مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

کم خوابیدن شما را به‌زودی به بیماری‌های قلبی دچار خواهد کرد!
‌سه شنبه 20 فروردين 1398
محققان موفق به شناسایی یک‌سری واکنش‌های زنجیره‌ای شیمیایی شده‌اند که کم‌خوابی را مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی می‌داند.
باور کنید یا نه، دانشمندان این‌بار شواهد محکمی از وجود حیات باستانی در مریخ یافتند!
‌سه شنبه 20 فروردين 1398
بنا به گفته‌ی گروهی از محققین مجارستانی، یک سنگ مریخی با ‌نام «ALH-77005» که در قطب جنوب زمین، یافت شده است، حاوی شواهد معدنی و آلی متعددی از زندگی روی مریخ است.
شرف الشمس، خرافه یا حقیقت؟!
دوشنبه 19 فروردين 1398
یکی از خرافه‌های بی‌اساسی که در بین عموم مردم ایران وجود دارد و اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده است، نوشته‌ی رمزگونه‌ای بر روی سنگی قیمتی است که طبق ادعای کاسبان، مشکل‌گشا، روزی‌رسان، ضامن سلامتی و چندین و چند خواص ماورایی دیگر است.
رژیم‌های مصرف مکرر آب‌میوه، می‌تواند مرگبار باشد!
دوشنبه 19 فروردين 1398
توصیه‌های مشکوک یک درمانگر سنتی در اسرائیل، زنی را به سوءتغذیه و همچنین احتمال آسیب مغزی دائمی دچار کرده است. طبق گزارش‌ها، این زن از درمانگرش رژیمی را دریافت کرده که فقط شامل مقدار زیادی آب و آب‌میوه می‌شده است.
یک قدم دیگر به ساخت راکتورهای هسته‌ای هم‌جوشی نزدیک شدیم!
دوشنبه 19 فروردين 1398
گروهی از دانشمندان توانسته‌اند به پلاسمای فشار بالایی دست یابند و شاید همین پلاسمای فشار بالا بتواند زمینه‌ای را برای دستیابی به قدرت هم‌جوشی به‌وجود آورد. علی‌رغم نتایج امیدوارکننده‌ی این تحقیق، هنوز معلوم نیست که آیا اصلاح قدرت هم‌جوشی توسط این روش امکان‌پذیر باشد!
وجود اولین سیاره‌ی فراخورشیدی کشف شده توسط تلسکوپ کپلر، بالاخره به شکل رسمی تایید شد!
دوشنبه 19 فروردين 1398
یک دهه پس از پرتاب و ماه‌ها پس از اتمام ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر، داده‌های این تلسکوپ مربوط به سال ۲۰۰۹، به‌عنوان شواهدی مبنی بر وجود یک سیاره‌فراخورشیدی مشتری مانند که به دور یک ستاره با فاصله‌ی ۲،۶۰۰ سال نوری از زمین می‌چرخد، تایید شد.
چرا با بالا رفتن سن، زمان سریع‌تر سپری می‌شود؟
دوشنبه 19 فروردين 1398
این حس ذهنی که زمان با بالا رفتن سن سریع‌تر سپری می‌شود، حسی جهانی است و پس از گذشت سال‌ها، دانشمندان توضیحات متفاوتی را ارائه دادند مبنی بر اینکه چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟
نگاهی به قمرهای پنهان زحل
یکشنبه 18 فروردين 1398
سیاره‌ی زحل دارای ۶۰ قمر تایید شده است؛ با این حال، سیستم حلقه‌های اصلی زحل با یکسری از اقمار خود به‌نام‌های «پن»، «دافنیس»، «اطلس»، «پاندورا»، «اپیمتئوس» مرتبط است که در حلقه‌ی اصلی قرار گرفته‌اند و همواره در تغییر شکل و ترکیب حلقه‌ها نقش به سزایی داشته و با هم در تعامل هستند.
دستکاری ژنتیکی انسان، قانونی یا غیرقانونی؟
یکشنبه 18 فروردين 1398
سازمان بهداشت جهانی «WHO» که یکی از نهادهای سازمان ملل متحد است، در تلاش است تا از کارهای دانشمندان در زمینه‌ی تغییر ژنوم انسانی سر در بیاورد تا بتواند از انجام آزمایش‌های ژنتیکی غیر مجاز در زمینه‌های انسانی جلوگیری کند.
