مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

کشف جدیدی که مکانیک سیالات را متحول می‌کند
‌پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
ناپایداری‌های گرانشی معمولاً با فعل و انفعالات دو سیال با چگالی‌های متفاوت ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال، در مخلوط روغن و آب، مولکول‌های سبک‌تر مولکول‌های سنگین‌تر را به کنار هُل داده و به حرکت خود درون آن‌ها ادامه می‌دهند.
الماس‌های موجود در زمین، چگونه تشکیل شده‌اند؟
‌پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398
دانشمندان میزان اکسید منیزیم موجود در هزاران تکه از سنگ‌های آتشفشانی با عمر حداقل ۲.۵ میلیارد سال که از سراسر زمین گردآوری شده بودند را مورد بررسی قرار دادند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و چهارم
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
آیا ما در یک شبیه‌سازی زندگی می‌کنیم؟
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
«ایلان ماسک» مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس، در مصاحبه‌ای با «لکس فریدمن» محقق MIT مجدداً بیان کرد که انسان‌ها درون یک شبیه‌سازی زندگی می‌کنند.
کشف مجموعه‌ای عظیم از فسیل‌های باستانی
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
دکتر «استیون می» یکی از پژوهشگران دیرینه‌شناس دانشگاه تگزاس در آستین، توانسته به وسیله‌ی حفاری‌های عمیق، به مجموعه‌ی گسترده‌ای از فسیل‌های باستانی در نزدیکی بیویل تگزاس دست یابد.
رابطه‌ی چاقی و حجم ماده‌ی خاکستری مغز
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین در هلند دریافته‌اند که میزان بالای چربی بدن با تفاوت در فرم و ساختار مغز، یعنی کاهش حجم ماده خاکستری، مرتبط است.
جهان قبل از انفجار بزرگ چگونه بوده است؟
‌چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398
همه با انفجار بزرگی که تصور می‌شود پس از آن کیهانی کنونی شکل گرفته است، آشنایی دارند؛ ولی آیا می‌دانید قبل از آن کیهان چگونه بوده است؟
روی بزرگ‌ترین قمر زحل یخ پیدا شد!
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
باران، دریا و سطح حاوی مواد معدنی در حال فرسایش را می‌توان هم روی زمین و هم روی «تیتان»، بزرگ‌ترین قمر سیاره‌ی زحل مشاهده کرد با این تفاوت که در تیتان باران‌ها و برکه‌ها از متان ساخته می‌شوند.
چطور انسان چوپان شد؟
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
افزایش میزان این نمک نشان می‌دهد که انسان‌ها چه زمانی از شکار حیوانات به سمت نگهداری و دام‌داری حیوانات روی آوردند.
رشد مجدد بافت‌ها به واقعیت پیوست
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
پزشکان و بیماران سال‌ها است که آرزوی وجود انواعی از تزریق را در سر دارند که بتواند بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کرده و باعث رشد مجدد آن‌ها شود.
مشاهده‌ی امواج گرانشی جدید؛ منحصربه‌فرد و هولناک
‌سه شنبه 17 ارديبهشت 1398
زمان زیادی از اعلام دانشمندان مبنی بر شناسایی امواج گرانشی نمی‌گذرد. اکنون سه سال پس از آن، پیشرفت‌های عمده‌ای در این زمینه توسط رصدخانه‌ی موج گرانشی «لایگو» آمریکا و «ویرگو» ایتالیا گزارش شده است.
کیسه‌های پلاستیکی قابل تجزیه
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398
کیسه‌های پلاستیکی قابل تجزیه سه سال در محیط‌زیست باقی می‌مانند.
چرا افراد نابینا حس شنوایی بهتری دارند؟
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398
تحقیقات نشان داده است افرادی که مادرزادی نابینا هستند و یا در اوایل زندگی خود نابینا می‌شوند، دارای توانایی‌های شنوایی بالاتری خواهند بود.
چرا در اثر مالش اجسام به یکدیگر، بار الکتریکی ایجاد می‌شود؟
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398
گروهی از دانشمندان دانشگاه‌های مختلف استرالیا، نشان داده‌اند که شکستن پیوندهای شیمیایی یا همان یک جفت الکترون‌ها، در واقع دلیل باردار شدن اجسامی است که به یکدیگر مالیده می‌شوند.
عکسی ۲۰۴ میلیون پیکسلی از ابر ماژالانی بزرگ
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398
در عکاسی نجومی ترفندی وجود دارد که در آن نور بیشتری جذب می‌کنند و در نتیجه همه‌چیز در عکس شما بسیار واضح، درخشان و برجسته می‌شود.
تغییرات آب‌وهوایی موجب ایجاد طوفان ماریا شده است
یکشنبه 15 ارديبهشت 1398
«طوفان ماریا» که در پورتوریکو جان هزاران نفر را گرفت و ۹۰ میلیارد دلار خسارت مالی داشت، با تغییرات آب‌وهوایی تشدید شد.
هدفمندترین تبلیغات جهان، در تاکسی‌های ژاپنی وجود دارد
یکشنبه 15 ارديبهشت 1398
دوربین‌های نصب شده در صندلی عقب، سن و جنسیت مسافران تاکسی را حدس می‌زنند و سپس از آن‌ها استفاده می‌کنند تا تبلیغاتی هدفمند را به‌کار گیرند.
زیبای متعجب؛ عجیب‌ترین خرچنگ دنیا!
یکشنبه 15 ارديبهشت 1398
گروهی بین‌المللی از دیرین‌شناسان، فسیل نسبتاً سالم یک نوع جدید و افسانه‌ای از خرچنگ را یافته‌اند که حدوداً ۹۵ میلیون سال پیش و در اواسط دوره‌ی کرتاسه در مکانی که اکنون کلمبیا و آمریکا است، زندگی می‌کرده است.
انبساط کیهان ۹ درصد سریع‌تر از تصورات ما است!
یکشنبه 15 ارديبهشت 1398
اندازه‌گیری‌های انجام شده از نرخ انبساط کیهان پس از انفجار بزرگ با چیزی که تا کنون انتظار می‌رفت، مطابقت ندارد.
از حیات‌پذیری سیاره‌های فراخورشیدی نباید ناامید شد!
شنبه 14 ارديبهشت 1398
تابش‌های فرابنفش شدیدی که سیاره‌های فراخورشیدیِ در حال گردش به دور ستاره‌های کوتوله‌ی سرخ را بمباران می‌کنند، شاید مانعی برای حیات نباشند.
بازیابی عملکردهای مغزی پس از مرگ!
شنبه 14 ارديبهشت 1398
دانشمندان دانشگاه ییل توانسته‌اند گردش خون و فعالیت‌های سلولی مغز یک خوک را چهار ساعت پس از مرگ بازیابی کنند.
فرآیندی برای بازیافت باتری‌ها لیتیوم یونی
شنبه 14 ارديبهشت 1398
محققین دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا، فرآیند بازیافت کاتدهای مصرف شده‌ی باتری‌های لیتیوم-یونی را بهبود بخشیده‌اند.
باکتری‌هایی که برای فضانوردان روی ماه، خانه می‌سازند!
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
مواد طبیعی مانند مینای دندان، مروارید و استخوان، خصوصیات مکانیکی خاص خود را مدیون ترکیب مواد آلی و غیرآلی در ساختار خود هستند.
مشاهده‌ی انرژی منفی در اطراف سیاهچاله‌ها
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
وقتی سیاهچاله‌ای فعال از اجرام پیرامون تغذیه می‌کند، می‌توان چیز عجیبی را مشاهده کرد؛ جت‌های فوق‌العاده قدرتمند از پلاسما که از قطب‌های آن به بیرون پرتاب می‌شوند و سرعت‌شان تقریباً به سرعت نور نزدیک است.
عصر یخبندان چگونه به‌وجود می‌آید؟
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ادعا می‌کنند که دلیل بروز عصرهای یخبندان روی زمین را درک کرده‌اند.
راهی ساده برای یادگیری موثرتر
‌پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398
دانشمندان کشف کرده‌اند که استراحت‌های کوتاه و متوالی می‌تواند به مغز در یادگیری مهارت‌های جدید کمک کند.
سرعت شارژ باتری‌ها، باز هم سریع‌تر می‌شود
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
باتری‌های لیتیوم-یونی که بتوانند در عرض چند دقیقه دستگاه شما را شارژ کنند و دارای ظرفیت بالایی باشند، اکنون ایجاد شده‌اند.
علم فیزیک برای درمان بیماری سرطان دست‌به‌کار شد
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
وقتی الکترون از یک سطح انرژی پایین‌تر در یک اتم طی برخورد با یک الکترون دیگر به بیرون از اتم پرتاب می‌شود، فضایی خالی فراهم می‌شود که یک الکترون پُرانرژی می‌تواند به آن‌جا سقوط کند و مقداری از انرژی خود را آزاد کند.
کشف گونه‌ی جدیدی از انسان‌های اولیه
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
گونه‌ی جدیدی از انسان‌های اولیه با ترکیب منحصربه‌فردی از مشخصات ریخت‌شناسی گونه‌ی استرالوپیتکوس و هوموساپینز‌ها کشف شد. این گونه‌ی جدید بین ۵۰،۰۰۰ تا ۷۰،۰۰۰ سال پیش در فیلیپین زندگی می‌کرده‌اند.
دانشمندان می‌گویند: ماه درون اتمسفر زمین است!
‌چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
ما انسان‌ها دوست داریم بر روی هر چیزی برچسب بگذاریم و برای آن مرز مشخص کنیم. برای مثال، مرز بین جو زمین و فضا را با نام «خط کارمن» می‌شناسیم، محلی در ۸۰ کیلومتری سطح زمین که در آن هوانوردی به پایان می‌رسد و کیهان‌نوردی آغاز می‌شود.
ویژگی عجیب تار عنکبوت
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم که تارهای ابریشمی عنکبوت یکی از موارد باور نکردنی موجود در طبیعت است.
عمر طولانی‌تری داشته باشید
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
بهبود تناسب اندام نیاز به انجام فعالیت‌های سخت و طاقت‌فرسا ندارد. تحقیقات نشان داده‌اند که بدون توجه به سن، جنسیت و سطح شروع فعالیت‌ها، داشتن تحرک بیشتر با عمر طولانی‌تر ارتباط مستقیم دارد.
فرآیند پیدایش آب در ماه چگونه است؟
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین با استفاده از داده‌های فضاپیمای کاوشگر خاک و اتمسفر ماه با نام «LADEE» کشف کردند که چگونه بر روی ماه آب ایجاد می‌شود.
این باکتری، آسفالت را تعمیر می‌کند!
‌سه شنبه 10 ارديبهشت 1398
وقتی مایع ضدیخ کلسیم کلرید در پیاده‌روها، خیابان‌ها یا جاده‌ها پاشیده می‌شود، با کلسیم هیدروکسیدِ موجود در بتن به واکنش پرداخته و باعث ایجاد کلسیم اکسی‌کلرید می‌شود.
کشف عامل ابتلا به بیماری شیزوفرنی
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین دانشگاه وندربیلت، مجموعه‌ای از ژن‌های پُرخطر برای شیزوفرنی را شناسایی کردند.
دانشمندان از برف، برق تولید کردند!
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، یک نانوژنراتور تولید برق اصطکاکی به‌نام «Snow-TENG» بر پایه‌ی برف ساخته‌اند که می‌تواند از بارش برف، برق تولید کند.
کشف نقاشی‌های سی‌هزار ساله!
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
اهمیت این کشف بسیار زیاد است و نور جدیدی بر درک ما از هنر عصر پارینه‌سنگی در ناحیه‌ی کرواسی و بالکان می‌تاباند. همچنین رابطه‌ی آن با همین پدیده در کل اروپا نیز واضح‌تر خواهد شد.
هوش‌مصنوعی دو سیاره‌ی فراخورشیدی جدید را کشف کرد!
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
گروهی از محققین آمریکایی با استفاده از هوش‌مصنوعی دو سیاره‌ی جدید را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر متعلق به ناسا کشف کردند.
آیا تمدنی فرازمینی منشاء سیگنال‌های عجیب این ستاره است؟
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
بار دیگر، دانشمندان یکی از عجیب‌ترین ستاره‌ها در آسمآن‌را مورد بررسی دقیق قرار دادند تا ارتعاشات وسیع آن‌را درک کنند.
چینی‌ها ژن مغز انسان را به میمون اضافه کردند!
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
در پژوهشی که از لحاظ اخلاقی بحث‌های زیادی را به پا کرده است، گروهی از دانشمندان در چین، ژنی که مربوط به رشد و توسعه‌ی مغز انسان است را به ژنوم میمون‌ها وارد کرده‌اند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 224 225
مشاوره رایگان تحصیلی
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (100 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (2 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (2 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (1 پاسخ)
نیروی الکتروگراویتی (3 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (13 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (18 پاسخ)
پیش بینی چرخش خودکار کهکشان ها (0 پاسخ)
معرفی سه ساختار اصلی برای پایداری کهکشان ها (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت ماده تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکتی (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت انرژی تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکت (0 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (2 پاسخ)
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
بازوی رباتیک جدید را با ذهن کنترل کنید
نور آبی شما را می‌کُشد!
عمر خورشید چگونه تمام می‌شود؟
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
کشف ویژگی جدید نور
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
شناسایی سلولی ضدآلرژی
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
شگفتیِ انفجارهای گاما
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها