مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
‌سه شنبه 25 تير 1398
رمزگشایی ژنوم انسانی همچنان با معماهای مختلفی مواجه است که تنها می‌تواند به کمک هوش‌مصنوعی رمزگشایی شود.
شناسایی سلولی ضدآلرژی
‌سه شنبه 25 تير 1398
اینکه شما نمی‌توانید به راحتی در فصل گرده افشانی گیاهان به راحتی زندگی کنید یا نمی‌توانید بدون خطر آنافیلاکسی یک توت‌فرنگی بخورید، به دلیل کمبود یک سلول تازه کشف‌شده است.
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
دوشنبه 24 تير 1398
اغلب ستارگان در سنین جوانی خود توسط حلقه‌ی گرد و غبار و گاز به‌نام «قرص پیش‌سیاره‌ای» احاطه شده‌اند.
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
دوشنبه 24 تير 1398
در بسیاری از افراد، سندروم متابولیک را می‌توان به سرعت و طی ۴ هفته با رژیم حاوی کربوهیدرات پایین، تاحدودی درمان کرد؛ حتی اگر این افراد کاهش وزن را تجربه نکنند.
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
دوشنبه 24 تير 1398
یک سلول حافظه دارای ورودی شناور توسط محققین دانشگاه لنکستر اختراع شده است که دارای مصرف انرژی بسیار پایینی است.
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
یکشنبه 23 تير 1398
برای اولین بار، «وایو مایینی رکدال» توانست میکروب‌ها را دست‌کاری کرده و نان خمیر ترش درست کند. در گذشته هیچ کس از واکنش‌های پشت‌پرده‌ی بیشتر ترکیبات مورد استفاده در آشپزخانه آگاه نبود.
شگفتیِ انفجارهای گاما
یکشنبه 23 تير 1398
انفجارات اشعه‌ی گاما «GRBs» پُرانرژی‌ترین انفجارات در دنیا هستند و فواره‌های خروجی از آن‌ها دارای سرعتی برابر ۰.۹۹ درصد سرعت نور هستند.
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
یکشنبه 23 تير 1398
سیاه‌چاله‌ای کلان‌جرم که چهار میلیون برابر خورشید جرم دارد، در مرکز کهکشان راه‌‌شیری قرار دارد. در فاصله‌ی چند سال نوری از این سیاه‌چاله، حجم عظیمی از هیدروژن داغ و خنک وجود دارد.
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
شنبه 22 تير 1398
پوسته‌ی یخ شناوری که در طول زمستان‌ها در سراسر دریای ودل قطب جنوب تشکیل می‌شود، موجب تعجب دانشمندان می‌شود. هر بار حفره‌ی عظیمی پدیدار می‌شود و آب‌های یخی و تاریک زیر دریا را نشان می‌دهد.
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
شنبه 22 تير 1398
نهنگ دریایی قطب شمال و نهنگ خاویاری، نهنگ‌هایی با اندازه‌ی متوسط و دارای دندان هستند. آن‌ها تنها نهنگ‌های دندان‌دار ناحیه‌ِ قطب شمال هستند.
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
شنبه 22 تير 1398
ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، تصویر زیبا و با جزئیاتی از کهکشان مارپیچ «M98» منتشر کرده است.
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
‌پنجشنبه 20 تير 1398
ظرف دو سال، کمیسیون بین‌المللی چینه‌شناسی (ICS) توانست تصمیم مهمی بگیرد. یک کارگروه ۲۹ رأی مثبت به قرارگیری در یک عصر مدرن تازه داد و سعی دارد آن‌را در دو سال آینده در ICS بررسی کند.
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
‌پنجشنبه 20 تير 1398
حلقه‌های اطراف سیاره‌ی اورانوس فقط برای تلسکوپ‌های بزرگ قابل رؤیت است و این حلقه‌ها تا سال ۱۹۷۷ کشف نشده بودند.
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
‌پنجشنبه 20 تير 1398
حدود سه دهه است که دانشمندان نظریه‌ی علم بهداشت را ابداع کردند تا نشان دهند که قرار گرفتن بیشتر در معرض میکرواُرگانیسم‌ها می‌تواند فوایدی برای بدن داشته باشد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
‌چهارشنبه 19 تير 1398
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
‌چهارشنبه 19 تير 1398
زیست‌شناسان دریایی گونه‌ی جدیدی از کرم که درون سنگ‌های کف رودخانه‌ی آباتان جزیره‌ی بوهول فیلیپین تونل حفر می‌کنند را کشف کرده است.
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها
‌چهارشنبه 19 تير 1398
مولکول «PAR» که مدتی تصور می‌شد درون سلول‌ها به منظور تعمیر دی‌ان‌ای وجود دارد، مسئول سفت‌شدگی سرخرگ‌ها است.
ابرهای مریخ چگونه به‌وجود می‌آیند؟
‌چهارشنبه 19 تير 1398
دانشمندان کیهان‌شناس، مدت‌ها است که ابرهای متشکل از یخ آب را در اتمسفرهای میانی مریخ رصد می‌کنند.
رابطه‌ی رشد جنگل‌ها و تغییرات اقلیمی
‌سه شنبه 18 تير 1398
محققان نمونه‌هایی از درختان را در منطقه‌ی پیرینیز اسپانیا مورد بررسی قرار دادند و دریافتند درختانی که سریع‌تر رشد می‌کنند، نسبت به درختانی که رشد آهسته‌تری دارند، زودتر می‌میرند.
این کهکشان بیضوی، مملو از ماده‌ی تاریک است
‌سه شنبه 18 تير 1398
داده‌های جدید رصدخانه‌ی چاندرای ناسا به ستاره‌شناسان کمک کرده است تا نشان دهند که ماده‌ی تاریک موجود در هسته‌ی این کهکشان که میلیاردها سال از دنیای اطراف خود ایزوله بوده، بیشتر از انتظار آن‌ها است.
ساخت یخچال‌هایی در مقیاس کوانتومی
‌سه شنبه 18 تير 1398
گروهی تحقیقاتی به سرپرستی فیزیکدانان دانشگاه روچستر، ایده‌ای برای طراحی یخچال‌های کوانتومی ابررسانا ارائه کرده‌اند.
نظریه‌ای که نگاه ما به ماده‌ی تاریک را تغییر داد
دوشنبه 17 تير 1398
پروفسور «جان ترنینگ» و دکتر «کریستوفر ورهارن» از دانشگاه کالیفرنیا، کاندیدای جدیدی برای ماده‌ی تاریک پیشنهاد داده‌اند؛ «تک‌قطبی تاریک».
ضرورت بازگشت انسان به ماه
دوشنبه 17 تير 1398
آنالیز تصاویر مدارگرد شناسایی ماه «LRO» متعلق به ناسا، نشان داد که ماه با سرد شدن درون آن، مانند کشمش چروکیده شده و گسل‌های متعددی بر روی سطح آن به‌جای مانده است.
دلیل انقراض گونه‌ای غول‌پیکر
دوشنبه 17 تير 1398
سگ‌های آبی غول‌پیکر در اواسط تا اواخر عصر پلیستوسن ساکن آمریکای شمالی بودند.
زنان باکتری‌های بیشتری دارند یا مردان؟
یکشنبه 16 تير 1398
گروهی بین‌المللی از محققان رابطه‌ی سن و جنسیت با تنوع باکتری‌های روده‌ای را در گروه‌های بزرگسالان چهار منطقه‌ی جغرافیایی بررسی کردند.
در جستجوی حیات فرازمینی
یکشنبه 16 تير 1398
قمر‌های فراخورشیدی یا همان قمر‌های طبیعی سیاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی، می‌توانند شواهد جدیدی درباره‌ی زندگی بیگانه‌ها ارائه کنند.
تاریخچه‌ی انسان‌های ساکن سیبری
یکشنبه 16 تير 1398
بیش از ۴۰،۰۰۰ سال است که سیبری شمالی محل سکونت انسان‌ها بوده است، ولی تاریخچه‌ی انسان‌های ساکن در این مکان کاملاً شناخته شده نیست.
دسته‌بندی جدید برای مواد معدنی
شنبه 15 تير 1398
دسته‌بندی کنونی مواد معدنی توسط «جیمز دوایت دانا» زمین‌شناس آمریکایی، بر اساس ترکیبات شیمیایی و ساختار کریستالی مواد معدنی پیشنهاد شده است.
کشف گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای گیاهخوار
شنبه 15 تير 1398
دایناسور کشف شده‌ی جدید «فوستوریا دیمبانگونمال» نام دارد و حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در عصر کرتاسه بر روی زمین زندگی می‌کرده است.
مشاهده‌ی خروج پلاسما از ستاره‌ای غیر از خورشید
شنبه 15 تير 1398
خروج جرم از خورشید «CME» معمولاً همراه با شعله‌های بادهای خورشیدی است و این خروج جرم، قوی‌ترین پدیده‌ی مغناطیسی رخ داده بر روی خورشید است.
تصوری اشتباه درباره‌ی نوشیدن قهوه
‌پنجشنبه 13 تير 1398
سرخرگ‌ها، خون دارای اکسیژن و مواد غذایی را از قلب به بقیه‌ی اندام بدن می‌رسانند. اگر این رگ‌ها خشک شوند در واقع فشار روی قلب زیاد می‌شود و احتمال حمله‌ی قلبی افزایش می‌یابد.
کشف قدیمی‌ترین ابزار سنگی
‌پنجشنبه 13 تير 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، مجموعه‌ای از ابزار سنگی متعلق به ۲.۶ میلیون سال پیش را در سایت «بوکول دورا-۱» اتیوپی کشف کردند.
رمزگشایی از جرم مرموز قطب جنوب ماه
‌پنجشنبه 13 تير 1398
قطب جنوب ماه بزرگ‌ترین دهانه‌ی آتش‌فشانی در منظومه‌ی‌شمسی است. این حفره در طرف دیگر ماه که رو به زمین نیست قرار دارد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی
شناسایی ریشه‌ی ناتوانی‌های حرکتی در بزرگسالان
‌چهارشنبه 12 تير 1398
کاهش سطح ویتامین K با افزایش خطر بروز ناتوانی حرکتی در افراد مسن ارتباط نزدیکی دارد. در انسان‌ها و دیگر مهره‌داران، ویتامین K برای انعقاد خون، استخوان و سوخت‌وساز شریانی لازم است.
آیا استیون هاوکینگ درباره‌ی ماده‌ی تاریک اشتباه می‌کرد؟
‌چهارشنبه 12 تير 1398
هنوز تعریف درستی برای ماده‌ی تاریک وجود ندارد، ولی اکنون دانشمندان می‌دانند که این ماده چه چیزی نیست؛ دسته‌ای از سیاه‌چاله‌های نخستین که توسط استیون هاوکینگ بزرگ تئوری‌پردازی شده است.
قدیمی‌ترین مجموعه‌ی شهاب‌سنگ‌های زمین
‌چهارشنبه 12 تير 1398
گروهی بین‌المللی از محققان مجموعه‌ای از شهاب‌سنگ‌ها را در بیابان آتاکاما یافتند؛ شهاب‌سنگ‌هایی که به خوبی حفظ شده بودند و باعث شد که محققان بتوانند سرعت و میزان شهاب‌سنگ‌های سقوط‌ کرده در طول دو میلیون سال گذشته را بازسازی کنند.
اصول انسانی دوستیابی در بین دلفین‌ها
‌سه شنبه 11 تير 1398
دلفینی به‌نام «تورسیوپس ادونکوس» که در خلیج شارک از ناحیه‌ی گسکوین در غرب استرالیا زندگی می‌کند، رابطه‌ی دوستی خود را با دیگر دلفین‌ها بر اساس علایق مشترک شکل می‌دهد.
بازخوانی تصادف کهکشان راه‌شیری
‌سه شنبه 11 تير 1398
کهکشان «آنتلیا۲ » صدها میلیون سال پیش با کهکشان راه‌شیری برخورد کرده و به این ترتیب موج‌های مشاهده شده در دیسک گازی اطراف آنتلیا۲ ایجاد شده است.
طبیعت‌گردی، سلامت و تندرستی را تضمین می‌کنید.
‌سه شنبه 11 تير 1398
گذراندن حداقل دو ساعت در هفته در دامان طبیعت، آستانه‌ای حیاتی برای بهبود سلامت و تندرستی است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 229 230
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (6 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان (4 پاسخ)
یاد گرفتن ریاضی به صورت حرفه‌ای (6 پاسخ)
پیش بینی لنگ زدن محور چرخش اکثر کهکشان ها و ستارگان بزرگ (0 پاسخ)
چرا الکترون باید تغییر مکان بده؟ ( طبق کوانتوم) (3 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (9 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (4 پاسخ)
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (101 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
چگونه لکنت زبان را درمان کنیم؟
تایید وجود قمری آتشفشانی در اطراف یک سیاره‌ی فراخورشیدی
دانشمندان موفق به اندازه‌گیری دمای درون سلول‌ها شدند
کشفی عجیب در اعماق دریاها
چرا نباید در طبیعت ته‌سیگار انداخت؟
اولین سلول‌ها در دنیا چگونه شکل گرفتند؟
آیا این سیارک زمین را نابود می‌کند؟
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل
چگونه وقت‌تان را مدیریت کنید؟
چرا ما پیر می‌شویم؟
جهان ما چگونه آغاز شده است؟
ایروبیک چطور بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد؟
چگونه افسردگی را بشناسیم و با آن مقابله کنیم؟
شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های کوتوله
تاثیرات مثبت و منفی اجتماعی الکل بر روی انسان
پیریِ رگ‌ها در سالمندی چه بلایی بر سر مغز ما می‌آورد؟
چطور درد دندان را تسکین دهیم؟
ساخت مایعی با خاصیت مغناطیسی
مغز بزرگ یا شکم بزرگ؟
هوش‌مصنوعی چگونه پیشرفت می‌کند؟
چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟
میکروب‌ها چگونه انرژی لازم برای رشد خود را تولید می‌کنند؟
کاوش در جمعیت ستاره‌های کهکشان راه‌شیری
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل
چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
رفتاری که عمر شما را زیاد می‌کند
کشف سیاره‌ای با مداری غیرعادی
تشابه عجیب دایناسوری منقرض شده با پرنده‌ای امروزی
احتمالاً کودکان در رحم مادر به اوتیسم مبتلا می‌شوند!
آثاری هنری متعلق به ۱۱۵،۰۰۰ سال پیش