مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

شایع‌ترین دلیل بی‌خوابی در نوجوانان چیست؟
‌پنجشنبه 26 مهر 1397
نظرسنجی جدیدی نشان داد که تقریباً نیمی از والدین می‌گویند فرزندان‌شان در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی در طول شب به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند.
چین تلسکوپی برای رمزگشایی اسرار جهان می‌سازد!
‌پنجشنبه 26 مهر 1397
چین قصد دارد تلسکوپ رادیویی بزرگ دیگری بسازد که بتواند به جستجو برای تعیین اینکه ما در جهان تنها هستیم یا خیر، کمک کند و دیگر رمز و رازهای قدیمی در این مورد را حل کند.
ناحیه‌ای از مغز که با رفتارهای پُرخطر ارتباط دارد!
‌چهارشنبه 25 مهر 1397
میمونی از گونه‌ی «رسوس ماکس» که چگونگی بازی‌ای را یاد گرفت، به متخصصان علوم عصبی کمک کرده است تا ناحیه‌ای از مغز را که با رفتار پُرخطر ارتباط دارد، شناسایی کنند.
این طراحی جدید، انقلابی در راکتورهای گداخت است!
‌چهارشنبه 25 مهر 1397
تمرینی کلاسی در دانشگاه MIT به کمک محققین صنعتی منتج به راه‌حلی برای یکی از چالش‌های پیش‌روی توسعه‌ی راکتورهای گداخت شد.
ویتنام از خودروی ملی خود رونمایی کرد.
‌چهارشنبه 25 مهر 1397
این سومین تلاش ویتنامی‌ها برای ساخت خودروی ملی است. آن‌ها در دو تلاش قبل ناموفق بوده‌اند؛ چرا که رقابت با خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و آمریکایی در این کشور، کار آسانی نیست.
رمزگشایی از رازی که در دل کهکشان راه‌شیری نهفته بود!
‌سه شنبه 24 مهر 1397
ستاره‌شناسان دانشگاه لاند سوئد، توضیحی برای راز مرکز کهکشان راه‌شیری یافتند؛ وجود مقادیر زیاد اسکاندیوم کشف شده در بهار گذشته در نزدیکی سیاه‌چاله‌ی غول‌پیکر کهکشان راه‌شیری در واقع هاله‌ی نور بوده است.
تاثیر نوعی علف‌کُش بر زنبورها!
‌سه شنبه 24 مهر 1397
گلیفسات با تغییر دادن میکروبیوم روده‌ی زنبورعسل، توانایی آن‌را در مبارزه با عفونت به خطر می‌اندازد.
ایمپلنت نخاعی و فیزیوتراپی به مرد معلول کمک کرد تا بایستد و راه برود!
‌سه شنبه 24 مهر 1397
«جرد چینوک»، ۲۹ ساله، در تصادفی در سال ۲۰۱۳ نخاعش در مهره‌های ستون فقرات پشت قفسه‌ی سینه، درست وسط کمرش، دچار آسیب شد.
محققان راهی برای چاپ سه‌بُعدی با پلیمرهای کریستالی مایع یافتند.
دوشنبه 23 مهر 1397
گروهی از محققان دانشگاه زوریخ در سوئیس، با استفاده از چاپگرهای میزیِ ارزان‌قیمت که بهتر از چاپگرهای پلمیری مدرن کار می‌کنند و رقیب مواد سبک‌وزنِ دارای بالاترین عملکرد هستند، روشی برای چاپ سه‌بُعدی مواد قابل بازیافت یافتند.
باستان‌شناسان شهری مایایی را در دل جنگل کشف کردند!
دوشنبه 23 مهر 1397
بر اساس نقشه‌برداری هوایی جدید، بیش از ۶۱ هزار ساختار مایای باستانی، از اهرام بزرگ گرفته تا خانه‌های شخصی، در زیر جنگل سایبانی متراکم در کشور گواتمالا پنهان شده‌ بودند که نشانه‌هایی درباره‌ی شیوه‌های کشاورزی فرهنگ باستان، زیرساخت، سیاست‌ها و اقتصاد را نشان می‌دهند.
چه کسی ناسا را نفرین کرد؟ ناسا در فضا زمین‌گیر شده است.
دوشنبه 23 مهر 1397
به‌نظر می‌رسد پاییز ناسا در فضا، خزان‌تر از آن چیزی است که قابل تصور باشد. طی چند ماه گذشته چندین ماموریت فضایی ناسا با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.
قند خون پایین، واکنش بدن به گرسنگی و خلق‌و‌خو
یکشنبه 22 مهر 1397
هنگامی که عصبانی هستید، همه چیز در نظرتان آزاردهنده است و آستانه‌ی تحمل‌تان پایین می‌آید.
اندازه‌گیری ذخایر هیدروژن اطراف اولین کهکشان‌های کیهان
یکشنبه 22 مهر 1397
داده‌های جدید که توسط طیف‌سنج «MUSE» در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که کهکشان‌های اولیه توسط ذخایر بزرگ هیدروژن احاطه شده بودند.
چرا باید کاکائو و شکلات را زیاد بخوریم؟
یکشنبه 22 مهر 1397
مطالعه‌ای که توسط دانشگاه مارتین لوتر آلمان انجام شده است، نشان می‌دهد که کاکائو و غذاهای کاکائویی حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین «D2» که «ارگوکلسیفرول» هم نامیده می‌شود، هستند.
تغییر وضعیت آب و هوا باعث افزایش تقاضای برق می‌شود.
شنبه 21 مهر 1397
با افزایش دمای سیاره‌ی زمین، عده‌ی بیشتری از انسان‌ها برای خنک کردن محل کار یا زندگی‌شانُ به تهویه‌ی هوا نیاز پیدا می‌کنند. در نتیجه، انتظار می‌رود تقاضای برق رو به افزایش بگذارد.
تاثیر چشم‌گیر توان‌بخشی بر بهبودی پس از سکته‌ی مغزی
شنبه 21 مهر 1397
روش درمانی جدیدی، نرخ بهبودی بالاتنه را در بیماران سکته‌ی مغزی که فقط تحت توان‌بخشی قرار گرفتند، دو برابر کرد.
اخترشناسان انفجارهای رادیویی جدیدی را شناسایی کردند.
شنبه 21 مهر 1397
انفجارهای رادیویی سریع یا همان «FRB»ها، پدیده‌های قدرتمند، یکنواخت و سریع با منشاء امواج رادیویی در کهشکان‌های دوردست هستند.
آیا واقعاً بذر گیاهان می‌توانند در معده‌ی انسان رشد کنند؟
‌پنجشنبه 19 مهر 1397
داستانی تراژدی و خوش‌شانس که در اینترنت در حال پخش شدن است، توصیف می‌کند که چگونه یک بذر انجیر در معده‌ی فرد مقتولی رشد کرده و به درخت تبدیل شده، که بعداً به کارشناسان کمک کرده تا حدوداً چهل سال بعد، جنازه‌ی او را در غاری در قبرس پیدا کنند.
تحولی شگرف در تولید نسل جدید باتری‌های‌ لیتیومی
‌پنجشنبه 19 مهر 1397
همه می‌دانند که جهان با مساله‌ی جدی کربن‌دی‌اکسید دست و پنجه نرم می‌کند، اما یکی از راه‌کارهای مقرون به‌صرفه و خلاقانه برای کنار آمدن با مقدار اضافی کربن‌دی‌اکسید، استفاده از فناوری باتری‌های نوین است.
خبری نگران‌کننده؛ آیا هابل از کار افتاده است؟
‌پنجشنبه 19 مهر 1397
تلسکوپ فضایی هابل، در حال حاضر در حالت توقف ایمن قرار گرفته است و تمام فعالیت‌هایش به حالت تعلیق درآمده است.
