مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

هندسه‌ی الکترون‌ها در نقاط کوانتومی
یکشنبه 12 خرداد 1398
گروهی از فیزیکدانان دانشگاه بازل، توانسته‌اند به‌صورت آزمایشگاهی، شکل و جهت‌گیری الکترون‌هایی که در نقاط کوانتومی گیر کرده‌اند را تعیین کنند.
شناسایی دنباله‌داری فراخورشیدی
شنبه 11 خرداد 1398
ماهواره‌ی «تِس» ناسا دُم بلند یک دنباله‌دار فراخورشیدی را شناسایی کرده است که در اطراف ستاره‌ی بتا صورت‌فلکی سه‌پایه در حال چرخش است.
جهان در تسخیر جانوران کوچک
شنبه 11 خرداد 1398
محققین دانشگاه ساوتهمپتون پیش‌بینی کرده‌اند که در صد سال آینده حیات‌وحش به سمت پرنده‌ها و پستانداران کوچک‌تر خواهد رفت.
تاثیر قهوه بر گوارش انسان
شنبه 11 خرداد 1398
آزمایش‌های جدید انجام‌شده در محیط کشت بر روی موش صحرایی، نشان می‌دهد که قهوه، بدون توجه به محتوای کافئین، میکروب‌های روده را مهار کرده و انقباض‌پذیری ماهیچه‌های صاف روده‌ای را تحریک می‌کند.
کهکشانی که به سرعت به‌سمت ما می‌آید
‌پنجشنبه 9 خرداد 1398
ناسا یکی از عکس‌های خارق‌العاده از کهکشان مارپیچی «مسیه۹۰» که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده را منتشر کرده است.
کدام قسمت جریان خون را در بدن فرماندهی می‌کند؟
‌پنجشنبه 9 خرداد 1398
گروهی از محققین کشف کرده‌اند که گروهی از سلول‌ها در مغز به‌عنوان کنترل‌کننده‌های اصلی برای سیستم قلب و عروق عمل می‌کنند.
پارادوکسی بین سیکس‌پک و تولیدمثل
‌پنجشنبه 9 خرداد 1398
دانشمندان پارادوکس جدیدی پیرامون تلاش مردان برای داشتن اندامی جذاب در جهت جذب زنان و خطرات بالقوه‌ی مصرف داروهای ماهیچه‌ساز برای باروری را یافته‌اند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و هفت
گجت پوشیدنی برای گرم‌تر شدن بدن
‌چهارشنبه 8 خرداد 1398
گروهی از محققین دانشگاه سن‌دیگوی کالیفرنیا، گجتی پوشیدنی طراحی کرده و ساخته‌اند که می‌تواند گرمایش و سرمایش را به مدت طولانی و با بازدهی انرژی بالا برای پوست انسان فراهم کند.
بالاخره منشاء آب روی زمین پیدا شد!
‌چهارشنبه 8 خرداد 1398
زمین در منظومه‌ی‌شمسی یک سیاره‌ی منحصر‌به‌فرد است. این سیاره‌ی خاکی مقدار زیادی آب و یک قمر نسبتاً بزرگ دارد که محور آن‌را ثابت نگه می‌دارند.
ترکیبی گیاهی بر علیه آلزایمر
‌چهارشنبه 8 خرداد 1398
گروهی از دانشمندان کره‌ای، ترکیباتی در گیاه «ابروسیا»، گیاهی از خانواده‌ی کاسنی‌ها را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند به زنده‌ ماندن نورون‌ها در صورت ابتلا به اختلال کمک کنند.
راز میدان مغناطیسی عجیب سیاره‌ی مشتری
‌چهارشنبه 8 خرداد 1398
محققین برای اولین بار تغییرات میدان مغناطیسی یک سیاره‌ی فراتر از زمین را در طول زمان کشف کردند. این پدیده به‌نام «دگرگونی دنیوی» شناخته می‌شود.
کاوش‌هایی معدنی در سمت تاریک ماه
‌سه شنبه 7 خرداد 1398
فضاپیمای چانگ‌ای-۴ اخیراً در دره‌ی «وون کارمان» بر روی ماه که عرضی ۱۸۰ کیلومتری دارد، فرود آمد و ماه‌نورد خود به‌نام «یوتو-۲» را روشن کرد تا به کاوش بپردازد.
روشی جدید برای جراحی‌هایی بدون خونریزی
‌سه شنبه 7 خرداد 1398
دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا، میکروسکوپ لیزری جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند انقلابی در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان پوست محسوب شود.
پایان عصر خودروهای امروزی
‌سه شنبه 7 خرداد 1398
کمی بیش از یک قرن قبل، اسب متداول‌ترین روش برای حمل و نقل و باربری بود، اسب‌ها همه‌جا بودند و به روش خودشان محیط را کثیف می‌کردند؛ همانند کاری که امروز خودروها انجام می‌دهند.
