مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و دو
‌چهارشنبه 2 مرداد 1398
اختلال اوتیسم چگونه شروع می‌شود؟
‌چهارشنبه 2 مرداد 1398
محققین دانشگاه کارولینای شمالی نشان داده‌اند که چگونه یک ژن خاص به شکل‌گیری منظم مغز کمک می‌کند.
روشی جدید برای طبقه‌بندی مواد معدنی
‌چهارشنبه 2 مرداد 1398
سیستم طبقه‌بندی مواد معدنی مدرن که توسط زمین‌شناس و معدن‌شناس آمریکایی «جیمز دوایت دانا» در دهه‌ی ۱۸۵۰ میلادی ارائه شده بود، بیش از ۵،۴۰۰ گونه مواد معدنی را بر اساس ترکیبات شیمیایی مختلف و ساختارهای بلوری‌شان طبقه‌بندی کرده است.
این کهکشان دلیل فروپاشی ستارگان را فاش کرد
‌چهارشنبه 2 مرداد 1398
تلسکوپ فضایی هابل، تصویر بسیار دقیقی از کهکشان مارپیچیِ NGC4051 ارائه داد. این تصویر هابل، کهکشان مارپیچیِ متوسط NGC4051 را نشان می‌دهد.
کشف دو گونه‌ی جدید از پرندگان در غرب آفریقا
‌سه شنبه 1 مرداد 1398
یک گروه بین‌المللی از پرنده‌شناسان دو گونه‌ی جدید و مرموز از پرندگان، شامل یک فاخته‌ی دم‌دراز و یک مرغ ریشوی خالدار زرد را در غرب آفریقا کشف کرده‌ است.
چهار بُعد برای حرکت اتم‌ها
‌سه شنبه 1 مرداد 1398
فرآیند هسته‌زایی نقش مهمی در پدیده‌های فیزیکی و زیست‌شناسی دارد. از این پدیده‌ها می‌توان به کریسالیزاسیون، ذوب شدن، تبخیر، شکل‌گیری ابرها و شروع بیماری‌های مرتبط با تخریب عصب‌ها اشاره کرد.
سیاه‌چاله‌‌ها چقدر وزن دارند؟
‌سه شنبه 1 مرداد 1398
گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان دریافته‌اند که سیاه‌چاله‌ی مرکزی کهکشان مارپیچ NGC4395 دارای وزنی در حدود ۱۰،۰۰۰ برابر وزن خورشید است؛ تقریباً ۴۰ برابر کمتر از چیزی که تاکنون تصور می‌کردند.
فضاپیمای هندی به سمت کره ماه پرتاب شد!
دوشنبه 31 تير 1398
امروز ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸ (۲۲ جولای ۲۰۱۹) برای هندی‌ها روزی فراموش‌نشدنی خواهد بود. کشور آن‌ها گامی در عرصه‌ی فضا و اکتشافات فضایی برداشته‌ است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، هند به جمع چهار کشوری می‌پیوندند که پیش از آن‌ها به ماه رسید بودند.
بوی خوب کیک و بیسکویت از چه‌چیزیست؟
دوشنبه 31 تير 1398
گروهی از دانشمندان دانشگاه صنعتی مونیخ ترکیب اصلی ایجاد کننده‌ی بود بیسکویت‌ها و کیک‌ها را شناسایی کردند.
کهکشان تنهای کوتوله
دوشنبه 31 تير 1398
تلسکوپ فضایی هابل توانسته است تصویری زیبا از کهکشان نامنظم و کوتوله‌ی «NGC1156» تهیه کند.
نخستین اُرگانیسم‌های چندسلولی، چه‌شکلی بوده‌اند؟
دوشنبه 31 تير 1398
احتمالاً نخستین اُرگانیسم‌های چندسلولی شبیه به سلول‌های اسفنجیِ امروزی نبودند، بلکه بیشتر شبیه به مجموعه‌هایی از سلول‌هایی بوده‌اند که می‌توانستند به چندین نوع رونویسی شوند
بازوی رباتیک جدید را با ذهن کنترل کنید
یکشنبه 30 تير 1398
اگر می‌خواهید رباتی را با ذهن خود کنترل کنید، دو گزینه دارید. می‌توانید ایمپلنت مغزی دریافت کنید که در این صورت کنترل شما بر روی ربات، آرام و مداوم خواهد بود.
نور آبی شما را می‌کُشد!
یکشنبه 30 تير 1398
بر اساس مطالعاتی که بر روی موش‌های سودانی انجام شده است، قرار گرفتن شبانه در معرض نورهای حاوی انتشارات با طول موج‌های ۴۵۰ تا ۵۰۰ نانومتر که همان نوری است که توسط صفحه نمایش گوشی هوشمند تولید می‌شود، باعث افزایش سطح قند خون و همچنین تمایل به خوردن شیرینی می‌شود.
