مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

چه میزان زباله‌ی پلاستیکی در اقیانوس اطلس وجود دارد؟
یکشنبه 13 آبان 1397
اشتیاق بشریت برای استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف، به نتایج فاجعه‌باری ختم خواهد شد.
یافتن راهی جدید برای جلوگیری از علائم حاد آسم!
یکشنبه 13 آبان 1397
آسم یکی از مرسوم‌ترین بیماری‌های ریوی است که ۲۴۱ میلیون نفر در دنیا از آن رنج می‌برند.
پسورد وزارت دفاع آمریکا در ۹ ثانیه هک شد!
یکشنبه 13 آبان 1397
کاپیتان نیروی هوایی «آندره دوجو اولسون»، در طول نمایش بین‌المللی هوایی کانادا در تورنتو، در روز ۱ سپتامبر ۲۰۱۸، رمز عبور را با سرعت بالایی باز کرد.
فرآیند یادگیری در مغز شما چگونه است؟
شنبه 12 آبان 1397
دانشمندان علوم اعصاب اکنون اطلاعات زیادی درباره‌ی چگونگی یادگیری چیزهای جدید توسط مغز ما دارند؛ ولی درباره‌ی چگونگی انتخاب موضوعی که در حین یادگیری بر روی آن تمرکز می‌شود، اطلاعات ندارند.
شکارچیان چگونه ببر آدم‌خوار را اغوا می‌کنند؟
شنبه 12 آبان 1397
مقامات هندی در حال بررسی استفاده از عطر مردانه‌ی برند «کالوین کلین» برای اغوا کردن ببر آدم‌خوار هستند.
بانوی ایرانی با تجزیه‌ی تنفس، بیماری را تشخیص می‌دهد.
شنبه 12 آبان 1397
دانشمند بانوی ایرانی موفق شده است روشی را توسعه دهد که در آن با مطالعه‌ و بررسی نفس بیماران، سریع‌تر و دقیق‌تر بیمای آن‌ها را تشخیص دهد و به روند درمان آن‌ها کمک شایانی می‌کند.
چرا درک آمار و ارقام دشوار است؟
‌پنجشنبه 10 آبان 1397
این سناریو را تصور کنید؛ پس از اینکه وب‌سایت مورد علاقه‌تان به شما اطلاع داد که ۰.۳ درصد از آمریکایی‌ها مبتلا به HIV هستند، تصمیم می‌گیرید که حتماً آزمایش HIV را انجام دهید.
داروی جدید آنفلوآنزا تایید شد!
‌پنجشنبه 10 آبان 1397
داروی جدیدی برای آنفلوآنزا کشف شده است و اولین دارویی است که طی بیست سال گذشته تحسین سازمان غذا و داروی ایالات متحده را در بر داشته است.
کشف دو قمر نامرئی در مدار زمین!
‌پنجشنبه 10 آبان 1397
دانشمندان بر این باور هستند که توده‌هایی از گرد و غبار میان‌سیاره‌ای را در مدار زمین شناسایی کرده‌اند که وجود آن‌ها پیش‌تر در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد.
بازگشت اسطوره؛ خودروی جدید پژو، الهام گرفته از سری ۵۰۴
‌چهارشنبه 9 آبان 1397
پنجاه سال از ساخت سری پُرطرفدار و محبوب پژو ۵۰۴ گذشت و این کمپانی به همین مناسبت، کانسپتی جدید با الهام از سری ۵۰۴ طراحی و ساخته است.
محل فرود مریخ‌پیمای بعدی ناسا کجاست؟
‌چهارشنبه 9 آبان 1397
صدها دانشمند و علاقمند به اکتشافات مریخ، اخیراً در شمال لس‌آنجلس گرد هم آمدند تا در مورد محل فرود مریخ‌پیمای بعدی ناسا با نام «Mars2020»، با هم تبادل‌نظر کنند.
شما به‌طور متوسط چند نفر را می‌شناسید؟
‌چهارشنبه 9 آبان 1397
بر اساس تاریخ گونه‌های ما، انسان‌ها معمولاً در گروه‌های کوچکی متشکل از کمتر از صد نفر، زندگی می‌کنند.
سرنوشت ویجر ۲ در فضای میان‌ستاره‌ای
دوشنبه 7 آبان 1397
کاوشگر ویجر۲ در سال ۱۹۷۷ میلادی برای بررسی چهار سیاره‌ی غول‌پیکر منظومه‌ی شمسی به فضا پرتاب شد.
توسعه‌ی روشی درمانی برای بیماری‌های مادرزادی رَحِم
دوشنبه 7 آبان 1397
دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا و بیمارستان کودکان فیلادلفیا، برای اولین بار با استفاده از فن‌آوری ویرایش ژن «CRISPR» و با انجام مطالعاتی بر روی رَحِم موش، از به دنیا آمدن حیواناتی با اختلال متابولیک مهلک، جلوگیری کردند.
