مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

رمزگشایی از فسیل اجداد «پا کوچک» انسان
‌چهارشنبه 12 دي 1397
نخستین تحلیل جامع از آناتومی عصبی فسیل ۳.۶۹ میلیون ساله‌ی «Australopithecus prometheus» که «پا کوچک» هم نامیده شده است، نشان می‌دهد که مغز این انسان اولیه، ترکیبی از ویژگی‌های میمون مانند و انسان مانند است.
چه اتفاقی برای حلقه‌های سیاره‌ی زحل افتاده است؟
‌چهارشنبه 12 دي 1397
گروهی از محققین علم نجوم در ایالات متحده و بریتانیا، کشف کرده‌اند که حلقه‌های سیاره‌ی زحل جوان‌تر از چیزی است که تا کنون تصور می‌شد.
پربیننده‌ترین مطالب مجله علمی ایلیاد در سال ۲۰۱۸
‌سه شنبه 11 دي 1397
مروری بر عناوین ۳۰ مطلب جذاب و پربیننده از مجله ایلیاد در سالی که گذشت.
پس از ریزگرد‌ها با غول‌گردها آشنا شوید!
‌سه شنبه 11 دي 1397
ذرات گرد و غبار غول‌پیکر صحرای بزرگ ساحارا، در ۳،۵۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر، یعنی منطقه‌ی کارائیب یافت شده‌اند.
اخترشناسان ستاره‌ی جوانی را در مراحل رشد رصد کردند.
‌سه شنبه 11 دي 1397
اخترشناسان با بهره‌گیری از داده‌های ماهواره گایای آژانس فضایی اروپا، کاوشگر بررسی فروسرخ میدان عریض ناسا و تلسکوپ اسپیتزر، موفق به شناسایی ستاره‌ی جوانی در وسط مرحله‌ی رشد شدند.
زنبورها توانایی شمارش دارند!
‌سه شنبه 11 دي 1397
به گفته‌ی محققین دانشگاه کوئین مری لندن، زنبورها با تعداد بسیار کم سلول‌های عصبی در مغز خود، می‌توانند محاسبات نسبتاً پیچیده‌ای را انجام دهند.
دانلود کتاب رادیواکتیویته و پرتوزایی
کتاب الکترونیک رادیواکتیویته و پرتوزایی نوشته دکتر علی‌افضل صمدی
چرا موی برخی از انسان‌ها قرمز است؟
دوشنبه 10 دي 1397
پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ انگلستان، با تجزیه و تحلیل‌های ژنومی انواع رنگ‌‌های مو، هشت گونه‌ی ژنتیکی جدید که موجب قرمزی موها می‌شود را کشف کردند.
تاثیرات منفی آلودگی هوا بر ساختار جو زمین
دوشنبه 10 دي 1397
دانشمندان در حال کار بر روی روش‌های پیچیده‌ای هستند که نحوه‌ی شکل‌گیری ذرات آئروسل موجود در جو را توضیح می‌دهد.
ردپای دایناسورهای عصر کرتاسه در انگلیس کشف شد!
یکشنبه 9 دي 1397
دیرین‌شناسان در جنوب انگلیس مجموعه‌ای از ردپاهای سالم را یافته‌اند که حداقل توسط ۷ نوع دایناسور مختلف از حدود ۱۴۰ میلیون سال پیش، یعنی دوره‌ی کرتاسه‌ی اول به جا مانده است.
ارتباط آلزایمر و زوال عقل با مرگ ناشی از سکته‌ی مغزی
یکشنبه 9 دي 1397
محققان سوئدی مرگ و میر ناشی از «سکته‌ی مغزی ایسکمیک» یا «IS» را با زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط دانسته‌اند.
کشف سیاره‌ای فراخورشیدی به اندازه‌ی نپتون
یکشنبه 9 دي 1397
ستاره‌شناسان، سیاره‌ی فراخورشیدی یخی با اندازه‌ای تقریباً در ابعاد نپتون که به دور ستاره‌ی کوتوله‌ی «K2-263 G9» گردش می‌کند را کشف کردند.
