مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

راهی برای حذف دی‌اکسیدکربن از صنایع
یکشنبه 13 بهمن 1398
تیمی بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی محققین دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا، راهی مناسب جهت حذف دی‌اکسیدکربن از دودکش صنایع پیدا کرده‌اند که می‌تواند کلید برطرف کردن اثرات منتج به تغییرات اقلیمی شود.
چگونه با ویروس کرونا مقابله کنیم؟
شنبه 12 بهمن 1398
با انتشار خبر شیوع بیماری کرونا در چین، ممکن است هر کسی نگران ابتلا به این ویروس باشد.
پرورش گوجه فرنگی‌های بهتر با ویرایش ژنی‌
شنبه 12 بهمن 1398
تیمی بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنوم «CRISPR-Cas9» توانسته‌اند گیاه گوجه فرنگی را به یک گیاه خیلی فشرده و کم حجم با بازدهی بالا تبدیل کنند که می‌توان آن‌را در محیط‌های شهری و حتی ماموریت‌های فضایی نیز کشت داد.
کشف دیواری باستانی در کرمانشاه
شنبه 12 بهمن 1398
باستان‌شناسان بقایای یک دیوار سنگی را در غرب ایران در اطراف کرمانشاه شناسایی کرده‌اند که طول آن به اندازه‌ی دیوار معروف هادریان است که توسط رومیان باستان در انگلیس ساخته شده است.
دانشمندان منشاء زلزله در مریخ را پیدا کردند
شنبه 12 بهمن 1398
زلزله پدیده‌ای منحصر به زمین نیست. دنیاهای دیگر در منظومه‌ی شمسی نیز به خاطر فرآیندهای داخلی خود دچار لرزش می‌شوند. زلزله بر روی ماه چندین دهه پیش کشف شد، ولی در سال ۲۰۱۸ مریخ‌لرزه‌ها نیز توسط ماموریت اینسایت ناسا کشف شدند.
تولید انرژی از پشت سلول‌های خورشیدی
‌پنجشنبه 10 بهمن 1398
اکثر سلول‌های خورشیدی کنونی فقط از طرف روی آن‌ها به آسمان، نور خورشید را جذب می‌کنند و آن‌را تبدیل به برق می‌کنند؛ در صورتی که شاید بتوان از سمت رو به زمین آن‌ها نیز تولید انرژی کرد.
چگونه می‌توان همیشه در سنگ، کاغذ، قیچی برنده بود؟
‌پنجشنبه 10 بهمن 1398
مدل‌های مختلف بازی سنگ، کاغذ، قیچی برای سال‌های متمادی محل نزاع بوده است. مانند اکثر مسائل، این بازی نیز فقط شانسی و تصادفی نیست.
نور آبی آنقدرها هم برای سلامتی شما مضر نیست
‌پنجشنبه 10 بهمن 1398
دانشمندان دانشگاه منچستر نشان داده‌اند که نور آبی در مواقع خاص می‌تواند به بهبود خواب نیز کمک کند. آن‌ها نشان داده‌اند که نورهای سرد و تاریک در شب و نورهای روشن و گرم در روز می‌توانند فوایدی برای سلامتی انسان داشته باشد.
چطور آروغ یک نوزاد را بگیریم؟
‌سه شنبه 8 بهمن 1398
آروغ‌زدن نوزاد به او کمک می‌کند تا گاز معده‌اش خارج شود و احساس راحتی بیشتری کند. یکی از سختی‌هایی که برای آروغ گرفتن کودک وجود دارد این است که کودک بعد از شیر خوردن به خواب رود.
حیات اولیه بر روی زمین، کجا شکل گرفته است؟
‌سه شنبه 8 بهمن 1398
زمین در روزهای نخستین تعداد زیادی برکه‌ی مملو از کربنات داشته است که غلظت فسفر نیز در آن‌ها بالا بوده و مکانی مناسب برای شروع زندگی بوده است. این‌ها نتایج مطالعه‌ای است که در کنفرانس آکادمی ملی علوم آمریکا ارائه شده است.
دیدنی‌هایی هیجان‌انگیز از یک کهکشان مارپیچی
‌سه شنبه 8 بهمن 1398
آتش‌بازی خارق‌العاده، سیاه‌چاله‌ی کلان‌جرم، موج‌های شوک عظیم و میزان بسیار زیاد گاز همگی در یک تصویر از کهکشان مارپیچی به‌نام «Messier 106» قابل مشاهده است.
ورزش‌هایی که برای سلامت مغز مفید هستند
‌سه شنبه 8 بهمن 1398
در مطالعه‌ی جدیدی که در کنفرانس Mayo Clinic منتشر شده، شواهدی ارائه شده است که ارتباط بین ورزش‌های هوازی خاص و سلامت مغز را اثبات می‌کند.
کاهش بروز مرگ و میر در اثر سرطان
دوشنبه 7 بهمن 1398
نرخ مرگ ناشی از سرطان بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است که بیشترین کاهش به میزان ۲.۲ درصد بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ رخ داده است.
حلقه‌ی هیدروژنی عجیب در اطراف یک کهکشان
دوشنبه 7 بهمن 1398
ستاره‌شناسان توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ «GMRT» یک حلقه‌ی ساخته شده از هیدروژن خنثی را در اطراف کهکشان «AGC 203001» کشف کنند.
ساخت میکرولیزر با استفاده از فناوری نانو
دوشنبه 7 بهمن 1398
محققین آزمایشگاه ملی برکلی راهی پیدا کرده‌اند که به کمک آن می‌توان دانه‌های پلاستیکی پوشیده شده توسط نانوذرات را به لیزرهایی کوچک‌تر از سلول‌های قرمز خون تبدیل کرد.
چطور علائم ناشی از کشیدگی‌ پوست را درمان کنیم؟
یکشنبه 6 بهمن 1398
اگر از داشتن علائم کشیدگی پوست خسته شده‌اید، تنها نیستید! بسیاری از افراد، به ویژه خانم‌ها، در طول زندگی خود این علائم را تجربه می‌کنند.
زمان غذا خوردن چه اهمیتی دارد؟
یکشنبه 6 بهمن 1398
در بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰، حدود ۱۵ درصد از مردم آمریکا دچار افزایش وزن بوده‌اند. اکنون این میزان به بیش از ۴۰ درصد رسیده است که به معنی افزایش ۳۳ درصدی تعداد افراد چاق است.
راز سالم ماندن مغز باستانی انسان
یکشنبه 6 بهمن 1398
یکی از عجایب موجود در جهان، سالم حفظ شدن مغز یک انسان پس از ۲،۶۰۰ سال است. این مغز را به دلیل مکان کشف به‌نام «مغز هسلینگتون» نامگذاری کرده‌اند.
میلیاردر ژاپنی به دنبال شریکی برای سفر به ماه می‌گردد!
یکشنبه 6 بهمن 1398
«یوساکو مازاوا» به‌عنوان مرد ۴۴ ساله‌ی میلیاردر ژاپنی به دنبال دختری است که بتواند به عنوان همسر، وی را در سفر به ماه همراهی کند.
حرکات کششی که باید قبل و بعد از دویدن انجام داد
شنبه 5 بهمن 1398
زمانی که در حال دویدن هستید، چه این دویدن دوی سرعت یا دوی ماراتن باشد، و یا حتی فقط برای فرار از دست یک مزاحم یا یک سگ ولگرد باشد، قبل از دویدن نیاز به گرم کردن بدن خود دارید تا باعث افزایش قدرت عضلات بدن شود و شما را قادر سازد تا بدون درد بیشتر بدوید.
تاردیگراد در مقابل گرمایش جهانی ضعیف است
شنبه 5 بهمن 1398
تاردیگرادها یکی از اُرگانیسم‌های آبی کندرو هستند که توانسته‌اند شرایط بسیار وخیمی را بر روی زمین تاب بیاورند.
آتشفشان‌های جوان بر روی سیاره‌ی ناهید
شنبه 5 بهمن 1398
بر اساس تحقیقات جدیدی که اتحادیه تحقیقات فضایی دانشگاهی «USRA» انجام داده است، جریان گدازه‌های آتش‌فشانی که توسط فضاپیمای ونوس‌‌اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا رصد شده است، طول عمر کمی دا
آمار مرگ در اثر عوارض الکل چقدر است؟
شنبه 5 بهمن 1398
بر اساس تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، مرگ‌های مرتبط با مصرف الکل در کشور آمریکا از ابتدای هزاره‌ی سوم، مخصوصاً بین زنان و افراد میانسال تقریباً دو برابر شده است.
اختراع دستگاهی برای زنده نگه داشتن کبد در خارج بدن
‌پنجشنبه 3 بهمن 1398
برای اولین بار در دنیا، از دستگاه ترمیم‌کننده‌ی کبد آسیب دیده‌ در خارج از بدن انسان رونمایی شده است.
چگونه درختان می‌توانند هزاران سال عمر کنند؟
‌پنجشنبه 3 بهمن 1398
همه‌ی ما روزی پیر می‌شویم، ولی عقربه‌های ساعت‌ زندگی برخی کندتر از بقیه حرکت می‌کند.
اتمسفر مریخ نَشتی دارد
‌پنجشنبه 3 بهمن 1398
آب با سرعتی بیش از چیزی که تا کنون تصور می‌کردیم از مریخ فرار می‌کند و شاید به همین دلیل است که مریخ به‌عنوان سیاره‌ای که گذشته‌ی سرسبزی داشته و دریاچه‌های متعدد و ابرهای بارانی به وفور در آنجا مشاهده می‌شده است، اکنون خشک و پُر از گرد و خاک است.
چطور در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم؟
‌چهارشنبه 2 بهمن 1398
همه ما باید گاهی اوقات برای رسیدن به مقصد مورد نظرمان از اتومبیل شخصی استفاده کنیم. دراین سفرها به ویژه سفرهایی که مجبورید مسافت زیادی را با اتومبیل شخصی رانندگی کنید، مجبورید که بنزین زیادی مصرف کنید.
جایگزین ورزش پیدا شد؟
‌چهارشنبه 2 بهمن 1398
فرقی ندارد که شما در یک پارک بدوید و یا در باشگاه ورزش کنید، بدن شما طی این حرکات وضعیت بهتری پیدا می‌کند. آیا می‌توان از مزایای فعالیت‌های فیزیکی بهره برد، ولی هیچ تحرک خسته‌کننده‌ای نداشت؟
کشف ساختاری جدید و عجیب در کهکشان راه‌شیری
‌چهارشنبه 2 بهمن 1398
تیمی از ستاره‌شناسان اتریشی و آمریکایی توانسته‌اند با استفاده از داده‌های فضاپیمای گایا متعلق به آژانس فضایی اروپا، یک ساختار موج مانند ساخته شده از گازهای چگال را در نزدیکی زمین کشف کنند.
کشف راهی جدید برای افزایش طول عمر
‌چهارشنبه 2 بهمن 1398
دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند که به کمک آن می‌توان طول عمر «کرم سی-الگانس» را پنج برابر کرد.
کیست تخمدان چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟
‌سه شنبه 1 بهمن 1398
کیست یک ساختار کیسه مانند است که از مواد نیمه جامد، گاز یا مایع پر شده است. در طی چرخه‌ی ماهانه، تخمدان‌ها به طور معمول فولیکول‌هایی کیست مانند رشد می‌دهند که تخمک را هنگام تخمک‌گذاری آزاد می‌کنند.
چرا هر ساله واکسن‌ جدیدی برای آنفلوآنزا ساخته می‌شود؟
‌سه شنبه 1 بهمن 1398
محققین دانشگاه ایالتی جورجیا یک واکسن نانوذره‌ای شامل دو پروتئین اصلی آنفلوآنزا ساخته‌اند که در مقابل گونه‌های مختلف ویروس آنفلوآنزا در موش‌ها عملکرد مناسبی دارد.
نگاهی دقیق‌ به لایه‌های نازک یخ
‌سه شنبه 1 بهمن 1398
در روزهای سرد، بخار آب می‌تواند مستقیماً به یخ تبدیل شده و به صورت لایه‌های نازک سطوح مختلف را بپوشاند. جزئیات این فرآیند دهه‌ها است که فیزیکدانان و شیمیدانان را به خود مشغول کرده است.
کشف ژنوم مار کبرای هندی چه اهمیتی دارد؟
‌سه شنبه 1 بهمن 1398
تیمی بین‌المللی از دانشمندان توانسته‌اند توالی ژنوم مار کبرای فوق سمی هندی را کشف کنند. این موضوع از نظر پزشکی اهمیت بالایی دارد.
چطور طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
دوشنبه 30 دي 1398
طلا یک فلز با ارزش است، بنابراین اغلب جواهرات جعلی و مخلوط‌های فلزی را به اسم طلا به خریداران می‌فروشند.
نوشیدن منظم چای چه تاثیری بر روی قلب دارد؟
دوشنبه 30 دي 1398
مطالعه‌ای که آکادمی علوم پزشکی چین بر روی جمعیت زیادی از چینی‌ها انجام داده، نشان داده است که مصرف چای نقش محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و خطر مرگ به هر دلیلی را کاهش می‌دهد.
تماشای کهکشانی زیبا به‌یاد خاندان هرشل
دوشنبه 30 دي 1398
تلسکوپ فضایی هابل در این هفته تصویری زیبا از کهکشان مارپیچ «NGC 1803» به زمین مخابره کرده است.
از اثر گلخانه‌ای چه می‌دانید؟
دوشنبه 30 دي 1398
زمین به خاطر فاصله‌ی مناسبی که از خورشید دارد، نه آنچنان سرد و نه آنچنان گرم است و به همین خاطر امکان حیات بر روی آن فراهم شده است.
چگونه از هموروئید خلاص شویم؟
یکشنبه 29 دي 1398
هموروئید یا بواسیر می‌تواند در نتیجه بارداری، رژیم لاغری، فشار بیش از حد هنگام حرکات روده و یا دوره‌های مکرر یبوست رخ دهد.
دلیل گوناگونی زیستی موجود بر روی زمین چیست؟
یکشنبه 29 دي 1398
از زمان «داروین»، «والاس» و «وون هومبولت» تا کنون این سوال مطرح بوده است که چه چیزی تعیین کننده‌ی الگوهای جهانی گوناگونی زیستی است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 243 244