خواب نیمروزی می‌تواند فشار خون را تنظیم کند
یکشنبه 18 فروردين 1398
خواب نیمروزی به‌‌نظر سطح فشار خون را کاهش می‌دهد. مثلاً کاهش نمک و الکل می‌تواند سطح فشار خون را ۳ تا ۵ میلی‌متر جیوه کاهش دهد. داروهای ضد فشار خون با دوز پایین معمولاً سطح فشار خون را به طور میانگین ۵ تا ۷ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهند.
۹ چیز که علم نتوانسته برای آن‌ها پاسخی داشته باشد!
یکشنبه 18 فروردين 1398
انسان‌ها به ماه سفر کرده‌اند و پرده از اسرار متعددی برداشته‌اند. شاید اهرام مصر نیز در میان این اسرارِ برملا شده باشد. اما هنوز پدیده‌های متعددی وجود دارد که علم قادر به توضیح‌شان نیست.
تاثیرات منفی زندگی شبانه بر سلامت انسان
شنبه 17 فروردين 1398
افرادی که به‌طور طبیعی شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و صبح‌ها زمانی که خورشید طلوع کرده بیدار می‌شوند در مقایسه با افراد سحرخیز، الگوی فعالیت مغزی متفاوتی دارند با مشکل مواجه خواهند شد.
باستان‌شناسان می‌گویند مرد اسپانیایی اصیلی وجود ندارد!
شنبه 17 فروردين 1398
ژن‌های جمعیت مردان باستانی شبه جزیره‌ی ایبری در جنوب غربی اروپا، هزاران سال پیش با ژن‌های مهاجران اروپای مرکزی جایگزین شده‌ است.
برای سفر به مریخ آماده شوید!
شنبه 17 فروردين 1398
آزمایش اخیر موتورهای احتراق فضاپیمایی که قرار است اولین انسان‌ها را به مریخ بفرستد، موفقیت‌آمیز گزارش شده است. شرکت «اسپیس‌ایکس» که سازنده‌ی این فضاپیما است، نام نسل جدید موتور احتراق خود را «StarHopper» گذاشته است.
یافته‌ی دانشمند ایرانی درباره‌ی خطر نوشیدن چای داغ
شنبه 17 فروردين 1398
طبق یکی از مطالعات جدید، نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی مری را در حدود ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.
دانشمندان با استفاده از دی‌ان‌ای، کامپیوتر بیولوژیک می‌سازند!
‌پنجشنبه 15 فروردين 1398
یکی از محدودیت‌های جدی موجود برای کامپیوترهای بیولوژیک این بود که هیچکدام از کدهای برنامه‌ریزی شده‌ی دی‌ان‌ای را نمی‌توان به‌وسیله آن‌ها بازنویسی کرد.
تلاش زمین تخت گرایان برای اثبات ادعاهای خود
‌پنجشنبه 15 فروردين 1398
سازمان‌دهندگان یک کنفرانس سالانه‌ای که از زمین تخت گرایان دعوت به‌حضور می‌کند، در حال برنامه‌ریزی برای ارسال یک کشتی کروز به لبه‌ی دور افتاده سیاره‌ی زمین هستند.
بزرگترین خبر علمی قرن! اولین تصویر واقعی از سیاهچاله منتشر می‌شود
‌چهارشنبه 14 فروردين 1398
به‌نظر شما سیاهچاله‌ها چه شکلی هستند؟ همه می‌دانیم که تمام تصاویری که تا به‌امروز از سیاهچاله‌ها دیده‌ایم، شبیه‌سازی‌های گرافیکی علمی بوده‌اند. اما حالا دانشمندان ادعا می‌کنند که اولین تصویر واقعی از سیاهچاله‌ها را ثبت کرده‌اند.
مسابقه‌ی علمی هفتگی شماره‌ی ۱۹
‌چهارشنبه 14 فروردين 1398
چرا فضانوردان، پس از ماموریت‌های فضایی تبخال می‌زنند؟
‌چهارشنبه 14 فروردين 1398
بر اساس مطالعه‌ای جدید، حضور در فضا می‌تواند اثرات عجیبی بر روی بدن بگذارد؛ برای مثال می‌تواند ویروس‌های غیرفعال تبخال را مجدداً به کار بیندازد.