فضا دقیقاً از کجا آغاز می‌شود؟
شنبه 8 دي 1397
فضاپیمای «ویرجین گلکتیک» فقط به یک شاخص عمده دست یافته است. اما آیا واقعاً به فضای بیرونی راه یافته است؟
منشا آکنه‌های پوستی شما چیست؟
شنبه 8 دي 1397
محققان در یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده در زمینه‌ی تحقیق درباره علل ژنتیکی آکنه، موفق به کشف چندین بخش ژنتیکی مختلف شدند که می‌توانند با این بیماری رابطه داشته باشد.
معادلاتی فراتر از تئوری نسبیت عام اینشتین!
شنبه 8 دي 1397
وقتی که ستاره‌ها از هم می‌پاشند، می‌توانند سیاه‌‌چاله‌ها را به‌وجود بیاورند؛ این فرآیند در همه‌ی مکان‌های جهان در حال انجام است و بنابراین مطالعه‌ی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
تصور اشتباه درباره‌ی طرف چپ و راست مغز انسان
‌پنجشنبه 6 دي 1397
معمولاً به ما گفته شده که قسمت چپ مغز، سمت راست بدن را کنترل می‌کند و برعکس؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قضیه خیلی پیچیده‌تر از اینها است.
کنجکاوی درباره‌ی سنگ مرموز مریخی
‌پنجشنبه 6 دي 1397
تنها چند روز از فرود کاوشگر اینسایت بر روی مریخ می‌گذرد و تصاویر خیره‌کننده‌ای از محل فرودش را به زمین مخابره کرده است. اما تصاویر جدید دریافت شده از یکی دیگر از ساخته‌های دست بشر بر روی مریخ، خبرساز شده است. مریخ‌نورد کنجکاوی تصویر بسیار عجیب و جنجالی را به زمین ارسال کرده است.
برنج پیوندی، محصولی جدید برای تغذیه‌ی بشر
‌چهارشنبه 5 دي 1397
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بر سر راه برنج‌کاران جهان، وجود نوعی حلزون به‌نام «حلزون سیب» است که می‌تواند به‌عنوان آفت، سالانه میلیون‌ها دلار ضرر به کشاورزان و صنعت برنج‌کاری، وارد کند.
مصاحبه وبلاگ BMW با نادر فقیه‌زاده
‌چهارشنبه 5 دي 1397
«نادر فقیه‌زاده» یکی از طراحان موفق و جوان BMW است که سال ۱۳۵۵ در تهران به دنیا آمده، اما در آلمان بزرگ شده و فارغ التحصیل دانشگاه فورتسهام این کشور است.
کشف کریسمسی در سیاره‌ی سرخ
‌چهارشنبه 5 دي 1397
اوایل فصل زمستان هستیم. برای نیم‌کره شمالی این به آن معنا است که بیرون بروی، برف‌بازی کنی و از چشم‌اندازهای زیبای سیاره‌مان لذت ببری. اما زمین تنها سیاره‌ای نیست که چنین مناظر زیبایی را دارد.
مانعی میکروبی در انتشار گازهای گلخانه‌ای
‌سه شنبه 4 دي 1397
محققان انواع گسترده‌ای از جوامع میکروبی را کشف کردند که در رسوبات بسیار گرم و عمیق دریا واقع در حوضه‌ی گویماس خلیج کالیفرنیا زندگی می‌کنند.
معماری پردازنده‌ای با الگویی از کیوبیت‌ها
‌سه شنبه 4 دي 1397
گروهی از دانشمندان در دانشگاه ییل آمریکا، به صورت آزمایشی یکی از راه‌های کلیدی در طراحی معماری برای کامپیوترهای کوانتومی را نشان دادند که عبارت است از «دورترارسانی» یک گیت کوانتومی میان دو کیوبیت منطقی. کامپیوتر کوانتومی، توانایی حل مسائلی را که کامپیوترهای کلاسیک از حل آن‌ها عاجز هستند، دارد.
