مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

میراث هابل؛ تصویری از ۲۶۵،۰۰۰ کهکشان!
شنبه 28 ارديبهشت 1398
اخترشناسان ماحصل استفاده‌ی ۱۶ ساله از تلسکوپ هابل را با تهیه‌ی بزرگترین قاب از کهکشان‌ها به جهانیان نشان دادند. تلاشی که امروز از آن به‌عنوان قاب میراث هابل یاد می‌شود.
نگاه ستاره‌شناسان به درون ستاره‌های غول‌پیکر آبی
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
ستاره‌های غول‌پیکرهای آبی دوران عمر خود را به سرعت می‌گذرانند و در جوانی می‌میرند؛ به‌همین خاطر بسیار نادر هستند و مطالعه‌ی آن‌ها سخت است.
آیا گرگ‌ها رام‌شدنی هستند؟
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
در آزمایش صفحه‌ی لمسی که طی آن به حیوانات اجازه داده می‌شود تا برای دیگر حیوانات غذا تهیه کنند، گرگ‌ها به نسبت سگ‌ها رفتار جامعه‌پسندتری از خود نشان داده‌اند.
کشف دایناسوری با بال‌هایی عجیب
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
گروهی از دیرین‌شناسان با همکاری آکادمی علوم چین توانسته‌اند گونه‌ای ناشناخته از دایناسورهای پرنده‌سان با بال‌هایی مانند دایناسور معروف پرنده «پتروسار» را کشف کنند.
نوشیدنی تلخ یا شیرین؟
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
چرا شما قهوه‌ی سیاه و دیگر نوشیدنی‌های تلخ را ترجیح می‌دهید، در حالی که همکار شما از نوشیدنی‌های شیرین لذت می‌برد؟
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و پنج
میکروب‌هایی که آرسنیک تنفس می‌کنند
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
آرسنیک برای اکثر موجودات زنده سمی کشنده است، ولی طی تحقیقات جدید، میکرواُرگانیسمی کشف شده است که در نواحی وسیعی از اقیانوس آرام زندگی می‌کند و آرسنیک تنفس می‌کند.
در معرض دود سیگاری‌ها قرار نگیرید!
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
طی مطالعه‌ی جدیدی که دانشمندان کره‌ای انجام داده‌اند، مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض دود سیگاری‌ها، با بالا رفتن فشار خون در افراد غیرسیگاری مرتبط است.
حقایقی از قمرهای کوچک درون حلقه‌های زحل!
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
حقایق جدیدی درباره‌ی پنج قمر درون و نزدیک حلقه‌های زحل یافت شده است. فضاپیمای کاسینی که نزدیک‌ترین پرواز را به‌سمت این اقمار داشته، نشان داد که سطح این قمر‌های غیرمعمول از مواد موجود در حلقه‌های زحل و ذرات یخِ خارج‌شده از قمر بزرگ‌تر زحل به‌نام «انسلادوس» پوشانده شده است.
ساخت توپ‌هایی در ابعاد میکروسکوپی
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
باکتری‌ها در اطراف سیاره‌ی ما شامل بخش‌های نانومتری بسیاری هستند که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. برخی مسئول تولید مواد مغذی هستند و بقیه مواد سمی که می‌توانند به باکتری‌ها آسیب برسانند را جدا می‌کنند.
چرا برخی پرندگان آوازخوان هستند؟
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
گروهی بین‌المللی از محققین کشف کرده‌اند که همه‌ی پرنده‌های آوازخوان دارای یک کروموزوم اضافی درون سلول‌های نطفه‌ی خود هستند که آن‌را «کروموزوم محصور نطفه‌ای» یا «GRC» نامیده‌اند.
عامل تابش چرینکوف در خلاء کوانتومی چیست؟
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
طبق یافته‌های علمی که جدیداً منتشر شده است، ذراتی که در فضای خالی داخل اتم حرکت می‌کنند، می‌توانند در برهم‌کنش با خلاء کوانتومی، «تابش چرینکوف» منتشر کنند.
خوشه‌هایی که نور را خم می‌کنند!
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
تصویر جدید و جذاب تلسکوپ فضایی هابل، گروه کهکشانی کلان‌جرمی با فاصله‌ی تقریبی ۷.۷ میلیارد سال نوری در صورت‌فلکی سه پایه را نشان می‌دهد.
دو دانشمند زن ایرانی، درمانی برای آنفلوانزا یافتند
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
«آقطی سیاه» میوه‌ای‌ کوچک، بومی اروپا و آمریکای شمالی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و عمدتاً به‌عنوان مربا یا نوشیدنی مصرف می‌شود.
کشف دومین کهکشان فاقد ماده‌ی تاریک
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
در سال ۲۰۱۸ گروهی از ستاره‌شناسان آمریکایی و کانادایی، کهکشانی به‌نام «DF2» را کشف کردند که درون آن ماده‌ی تاریک وجود نداشت.
