مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

نقش انسان‌ها در تغییر آناتومی مغز سگ‌ها
‌چهارشنبه 3 مهر 1398
مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در مجله‌ی JNeurosci به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که انسان‌ها از طریق تحمیل زاد و ولد انتخابی به سگ‌ها، مغز نژادهای مختلف سگ‌های خانگی را به روش‌های مختلف تغییر داده‌اند.
اجداد انسان دوره‌ی شیردهی طولانی‌تری داشته‌اند
‌چهارشنبه 3 مهر 1398
آنالیز دندان‌های فسیل شده‌ی اجداد انسان‌ها توسط گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه‌های بریستول و لیون نشان داده است که اجداد انسان‌ها نوزادان خود را نسبت به انسان‌های معاصر برای دوره‌های طولانی‌تری شیر می‌داده‌اند.
ابرهای عجیب بر فراز سیاره‌ی ناهید
‌چهارشنبه 3 مهر 1398
سطح سیاره‌ی ناهید هیچ‌وقت توسط انسان دیده نشده است؛ زیرا ابرهای کدر و منعکس کننده‌ای به طور دائم این سیاره را پوشانده‌اند.
چگونه همیشه شاد باشیم؟
‌سه شنبه 2 مهر 1398
این طبیعی است که برخی زمان‌ها نسبت به زمان‌های دیگر احساس خوشبختی کنید، اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید این احساس را همیشه داشته باشید.
این حباب‌ها در مرکز کهکشان راه‌شیری چه می‌کنند؟
‌سه شنبه 2 مهر 1398
ستاره‌شناسان توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ میرکات در رصدخانه‌ی آفریقای جنوبی، یک جفت حباب منتشر کننده‌ی امواج رادیویی را در نواحی مرکزی کهکشان راه‌شیری کشف کنند.
دستگاهی که از تاریکی برق تولید می‌کند
‌سه شنبه 2 مهر 1398
یک ژنراتور ترموالکتریکی توسط محققین دانشگاه‌های کالیفرنیا و استنفورد ساخته شده است که بدون ورود گرمای فعال به آن، از تاریکی محیط تولید برق می‌کند و لامپ LED را روشن می‌کند.
چگونه برای دیگران جذاب باشیم؟
‌سه شنبه 2 مهر 1398
اکثر دوستی‌ها به صورت کاملاً طبیعی رخ داده‌اند که حتی به یاد نمی‌آوریم کی و چگونه ایجاد شده‌اند.
کامپیوتر کوانتومی گوگل، قدرتمندتر از قوی‌ترین ابر رایانه‌ی جهان!
دوشنبه 1 مهر 1398
فایننشیال تایمز مدعی شده که گوگل با ساخت یک کامپیوتر کوانتومی قدرتمند، برتری قدرت محاسباتی را در دست گرفته است. این کامپیوتر کوانتومی، عملکردی فراتر از قدرتمندترین ابررایانه‌ی موجود در جهان دارد.
چطور در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم؟
دوشنبه 1 مهر 1398
با اینکه ۷۰ درصد از زمین را آب فرا گرفته است، اما تنها ۱ درصد آن به راحتی دردسترس است. با توجه به لزوم آب برای ادامه زندگی بروی کره‌ی زمین، کاهش مصرف و آموختن روش‌های صرفه‌جویی، می‌تواند گام بزرگی در این مسیر باشد.
چرا هنگام پیری، چاق می‌شویم؟
دوشنبه 1 مهر 1398
بسیاری از افراد مایل هستند که با افزایش سن بتوانند وزن خود را کنترل کنند، ولی موفق نمی‌شوند.
تکنولوژی چگونه به کمک افراد معلول می‌آید؟
دوشنبه 1 مهر 1398
دانشمندان در حال توسعه‌ی رویکردهای جدیدی برای بهبود کنترل دست‌های رباتیک برای افراد دچار قطع عضو هستند.
کشف یک دنباله‌دار جدید با منشاء خارج از منظومه‌ی شمسی
دوشنبه 1 مهر 1398
کشف یک دنباله‌دار جدید باعث هیجان جامعه‌ی ستاره‌شناسان دنیا شده است، زیرا به نظر می‌رسد منشاء این دنباله‌دار خارج از منظومه‌ی شمسی باشد.
