مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

رابطه‌ی انسان و ربات‌ها چقدر عمیق خواهد شد؟
‌چهارشنبه 26 دي 1397
وارد آزمایشگاه دانشگاه ام‌آی‌تی که می‌شوید، با چیزهای عجیب زیادی روبه‌رو خواهید شد. مثلاً جعبه‌ی مقوایی کوچکی که می‌تواند بر روی چرخ‌های زیرش حرکت کند و چشم‌هایی گرد و مشکی دارد.
نگاهی نزدیک به انفجار رازآلود در فاصله‌ی ۲۰۰ میلیون سال نوری
‌چهارشنبه 26 دي 1397
پدیده‌ی انفجاری «AT2018cow» در داخل یا نزدیک به کهکشانی به‌نام «CGCG 137-068» که ۲۰۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و در صورت فلکی هرکول است، رخ داد.
شناسایی سه گروه گیاهی باستانی در اردن
‌چهارشنبه 26 دي 1397
دیرین‌شناسان اولین بقایای سه گروه گیاهی را در رسوبات پرمین در اردن کشف کردند. به گفته‌ی دانشمندان این پروژه، این حفاری مهد پنهان تکامل گیاهی را برملا کرد.
معجزه‌ی تکنولوژی در جراحی‌های آینده!
‌سه شنبه 25 دي 1397
جراحان را نمی‌توان مانند کارتون‌های تخیلی و فانتزی دهه‌ی ۱۹۶۰ کوچک کرد و به درون بدن انسان فرستاد، ولی می‌توان اسپیکرهای بسیار ریز را طوری برنامه‌ریزی کرد که میدان‌های صوتی پیچیده‌ای بسازند.
رمز و رازهای چگونگی تکثیر دی‌ان‌ای
‌سه شنبه 25 دي 1397
دانشمندان کشف کردند که چگونه و چه زمانی دی‌ان‌ای در سلول‌ها تکثیر می‌یابد. پژوهشگران تکثیر دی‌ان‌ای را برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی کشف کردند، اما از آن زمان تا کنون تلاش می‌کردند تا به مکانیسم‌های اساسی آن پی ببرند.
کشف استخوان‌ها و ابزارهای سنگی ۲.۴ میلیون ساله
‌سه شنبه 25 دي 1397
گروهی بین‌المللی از باستان‌شناسان و پارینه‌انسان‌شناسان، استخوان‌هایی با نشانه‌های برش و مصنوعات سنگی ۲.۴ میلیون ساله‌ای را در سایت باستان‌شناسی «عین بوچریت» در الجزایر کشف کردند.
کهکشان مثلث؛ مادری نمونه برای زایش ستاره‌ها
دوشنبه 24 دي 1397
تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا و آژانس فضایی اروپا، بهترین تصویر از کهکشان مثلث را ثبت کرده است.
فوتوسنتز بیشتر، راهی برای افزایش تولید محصولات!
دوشنبه 24 دي 1397
گیاهان نور خورشید را از طریق فوتوسنتز به انرژی تبدیل می‌کنند؛ با این حال، اغلب گیاهان از اثرات جانبی این فرآیند در امان نیستند و برای مقابله با این موضوع، فرآیند انرژی‌بر دیگری به‌نام «تنفس نوری» در آن‌ها تکامل یافته است که خود این فرآیند نیز، به طرز محسوسی بازدهی بالقوه‌ی آن‌ها را کاهش می‌دهد.
تحلیلی ژنتیکی برای یافتن ریشه‌های دو اختلال روانی رایج!
دوشنبه 24 دي 1397
جامع‌ترین آنالیز ژنومی که تاکنون از مغز انسان انجام شده، دید جدیدی درباره‌ی تغییرات ایجاد شده در فرآیند توسعه‌ی مغز، چگونگی تفاوت آن در بین افراد مختلف و ریشه‌های بیماری‌های اعصاب و روان، مانند اختلالات اوتیسم و شیزوفرنی، به‌دست داده است.
رقابت سخت هوندا آکورد قابل اعتماد در برابر کیا اپتیمای پرفروش
یکشنبه 23 دي 1397
سابق بر این نسبت به پیش رفت کره‌ای‌ها در زمینه‌ی خودروسازی، حساسیت داشتم؛ چرا که آن‌ها همزمان با ما کار مونتاژ را شروع کردند و پیشرفت چشم‌گیر آن‌ها عقب ماندن خودمان را برایم پررنگ‌تر می‌کرد.
ورزش چگونه باعث کاهش حجم چربی شکم می‌شود؟
یکشنبه 23 دي 1397
دکتر «هلگا الینگسگارد» از دانشگاه کپنهاگن، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که کاهش وزن ناشی از تمرین به‌خصوص در موضع توده‌ی چربی شکمی به وسیله‌ی «اینترلوکین-۶» تعدیل می‌شود.
شاید جهان ما در حال گسترش به سوی بُعد دیگری باشد.
یکشنبه 23 دي 1397
احتمال دارد که دنیای قابل مشاهده‌ی ما، مثل کف‌های کوچکی که بر روی موج‌های دریا دیده می‌شوند، فقط نقطه‌ی بسیار کوچکی بر روی لبه‌ی حبابی باشد که همیشه در حال گسترش به درون یک بُعد بزرگ‌تر است.
آزمایش روش درمانی جدید برای مقابله با سرطان
شنبه 22 دي 1397
این درمان جدید از سلول‌های ایمنی برای مبارزه با تومورها استفاده می‌کند. درمانی جدید برای سرطان که از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند، برای شروع آزمایش‌های انسانی در سال ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی شده است.
کشف سیارک غنی از کربن در کمربند کویپر
شنبه 22 دي 1397
یافته‌های گروهی بین‌المللی از اخترشناسان نشان می‌دهد که جرم کوچکی در کمربند کویپر به‌نام «2004 EW95» سیارکی کربن‌دار است.
گوگل در دادخواهی تکنولوژی تشخیص چهره، پیروز شد!
شنبه 22 دي 1397
گوگل پس از هفته‌ها رسوایی و بدنامی و واکنش شدید، به پیروزی حقوقی دست یافت که این پیروزی موجب شد تا بتواند کاربران محصولات گوگل را به دقت زیر نظر بگیرد.
گیاهان برای تمامی فصل‌ها برنامه دارند!
‌پنجشنبه 20 دي 1397
بسیاری از گیاهان باید از گل‌دهی در پاییز خودداری کنند، حتی اگر شرایط مطلوب باشد، در غیر این‌صورت در زمستان تلف می‌شوند.
رصد سیاهچاله‌های همدم پُرجرم، در ادغام‌های کهکشانی
‌پنجشنبه 20 دي 1397
گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری «میشل کاس» از موسسه‌ی علمی یورکا، چند جفت کهکشان را در مراحل نهایی ادغام مشاهده کردند.
با پرچم‌دار جدید کمپانی فولکس واگن آشنا شوید.
‌پنجشنبه 20 دي 1397
فولکس واگن، خودروی جدید خود را با موتور توربو شارژر ۲۶۸ اسب بخاری ۳۵۰ نیوتن‌متری ارائه کرده که به خودروی پرچم‌دار این کمپانی تبدیل شده و قادر است تنها در ۵.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
مجله علمی ایلیاد ۲ ساله شد!
‌چهارشنبه 19 دي 1397
شما را به تماشای تیزر ۲ سالگی مجله علمی ایلیاد، دعوت می‌کنیم.
مسابقه‌ی علمی هفتگی شماره‌ی ۹
مسابقه‌ی علمی هفتگی شماره‌ی ۹
کشف پرنده‌ی ترسناک باستانی در بریتانیا
‌چهارشنبه 19 دي 1397
گونه‌ی تازه‌ کشف شده‌ای که «کلوبیدون روچی» نام دارد، به نژاد موجودات پرنده‌ی باستانی‌ای تعلق دارد که به‌عنوان «پتروسور» شناخته می‌شدند.
جُرمی از نوع دستکاری ژن انسان
‌چهارشنبه 19 دي 1397
بعد از اینکه دانشمند چینی «هی جیانک وی» در ماه گذشته اعلام کرد، ژن‌های نوزادان انسان را ویرایش کرده است، به‌طور مرموزی ناپدید شد و اکنون هی جیانک پیدا شده است.
مدل‌سازی یخبندان در قطب‌های سیاره‌ی عطارد
‌چهارشنبه 19 دي 1397
دانشمندان معتقد هستند که گودال‌های قطب‌های سیاره‌ی عطارد، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید، حاوی یخ است. قطب‌های عطارد دهانه‌ها و گودال‌های بزرگی دارد که رسوبات یخی در داخل آن پنهان شده‌ است.
اهمیت ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر
‌سه شنبه 18 دي 1397
مهندسین MIT طرحی مفهومی به‌منظور ساخت سیستمی برای ذخیره‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی و بادی ارائه داده‌اند که می‌تواند انرژی ذخیره شده را در صورت تقاضا به شبکه‌ی برق وارد کند.
کشف رودخانه‌ی جوشان در آمازون
‌سه شنبه 18 دي 1397
بومیان کشور پرو، برای قرون متمادی از وجود رودخانه‌ای جوشان در جنگل‌های آمازون حرف می زدند که به دلیل دمای بالایش می‌تواند، جان انسان‌ها را بگیرد.
سیاهچاله‌های عظیم میدان مغناطیسی ضعیف‌تری دارند!
‌سه شنبه 18 دي 1397
در مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۴ میلادی، «یوشیویو اینو» و«اکیرو دویی» دو فیزیکدان ژاپنی، پیش‌بینی کردند که الکترون‌های موجود در پلاسمای اطراف سیاه‌چاله‌ها، نوعی نور خاص به‌نام «سنکروترون» را منتشر می کنند که باعث می‌شود آن‌ها از طریق نیروهای مغناطیسی در هاله‌های اطراف سیاهچاله‌ها باقی بمانند.
هوش‌مصنوعی، باستان‌شناس شده است!
دوشنبه 17 دي 1397
خواندن دست‌نوشته‌های تاریخی، بسته به دست خط نویسنده‌ی آن متن یا میزان فرسودگی آن، کار دشواری برای انسان است.
کشف آثار یکی از جوان‌ترین برخوردهای شهاب‌سنگی بر روی زمین
دوشنبه 17 دي 1397
گروهی بین‌المللی از محققین شامل متخصصین یخچال‌های طبیعی از ناسا، آثار شهاب‌سنگی عظیم را که در زیر لایه‌هایی از یخ به ضخامت ۸۰۰ متر در شمال غربی گرینلند پنهان شده است، کشف کرده‌اند.
خاکی با خصوصیات عجیب دارویی!
دوشنبه 17 دي 1397
در کوهستان‌های بوهو در ایرلند شمالی، افسانه‌ای قدیمی درباره‌ی خاکی با خصوصیات دارویی وجود دارد.
اصلاح ژنتیکی گُل خانگی، برای پاک‌سازی هوای محیط
یکشنبه 16 دي 1397
محققین دانشگاه واشنگتن، بر روی یک گُل خانگی اصلاح ژنتیکی انجام دادند تا بتواند کلروفرم و بنزن را از هوای اطراف جذب کند.
داروی ترکیبی جدیدی برای درمان دیابتی‌ها
یکشنبه 16 دي 1397
ترکیب دو دارو، تولید سلول‌های مورد نیاز برای ترشح انسولین را افزایش داده و می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد.
چشم زخم؛ باوری که نباید آن‌را باور کرد!
یکشنبه 16 دي 1397
بارها از بزرگ‌ترها داستان‌های زیادی درباره‌ی آسیب دیدن یا مُردن فردی یا خرابی چیزی را می‌شونیم که بر اثر تعریف و تمجید شخصی، روی داده است. اما تا چه اندازه باید چشم زخم را بپذیریم؟
تاثیر صفحه نمایش‌ها بر مغز کودکان
شنبه 15 دي 1397
امروزه کودکان تحت تاثیر موبایل‌ها، صفحه نمایش کامیپوترها و تلویزیون‌ها رشد می‌کنند و حالا تحقیقات جدید مدعی شده‌اند که این گجت‌ها و ابزار الکترونیک واقعاً در حال تاثیرگذاری بر ساختار مغزی آن‌ها است.
دور دنیا با اسامی خودروها
شنبه 15 دي 1397
ترکیب کردن حروف و اعداد، ساده‌ترین روش برای نام‌گذاری خودرو است که بسیاری از خودروسازان پیرو آن هستند.
جرم مرموز در لبه‌ی منظومه‌ی شمسی!
شنبه 15 دي 1397
دانشمندان ناسا با پرتاب یک کاوشگر و گذراندن آن از نزدیکی یک جرم مرموز، در حد و اندازه‌ی یک کوه در ورای مدار پلوتو، تاریخ‌سازی کردند.
راهی جدید برای بازتولید سریع‌تر سلول‌های خون!
‌پنجشنبه 13 دي 1397
بیمارانی که از سرطان‌های خون مانند لوکمیا که طی آن مغز استخوان گلبول‌های سفید اضافی تولید می‌کند و سرطان غدد لنفاوی رنج می‌برند را معمولاً با پرتودهی به مغز استخوان برای از بین بردن سلول‌های مریض، درمان می‌کنند.
نگاهی به ماده‌ی تاریک در خوشه‌های کهکشانی
‌پنجشنبه 13 دي 1397
ماده‌ی تاریک تقریباً ۸۵درصد ماده‌ی جهان را تشکیل می‌دهد. هیچ‌گونه تابش الکترومغناطیسی منتشر نمی‌کند و وجودش تنها به واسطه‌ی اثرات گرانشی آن قابل تشخیص است.
اختراعی که آب را به سوخت پاک تبدیل می‌کند!
‌پنجشنبه 13 دي 1397
وقتی آب به درون نوع جدیدی از شُش که محققان دانشگاه استنفورد ساخته‌اند، می‌شود، سوخت هیدروژن پدید می‌آید.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی هشت
‌چهارشنبه 12 دي 1397
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی هشت
سیال تاریک با جرم منفی؛ توضیحی علمی برای بخش رازآلود جهان
‌چهارشنبه 12 دي 1397
مدل استاندارد کیهان‌شناسی معروف به «LambdaCDM» فقط می‌تواند ۵درصد از جهانِ مرئی و قابل مشاهده را توضیح دهد. ۹۵درصد باقی‌مانده به طور کامل از دو عامل نامرئی، به‌نام‌های «ماده‌ی تاریک» و «انرژی تاریک» ساخته شده است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 216 217