عمر خورشید چگونه تمام می‌شود؟
یکشنبه 30 تير 1398
رصدخانه‌ی جنوبی اروپا «ESO» یک تصویر بسیار زیبا از یک سحابی که توسط ابزار نصب شده بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ «VLT» اروپا تهیه شده را به نمایش گذاشته است. این سحابی «Abell24» نام دارد.
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
شنبه 29 تير 1398
مدارگرد مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا، چندین طوفان محلی و منطقه‌ای را در قطب شمال سیاره‌ی مریخ شناسایی کرده است.
کشف ویژگی جدید نور
شنبه 29 تير 1398
گروهی بین‌المللی از محققین خاصیت جدیدی از نور به‌نام «خود گشتاور چرخشی» را کشف کردند.
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
شنبه 29 تير 1398
در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شده است، گروهی بین‌المللی از دانشمندان کشف کرده‌اند که باکتری‌های روده به خط دفاعی بدن موش‌ها در شُش‌ها برای مقابله با آنفلوآنزا کمک می‌کنند.
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
‌پنجشنبه 27 تير 1398
گروهی از محققان دانشگاه MIT و هاروارد، راهی را کشف کرده‌اند که از طریق آن می‌توانند سیستم ویرایش ژن «CRISPR» را امن‌تر و دقیق‌تر کنند.
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
‌پنجشنبه 27 تير 1398
قرارگیری نامناسب سر می‌تواند در جوانان باعث رشد استخوان اضافی در پشت جمجمه شود. این نتایج تحقیقاتی است که دانشمندان دانشگاه سانشاین کوست، انجام داده‌اند.
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
‌پنجشنبه 27 تير 1398
تکامل چیست؟ چگونه جانداران از یک تک‌سلولی ساده، به این حد از پیشرفتگی رسیده‌اند؟ آیا تکامل از درون موجودات شکل گرفته یا عوامل خارجی بر آن تاثیر گذاشته؟
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
‌چهارشنبه 26 تير 1398
تقریباً کمتر از نیم قرن پیش یک سیستم جاسوسی ماهواره‌ای به نام «هگزاگون»، در مدار زمین قرار گرفت و عکس‌های با کیفیتی را از چشم‌اندازهای مختلف در حال تغییر سیاره‌ی زمین به جز یک یا دو فرودگاه روسیه، ثبت کرد.
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
‌چهارشنبه 26 تير 1398
گروه بین‌المللی از محققین، ۱۷،۳۰۳ مورد کیف پول گم شده با مقادیر متفاوت پول را در ۳۵۵ شهر و ۴۰ کشور دنیا مورد بررسی قرار دادند.
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
‌چهارشنبه 26 تير 1398
بر اساس تحقیقاتی که جدیداً انجام شده است، در کروکودیل‌های منقرض‌شده رژیم غذایی گیاهخواری وجود داشته است.
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
‌سه شنبه 25 تير 1398
انفجارات رادیویی سریع موسوم به «FRBs»، تشعشعات گذرایی هستند که از منابع ستاره‌ای در دوردست ساطع می‌شوند.
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
‌سه شنبه 25 تير 1398
رمزگشایی ژنوم انسانی همچنان با معماهای مختلفی مواجه است که تنها می‌تواند به کمک هوش‌مصنوعی رمزگشایی شود.
شناسایی سلولی ضدآلرژی
‌سه شنبه 25 تير 1398
اینکه شما نمی‌توانید به راحتی در فصل گرده افشانی گیاهان به راحتی زندگی کنید یا نمی‌توانید بدون خطر آنافیلاکسی یک توت‌فرنگی بخورید، به دلیل کمبود یک سلول تازه کشف‌شده است.
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
دوشنبه 24 تير 1398
اغلب ستارگان در سنین جوانی خود توسط حلقه‌ی گرد و غبار و گاز به‌نام «قرص پیش‌سیاره‌ای» احاطه شده‌اند.
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
دوشنبه 24 تير 1398
در بسیاری از افراد، سندروم متابولیک را می‌توان به سرعت و طی ۴ هفته با رژیم حاوی کربوهیدرات پایین، تاحدودی درمان کرد؛ حتی اگر این افراد کاهش وزن را تجربه نکنند.
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
دوشنبه 24 تير 1398
یک سلول حافظه دارای ورودی شناور توسط محققین دانشگاه لنکستر اختراع شده است که دارای مصرف انرژی بسیار پایینی است.
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
یکشنبه 23 تير 1398
برای اولین بار، «وایو مایینی رکدال» توانست میکروب‌ها را دست‌کاری کرده و نان خمیر ترش درست کند. در گذشته هیچ کس از واکنش‌های پشت‌پرده‌ی بیشتر ترکیبات مورد استفاده در آشپزخانه آگاه نبود.
شگفتیِ انفجارهای گاما
یکشنبه 23 تير 1398
انفجارات اشعه‌ی گاما «GRBs» پُرانرژی‌ترین انفجارات در دنیا هستند و فواره‌های خروجی از آن‌ها دارای سرعتی برابر ۰.۹۹ درصد سرعت نور هستند.