چطور از نفخ شکم جلوگیری کنیم؟
یکشنبه 31 شهريور 1398
افرادی که دچار نفخ می‌شوند، می‌دانند که متورم‌شدن شکم فقط بخشی از علائم این بیماری زجرآور است و برخی از این علائم باعث ناراحتی بیش از حد می‌شوند.
دانشمندان ترتیب زمانی کوانتومی جدیدی را تعیین کردند
یکشنبه 31 شهريور 1398
یکی از اصول بنیادین مکانیک کوانتوم، ابرموقعیت کوانتومی است که در آن یک ذره می‌تواند به طور همزمان در چند موقعیت قرار داشته باشد.
کشفی ماقبل تاریخی در آمریکا
یکشنبه 31 شهريور 1398
باستان‌شناسان حدود ۲۰۰ دست‌سازه‌ی سنگی شامل پرتابه‌ها و ابزار جرقه‌زنی و همچنین مصنوعات استخوانی متعلق به پستانداران بزرگ را در غرب آیداهو در ایالات متحده کشف کرده‌اند.
این تیفوسی‌های بی‌نظیر
یکشنبه 31 شهريور 1398
واژه‌ی تیفوسی از اواسط دهه‌ی ۶۰ میلادی وارد دنیای ورزش شد، زمانی که طرفداران پر و پا قرص تیم ملی فوتبال ایتالیا با سازماندهی منظم به همراه پرچم‌ها و بنرهای بزرگ در میادین فوتبال حضور پیدا می‌کردند.
چگونه لکنت زبان را درمان کنیم؟
شنبه 30 شهريور 1398
لکنت زبان مشکلی است که تقریباً ۱ درصد جمعیت کل جهان با آن مواجه هستند. لکنت در حقیقت اختلالی گفتاری است که جریان طبیعی و عادی صحبت کردن فرد را دچار شکسته شدن و یا تکرار یک حرف از کلمه می‌شود.
تایید وجود قمری آتشفشانی در اطراف یک سیاره‌ی فراخورشیدی
شنبه 30 شهريور 1398
احتمالاً یک قمر سنگی که از نظر آتشفشانی فعالیت‌ بالایی دارد در اطراف سیاره‌ی فراخورشیدی WASP-49b در حال چرخش است. این سیاره‌ی فراخورشیدی گازی داغ در فاصله‌ی حدوداً ۵۵۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی گرگ قرار دارد.
دانشمندان موفق به اندازه‌گیری دمای درون سلول‌ها شدند
شنبه 30 شهريور 1398
گروهی از محققین دانشگاه رایس و کالج پزشکی بیلور، با استفاده از یک نسخه‌ی بهبود یافته‌ی موتور مولکولی «BODIPY» توانسته‌اند دمای درون یک سلول منفرد را اندازه‌گیری کنند.
کشفی عجیب در اعماق دریاها
شنبه 30 شهريور 1398
گروهی بین‌المللی از زمین‌شناسان دریایی شواهدی مبنی بر وجود جریان‌های آب شیرین در عمق ۸۰۰ متری دریاهای نزدیک به سواحل شمالی نروژ پیدا کرده‌اند.
چرا نباید در طبیعت ته‌سیگار انداخت؟
‌پنجشنبه 28 شهريور 1398
فیلتر اکثر سیگارها حاوی ماده‌ای به نام «فیبر استات سلولز» است که نوعی پلاستیک زیستی محسوب می‌شود.
اولین سلول‌ها در دنیا چگونه شکل گرفتند؟
‌پنجشنبه 28 شهريور 1398
حیات بر روی زمین به حدود ۴ میلیارد سال پیش برمی‌گردد. در آن زمان اولین سلول‌ها درون مخلوط پیچیده‌ای از ترکیبات شیمیایی غنی از کربن تولید شده‌اند.