در آینده می‌توان انسانی کامل را از روی سلول‌های پوستی ساخت!
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
محققین راهی یافته‌اند که سلول‌های پوست را به سه نوع اصلی سلول‌های بنیادی که تشکیل‌دهنده‌ی مراحل اولیه‌ی جنین هستند، تبدیل کنند.
تبدیل گاز کوانتومی به اَبَرجامد!
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
پنج دهه قبل پیش‌بینی می‌شد که حالتی از ماده به‌‌نام «اَبَرجامد» وجود دارد که در آن اَبَرسیال در کنار کریستال همزمان وجود دارد.
درمانی غیرتهاجمی برای بیماری‌های التهابی
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
استفاده از یک وسیله‌ی ارتعاشی تماسی، برای «پیاله‌ی صدفک گوش» خارجی باعث بهبود علائم بیماری در بیماران مبتلا به «آرتریت روماتوئید» می‌شود.
مریخ‌لرزه‌ها چگونه رخ می‌دهند؟
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398
ابزار لرزه‌سنج «SEIS» نصب‌شده بر روی کاوشگر اینسایت ناسا، نخستین مریخ‌لرزه را در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۹ شناسایی کرد. اکثر مردم با زمین‌لرزه آشنا هستند.
شما بوها را با زبان‌تان هم احساس می‌کنید!
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398
اگرچه بسیاری از مردم عطر و طعم غذا را همسان با مزه‌ی آن در نظر می‌گیرند، اما عطر و طعم متمایز بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها، بیشتر از بوی آن‌ها ناشی می‌گردد تا از مزه‌ی آن‌ها.
دستگاه تهویه هوایی که هوا را تمیز می‌کند!
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398
دانشمندان ایده‌ای دارند که در آن اگر شما یک دستگاه تهویه‌ی هوا برای محل زندگی خود خریداری کنید، احساس یک شهروند دوستدار محیط‌زیست را خواهید داشت.
این رژیم غذایی پایانی بر چاقی و کبد چرب خواهد بود
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین دانشگاهی، دریافته‌اند که پستانداران بزرگی مثل میمون‌ها که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، در مقایسه با حیواناتی که از رژیم غذایی غربی با مصرف بیش از حد نیاز استفاده می‌کنند، وزن طبیعی‌تری را دارند.
ماده‌ای که نیمه‌ی‌عمری بیشتر از عمر تخمینی جهان دارد؟
شنبه 21 ارديبهشت 1398
نیمه‌ی‌عمر یک فرآیند در واقع زمانی است که طی آن نصف ماده‌ی رادیواکتیو موجود در یک نمونه، واپاشیده می‌شود.
کشف گورهایی ۳۰۰۰ ساله در انگلیس
شنبه 21 ارديبهشت 1398
اخیراً مهندسان انگلیسی حفاری‌هایی را به منظور تدارک خطوط لوله جدید آب انجام می‌دادند، دریافتند که این حفره‌ها قبلاً با اجساد باستانی پُر شده بودند.
وزن‌تان در سیارات دیگر چقدر است؟
شنبه 21 ارديبهشت 1398
چه شما یک دانشمند علمی تخیلی یا یک علاقه‌مند به فضا باشید، برای‌تان جالب خواهد بود که بفهمید در سایر سیارات منظومه‌ی‌شمسی وزن شما چقدر می‌شود!
واکسن‌گریزان منتظر جریمه‌های سنگین باشند
شنبه 21 ارديبهشت 1398
«یِنز اِسپان» وزیر بهداشت و سلامت آلمان لایحه‌ای را برای بررسی دولت ارسال کرده است که پیشنهاد می‌کند والدینی که فرزندان‌ مدرسه‌ای‌شان را در برابر سرخک و سرخجه واکسینه نمی‌کنند، تا ۲،۵۰۰ یورو جریمه شوند.
پلوتو درخشان‌تر خواهد شد!
‌پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که اتمسفر نازک و نیتروژنی سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو نهایتاً فروپاشیده و یخ می‌زند. پلوتو کوچک‌ترین، سردترین و دورترین سیاره‌ی کوتوله در منظومه‌ی شمسی است که از خود اتمسفری دارد.
حقیقتی عجیب درباره‌ی داوینچی
‌پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
یکی از تحقیقات جدید انجام شده در دانشکده اپیفیکو دلو پیره فلورانس ایتالیا، نشان داده است که با اینکه لئوناردو داوینچی چپ دست بوده، اما می‌توانسته است کار ترسیم نگاره‌ها و نگارش دست نوشته‌هایش را با هر دو دست انجام دهد.
