مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

هوش‌مصنوعی، قوانین اساسی مکانیک کوانتومی را یاد گرفت
‌سه شنبه 6 اسفند 1398
روش یادگیری عمیق ماشین، می‌تواند توابع موج مولکولی و ویژگی‌های الکترونیکی مولکول‌ها را پیش‌بینی کند.
آیا خوردن سوسیس و کالباس، واقعاً خطرناک است؟
‌سه شنبه 6 اسفند 1398
پس از اینکه در پاییز سال ۲۰۱۹، مطالعه‌ی جدیدی انجام شد و نشان داد که خوردن گوشت‌های قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مشکلی ندارد، مجدداً مطالعه‌ای گسترده و دقیق بر روی رابطه‌ی مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده، با خطر بروز بیماری‌های قلبی و مرگ توسط دانشگاه‌های شمال‌غربی و کرنل انجام شد که نشان دهنده‌ی مضر بودن مصرف این خوراکی‌ها بوده است.
چطور در قوطی را بدون در بازکن، باز کنیم؟
دوشنبه 5 اسفند 1398
ممکن است پیش آمده باشد که بدون دربازکن به مشکل برخورده باشید. مشکلی نیست: شما می‌توانید به راحتی در قوطی‌های کنسرو را باز کنید.
مغز افراد مبتلا به شیزوفرنی، چه تفاوتی با مغز افراد سالم دارد؟
دوشنبه 5 اسفند 1398
روش‌های تصویربرداری دقیق مغز، نشان داده‌اند که مغز افراد مبتلا به شیزوفرنی دارای سطح پایینی از پروتئین تنظیم کننده‌ی ارتباطات سلول‌های مغزی است. این پروتئین، «SV2A» نامیده می‌شود.
تصویری زیبا از کهکشانی مارپیچی
دوشنبه 5 اسفند 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، متعلق به ناسا و آژانس فضایی اروپا، توانسته‌اند تصویری خارق‌العاده از کهکشان مارپیچی «NGC 2008» را به زمین مخابره کنند.
چین پیشتاز محدود کردن استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف
دوشنبه 5 اسفند 1398
چین در تلاش است تا مصرف پلاستیک‌های یک‌بارمصرف را به شدت کاهش دهد و به این ترتیب، سهم کشورهای آسیایی در آلودگی پلاستیکی محیط‌زیست زمین را کمتر کند.
چطور خشکی چشم را به طور طبیعی درمان کنیم؟
یکشنبه 4 اسفند 1398
خشکی چشم می‌تواند ناراحتی زیادی ایجاد کند، بنابراین ممکن است به دنبال تسکین سریع باشید.
تامین انرژی در ژاپن صددرصد تجدید‌پذیر می‌شود
یکشنبه 4 اسفند 1398
در سال ۲۰۱۱، نیروگاه هسته‌ای «دایچی» در فوکوشیما، یکی از بدترین فروگداخت‌های طول تاریخ را تجربه کرد؛ فاجعه‌ای که تا به امروز در ذهن همگان باقی‌مانده است.
در کهکشان‌های کوتوله چه خبر است؟
یکشنبه 4 اسفند 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ «VLT»، توانسته‌اند ۱۱۱ کهکشان کوتوله را در فاصله‌ی یک میلیارد سالی از زمین رصد کنند.
آیا متوسط دمای بدن انسان‌ها، تغییر کرده است؟
یکشنبه 4 اسفند 1398
دانشمندان مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه استنفورد، کشف کرده‌اند که دمای بدن مردانی که در ابتدای قرن ۱۹ میلادی در آمریکا متولد شده‌اند، ۰.۵۹ درجه‌ی سانتی‌گراد از مردان متولد سال‌های اخیر بیشتر بوده است؛ به این معنی که سالانه ۰.۰۳ درجه دمای بدن مردان کمتر شده است.
چطور سر صحبت را با کسی باز کنیم؟
شنبه 3 اسفند 1398
اگر مطمئن نیستید صحبت را از کجا شروع کنید، شروع گفتگو می‌تواند یک چالش باشد و سکوت می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.
آیا واقعاً دانشمندان رباتی با سلول‌های زنده ساخته‌اند؟
شنبه 3 اسفند 1398
دانشمندان شکل جدیدی از ربات‌ها را از موادی غیر از فلز، پلاستیک و بدون استفاده از سیم و فقط با استفاده از سلول‌های زنده ساخته‌اند.
تاثیر منفی مصرف ماریجوانا بر روی حافظه
شنبه 3 اسفند 1398
کشیدن ماریجوانا باعث می‌شود، احتمال یادآوری اشتباه خاطرات و اطلاعات در مصرف کننده بالا برود و به همین دلیل، از کسانی که ماریجوانا مصرف کرده‌اند، نمی‌توان در پرونده‌های قضایی به‌عنوان شاهد استفاده‌ی مطمئنی کرد.
تاثیر باورنکردنی انقلاب صنعتی بر رشته‌کوه هیمالیا
شنبه 3 اسفند 1398
انسان‌ها قبل از اینکه پا بر روی مرتفع‌ترین قلل هیمالیا بگذارند، آن‌را آلوده کرده‌اند. آنالیزهایی که از یخ‌های اعماق یخچال طبیعی «دسوپو» در مرکز رشته‌کوه هیمالیا انجام شده است، نشان دهنده‌ی وجود فلزات سمی در این ناحیه است.
تفاوت سیاره‌های غول‌پیکر با ستاره‌های کوتوله در چیست؟
‌پنجشنبه 1 اسفند 1398
کوتوله‌های قهوه‌ای در واقع ستاره‌های کوچکی هستند که فرآیند گداخت اتم‌های هیدروژن در آن‌ها، به‌طور کامل انجام نمی‌شود تا تبدیل به ستاره‌های تمام عیار شوند.
چگونه می‌توان فلز را به عایق تبدیل کرد؟
‌پنجشنبه 1 اسفند 1398
تیمی از فیزیکدانان به سرپرستی دانشگاه بریتیش کامبیا، نشان داده‌اند که می‌توان با اعمال نفوذ در رابطه‌ی بین چرخش الکترون‌ها و دوران اوربیتالی آن‌ها به دور هسته، بر روی جریان‌های الکتریکی تاثیر گذاشت.
ساخت دستگاهی هوشمند برای تنظیم قند خون
‌پنجشنبه 1 اسفند 1398
تیمی از مهندسین پزشکی آمریکایی، یک دستگاه واکنش‌دهنده به میزان انسولین خون طراحی کرده‌اند که می‌تواند سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را در یک روز، پایش و مدیریت کند.
چطور در خانه آب مقطر تهیه کنیم؟
‌چهارشنبه 30 بهمن 1398
تهیه آب مقطر بسیار آسان است و روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای تهیه آن در خانه استفاده کنید.
گونه‌های نادر حیوانات و گیاهان نیز زاغه‌نشین می‌شوند!
‌چهارشنبه 30 بهمن 1398
مرجان‌ها از جمله جوامع اکولوژیکی هستند که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. دانشمندان نشان داده‌اند که در ۹۰ درصد جوامع گیاهی و جانوری مورد مطالعه، گونه‌های پراکنده ارتباط مکانی با هم داشتند.
چرا برخی افراد در مقابل آنفلوآنزا ضعیف‌تر هستند؟
‌چهارشنبه 30 بهمن 1398
آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا ویروس آنفلوآنزا روی برخی از افراد بیشتر عمل می‌کند، ولی برخی دیگر توانایی بیشتری در مقابله با آن دارند؟
داستان واضح‌ترین تصویر از کورونای خورشیدی
‌چهارشنبه 30 بهمن 1398
تلسکوپ خورشیدی «inouye» متعلق به بنیاد ملی علوم آمریکا، تصویری باکیفیت از سطح خورشید تهیه کرده است که به کمک آن می‌توان جزئیات مهمی از سطح خورشید را مشاهده کرد.
نحوه تمیز کردن کتری برقی
‌سه شنبه 29 بهمن 1398
کتری‌ برقی وسیله‌ی مناسبی برای جوشاندن آب برای چای‌، سایر نوشیدنی‌ها و یا مواد غذایی است. از آنجا که آب درون کتری بیش از حد جوش می‌آید‌، می‌تواند سنگ آهک ایجاد کند که باعث ایجاد پوسته پوسته شدن یا حتی منجر به رسوب بستن کامل کتری شود.
کروناویروس تا کجا پیش می‌رود؟
‌سه شنبه 29 بهمن 1398
بر اساس مطالعه‌ای که محققین دانشگاه هنگ‌کنگ انجام داده‌اند، تا ابتدای بهمن، حدود ۷۵،۸۰۰ نفر در استان هوبی چین به ویروس کورونا مبتلا شده‌‌اند که اکثر آن‌ها از ابتلای خود بی‌خبر بودند.
خودروی استثنایی کیا
‌سه شنبه 29 بهمن 1398
کمپانی کیا در فستیوال موتورشو شیکاگو ۲۰۱۶، از یک کراس اُور جمع و جور با نام «نیرُ» پرده برداشت که علیرغم برخورداری از ظاهری متداول و غیرهیبریدی، از پیشرانه‌ای هیبریدی نیز بهره می‌برد.
ناسا در ماه، پرورش قارچ‌ راه می‌اندازد
‌سه شنبه 29 بهمن 1398
دانشمندان ناسا در حال کار بر روی یک استراتژی عجیب‌ و غریب هستند تا بتوانند پایگاهی را در ماه و دیگر اجرام مشابه در منظومه‌ی شمسی بنا کنند و از آن‌ها برای پرورش قارچ‌های زنده استفاده کنند.
چطور اگزما را در نوزادان شناسایی و درمان کنیم؟
دوشنبه 28 بهمن 1398
اگزما یک بیماری پوستی است که باعث می‌شود پوست ملتهب، خشک و مستعد خارش شود. نوزادان معمولاً اگزما را روی گونه‌ها، پیشانی و پوست سر خود و سپس در بازوها و پاها یا حتی کل بدن تجربه می‌کنند.
آیا موجودات فرازمینی نامرئی وجود دارند؟
دوشنبه 28 بهمن 1398
تشخیص وجود حیات کار راحتی است؛ زیرا حرکت می‌کند، رشد می‌کند، می‌خورد، دفع دارد و تولید مثل می‌کند. در زیست‌شناسی محققین معمولاً از مخفف «MRS-GREN» برای شرح دادن حیات استفاده می‌کنند.
مغز چگونه تفاوت بین لذت و درد را تشخیص می‌دهد؟
دوشنبه 28 بهمن 1398
از آنجایی که مغز ما اطلاعاتی را در مورد جهان کسب می‌کند و از آن برای هدایت اقدامات ما استفاده می‌کند، دو اصل مهم به انتخاب‌های ما کمک می‌کنند؛ یکی جستجوی لذت و دیگری اجتناب از درد.
تاثیر تکنولوژی‌های قدیمی، بر روی گرمایش زمین
دوشنبه 28 بهمن 1398
یخچال‌های قدیمی مادربزرگ‌های شما، نقش زیادی در گرم شدن هوای سرزمین شمالگان در نیمه‌ی دوم قرن بیستم داشته‌اند.
چطور یک آکواریوم بسازیم؟
یکشنبه 27 بهمن 1398
ساخت یک آکواریوم شخصی، یک فعالیت ارزشمند و جالب است که می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه نیز باشد.
آیا هوش مصنوعی می‌تواند تحقیقات عملی انجام دهد؟
یکشنبه 27 بهمن 1398
در چند دهه‌ی گذشته، یادگیری ماشین جنبه‌های مختلفی از جامعه‌ی ما را با تحول روبه‌رو کرده است؛ از رانندگی خودرو گرفته تا تشخیص تومورها و بازی کردن در شطرنج. در برخی از این موارد، ماشین‌ها از انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند.
پارکر اطلاعات جدیدی از ذرات خورشیدی به زمین مخابره کرد
یکشنبه 27 بهمن 1398
رصدهای جدید توسط کاوشگر خورشیدی پارکر متعلق به ناسا، نشان داده است که پلاسمای خورشیدی آزاد شده پس از زبانه کشیدن شعله‌های خورشیدی می‌تواند باعث شتاب گرفتن ذرات پُرانرژی شود و تولید شرایط پرتوی خطرناک کند.
اثرانگشت، مصرف‌کنندگان مواد مخدر را رسوا می‌کند
یکشنبه 27 بهمن 1398
یک روش جدید با استفاده از اثر انگشت، می‌تواند رد کوکائین را بر روی پوست انسان تشخیص دهد.
چطور یک مبتکر باشیم؟
شنبه 26 بهمن 1398
نوآوری و خلاقیت کلید موفقیت بسیاری از مشاغل جدید و تازه تأسیس شده است و اینکه چطور بسیاری از فن‌آوری‌های مدرن در دنیای ما، امکان پذیر شده است.
کهکشانی مارپیچی که دو هسته‌ی فعال دارد!‌
شنبه 26 بهمن 1398
در کهکشان مارپیچی «NGC 4490» دو هسته وجود دارد که یکی از آن‌ها در طول‌موج‌های نوری مرئی قابل مشاهده است و هسته‌ی دوم در طول‌موج‌های رادیویی و مادون قرمز دیده می‌شود.
رکورد دما در جنوبگان شکسته شد
شنبه 26 بهمن 1398
سرزمین اصلی جنوبگان که قطب جنوب در آن قرار دارد، منزلگاه پنگوئن‌ها است و صفحات یخی فراوانی را در خود جای داده و در سال ۲۰۲۰ به دمای ۱۸.۳ درجه‌ی سانتی‌گراد رسیده است.
ساخت باندهای پانسمانی هوشمند
شنبه 26 بهمن 1398
تیمی از دانشمندان، باندهای پانسمانی جدیدی اختراع کرده‌اند که پایه‌ی آن کاغذ است و می‌تواند باکتری‌های مقاوم به دارو و باکتری‌های حساس به دارو را در زخم‌ها شناسایی کند و می‌توان بر اساس آن، استراتژی ضدباکتریایی مربوطه را اجرایی کرد.
چطور لک خون را از روی فرش پاک کنیم؟
‌پنجشنبه 24 بهمن 1398
پس از خشک شدن خون روی فرش، خون خیلی سفت‌تر می‌شود و سخت‌تر پاک می‌شود، لذا در اسرع وقت اقدام به پاک کردن فرش کنید تا بدون آسیب دیدن فرش پاک شود.
پژوهشگران در جستجوی دمای ماده‌ی تاریک هستند
‌پنجشنبه 24 بهمن 1398
اخترشناسان اطلاعات کمی در مورد ماده‌ی تاریک دارند و هنوز نتوانسته‌اند ذرات ماده‌ی تاریک را شناسایی کنند.
آیا می‌توان عوارض پرتودرمانی را از بین برد؟
‌پنجشنبه 24 بهمن 1398
درمان سرطان پستان، معمولاً با پرتودرمانی همراه است. این کار شانس درمان موفق را بالا می‌برد، ولی عوارض جانبی طولانی مدتی دارد؛ سمیتی که پرتوهای رسیده به قلب ایجاد می‌کنند، باعث آسیب به دی‌ان‌ای سلول‌های قلب می‌شود.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 243 244