آیا این سیارک زمین را نابود می‌کند؟
‌پنجشنبه 28 شهريور 1398
رصدهای انجام شده از سیارک «2006 QV89» دارای نتایج مهمی بوده است؛ این رصدها نه تنها از نظر علمی مهم هستند، بلکه از نظر ایمنی زمین نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
چگونه وقت‌تان را مدیریت کنید؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
مدیریت زمان یک مهارت مهم است که می‌توان آن را کسب نمود. این مهارت به شما کمک می‌کند که بیشترین استفاده را از روزتان داشته باشید و در محیط کار و تحصیل موفق‌تر عمل کنید.
چرا ما پیر می‌شویم؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
تحقیقات جدیدی که در دانشگاه USC انجام شده است، می‌تواند کلیدی برای درک فرآیند پیری سلول‌ها باشد.
جهان ما چگونه آغاز شده است؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
ستاره‌ی «SMSS J160540.18-144323.1» در هاله‌ی نورانی کهکشان راه‌شیری قرار دارد و از لحاظ موجودیِ فلز، بسیار فقیر است.
ایروبیک چطور بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
گروهی از محققین دانشگاه لووا دریافته‌اند که یک جلسه تمرین ایروبیک می‌تواند عملکردهای شناختی و حافظه‌ی کاری را در افراد بزرگسال تقویت کند.
چگونه افسردگی را بشناسیم و با آن مقابله کنیم؟
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
شاید گمان کنید که دچار نوعی افسردگی شده‌اید و دنیا برای شما به پایان رسیده است؛ اما تنها این شما نیستید که چنین احساس دردناکی دارید.
شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های کوتوله
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
تلسکوپ فضایی هابل توانسته است تصویری جدید از کهکشان کوتوله‌ی نامنظم «UGC685» به زمین ارسال کند.
تاثیرات مثبت و منفی اجتماعی الکل بر روی انسان
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی عوارض فراوانی مانند سردرد، بی‌خوابی و فراموشی را در پی دارد، ولی می‌توان گفت که پس از چند ساعت حافظه به جای اول خود برمی‌گردد.
پیریِ رگ‌ها در سالمندی چه بلایی بر سر مغز ما می‌آورد؟
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
این یک حقیقت است که حافظه‌ی انسان با افزایش سن تخریب می‌شود، این چیزی است که تمام افراد دیر یا زود آن را تجربه می‌کنند، حتی اگر هرگز به بیماری آلزایمر مبتلا نشوند.
چطور درد دندان را تسکین دهیم؟
دوشنبه 25 شهريور 1398
دندان‌درد زمانی رخ می‌دهد که قسمت مرکزی حساس دندان بنام پالپ، ملتهب شود. این اتفاق به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد: ایجاد حفره، ضربه به دندان یا عفونت لثه. برای اینکه بدانید دندان‌درد خود را چگونه درمان کنید یا برای دانستن زمان مراجعه به دندانپزشک، مطلب زیر را بخوانید.
ساخت مایعی با خاصیت مغناطیسی
دوشنبه 25 شهريور 1398
گروهی بین‌المللی از محققین به رهبری آزمایشگاه «مکلی لورنس» در برکلی با استفاده از یک پرینتر سه‌بعدی بهینه‌سازی شده، ماده‌ی جدیدی ساخته‌اند که هم مایع است و هم خاصیت مغناطیسی دارد.
مغز بزرگ یا شکم بزرگ؟
دوشنبه 25 شهريور 1398
مغز بزرگ دارای فواید بسیاری برای حیوانات است؛ این حیوانات رفتارهای انعطاف‌پذیرتری در برابر تغییرات محیطی ناخواسته و متناوب دارند.
هوش‌مصنوعی چگونه پیشرفت می‌کند؟
دوشنبه 25 شهريور 1398
هوش‌مصنوعی در برخورد دهنده‌ی هادرونی بزرگ می‌تواند دقت تجزیه و تحلیل داده را افزایش دهد. همچنین، زمینه برای بهبود اندازه‌گیری ویژگی‌های فیزیک فراهم آمده و درها به روی اکتشافات جدید گشوده می‌شود.
چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟
یکشنبه 24 شهريور 1398
همه‌ی ما ترس را تجربه کرده‌ایم؛ ترس در حقیقت واکنش هشدارگونه‌ای به موقعیت‌هایی است که خطری ما را تهدید می‌کند و در واقع برای حفظ امنیت ما ضروری به‌نظر می‌رسد.
میکروب‌ها چگونه انرژی لازم برای رشد خود را تولید می‌کنند؟
یکشنبه 24 شهريور 1398
سلول‌ها چگونه انرژی تولید می‌کنند و چگونه از آن استفاده می‌کنند؟ شاید پاسخ به این سوال آسان به نظر برسد، ولی این‌طور نیست.
کاوش در جمعیت ستاره‌های کهکشان راه‌شیری
یکشنبه 24 شهريور 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های فضاپیمای گایا، خوشه‌ها، وابستگان و دسته‌ای از ستاره‌های همراه که حدود ۳،۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند را شناسایی کرده‌اند.
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل
یکشنبه 24 شهريور 1398
گروهی تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور «نیکولای پتروفسکی» از دانشگاه فلیندرز، آزمایش‌هایی بالینی انجام داده‌اند و توانسته‌اند واکسنی برای برطرف کردن خطر واکنش آلرژیک به نیش زنبور عسل اروپایی طراحی کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 233 234
مشاوره رایگان تحصیلی
تداخل دو ناظر در سیستم (3 پاسخ)
سریع ترین زبان برنامه نویسی برای محاسبات عددی (13 پاسخ)
فرمول نسبت انرژی آزاد شده دو زلزله (3 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (40 پاسخ)
تفاوت برف و یخ (1 پاسخ)
چرا آهنربا دو قطب دارد؟ (3 پاسخ)
دیامغناطیس ها و عدم واکنش دو آهنربا (2 پاسخ)
درک بهتر ساختمان منظومه شمسی با کمک وویجرها (0 پاسخ)
باقي ماندن صدا در محيط؟ (51 پاسخ)
آزمایش tone generator (0 پاسخ)
3 سوال از جسم صلب (0 پاسخ)
با بازگشت به گذشته اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مردود می شود (8 پاسخ)
دمای پلانک، حد بالای دما و سرعت نور (1 پاسخ)
کامپیوتر کوانتمی گوگل، بسیار سریع‌تر از ابرکامپیوترهای موجود (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (27 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (18 پاسخ)
کاربرد پلاسما بین دو میدان الکتریکی (0 پاسخ)
درخواست پیشنهادات شما در مورد بدست آوردن مقدار زیادی الکترون (2 پاسخ)
بازتاب نور و طیف رادیویی (1 پاسخ)
تفاوت جریان فوکو و ادی (2 پاسخ)
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
چگونه در جنگل زنده بمانیم؟
آلودگی‌ها چگونه بر خون کودکان ما اثر دارد؟
نشانه‌های وجود آب در مریخ
چگونه به پیری واقعی خود پی ببریم؟
چطور اسهال را درمان کنیم؟
چه چیزی تولد ستاره‌ها در کهکشان‌های کوتوله را متوقف می‌کند؟
راهی برای نابودی سلول‌های سرطانی
خودتان را برای انفجار بمب هسته‌ای آماده کنید
چگونه خاطرات را به‌یاد می‌آوریم؟
باتری‌های نسل جدید با ساختاری نو
یخ موجود در ماه از کجا آمده است؟
چگونه صدای برف‌پاک‌کن را قطع کنیم؟
سیارک‌ها از چه چیزی تشکیل شده‌اند؟
باکتری‌ها چگونه با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌جنگند؟
چرا در پیری کم‌شنوا می‌شویم؟
چطور در زمستان گرم بمانیم؟
ایران در بین سردمداران تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا
تابستان امسال رکورد زد
ویژگی اعجاب‌انگیز مغز دایناسورهای عظیم‌الجثه
چطور لکه‌های عمیق را از ظروف جدا کنیم؟
کشف وسایل جنگی مربوط به عصر برنز
باکیفیت‌ترین تصاویر از ماه ثبت شد
راهی موثر در درمان سریع دیسک کمر
چگونه علائم سرطان سینه را بشناسیم؟
این گیاه چگونه از خود سلفی می‌گیرد؟
مضرات مصرف الکل در بارداری
تشابه عجیب برخی سیاره‌های فراخورشیدی با زمین
چطور اتاق‌ مرتبی داشته باشیم؟
سه میلیارد پرنده به‌طور عجیبی ناپدید شدند