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
یکشنبه 23 تير 1398
سیاه‌چاله‌ای کلان‌جرم که چهار میلیون برابر خورشید جرم دارد، در مرکز کهکشان راه‌‌شیری قرار دارد. در فاصله‌ی چند سال نوری از این سیاه‌چاله، حجم عظیمی از هیدروژن داغ و خنک وجود دارد.
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
شنبه 22 تير 1398
پوسته‌ی یخ شناوری که در طول زمستان‌ها در سراسر دریای ودل قطب جنوب تشکیل می‌شود، موجب تعجب دانشمندان می‌شود. هر بار حفره‌ی عظیمی پدیدار می‌شود و آب‌های یخی و تاریک زیر دریا را نشان می‌دهد.
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
شنبه 22 تير 1398
نهنگ دریایی قطب شمال و نهنگ خاویاری، نهنگ‌هایی با اندازه‌ی متوسط و دارای دندان هستند. آن‌ها تنها نهنگ‌های دندان‌دار ناحیه‌ِ قطب شمال هستند.
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
شنبه 22 تير 1398
ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، تصویر زیبا و با جزئیاتی از کهکشان مارپیچ «M98» منتشر کرده است.
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
‌پنجشنبه 20 تير 1398
ظرف دو سال، کمیسیون بین‌المللی چینه‌شناسی (ICS) توانست تصمیم مهمی بگیرد. یک کارگروه ۲۹ رأی مثبت به قرارگیری در یک عصر مدرن تازه داد و سعی دارد آن‌را در دو سال آینده در ICS بررسی کند.
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
‌پنجشنبه 20 تير 1398
حلقه‌های اطراف سیاره‌ی اورانوس فقط برای تلسکوپ‌های بزرگ قابل رؤیت است و این حلقه‌ها تا سال ۱۹۷۷ کشف نشده بودند.
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
‌پنجشنبه 20 تير 1398
حدود سه دهه است که دانشمندان نظریه‌ی علم بهداشت را ابداع کردند تا نشان دهند که قرار گرفتن بیشتر در معرض میکرواُرگانیسم‌ها می‌تواند فوایدی برای بدن داشته باشد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
‌چهارشنبه 19 تير 1398
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
‌چهارشنبه 19 تير 1398
زیست‌شناسان دریایی گونه‌ی جدیدی از کرم که درون سنگ‌های کف رودخانه‌ی آباتان جزیره‌ی بوهول فیلیپین تونل حفر می‌کنند را کشف کرده است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 229 230
مشاوره رایگان تحصیلی
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان (4 پاسخ)
یاد گرفتن ریاضی به صورت حرفه‌ای (6 پاسخ)
پیش بینی لنگ زدن محور چرخش اکثر کهکشان ها و ستارگان بزرگ (0 پاسخ)
چرا الکترون باید تغییر مکان بده؟ ( طبق کوانتوم) (3 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (9 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (4 پاسخ)
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (101 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
چطور درد دندان را تسکین دهیم؟
ساخت مایعی با خاصیت مغناطیسی
مغز بزرگ یا شکم بزرگ؟
هوش‌مصنوعی چگونه پیشرفت می‌کند؟
چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟
میکروب‌ها چگونه انرژی لازم برای رشد خود را تولید می‌کنند؟
کاوش در جمعیت ستاره‌های کهکشان راه‌شیری
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل
چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
رفتاری که عمر شما را زیاد می‌کند
کشف سیاره‌ای با مداری غیرعادی
تشابه عجیب دایناسوری منقرض شده با پرنده‌ای امروزی
احتمالاً کودکان در رحم مادر به اوتیسم مبتلا می‌شوند!
آثاری هنری متعلق به ۱۱۵،۰۰۰ سال پیش
توده‌ای عجیب در معده‌ی دختر هندی
چگونه از گزش حشرات جلوگیری کنیم و جای نیش آن‌ها را درمان کنیم؟
چگونه با بی‌اشتهایی مقابله کنیم؟
بزرگترین مشکل انسان‌ها در مریخ حل شد
الگوی نسل بعدی هوش‌مصنوعی چیست؟
آیا خوردن آب‌معدنی مضر است؟ شایعه یا واقعیت؟!
چرا این ‌روزها آسمان غروب صورتی‌رنگ دیده می‌شود؟
‌‌‌چگونه‌ می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟
تغییرات آب و هوایی با آینده‌ی بشر چه خواهد کرد؟
کشف فسیل کوچک‌ترین میمون
آتش آمازون را چه کسی روشن کرد؟
حل سریع مکعب روبیک
خاصیت ضددرد ماری‌جوانا
آیا حیات فرازمینی در این منظومه‌ی تازه کشف شده قرار دارد؟
چگونه برنامه‌نویس شویم؟
چطور درست راه برویم تا سالم بمانیم؟
چگونه یک برنامه ورزشی خوب داشته باشیم؟ (0+)