مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

بلند پروازی خودروی کمتر شناخته شده‌ی فرانسوی
‌چهارشنبه 28 شهريور 1397
دی‌اس، نام خودروساز اروپایی است که در بین علاقه‌مندان به خودرو شناخته شده، اما در بین مردم عادی ناشناخته است. کمتر کسی در خیابان با دیدن این خودرو و لوگوی آن بر روی بدنه‌اش می‌گوید: «اوه، ببین. یک دی‌اس!»
پروتون‌ها بر روی خواص ستاره‌های نوترونی تاثیر می‌گذارند!
‌چهارشنبه 28 شهريور 1397
مطالعه‌ای که توسط کنسرسیوم بین‌المللی همکاری CLAS صورت گرفته و شامل ۱۸۲ عضو و ۴۲ موسسه در ۹ کشور است، تایید کرده است که افزایش تعداد نوترون‌ها نسبت به پروتون‌ها در هسته‌ی اتم، باعث افزایش تکانه‌ی پروتون‌های آن می‌شود.
کشف لوحی ۱،۵۰۰ ساله متعلق به قوم مایا در گواتمالا
‌چهارشنبه 28 شهريور 1397
گروهی بین‌المللی از باستان‌شناسان لوحی سنگی‌آهکی متعلق با قوم مایا را در سایت باستانی «لا کُرونا» واقع در دل جنگل‌های پِتین در کشور گواتمالا، کشف کردند. این لوح ارتفاعی ۱.۲ تا ۱.۴۶ متر دارد.
نوع تازه‌ای از نورون انسان به‌نام میوه‌ی گل رز کشف شد!
‌سه شنبه 27 شهريور 1397
گروهی بین‌المللی از دانشمندان علوم عصبی از کشورهای آمریکا و مجارستان موفق به شناسایی نوع جدیدی از سلول مغز انسان شدند که هرگز در موش‌ها و سایر حیوانات آزمایشگاهی دیده نشده است.
میراث تلسکوپ فضایی کپلر، آیا ما در کیهان تنها هستیم؟
‌سه شنبه 27 شهريور 1397
در روز ۶ ژوئن ۲۰۱۸، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی کپلر به پایان ماموریت خود رسیده است. اتاق کنترل این تلسکوپ، نیروی باقیمانده در آن‌را برای ارسال داده‌های ذخیر شده، نگه‌می‌دارد تا همه‌ی اطلاعاتی که در حافظه‌ی این تلسکوپ فضایی باقی مانده است، به زمین مخابره شود.
خطر استفاده از فلزات سمی برای قلب
‌سه شنبه 27 شهريور 1397
پژوهشگران گزارش دادند که قرار گرفتن در معرض فلزات سمی مانند آرسنیک، سرب، مس و کادمیوم با افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است.
رصد سحابی کارینا، در طیف فروسرخ
دوشنبه 26 شهريور 1397
تلسکوپ رصدی مرئی و فروسرخ رصدخانه‌ی جنوبی اروپا، به‌نام «ویستا»، موفق به تهیه‌ی تصویری فروسرخ و خارق‌العاده از «سحابی کارینا» شده است. این منطقه‌ی بزرگ ستاره‌زایی، در صورت فلکی کشتی قرار دارد.
چاپگری که با امواج صوتی چاپ می‌کند!
دوشنبه 26 شهريور 1397
دانشمندان راهی برای چاپ امواج صوتی پیدا کرده‌اند. فن‌آوری جدید برای چاپگرها این امکان را فراهم می‌آورد تا به نحو دقیق‌تری شکل و ویسکوزیته‌ی قطرات جوهر را کنترل کنند.
محققان اندام کوچک جدیدی در دستگاه ایمنی انسان شناسایی کردند!
دوشنبه 26 شهريور 1397
گروهی از دانشمندان در موسسه‌ی تحقیقات پزشکی کاروان در استرالیا، موفق به شناسایی ساختار آناتومی جدیدی در دستگاه ایمنی بدن انسان شدند.
دست‌ها را باید شست! در استفاده از شوینده‌های دست، بیشتر دقت کنید.
دوشنبه 26 شهريور 1397
حتی الکل نیز نمی‌تواند یک محافظ کامل باشد. دانشمندان هشدار دادند که حتی ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانیِ بسیار قوی، در برابر باکتری‌های قوی اثربخشی‌شان را از دست داده‌اند؛ زیرا باکتری‌ها یاد گرفتند خودشان را با محیط وفق دهند تا در هنگام مواجهه با ضدعفونی‌کننده‌هایِ دست زنده بمانند.
پیش‌بینی احتمال وقوع پس‌لرزه با کمک هوش‌مصنوعی گوگل
دوشنبه 26 شهريور 1397
تخریبی که اغلب به واسطه‌ی زلزله‌های بزرگ ایجاد می‌شود، معمولاً پس از پایان زمین‌لرزه متوقف نمی‌گردد.
نزدیک و نزدیک‌تر، به شفق‌های قطبی زحل
دوشنبه 26 شهريور 1397
سال ۲۰۱۷ میلادی، سال فوق‌العاده‌ای برای مشاهدات زحل بوده است. کاسینی نزدیک‌ترین عکس از این سیاره را قبل از سقوط درون آن، گرفت و هابل اکنون از نزدیک شدن این سیاره به انقلاب تابستانی شمالی، استفاده کرد تا نمای حیرت‌آوری را از شفق قطبی در اطراف این سیاره‌ی حلقه‌دار، ثبت کند.
کامپیوتر کوانتومی، دو نوع ماده‌ی عجیب را شبیه‌سازی می‌کند!
شنبه 24 شهريور 1397
دانشمندان از کامپیوتری کوانتومی برای شبیه‌سازیِ دو نوع ماده‌ی کوانتومی استفاده کرده‌اند. در این مطالعات از حدود ۲۰۰۰ کوانتوم‌بیت یا «کوبیت» استفاده شده است که این مقدار بسیار بیشتر از ده‌ها کوبیتی که در کامپیوترهای کوانتومی وجود دارد، است.
کشف شواهد وجود یخِ آب در مناطق قطبی ماه
شنبه 24 شهريور 1397
گروهی از محققان به رهبری دکتر «شویی لی» از دانشگاه هاوایی و دانشگاه براون، شواهد واضح و روشن مبنی بر وجود سطوح پوشیده‌شده از یخِ آب در مناطق قطبی ماه یافته‌اند.
تشخیص سرطان پروستات از نشانه‌های ‌ژنتیکی
شنبه 24 شهريور 1397
دانشمندان نشانه‌ای ژنتیکی برای سرطان پروستات پیدا کرده‌اند که در نهایت می‌تواند منجر به یافتن راه‌های بهتری برای تشخیص این بیماری شود.
چه عواملی در پیری مغز دخیل هستند؟
‌پنجشنبه 22 شهريور 1397
در مطالعه‌ای بزرگ، مربوط به عکس‌برداری از مغز که در مجله‌ی Alzheimer’s Disease به چاپ رسید، گروهی از متخصصان علوم عصبی و روان‌پزشکان به بررسی بیش از ۶۰،۰۰۰ اسکن مغزی پرداختند که به ۳۱،۲۲۷ نفر تعلق داشت.
رگه‌های روشن ماه چگونه به‌وجود آمده‌اند؟
‌پنجشنبه 22 شهريور 1397
دلیل پیدایش رگه‌های درخشان و روشن موجود بر روی سطح ماه، نوعی فرسایش کیهانی است. امکان دارد از طریق مواد پرتابی به بیرون از دهانه‌های آتشفشانی باستانی بر روی ماه ایجاد شده باشند.
بمبی ساعتی در زیر قطب شمال کشف شد.
‌پنجشنبه 22 شهريور 1397
قطب شمال جای خوبی نیست، بلکه جایی است که ضخیم‌ترین و قدیمی‌ترین یخ دریا در آن در حال شکستن است.
مغز چگونه در درک زمان، به مشکل بر می‌خورد؟
‌چهارشنبه 21 شهريور 1397
به مانند ساعت‌های مشهور دالی، درک ما از زمان چندان قوی و یکپارچه نیست. تجربه‌ی ما از زمان همواره با تیک تاکِ کامل ساعت مطابقت پیدا نمی‌کند.
جهان‌های مملو از آب، می‌توانند قابل سکونت باشند.
‌چهارشنبه 21 شهريور 1397
دانشمندان دانشگاه شیکاگو و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، معتقد هستند که برخی جهان‌های آبی می‌توانند قابل سکونت باشند.
شایعات در مورد مضرات برخی خوردنی‌ها، تا چه حد واقعیت دارد؟ علم پاسخ می‌دهد.
‌چهارشنبه 21 شهريور 1397
اگر شما هم از آن دسته انسان‌هایی هستید که خیلی به رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهید، حتماً به باید‌ها و نبایدها، می‌توانید و نمی‌توانید و مضر و مفید بودن خوراکی‌هایی که روزانه در برابر شما قرار می‌گیرند نیز اهمیت می‌دهید.
توضیح علم درباره‌ی عکس‌برداری از روح چیست؟
‌سه شنبه 20 شهريور 1397
در عکس‌برداری روح، هیچ موجود یا نیروی فراطبیعی دخالت ندارد، اما می‌تواند از اثرات شبح‌وار چشم کوانتومی، بهره ببرد.
هابل چشم کیهانی حیرت‌انگیزی را به تصویر کشید.
‌سه شنبه 20 شهريور 1397
تلسکوپ فضایی هابل، عکس بسیار زیبایی از سحابی «NGC3918» گرفته است که در وب سایت ناسا، منتشر شد.
تکنولوژی راه فرار دانش‌آموزان از مدرسه را می‌بندد!
‌سه شنبه 20 شهريور 1397
شرکتی استرالیایی به‌نام «لوپ‌لرن» از مدارس این کشور خواسته تا برای آزمایش تکنولوژی جدیدش، داوطلب شوند تا بتوانند دانش‌آموزان را بهتر تحت نظر داشته باشند و آن‌ها را کنترل کنند.
کاربردهای دقیق‌ترین ساعت جهان
دوشنبه 19 شهريور 1397
دانشمندان استرالیایی موفق به ساخت دقیق‌ترین ساعت جهان شده‌اند که می‌تواند کاربردهای جالب و شگفت‌انگیزی داشته باشد.
سیر تکامل هم‌زیستی انسان و پرندگان
دوشنبه 19 شهريور 1397
اگر تا به حال آب و غذا دادن به پرنده‌ای را تجربه کرده باشید، حس خوشایند آن‌را احساس کرده‌اید.
با تانک رضوانی، به جنگ خیابان‌های شهری و جاده‌های آفرود بروید!
دوشنبه 19 شهريور 1397
کمپانی خودروسازی «رضوانی» یکی از سازندگان خودروهای دست‌ساز است که طی چندسال اخیر شهرت قابل‌توجهی را بین علاقه‌مندان به خودرو در بازار جهانی پیدا کرده است.
آیا رابطه‌ای بین ساعت بدن و اختلالات خلقی وجود دارد؟
یکشنبه 18 شهريور 1397
مطالعه‌ای جدید، نشان می‌دهد که ممکن است رابطه‌ی ژنتیکی بین اختلالات خلقی و ساعت درونی بدن وجود داشته باشد.
مرداد ماه ۱۳۹۷ چهارمین ماه گرم ثبت شده‌ی زمین بود.
یکشنبه 18 شهريور 1397
بر اساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و جوی، از زمانی که ثبت داده‌های هواشناسی در سال ۱۸۸۰ میلادی آغاز شد، ماه مرداد (جولای) به عنوان چهارمین ماه گرم در زمین گزارش شده است.
درخشش سحابی هلال، در جدیدترین تصویر از این سحابی
یکشنبه 18 شهريور 1397
تلسکوپ وی‌اس‌تی در رصدخانه‌ی پارانال در شیلی، عکس جدید و شگفت‌انگیزی را از سحابی موسوم به NGC3199 گرفته است.
ارتباطی عجیب که باعث ذوب شدن یخ‌های قطب شمال می‌شود!
شنبه 17 شهريور 1397
محققان دانشگاه ایلینوی ارتباطی احتمالی بین گردبادهای ایالات متحده و یخ‌های دریا در قطب شمال یافتند.
دغدغه‌ی بیل گیتس از آینده‌ی فناوری در جهان
شنبه 17 شهريور 1397
هر قدر چیزی کمیاب باشد، به همان میزان بر ارزش آن افزوده می‌شود. ما این قانون عرضه و تقاضا را از همان دوران ابتدایی کودکی فرا می‌گیریم و تا حد زیادی این قانون در زمان بزرگسالی ما هم کارساز واقع می‌شود؛ دست‌کم در جوامع سرمایه‌داری جهان.
برای اولین بار؛ رصد سیاره‌ی فراخورشیدی نوزاد
شنبه 17 شهريور 1397
ستاره‌شناسان به لطف بیش از دو دهه داده‌های جمع‌آوری شده از دو ماهواره‌ی نقشه‌برداری ستاره‌ی آژانس فضایی اروپا، توانستند برای اولین‌بار جرم سیاره‌ای بیگانه‌ی و بسیار جوان را اندازه‌گیری کنند.
حال می‌توانیم انفجار خورشید را تماشا کنیم.
‌پنجشنبه 15 شهريور 1397
نیازی به هشدار نیست؛ اما بدانید که خورشید دائماً در حال انفجار است. در حالی‌ که واکنش‌های خشن فیوژن هسته‌ای نیروی هسته‌ی ۱۵ میلیون درجه‌ی سیلسیوسی خورشید را تامین می‌کنند، برج‌های پلاسمای گداخته شده، تابش شکننده و انرژی الکترومغناطیسی از سطح مشتعل ستاره در زاویه‌ای ثابت از حرارت و نور افت و خیز پیدا می‌کنند.
حالت جدید ماده؛ چگالش بوز-اینشتین
‌پنجشنبه 15 شهريور 1397
از میان پنج حالت ماده، چگالش بوز-اینشتین «BEC» به عنوان رازآلودترین حالت شناخته می‌شود.
شیر دادن از پستان، می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی مادران را کاهش دهد!
‌پنجشنبه 15 شهريور 1397
بر اساس مطالعه‌ای جدید، شیر دادن از پستان می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی در زنان را بعد از دوران یائسگی کاهش دهد؛ به ویژه در میان مادران اسپانیایی و سیاه‌پوست.
آینده‌ی قرارداد تغییرات آب‌وهوایی در چین مبهم شده است.
‌چهارشنبه 14 شهريور 1397
مطالعه‌ای جدید، نشان می‌دهد که چین ممکن است به تعهدات کربنی خود که ۱۷ سال پیش در قرارداد آب و هوایی پاریس تنظیم شده، دست یابد.
فیزیکدانان، شبیه‌سازیِ سیستم‌های ذرات کوانتومی را بهبود می‌بخشند.
‌چهارشنبه 14 شهريور 1397
فیزیکدانان روشی پیچیده‌ و دقیق برای شبیه‌سازی ذرات کوانتومی و سیستم‌های کوانتومی ایجاد کرده‌اند. دستیابی به این موفقیت، پیشرفت در فناوری‌های کوانتومی را سرعت خواهد بخشید.
این سحابی عجیب و غریب می‌تواند آینده‌ی خورشید ما را آشکار کند.
‌چهارشنبه 14 شهريور 1397
اخترشناسان سحابی عجیبی را کشف کردند که به نظر می‌رسد ممکن است به ما کمک کند تا دریابیم که در آینده دور برای خورشید چه اتفاقی می‌افتد.
تعداد سیاره‌های فراخورشیدی زمین‌مانند در کهکشان راه‌شیری کم نیستند.
‌سه شنبه 13 شهريور 1397
گروهی تحقیقی به رهبری اخترشناس دانشگاه هاروارد، «لی زِنگ» نشان داد که به احتمال زیاد، آب یکی از مولفه‌های اصلی سیاره‌های فراخورشیدی است؛ سیاره‌هایی که بین ۲ تا ۴ برابر بزرگتر از زمین هستند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 208 209
مشاوره رایگان تحصیلی
تبديل كيلوگرم ساير مقياسهاي وزني (2 پاسخ)
اگر زمان وجود نداشت چه می شد،پیامد های آن چیست؟ (63 پاسخ)
نحوه کار برقگیر (0 پاسخ)
تفاوت جاذبه با گرانش چیست؟ (42 پاسخ)
چرا ابرها سفید هستند؟ (7 پاسخ)
بسط سامرفلد و اثبات آن (0 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (1 پاسخ)
نظریه نسبیت قانون بقای جرم و پایستگی انرژی را نقض می‌کند؟ (2 پاسخ)
آیا ریل‌های قطارهایی که مگلو نیستند هم آهنربا می‌شوند؟ (1 پاسخ)
باردار کردن رسانا با باطری (0 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (4 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (9 پاسخ)
نیروی محرکه القایی در میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فیزیک کوانتوم (0 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
بیشترین دمای ممکن در هستی (3 پاسخ)
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهار
چرا غروب خورشید در مریخ آبی‌رنگ است؟
روشی موثر و بدون‌درد برای دارورسانی به چشم
زمین با چه مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند؟
سبک زندگی عاملی مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲
تجزیه‌ی ترکیبات شیمیایی با کاتالیزوری جدید
فرصتی برای رصد دنباله‌داری درخشان در آسمان شب
نگرانی‌ دانشمندان از مصرف بالای سیگار الکترونیکی!
زمین‌شناسان، گودال بزرگی را در گرینلند پیدا کردند.
سریع‌ترین ماشین شبه مغز با یک میلیون پردازشگر
نور آبی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
نگاهی نزدیک به زندگی نئاندرتال‌ها
یافته‌ی جدید ناسا درباره‌ی سپر مغناطیسی زمین
ارتباط تشعشعات رادیویی با سرطان
ناسا محل فرود مریخ‌نورد بعدی را اعلام کرد.
چرا سینه‌های زنان، بزرگ‌تر از سینه‌ی مردان است؟
کم‌آبی بدن می‌تواند عاملی برای بدخوابی در بزرگسالاتن باشد.
چگونه طلا را در دمای اتاق ذوب کنیم؟
کشف ابزاری ۶۰۰۰ ساله در خانه‌ی رئیس‌ جمهور آمریکا! (0+)