چگونه دیدگاه انسان به جهان متحول شد؟
دوشنبه 7 آبان 1397
در آغاز تاریخ، بشر غارنشین بود و تنها برای تامین مایحتاج خود پا از غارش بیرون می‌گذاشت و امنیت خود را در ماندن در غار احساس می‌کرد.
خورشید برق جنوب صحرای آفریقا را تامین خواهد کرد
یکشنبه 6 آبان 1397
۶۰۰ میلیون نفر در مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا از دسترسی به برق محروم هستند. برای برطرف‌سازی نیاز این تعداد از مردم به برق، ترکیبی از شبکه‌های برق و سیستم‌های خودکفا باید مورد استفاده قرار گیرد تا اینکه دسترسی همگان به نعمت برق مقدور گردد.
چگونه چشم انسان تکامل یافته و می‌تواند رنگ‌ها را ببیند؟
یکشنبه 6 آبان 1397
زیست‌شناسان دانشگاه جان هاپکینز، در اقدامی جالب بافت شبکیه انسان را پرورش دادند تا ببینند سلول‌های دخیل در دیدن رنگ‌ها چگونه ایجاد می‌شوند.
هابل عدسی گرانشی قوی‌ای را کشف کرد!
یکشنبه 6 آبان 1397
تصویر جدید خیره‌کننده‌ای از تلسکوپ فضایی هابل، تاثیرات لنزینگ گرانشی ناشی از جرم «SDSS J0952+3434» که گروه بسیار عظیمی از کهکشان‌هایی که در فاصله‌ی تقریبی ۴ میلیارد سال نوری در صورت فلکی شیر کوچک قرار دارند، را نشان می‌دهد. خوشه‌های کهکشانی حاوی هزاران کهکشان با تمام انواع، سنین، شکل‌ها و اندازه‌ها هستند.
آیا رابطه‌ای بین هسته‌های کهکشانی فعال و شکل‌گیری ستارگان وجود دارد؟
شنبه 5 آبان 1397
کهکشان «UGC5101» دارای هسته‌ای فعال «AGN» است. AGN در واقع هسته‌ی متراکم کهکشانی است که پرتوزایی فراوانی دارد و احتمالاً در شکل‌گیری ستارگان نقش دارد.
رسوایی فولکس‌واگن هنوز به پایان نرسیده است!
شنبه 5 آبان 1397
ماه سپتامبر ۲۰۱۸ برای صنعت خودروی آلمان ماهی کاملاً برقی بود. مرسدس بنز، اولین شاسی‌بلند کاملاً برقی خود را معرفی کرد.
کشف مجسه‌هایی چوبی با قدمتی نامعلوم
شنبه 5 آبان 1397
باستان‌شناسان ۱۹ مجسمه‌ی چوبی انسان‌گونه را در شهر باستانی چان‌چان در شمال شهر لیما در کشور پرو، کشف کردند.
نگاهی علمی به گیاهی دارویی؛ بررسی ژنوم اسطوخدوس
جمعه 4 آبان 1397
گروهی از دانشمندان دانشگاه بروک و دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، توالی ژنومِ اسطوخدوس انگلیسی را مرتب کردند.
نقش پروتئین‌ها در ارتباطات عصبی و پردازش اطلاعات
جمعه 4 آبان 1397
قابلیت‌های شناختی ما با این مساله قابل بررسی است که سیناپس‌ها بین سلول‌های مغز چگونه سیگنال‌ها را انتقال می‌دهند.
هنرمندی که زباله‌های فضایی را نشانه می‌رود!
جمعه 4 آبان 1397
هنرمندی پروژه‌ی فضایی نسبتاً حیرت‌آوری را ترتیب داده که چگونگی چرخش زباله‌های فضایی به دور مدار زمین را نشان می‌دهد.
طبق تحقیقات جدید؛ الکترون‌ها کاملاً کروی هستند!
‌چهارشنبه 2 آبان 1397
فیزیکدانان موسسه‌ی «ACME» شکل بار الکتریکی الکترون را با دقت بی‌سابقه‌ای اندازه گرفته‌اند و تایید کرده‌اند که شکل آن بسیار گرد است.
ستاره‌شناسان جوان‌ترین پالسار در کهکشان راه‌شیری را کشف کردند.
‌چهارشنبه 2 آبان 1397
پالسار‌ یا تپ‌اختر، اجرام اسرارآمیز و عجیبی در کیهان هستند که بر اثر ایجاد یک ابرنواختر به‌وجود می‌آیند.
مکمل ویتامین دی ضامن سلامت استخوان نیست.
‌چهارشنبه 2 آبان 1397
طبق تحلیلی نظام‌مند که در مجله‌ی The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است، مکمل ویتامین دی، مانع از شکستگی یا ضعیف‌شدن استخوان نمی‌شود و یا اثرات پزشکی معنی‌داری بر تراکم مواد معدنی استخوانی ندارد، چه در دوزهای بالا و چه در دوزهای پایین تاثیری یکسان دارد.
با آزمایشی ساده در دوران کودکی، می‌توان بیماری‌های قلبی را پیش‌بینی کرد!
‌سه شنبه 1 آبان 1397
راه‌حل فعلی که پزشکان در حال حاضر از آن برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌کنند، نظارت بر فشار خون و کلسترول است در حالی که عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، سابقه‌ی خانوادگی یا دیابت نیز به‌عنوان عوامل موثر در ایجاد این بیماری شناخته شده‌اند.
رویدادهای نجومی آبان‌ماه ۱۳۹۷
‌سه شنبه 1 آبان 1397
ما در مجله علمی ایلیاد، سعی داریم تا مهم‌ترین، مناسب‌ترین از نظر شرایط و رویدادهای قابل رصد با چشم غیرمسلح یا ابزار آماتوری ساده را به شما معرفی کنیم. در این مطلب رویدادهای آبان ماه را بخوانید.
امواج مغزیِ حافظه در خواب و بیداری یکسان هستند.
‌سه شنبه 1 آبان 1397
تحقیقات جدید در دانشگاه بیرمینگام نشان داده که مکانیسم‌های مغزی یکسانی مسئول تحریک حافظه هم در خواب و هم در بیداری هستند.
اخلاقیات در مهندسی نرم‌افزارها چقدر تاثیرگذار است؟
‌سه شنبه 1 آبان 1397
پیشرفت‌های تکنولوژی در چند دهه‌ی اخیر، انقلابی در سبک زندگی ما ایجاد کرده‌اند؛ اما مشخص شده که بسیاری از نوآوری‌ها اخلاقیات را قربانی کرده‌اند و چیزی که به نفع بعضی‌ها است، برای دیگران بهای گزافی داشته است.
کشف درمانی اتفاقی برای سرطان خون
‌سه شنبه 1 آبان 1397
تحقیقات جدید نشان داده که می‌توان از یک داروی تازه‌ تاییدشده‌ی سرطان سینه، برای درمان بیماری خطرناک سرطان خون نیز استفاده کرد.
گایا ستاره‌هایی بی‌قید و بند را رصد کرد!
‌سه شنبه 1 آبان 1397
اخترشناسان با استفاده از داده‌های عملیات گایا که درصدد یافتن ستاره‌های اَبَرسریعِ هدایت شده به بیرون از کهکشان راه شیری است، از پیدا کردن ستاره‌هایی که احتمالاً از کهکشانی دیگر نشات می‌گیرند، متعجب شدند.
دانشمندان طعم باران‌های حلقوی زحل را چشیدند!
یکشنبه 29 مهر 1397
طعم آن شبیه موهیتو نیست. یک سال پیش و پیش از سقوط کاسینی به درون سیاره‌ی زحل، این کاوشگر کاری انجام داد که هیچ جستجوگر دیگری قبلاً انجام نداده بود.
آیا چیزی به‌نام اراده‌ی آزاد در ما وجود دارد؟
یکشنبه 29 مهر 1397
فیلسوف «توماس هوبس» اراده‌ی آزاد یا اختیار را به‌معنی نبود هرگونه مانع برای انجام کارها که جزئی از ذات و کیفیت ذاتیِ ما نیست، تعریف می‌کند.
شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای باکتری‌های معده سمی هستند!
یکشنبه 29 مهر 1397
مطالعه‌ی جدیدی به سرپرستی محققانی در دانشگاه بن گوریون، از سمی بودن شیرین‌کننده‌های مصنوعی و تاثیر آن‌ها بر باکتری «اشریشیا کولای» حکایت دارد؛ این باکتری در معده‌ی انسان دیده می‌شود.
تا چه اندازه نوشیدنی‌های الکلی در ابتلا به سرطان پروستات دخیل هستند؟
شنبه 28 مهر 1397
اکثریت قریب به اتفاق مردانی که از سرطان پیشرفته‌ی پروستات رنج ‌برده‌اند، تجربه‌ی مشترکی داشته‌اند؛ آن‌ها همگی یا در حال حاضر و یا در گذشته آب‌جوی زیادی مصرف کرده‌اند.
تهدیدی جدی برای بقای آثار باستانی
شنبه 28 مهر 1397
اخیراً دانشمندان و باستان‌شناسان در پژوهشی مشترک، متوجه شده‌اند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر بقای آثار باستانی و تاریخی اثر منفی بگذارد.
با این شرایط، آیا رفتن به مریخ منطقی است؟
شنبه 28 مهر 1397
دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون، اخبار بدی برای مسافران آینده‌ی مریخ دارند؛ چرا که گویا، نوعی اشعه‌ی کیهانی کهکشان راه‌شیری یا همان «GCR» وجود دارد که می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به دستگاه گوارش فضانوردان شود.
با این روش پخت، برنج را با خیالی آسوده بخورید و نگران چاق شدن نباشید!
‌پنجشنبه 26 مهر 1397
برنج جز مواد خوراکی پختنی پُرطرفدار در جهان است و سالانه ده‌ها تُن برنج به روش‌های مختلف در جهان مصرف می‌شود.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 211 212