نگاهی به مشکلات اصلاح ژنتیکی در تولد نوزادان
‌سه شنبه 4 دي 1397
دانشمندی چینی از ابزار ویرایش ژنی قدرتمندی برای استخراج ژن‌های ناخواسته از جنین انسان استفاده کرده تا اولین انسان‌هایی با تغییرات ژنتیکی را به‌وجود بیاورد. این کار، نگرانی عده‌ی زیادی را به همراه داشته است.
همراهی انسان و ربات! مزیت یا خطر؟
دوشنبه 3 دي 1397
آینده نه فقط توسط انسان‌ها یا فقط توسط ماشین‌ها ساخته خواهد شد، بلکه توسط هر دوی این‌ها با هم ساخته می‌شود.
بحران زباله در جهان تا چه حد جدی است؟
دوشنبه 3 دي 1397
زباله در ایالات متحده با سرعت هشدار دهنده‌ای در حال انباشته شدن است و هیچ کس نمی‌داند که زباله‌هایش را کجا بگذارد. تا همین اواخر، این مشکل در کشور چین نیز وجود داشت. تا سال‌ها، ایالات متحده هر روز تقریباً ۴۰۰۰ کانتینر پُر از زباله‌های قابل بازیابی را به چین قالب می‌کرد و از شر آن خلاص می‌شد.
آیا این هرم مریخی، ساخته‌ی فرازمینی‌ها است؟
دوشنبه 3 دي 1397
از گذشته درباره‌ی ساخت اهرام ثلاثه‌ی مصر توسط فرازمینی‌ها شایعاتی وجود داشته است. امروزه نیز افرادی هستند که همچنان این ادعاهای بی‌پایه و اساس را تکرار می‌کنند و ادعا دارند که در گذشته، فرازمینی‌ها به زمین آمده و در ساخت بناهایی همچون هرم‌های جیزا در مصر، به انسان کمک کرده‌اند.
کاتالیزوری ژله‌ای برای تولید سوخت‌های هیدروژنی
یکشنبه 2 دي 1397
کاتالیزوری جدید، مؤثر و ارزان توسط محققین دانشگاه برکلی کالیفرنیا ساخته شده که می‌تواند سوخت هیدروژن را از آب با همان کیفیت پلاتین که در حال حاضر بهترین، ولی گران‌ترین کاتالیزور برای این کار است، تولید کند.
منشاء اجداد فنلاندی‌ها، کشف شد.
یکشنبه 2 دي 1397
محققان موسسه‌ی ماکس پلانک از دانشکده‌ی علوم تاریخ بشر هلسینکی، اولین دی‌ان‌ای باستانی سرزمین فنلاند را مورد بررسی قرار داده‌اند.
تجربه‌ی لذت بخش رانندگی با مرسدس E200 2017
یکشنبه 2 دي 1397
درباره نسل جدید مرسدس کلاس E قبل از این مطالب متنوعی مطالعه کرده‌اید، اما حالا خوشحال هستیم که Eمرسدس بنز جدید را به طور عملی مورد آزمایش قرار می‌دهیم.
محققان دو گونه‌ی جدید از قارچ خوراکی را کشف کردند.
شنبه 1 دي 1397
گروهی از محققین به رهبری دانشمندان دانشگاه فلوریدا، دو گونه‌ی جدید از قارچ دنبلان کشف کرده‌اند که در ریشه‌ی درختان «گردوی پی‌کان» در کشور آمریکا، رشد می کند.
مشاهده‌ی ستاره‌های دوتایی منحصربه‌فرد
شنبه 1 دي 1397
ستاره‌شناسان یکی از تفصیلی‌ترین تصاویری که تا کنون از ستاره‌ای جوان گرفته شده است را ثبت کردند و نشان دادند که یک هم‌سفر غیرمنتظره در اطراف آن در حال چرخش است.
کمبود ویتامین دی، عاملی برای ابتلا به اسکیزوفرنی
شنبه 1 دي 1397
مطالعه‌ی جدیدی نشان داده که کمبود ویتامین دی در هنگام تولد، می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.
آتشفشان‌ها چگونه فوران می‌کنند؟
‌پنجشنبه 29 آذر 1397
طبق تحقیقات جدیدی از دانشگاه امپریال کالج لندن و دانشگاه بریستول انگلستان، آتشفشان‌ها به وسیله‌ی ماگمای مایعی که در غارهای بزرگ زیرزمینی به نام «حفره‌های ماگما»، تشکیل می‌شود، تغذیه نمی‌شوند؛ بلکه به وسیله‌ی مخازن به اصطلاح «خمیری» تغذیه می‌شوند.
تا به حال صدای مریخ را شندیده‌اید؟
‌پنجشنبه 29 آذر 1397
صدایی در مریخ ضبط شده که ناسا آن‌را منتشر کرده است. اخیراً که فرودگر اینسایت ناسا، بر روی مریخ فرود آمده، در حال آماده‌سازی دستگاه‌های علمی خود است و در این فرصت از خودش و محیط اطرافش عکس‌هایی گرفته است.
مطالعه علمی باعث می‌شود بیشتر ورزش کنید!
‌پنجشنبه 29 آذر 1397
اکثر مردم درک درستی از میزان فعالیت‌های جسمی‌ای که برای‌شان مناسب است و این که چه چیزی باعث افزایش میزان سلامتی این فعالیت‌ها می‌شود، ندارند. بر اساس یکی از مطالعات منتشر شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۸، هر چه دانش شما در مورد این موضوعات بیشتر باشد، فعالیت فیزیکی بیشتری خواهید داشت.
چرا زنان نسبت به مردان عمر طولانی‌تری دارند؟
‌چهارشنبه 28 آذر 1397
در جاهایی که خطر مرگ زنان در حین زایمان به‌طور کامل از بین رفته، به‌طور میانگین زنان عمر طولانی‌تری نسبت به مردان دارند. اما چرا؟
ربات‌هایی که با حیوانات حرف می‌زنند!
‌چهارشنبه 28 آذر 1397
هدف گروهی از دانشمندان طراحی نوعی سیستم هوش‌مصنوعی است که بتواند بر اساس رفتارها و الگوهای اجتماعی حیوانی کار کند.
سوراخی مرموز در ایستگاه فضایی؛ حادثه یا خرابکاری؟
‌سه شنبه 27 آذر 1397
در روز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه (۱۸ دسامبر) دو فضانورد مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی به نام‌های «سرگئی پروکوپف» و «اولگ کونوننکو» در ماموریتی حساس و مخاطره‌آمیز از ایستگاه بین‌المللی فضایی خارج شدند تا یکی از مشکلات پیش‌آمده در بیرون ساختمان کپسول سایوز متصل شده به ایستگاه را بررسی کنند.
افشای راز تکامل کهکشان‌ها
‌سه شنبه 27 آذر 1397
تکامل کهکشان‌ها می‌تواند با هرج و مرج و بی‌نظمی بالایی همراه باشد، اما به نظر می‌رسد که گازهای سرد حاصل از ناحیه‌ی پیرامون سیاهچاله‌ی غول‌پیکر، شاید بتواند طوفان را آرام کند. گروهی بین‌المللی از دانشمندان به اولین شواهد آشکار از این فرایند دست پیدا کرده‌اند.
تاثیر منفی غذاهای اُرگانیک بر تغییرات اقلیمی!
‌سه شنبه 27 آذر 1397
غذاهایی که به صورت اُرگانیک تولید شده‌اند به نسبت دیگر غذاها تاثیرات بیشتری بر روی اقلیم دارند؛ چرا که زمین‌ بیشتری برای تولید آن‌ها مورد نیاز است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 216 217