آیا ما واقعاً در عصر زمین‌شناسیِ جدیدی زندگی می‌کنیم؟
‌سه شنبه 17 مهر 1397
به «مگالایان» آمدید. این عصر مگالایان نامیده می‌شود؛ امتدادی از زمان که از حدود ۴،۲۰۰ سال قبل تا همین الان که شما خواندن این جمله را تمام کردید، است.
شرایط فضا چه عوارضی برای فضانوردان دارد و راه جلوگیری از آن چیست؟
‌سه شنبه 17 مهر 1397
همه این موضوع را می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامتی ما مفید است. اما وقتی شما در فضا باشید، ورزش کردن برای شما امری حیاتی محسوب می‌شود.
آیا میلیاردر علم‌دوست، واقعاً میلیاردر هنرمند را به فضا می‌فرستد؟
‌سه شنبه 17 مهر 1397
بنیانگذار شرکت خصوصی فضایی اسپیس‌ایکس، «ایلان ماسک»، میلیاردر ژاپنی به‌نام «یوساکو مائزاوا» را به عنوان اولین مسافر فضایی خصوصی برای پرواز در مدار ماه، معرفی کرد.
مشاهده‌ی ماده‌ای که با یک‌سوم سرعت نور به درون سیاهچاله‌ای سقوط کرد.
دوشنبه 16 مهر 1397
گروهی متشکل از دانشمندان بریتانیایی، طی سلسله مشاهدات و تحقیقات خود، موفق به تشخیص ماده‌ای شدند که با سرعت باورنکردنی ۹۰،۰۰۰ کیلومتر در ثانیه، به درون سیاهچاله‌ای پُرجرم سقوط کرد. این سرعت، حدوداً ۳۰ درصد سرعت نور است.
خواب منظم می‌تواند عامل مهمی در سلامتِ انسان باشد.
دوشنبه 16 مهر 1397
تحقیقات جدید نشان می‌دهد به همان اندازه که هشت ساعت خواب در شبانه‌روز مهم است، خوابیدن و بیدار شدن طبق ساعتی منظم در هر روز، نیز برای سلامتی بسیار مهم است.
استفاده‌ی فیزیکدانان از پادماده در یکی از معروفترین آزمایشات جهان
دوشنبه 16 مهر 1397
برای اولین‌بار دانشمندان آزمایش فیزیکی نمادینی را با پوزیترون، پاماده‌ای از الکترون و یکی از ذرات بنیادی انجام دادند که نتایج آن عجیب و غریب بود.
چرا صفحات کتاب به مرور زمان زرد می‌شود؟
یکشنبه 15 مهر 1397
اگر به روزنامه‌های قدیمی، کتاب‌ها و اسناد کاغذی قدیمی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که احتمالاً رنگ آن‌ها کمی زرد است.
کشف‌های لحظه‌ی آخری کاسینی
یکشنبه 15 مهر 1397
اکنون دیگر کاسینی وجود ندارد. این مدارگرد سیاره‌ی زحل، در سپتامبر ۲۰۱۸ به درون سیاره‌ی میزبان خود شیرجه زد و از بین رفت.
کشف قدیمی‌ترین جانور زمینی
یکشنبه 15 مهر 1397
دانشمندان مولکول چربی‌ای که در فسیلی ۵۵۸ میلیون ساله حفظ شده بود را کشف کردند. بر اساس مقاله‌ای جدید که اخیراً در مجله‌ی Science به چاپ رسیده است، این کشف تایید می‌کند که «دیکینسونیا»، موجودی عجیب و غریب، قدیمی‌ترین حیوان در تاریخ زمین‌شناسی است.
مولکول شگفت‌انگیزی که واکنشی شیمیایی دارد!