اگر قند نخوریم، چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد؟
یکشنبه 11 فروردين 1398
هر کسی که مرا می‌شناسد، به‌خوبی می‌داند که من عاشق خوردن چیزهای شیرین هستم. خب زندگی در پنسیلوانیا، «پایتخت شکلات‌های جهان» هم باعث شده که این علاقه‌ام به شیرینی خوردن، بیشتر هم بشود.
دانشمندان موفق به درمان بیماری تالاسمی بتا شدند!
یکشنبه 11 فروردين 1398
اولین آزمایش بالینی ویرایش ژن با عنوان «CRISPR» تایید شده در خارج از کشور چین، رسماً در راه است. این آزمایش به کمک شرکت‌های درمانی CRISPR و «ورتکس» انسانی را با یک بیماری خونی نادر، تحت این درمان تجربی قرار دادند.
راه‌حلی برای برقراری آرامش در زندان!
شنبه 10 فروردين 1398
زندان‌ها اغلب شاهد خشونت زیادی هستند. اما دانشمندان می‌خواهند تغییراتی را در مغز زندانیان به‌وجود آورند که ممکن است همه چیز را در آینده تغییر دهد و جهان را به‌جای بهتری تبدیل کند.
برای اولین بار؛ مشاهده‌ی ادغام امواج ضربه‌ای
شنبه 10 فروردين 1398
دو هواپیمای جت نیروی هوایی آمریکا که سریع‌تر از صوت در حال حرکت بودند، آن‌قدر به هم نزدیک بودند که امواج ضربه‌ای ناشی از آن‌ها با یکدیگر ادغام شد و ناسا این صحنه را ثبت کرد.
چرا مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول E مهم است؟
شنبه 10 فروردين 1398
برخی از دوست‌داران موتوراسپرت، هنوز منتقد موتورهای V6 هایبریدی ۱.۵ لیتری فرمول یک هستند و این موتورها را در برابر موتورهای V8 و V10 تنفس طبیعی سال‌های نه چندان دورِ فرمول یک، لال و بیصدا می‌دانند یا برخی اعتقاد دارند ماشین‌های فرمول یک با موتورهای ۱۵۰۰ سی‌سی هیبریدی فعلی، همانند زنبوری است که با یک بال پرواز می‌کند.
ساکنان قطب‌شمال، گرمایش زمین را سریع‌تر احساس می‌کنند
‌پنجشنبه 8 فروردين 1398
از آنجا که قطب شمال سریع‌تر از سایر نقاط جهان گرم می‌شود، یخ و زمین و زمینه‌های یخ زده با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال ناپدید شدن هستند و این تغییرات نه تنها بر زیرساخت‌ها، اقتصاد و فرهنگ مردم قطب شمال، تاثیر می‌گذارد، بلکه در آینده قطعاً بر کل جهان نیز تاثیر خواهد گذاشت.
کاکائو خستگی را کم می‌کند
‌پنجشنبه 8 فروردين 1398
خستگی شایع‌ترین نشانه‌ی گزارش شده توسط افراد مبتلا به «مولتیپل اسکلروزیس» است که در اکثر بیماران مشاهده می‌شود.
ریوگو، اسرار حیات بر روی زمین را فاش می‌کند
‌پنجشنبه 8 فروردين 1398
کاوشگر فضایی هایابوسا ۲، شواهد فیزیکی را درباره‌ی ردی که مشاهده کرده به‌دست آورده و از منطقه‌ی فرودِ تغییر رنگ یافته،‌ چند لحظه بعد از ملاقاتش با سیارک ریوگو، عکس‌برداری کرده است.
ساخت دستگاهی آزمایشگاهی که نور را می‌بلعد!
‌چهارشنبه 7 فروردين 1398
در سال‌های اخیر، دانشمندان به بررسی مفهوم ضدلیزر، یعنی ساخت دستگاه‌هایی پرداخته‌اند که می‌توانند برخلاف لیزر که کار انتشار نور را انجام می‌دهد، یک طول موج نوری را به‌طور کامل ببلعند.