کشف جدیدی که مکانیک سیالات را متحول می‌کند
‌پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
ناپایداری‌های گرانشی معمولاً با فعل و انفعالات دو سیال با چگالی‌های متفاوت ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال، در مخلوط روغن و آب، مولکول‌های سبک‌تر مولکول‌های سنگین‌تر را به کنار هُل داده و به حرکت خود درون آن‌ها ادامه می‌دهند.
الماس‌های موجود در زمین، چگونه تشکیل شده‌اند؟
‌پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
دانشمندان میزان اکسید منیزیم موجود در هزاران تکه از سنگ‌های آتشفشانی با عمر حداقل ۲.۵ میلیارد سال که از سراسر زمین گردآوری شده بودند را مورد بررسی قرار دادند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و چهارم
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
آیا ما در یک شبیه‌سازی زندگی می‌کنیم؟
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
«ایلان ماسک» مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس، در مصاحبه‌ای با «لکس فریدمن» محقق MIT مجدداً بیان کرد که انسان‌ها درون یک شبیه‌سازی زندگی می‌کنند.
کشف مجموعه‌ای عظیم از فسیل‌های باستانی
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
دکتر «استیون می» یکی از پژوهشگران دیرینه‌شناس دانشگاه تگزاس در آستین، توانسته به وسیله‌ی حفاری‌های عمیق، به مجموعه‌ی گسترده‌ای از فسیل‌های باستانی در نزدیکی بیویل تگزاس دست یابد.
رابطه‌ی چاقی و حجم ماده‌ی خاکستری مغز
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین در هلند دریافته‌اند که میزان بالای چربی بدن با تفاوت در فرم و ساختار مغز، یعنی کاهش حجم ماده خاکستری، مرتبط است.
جهان قبل از انفجار بزرگ چگونه بوده است؟
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
همه با انفجار بزرگی که تصور می‌شود پس از آن کیهانی کنونی شکل گرفته است، آشنایی دارند؛ ولی آیا می‌دانید قبل از آن کیهان چگونه بوده است؟
روی بزرگ‌ترین قمر زحل یخ پیدا شد!
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
باران، دریا و سطح حاوی مواد معدنی در حال فرسایش را می‌توان هم روی زمین و هم روی «تیتان»، بزرگ‌ترین قمر سیاره‌ی زحل مشاهده کرد با این تفاوت که در تیتان باران‌ها و برکه‌ها از متان ساخته می‌شوند.
چطور انسان چوپان شد؟
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
افزایش میزان این نمک نشان می‌دهد که انسان‌ها چه زمانی از شکار حیوانات به سمت نگهداری و دام‌داری حیوانات روی آوردند.
رشد مجدد بافت‌ها به واقعیت پیوست
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
پزشکان و بیماران سال‌ها است که آرزوی وجود انواعی از تزریق را در سر دارند که بتواند بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کرده و باعث رشد مجدد آن‌ها شود.
مشاهده‌ی امواج گرانشی جدید؛ منحصربه‌فرد و هولناک
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
زمان زیادی از اعلام دانشمندان مبنی بر شناسایی امواج گرانشی نمی‌گذرد. اکنون سه سال پس از آن، پیشرفت‌های عمده‌ای در این زمینه توسط رصدخانه‌ی موج گرانشی «لایگو» آمریکا و «ویرگو» ایتالیا گزارش شده است.
کیسه‌های پلاستیکی قابل تجزیه
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398
کیسه‌های پلاستیکی قابل تجزیه سه سال در محیط‌زیست باقی می‌مانند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 224 225
مشاوره رایگان تحصیلی
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (3 پاسخ)
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (83 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (12 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (14 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (1 پاسخ)
نیروی الکتروگراویتی (3 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (13 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (18 پاسخ)
پیش بینی چرخش خودکار کهکشان ها (0 پاسخ)
معرفی سه ساختار اصلی برای پایداری کهکشان ها (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت ماده تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکتی (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت انرژی تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکت (0 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (2 پاسخ)
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی و رگ و پی انسانی (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خودرا از دست ميده؟ (36 پاسخ)
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
شناسایی سلولی ضدآلرژی
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
شگفتیِ انفجارهای گاما
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها
ابرهای مریخ چگونه به‌وجود می‌آیند؟
رابطه‌ی رشد جنگل‌ها و تغییرات اقلیمی
این کهکشان بیضوی، مملو از ماده‌ی تاریک است
ساخت یخچال‌هایی در مقیاس کوانتومی
نظریه‌ای که نگاه ما به ماده‌ی تاریک را تغییر داد
ضرورت بازگشت انسان به ماه
دلیل انقراض گونه‌ای غول‌پیکر
زنان باکتری‌های بیشتری دارند یا مردان؟
در جستجوی حیات فرازمینی