید هیچ‌وقت توسط انسان دیده نشده است؛ زیرا ابرهای کدر و منعکس کننده‌ای به طور دائم این سیاره را پوشانده‌اند.
چگونه همیشه شاد باشیم؟
‌سه شنبه 2 مهر 1398
این طبیعی است که برخی زمان‌ها نسبت به زمان‌های دیگر احساس خوشبختی کنید، اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید این احساس را همیشه داشته باشید.
این حباب‌ها در مرکز کهکشان راه‌شیری چه می‌کنند؟
‌سه شنبه 2 مهر 1398
ستاره‌شناسان توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ میرکات در رصدخانه‌ی آفریقای جنوبی، یک جفت حباب منتشر کننده‌ی امواج رادیویی را در نواحی مرکزی کهکشان راه‌شیری کشف کنند.
دستگاهی که از تاریکی برق تولید می‌کند
‌سه شنبه 2 مهر 1398
یک ژنراتور ترموالکتریکی توسط محققین دانشگاه‌های کالیفرنیا و استنفورد ساخته شده است که بدون ورود گرمای فعال به آن، از تاریکی محیط تولید برق می‌کند و لامپ LED را روشن می‌کند.
چگونه برای دیگران جذاب باشیم؟
‌سه شنبه 2 مهر 1398
اکثر دوستی‌ها به صورت کاملاً طبیعی رخ داده‌اند که حتی به یاد نمی‌آوریم کی و چگونه ایجاد شده‌اند.
کامپیوتر کوانتومی گوگل، قدرتمندتر از قوی‌ترین ابر رایانه‌ی جهان!
دوشنبه 1 مهر 1398
فایننشیال تایمز مدعی شده که گوگل با ساخت یک کامپیوتر کوانتومی قدرتمند، برتری قدرت محاسباتی را در دست گرفته است. این کامپیوتر کوانتومی، عملکردی فراتر از قدرتمندترین ابررایانه‌ی موجود در جهان دارد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 233 234
مشاوره رایگان تحصیلی
تداخل دو ناظر در سیستم (3 پاسخ)
سریع ترین زبان برنامه نویسی برای محاسبات عددی (13 پاسخ)
فرمول نسبت انرژی آزاد شده دو زلزله (3 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (40 پاسخ)
تفاوت برف و یخ (1 پاسخ)
چرا آهنربا دو قطب دارد؟ (3 پاسخ)
دیامغناطیس ها و عدم واکنش دو آهنربا (2 پاسخ)
رابطه جوشیدن و فشار بخار (15 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خود را از دست مي‌دهد؟ (37 پاسخ)
علت جاذبه زمین؟ (25 پاسخ)
درک بهتر ساختمان منظومه شمسی با کمک وویجرها (0 پاسخ)
باقي ماندن صدا در محيط؟ (51 پاسخ)
آزمایش tone generator (0 پاسخ)
3 سوال از جسم صلب (0 پاسخ)
با بازگشت به گذشته اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مردود می شود (8 پاسخ)
دمای پلانک، حد بالای دما و سرعت نور (1 پاسخ)
کامپیوتر کوانتمی گوگل، بسیار سریع‌تر از ابرکامپیوترهای موجود (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (27 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (18 پاسخ)
کاربرد پلاسما بین دو میدان الکتریکی (0 پاسخ)
درخواست پیشنهادات شما در مورد بدست آوردن مقدار زیادی الکترون (2 پاسخ)
بازتاب نور و طیف رادیویی (1 پاسخ)
تفاوت جریان فوکو و ادی (2 پاسخ)
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
چگونه خاطرات را به‌یاد می‌آوریم؟
باتری‌های نسل جدید با ساختاری نو
یخ موجود در ماه از کجا آمده است؟
چگونه صدای برف‌پاک‌کن را قطع کنیم؟
سیارک‌ها از چه چیزی تشکیل شده‌اند؟
باکتری‌ها چگونه با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌جنگند؟
چرا در پیری کم‌شنوا می‌شویم؟
چطور در زمستان گرم بمانیم؟
ایران در بین سردمداران تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا
تابستان امسال رکورد زد
ویژگی اعجاب‌انگیز مغز دایناسورهای عظیم‌الجثه
چطور لکه‌های عمیق را از ظروف جدا کنیم؟
کشف وسایل جنگی مربوط به عصر برنز
باکیفیت‌ترین تصاویر از ماه ثبت شد
راهی موثر در درمان سریع دیسک کمر
چگونه علائم سرطان سینه را بشناسیم؟
این گیاه چگونه از خود سلفی می‌گیرد؟
مضرات مصرف الکل در بارداری
تشابه عجیب برخی سیاره‌های فراخورشیدی با زمین
چطور اتاق‌ مرتبی داشته باشیم؟
سه میلیارد پرنده به‌طور عجیبی ناپدید شدند
کشف مخزنی از گازی ناشناخته در ژاپن
راز گلوله‌های آتشین در آسمان شیلی چیست؟
چطور بفهمیم عفونت ادراری داریم و چگونه آن را درمان کنیم؟
چگونه حملات قلبی را پیش‌بینی کنیم؟
آیا واقعاً شکست مقدمه‌ی پیروزی است؟
پای مصنوعی جدید، به بدن پیوند می‌خورد
چطور از شر موهای سفید خلاص شویم؟
منشاء اُرگاسم زنان چیست؟
این فرد وحشتناک‌ترین مرگ تاریخ را داشته است!
سنتز نوع جدیدی از مولکول کربن (0+)