تشخیص دو کهکشان برخوردی در تصویر جدید هابل
‌چهارشنبه 7 فروردين 1398
این تصویرِ خارق‌العاده دو کهکشان در حال برخورد در صورت فلکی هرکول را نشان می‌دهد. این عکس را تلسکوپ فضایی هابل با استفاده از دوربین میدان وسیع ۳ گرفته است. سرانجام برای کهکشان راه شیری و آندرومدا هم همین اتفاق خواهد داد.
ترکیبی گیاهی، علائم آلزایمر را کاهش می‌دهد
‌چهارشنبه 7 فروردين 1398
مطالعه‌ی جدیدی بر روی موش‌ها نشان داده که ترکیبات چای سبز و هویج، می‌تواند در کاهش دادن علائم آلزایمر نقش داشته باشد.
مهم‌ترین رویدادهای محیط‌زیستی در سال ۱۳۹۷
‌سه شنبه 6 فروردين 1398
ما بر روی سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که میلیاردها سال زمان برده است تا حیات را بر روی خود ایجاد و از پارامترهای حیاتی آن پشتیبانی کرده است. اما رویدادهای طبیعی و دخالت‌های انسانی تاثیرات منفی زیادی بر ایمن بودن و سالم ماندن محیط‌زیست گذاشته است.
نقشه‌برداری از منابع بالقوه‌ی آب در مریخ
‌سه شنبه 6 فروردين 1398
چالش‌های مربوط به سفر انسان به مریخ و بازگشت ایمن آن‌ها به زمین، نباید بیش از حد اغراق‌آمیز باشد. در تکنولوژی‌های فعلی مربوط به این سفر، جرم از اهمیت زیادی برخوردار است و در نهایت اهرم‌سازی تمام منابع موجود در محل امری ضروری است.
موسیقی، ابزاری برای هماهنگ کردن امواج مغزی
‌سه شنبه 6 فروردين 1398
موسیقی می‌تواند ما را مجذوب خود کند؛ وقتی شنونده‌ها به موسیقی گوش می‌دهند و درگیرِ آن می‌شوند، صداهای آن‌را به دقت دنبال می‌کنند و آن‌را به شیوه‌ای احساسی به چیزی که می‌شنوند ارتباط می‌دهند.
برجسته‌ترین رویدادها و اکتشافات باستان‌شناسی در ۱۳۹۷
دوشنبه 5 فروردين 1398
تاریخ بشر آن‌چنان عمیق و غنی است که همواره برای کشف آثار مربوط به آن‌ها، تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان به اکتشافات تاریخی دست می‌زنند و نشانه‌های سبک زندگی، ساخت بناها، نژادها، ابزار و آداب و رسوم را کشف می‌کنند. در این مقاله، سعی داریم تا مهم‌ترین و برجسته‌ترین یافته‌های باستانی که در سال ۱۳۹۷ صورت گرفته است را معرفی کنیم.
دارویی برای بهبود اخلاق و حافظه‌ی سالمندان
دوشنبه 5 فروردين 1398
گروهی از دانشمندان کانادایی یک داروی آزمایشی جدید را توسعه داده‌اند که پس از آزمایش‌های حیوانی گسترده، می‌تواند پیشرفت‌های سریعی را در خلق و خو و حافظه ایجاد کند.
تلسکوپی که سیارات فراخورشیدی زیادی را کشف خواهد کرد!
دوشنبه 5 فروردين 1398
مطالعه‌ای‌ جدید پیش‌بینی کرد که تلسکوپ آینده‌ی ناسا می‌تواند تا ۱،۴۰۰ سیاره‌ی جدید را کشف کند که جرم برخی از آن‌ها برابر با جرم زمین است. این تلسکوپ که «WFIRST» نام دارد، بر اساس ماموریت‌های قبلی ساخته شده تا به سوالات بنیادی درباره‌ی ماهیت جهان پاسخ دهد و به جستجوی حیات فرازمینی کمک کند.