شامپانزه‌‌های مادر برای پسر خود، همسر انتخاب می‌کنند!
‌سه شنبه 7 خرداد 1398
در بسیاری از گروه‌های پستانداران، مادران به دختران‌شان در میزان موفقیت زاد و ولد آن‌ها کمک می‌کنند، ولی اینکه آیا این تاثیر بر روی پسران نیز وجود دارد، همیشه مورد تردید بوده است.
بینایی انسان و حیوان؛ کدام یک بینایی بهتری دارند؟
دوشنبه 6 خرداد 1398
چشمان ما یکی از پیچیده‌ترین ساختارها در تمام طبیعت است. چشم انسان می‌تواند یک میلیون اثر هم‌زمان را دریافت کند و تفاوت بین هشت میلیون رنگ مختلف را تشخیص دهد.
یک کهکشان غیرعادی
دوشنبه 6 خرداد 1398
تلسکوپ هابل تصویر زیبایی از کهکشان NGC4485 خلق کرده است. این کهکشان یک کهکشان غیرعادی در فاصله‌ی ۳۰ میلیون سال نوری از زمین است.
شاید حشره‌ای از دوران دایناسورها، در رختخواب شما باشد
دوشنبه 6 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی به رهبری دانشگاه شفیلد، دی‌ان‌ای چندین گونه‌ی حشره‌ی ساس را با یکدیگر مقایسه و کشف کرده است که ساس‌ها ۵۰ میلیون سال قدیمی‌تر از خفاش‌ها هستند.
چرا در زمستان بیشتر سرما می‌خوریم؟
دوشنبه 6 خرداد 1398
محققین دانشگاه ییل، دلیل اینکه مردم در ماه‌های زمستان در اثر بیماری‌ آنفلوآنزا بیشتر مریض می‌شوند و می‌میرند را پیدا کرده‌اند؛ «کمبود رطوبت»
شامپانزه‌ها، عموزاده‌های باهوش ما
یکشنبه 5 خرداد 1398
شامپانزه‌های معمولی قادر به استفاده از ابزار برای کندن زمین و پیدا کردن غذا هستند. این حیوانات ترجیح می‌دهند از ابزار بلندتر استفاده کنند.
روزانه چند فنجان قهوه بنوشیم؟
یکشنبه 5 خرداد 1398
برخی افراد حتماً باید روز خود را با قهوه شروع کنند، ولی آیا مقدار زیاد آن در طول روز می‌تواند مضر باشد؟
اثرات شگفت‌انگیز حل منظم جدول کلمات در پیری
یکشنبه 5 خرداد 1398
افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند و به‌صورت منظم جدول و سودوکو حل می‌کنند، عملکرد مغزی بهتری دارند.
کهکشانی که همچون یک عدسی گرانشی عمل می‌کند
یکشنبه 5 خرداد 1398
تلسکوپ فضایی هابل عکسی از کهکشان NGC3384 مخابره کرده است. کهکشان NGC3384 در ۱۱ مارس سال ۱۷۸۴ میلادی توسط ستاره‌شناس بریتانیایی «ویلیام هرشل» کشف شد.
بهتر است به خوردن ملخ عادت کنیم!
شنبه 4 خرداد 1398
اگر سوسیس از کرم‌ها درست شود، آیا باز هم مردم به آن علاقه نشان داده و آن‌را می‌خورند؟ محققان دانشگاه کوئینزلند استفاده از حشرات را به‌عنوان یک منبع پروتئینی جدید مورد بررسی قرار داده‌اند.
معجزه‌ی زغال‌اخته‌ی آبی در کنترل فشار خون
شنبه 4 خرداد 1398
ما کاهش فشار خون و همچنین بهبود عملکرد رگ‌های خونی که در اثر مصرف زغال‌اخته آبی حاصل می‌شود را به آنزیم «آنتوسیانین» موجود در آن ربط داده‌ایم. خیلی مهم است که رژیم غذایی ما دارای ترکیبات متعادلی از میوه و سبزیجات باشد تا مواد فعال زیستی به مقدار کافی به بدن ما برسد و عملکردهای فیزیولوژیکی بدن حفط شده و گذر عمرمان به سلامتی طی شود.
رکوردی که در مدار مریخ ثبت شد!
شنبه 4 خرداد 1398
مدارگرد شناسایی مریخ «MRO» متعلق به ناسا، به مدت ۱۳ سال است که در مدار مریخ حضور دارد و تا کنون ۶۰،۰۰۰ بار به دور مریخ چرخیده است. MRO از ۱۰ مارس سال ۲۰۰۶ که در مدار مریخ قرار گرفته، به صورت روزانه در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی اتمسفر و سطح مریخ است.