شنبه 14 مهر 1397
در اواسط قرن بیستم، برای بیشتر از یک دهه دانشمندان در پی یافتن پاسخ این سوال بودند که «کربوکاتیون‌ها» واقعاً چگونه هستند؟
قدیمی‌ترین سازه‌ی صخره‌‌ای زمین چطور شکل گرفته است؟
شنبه 14 مهر 1397
در مورد قدیمی‌ترین سنگ‌های باقیمانده که تاکنون یافته‌ایم، علاوه بر سِن آن‌ها، چیز متفاوت دیگری نیز وجود دارد.
چرا مردم به شایعات اهمیت می‌دهند؟ و قانون علاقه به چرندیات چیست؟
شنبه 14 مهر 1397
اینکه شما در جمعی، نظریات نسبیت اینشتین را توضیح دهید یا در مورد وجود فرازمینی‌ها یا دیده شدن اجنه حرف بزنید، مشخص می‌کند که آن‌ها از کدام بیشتر استقبال می‌کنند.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر سکته را کاهش می‌دهد.
‌پنجشنبه 12 مهر 1397
یکی از مطالعات جدید مدعی شده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر سکته را در میان بزرگسالان سفیدپوستی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند، کاهش می‌دهد.
چرا برخی افراد ذاتاً مدیران و رهبران موفقی هستند؟
‌پنجشنبه 12 مهر 1397
نرخ پایین مسئولیت‌گریزی شاخص تعیین‌کننده‌ی مهمی از تصمیم‌گیری است. مدیران تمایل بیشتری به مسئولیت‌پذیری و گرفتن تصمیماتی دارند که بر رفاه دیگران تأثیر می‌گذارند.
حماسه‌ای دیگر از زمین تخت‌گرایان؛ نقطه‌ی اعتدالین در زمین‌تخت
‌پنجشنبه 12 مهر 1397
نظریه‌ی مضحکی که بر تخت بودن زمین تاکید دارد، اشتباهات و خطاهای زیادی دارد. یکی از اشتباهاتی که در حال حاضر بیشتر مورد توجه است، معمای اعتدال است؛ با توجه به اینکه اعتدال پاییزی اخیراً و در اول مهرماه اتفاق افتاد، به همین دلیل، نگاهی به این مساله انداخته‌ایم.
محققان پیش‌بینی زودهنگام خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را فرآهم کردند.
‌پنجشنبه 12 مهر 1397
محققان می‌گویند شاید بتوان روند پیشرفت اسکیزوفرنی را از طریق الگوی خاص موجود در مغز انسان، پیش‌بینی کرد.
ربات جدید اَپل، آیفون‌های قدیمی را بازیافت می‌کند!
‌چهارشنبه 11 مهر 1397
در اوایل ماه آوریل ۲۰۱۸ بود که شرکت اَپل خبر رونمایی از رباتی با نام «دیزی» را رسانه‌ای کرد و پیش از روز ۲۲ آوریل، روز جهانی سیاره‌ی زمین، از آن بهره‌برداری کرد.
مدارپیمای جونو ناسا ابر قهوه‌ای مشتری را رصد کرد.
‌چهارشنبه 11 مهر 1397
تصویر جدیدی از فضاپیمای جونو ناسا، توده‌ای بیضوی شکل ممتد و قهوه‌ای رنگ، به‌نام «قایق قهوه‌ای» را در نیم‌کره‌ی جنوبی مشتری، نشان می‌دهد.
پس از ۵۵ سال، یک بانوی دانشمند به جایزه‌ی نوبل فیزیک دست یافت.
‌سه شنبه 10 مهر 1397
در تاریخ ۲ اُکتبر، برندگان جایزه‌ی نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. «آرتور اشکین» آمریکایی، «جرارد مورو» فرانسوی و خانم «دونا استریکلند» کانادایی، به‌خاطر کارهایی نوآورانه در زمینه‌ی فیزیک لیزر، مشترکاً جایزه‌ی نوبل فیزیک را دریافت کردند.
مروری بر پربیننده‌ترین مطالب سایت در حوزه‌های مختلف