رویدادها و ماموریت‌های مهم فضایی در سال ۱۳۹۷
دوشنبه 5 فروردين 1398
اخبار و اطلاعات علمی از آسمان، پایانی ندارد؛ چرا که روزانه اکتشافات، ساخته‌ها، یافته‌ها و ماموریت‌های فضایی جدیدی را شاهد هستیم. در این مقاله، به مهم‌ترین این موارد که در سال ۱۳۹۷ روی داده است، به‌طور اختصار، اشاره خواهیم کرد.
یافته‌های برجسته‌ی تکنولوژی و فناوری‌اطلاعات، در سال ۱۳۹۷
شنبه 3 فروردين 1398
در این دنیا، هر چیزی از حرکت بایستد یا حرکتش کند شود، امکان ندارد حرکت رو به‌جلوی تکنولوژی کند یا متوقف شود. پیشرفت‌های تکنولوزی روز به روز در حال سریع‌تر شدن و ارائه‌ی دستاوردهای جدید است.
یافته‌های برجسته‌ی پزشکی و سلامت، در سال ۱۳۹۷
شنبه 3 فروردين 1398
در سالی که گذشت، اکتشافات، راه‌حل‌ها و درمان‌های جدید زیادی برای بیماری‌ها و مشکلات سلامت انسان روی داده است که در این مطلب سعی داریم به برجسته‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 221 222
مشاوره رایگان تحصیلی
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (3 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (14 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی و رگ و پی انسانی (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خودرا از دست ميده؟ (36 پاسخ)
نیرویی که جسم به زمین وارد میکند (1 پاسخ)
نخستین عکس واقعی از افق رویداد سیاهچاله منتشر شد (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (11 پاسخ)
نوشتن معادلات قیدی و دیفرانسیلی (2 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (68 پاسخ)
اثبات قضیه استوارت و نقطه لومواین (4 پاسخ)
اثبات قانون دوم نیوتن (15 پاسخ)
دانلود رایگان کتاب فیزیک هالیدی جلد 1 به زبان فارسی (25 پاسخ)
انرژی چیست؟ (1 پاسخ)
راهنمایی برای انتخاب کتاب ریاضی و فیزیک (8 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (112 پاسخ)
مغناطیسه کردن یک سیال در حال عبور از یک لوله (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (26 پاسخ)
بیگ بنگ و سیاهچاله ها (3 پاسخ)
غبار و نور ستاره‌ای در سحابی M78 (0 پاسخ)
کاوشگر ژاپنی از یک سیارک نمونه‌برداری کرد! (0 پاسخ)
خورشید در آرامش (0 پاسخ)
پاک شدن ویروس اچ‌آی‌وی پس از پیوند سلول‌های بنیادی (0 پاسخ)
شامپانزه‌ها، عموزاده‌های باهوش ما
روزانه چند فنجان قهوه بنوشیم؟
اثرات شگفت‌انگیز حل منظم جدول کلمات در پیری
کهکشانی که همچون یک عدسی گرانشی عمل می‌کند
بهتر است به خوردن ملخ عادت کنیم!
معجزه‌ی زغال‌اخته‌ی آبی در کنترل فشار خون
رکوردی که در مدار مریخ ثبت شد!
فرگشت انسان مدرن، از چه زمانی آغاز شد؟
مضرترین ماده‌ی مخدر کدام است؟
فرگشتی مهم، برای بقاء در اعماق دریا
ژن جدیدی که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است
با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و شش
ویروسی که میزبان خود را سنگ می‌کند
چگونه امواج گرانشی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را تایید می‌کنند؟
این بیماری را با آلزایمر اشتباه نگیرید
کشف بقایای نواختری باستانی
مسن‌ترین درختان زمین را بشناسیم
کهکشان‌های اولیه‌، درخشان‌تر از انتظارها بوده‌اند!
مضرات برداشتن آپاندیس تا چه حد جدی است؟
منشاء فلزات گران‌بهای زمین کجاست؟
کشف قبرستانی در کنار اهرام مصر
پیکسل نمایشگرها یک‌میلیون‌بار کوچک‌تر می‌شوند!
ماموریتی به مقصد قمر اسرارآمیز مریخ
ثبت نور واقعی نورون‌های عصبی مغز
مغز ما توسط گوش‌هایمان کنترل می‌شود!
کشف هزارپای باستانی
در سیارک ایتوکاوا آب پیدا شد!
استخوان ۱۶۰ هزار ساله‌ی انسان