فرگشت انسان مدرن، از چه زمانی آغاز شد؟
شنبه 4 خرداد 1398
مطالعه‌ی جدیدی که تکامل دندان‌های نئاندرتال‌های یافت‌شده در غار «سیما دلوس هاوسوس» اسپانیا را بررسی کرده است، نشان می‌دهد که این انسان‌های متعلق به عصر پلیستوسن در حدود ۸۰۰،۰۰۰ سال پیش از انسان‌های مدرن جدا شده‌اند که خیلی زودتر از زمانی است که دانشمندان تا کنون تصور می‌کردند.
مضرترین ماده‌ی مخدر کدام است؟
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
اگر از شما بپرسند کدام ماده‌ی مخدر بیشترین آسیب را به انسان می‌زند، کدام را انتخاب می‌کنید؟
فرگشتی مهم، برای بقاء در اعماق دریا
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
برخی از ماهی‌های اعماق دریا دید رنگی بسیار حساسی کسب کرده‌اند که می‌تواند به آن‌ها در تشخیص شکار و شکارچی در اعماق تاریک دریا کمک کند.
ژن جدیدی که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان یک ژن جهش‌یافته را کشف کرده‌اند که باکتری‌ها را به «کولیستین» مقاوم می‌کند. کولیستین، آنتی‌بیوتیک جدیدی است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی شدید استفاده می‌شود.
با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
طبق گفته‌ی ناسا، این تصاویر هوایی از منطقه‌ای است که ماه‌نشین برشیت در آن‌جا سقوط کرده است. این تصاویر پس از تلاش ناموفق اسرائیل برای فرود به روی ماه، گرفته شده است.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و شش
ویروسی که میزبان خود را سنگ می‌کند
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
گروهی از محققین، یک ویروس غول‌پیکر به‌نام «مدوساویروس» را از آب‌های گرم بهاری در ژاپن کشف کرده‌اند که گونه‌ای از آمیب‌ها به‌نام «Acanthamoeba castellanii» را آلوده کرده و میزبان خود را به کیست سنگ‌مانندی تبدیل می‌کند.
چگونه امواج گرانشی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را تایید می‌کنند؟
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
امواج گرانشی در واقع موج‌هایی در فضا-زمان هستند که برخی از پُرانرژی‌ترین فرآیندها در کیهان باعث به‌وجود آمدن آن‌ها می‌شوند.
این بیماری را با آلزایمر اشتباه نگیرید
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
علائم نوع جدیدی از بیماری زوال عقل که «LATE» نام دارد، مانند کاهش حافظه و تفکر، شبیه به علائم بیماری آلزایمر است.
کشف بقایای نواختری باستانی
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
نواختر یک رویداد بسیار عظیم در سطح یک ستاره‌ی کوتوله سفید است که در یک سیستم ستاره‌ای دودویی اتفاق افتاده و میزان روشنایی کلی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.
مسن‌ترین درختان زمین را بشناسیم
‌سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
درختان سرو طاس با نام علمی «تاکسودیوم دیستیکوم» بالغ بر ۲۰۰۰ سال قدمت رشد در سرزمین‌های باتلاقی کنار رودخانه‌ی سیاه در کالیفرنیای شمالی دارند.
کهکشان‌های اولیه‌، درخشان‌تر از انتظارها بوده‌اند!
‌سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
داده‌های جدید مخابره شده از تلسکوپ‌های فضایی اسپیتزر و هابل، نشان می‌دهند که در چند طول‌موج خاص از نور مادون قرمز، برخی از اولین کهکشان‌های شکل گرفته در کیهان، کمتر از یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، به طور قابل توجهی روشن‌تر از انتظارات ستاره‌شناسان بوده‌اند.
مضرات برداشتن آپاندیس تا چه حد جدی است؟
‌سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
بیماری پارکینسون بعد از آلزایمر دومین اختلال شایع مرتبط با انحطاط سیستم عصبی است و طبق مطالعات جدید، برداشتن آپاندیس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 224 225
مشاوره رایگان تحصیلی
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (100 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (2 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (2 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (1 پاسخ)
نیروی الکتروگراویتی (3 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (13 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (18 پاسخ)
پیش بینی چرخش خودکار کهکشان ها (0 پاسخ)
معرفی سه ساختار اصلی برای پایداری کهکشان ها (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت ماده تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکتی (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت انرژی تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکت (0 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (2 پاسخ)
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
بازوی رباتیک جدید را با ذهن کنترل کنید
نور آبی شما را می‌کُشد!
عمر خورشید چگونه تمام می‌شود؟
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
کشف ویژگی جدید نور
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
شناسایی سلولی ضدآلرژی
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
شگفتیِ انفجارهای گاما
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها