مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

دانشمندان مکیدن پستانک را به پدرها و مادرها توصیه می‌کنند!
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
ممکن است حتی فکر مکیدن پستانک توسط شما و بلافاصله گذاشتن آن در دهان نوزادتان، چندش‌آور باشد؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیوندی بین مکیدن پستانک کودک توسط والدین و واکنش کمتر آلرژیک در بچه‌های کوچک وجود دارد.
داستان اولین مولکول جهان!
یکشنبه 8 ارديبهشت 1398
وقتی که جهان هنوز بسیار جوان بود، تنها چند نوع اتم وجود داشته است. دانشمندان اعتقاد دارند که حدود ۱۰۰،۰۰۰ سال پس از انفجار بزرگ، هیدروژن‌های یونیزه شده و هلیوم خنثی ترکیب شده و یون هیبرید هلیوم را برای اولین بار ساخته‌اند.
دانشمندان موفق به تولید آنتی‌بیوتیک ضدتومور شدند
شنبه 7 ارديبهشت 1398
پس از ۲۰ سال تلاش‌های پژوهشی، دانشمندان توانستند رمز ساختار شیمیایی «آنتی‌بیوتیک ضدتومور» به شدت پیچیده‌ای که با اثر بسیار زیادش در برابر سلول‌های سرطانی و همچنین باکتری‌های مقاوم به دارو شناخته می‌شود را بشکنند و برای اولین بار، آن‌را به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید کنند.
تلاش دانشمندان برای شکستن رکورد دقت در زمان
شنبه 7 ارديبهشت 1398
محققین با استفاده از ساعت اتمی نوری، رکورد دقت را شکستند و نشان دادند که این ساعت می‌تواند به‌طرز بی‌سابقه‌ای دارای سازگاری بالایی نیز باشد.
رقص سلول‌ها قبل از مرگ!
شنبه 7 ارديبهشت 1398
مطالعه‌ی جنبش‌های سلول‌های کوچک کار آسانی نیست. برای «کروماتین»، گروه‌های دی‌ان‌ای، آر‌ان‌ای و پروتئین‌های جمع شده در ژنوم ما، جنبش بخشی جدایی‌ناپذیر از نقش آن به‌عنوان تنظیم‌کننده‌ی نحوه‌ی ظهور و عدم‌ظهور ژن‌های ما است.
بحران دسترسی به آب سالم، چقدر جدی است؟
شنبه 7 ارديبهشت 1398
چند دهه است که آب در دسترس مردم جهان، ناپاک شده است. سال‌ها است که کیفیت آب تمیز به وسیله‌ی عواملی چون تغییر اقلیم، آلودگی و جمعیت‌های شهری پایین آمده است.
آیا حیات در اطراف مشتری پیدا خواهد شد؟
شنبه 7 ارديبهشت 1398
بین یافتن نوعی حیات و دانستن اینکه حتماً حیاتی وجود دارد، تفاوت زیادی است و آن تفاوت در قلب مفهوم ماموریت «اروپا لندر» است که ناسا بتواند روزی آن‌را به قمر مشتری بفرستد.
واکنش پستانداران گرمسیری به گرمایش زمین چیست؟
‌پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398
دانشمندان از شبکه‌ای از دوربین‌ها شامل ۴۰۰،۰۰۰ دوربین به‌نام TEAM برای تصویربرداری و رصد این گونه‌ها و همچنین برای اندازه‌گیری دما در نقاط مختلف جهان استفاده کرده‌اند.
استرس خود را با طبیعت درمان کنید!
‌پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398
حداقل ۲۰ دقیقه ماندن در طبیعت در طول روز، می‌تواند تاثیر شگفت‌آوری بر روی سلامت روان انسان‌ها داشته باشد.
هابل مرغابی وحشی کیهانی را شکار کرد
‌پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398
تلسکوپ فضایی هابل، موفق به تهیه‌ی تصویری فوق‌العاده از خوشه‌ی ستاره‌ای «مسیه ۱۱» شده است. این خوشه با عناوین «M11» و «NGC6705» نیز شناخته می‌شود.
لنز طبی گمشده‌ی این زن، پس از ۲۸ سال در پلک او پیدا شد!
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
لنزهای تماسی می‌توانند آزاردهنده باشند، اما احساس سوزش و ناراحتی در چشم، آن هم برای سومین بار در یک روز چیزی نبود که یک زن انگلیسی که حدود ۳۰ سال است یک لنز تماسی در پلک چشمش گیر کرده، ساده از آن بگذرد.
ستاره‌ها نه تنها می‌تابند بلکه منعکس کننده‌ی نور نیز هستند!
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
اغلب این تصور وجود دارد که ستاره‌ها نور خود را می‌تابانند و سیاره‌ها نورهای ستاره‌های نزدیک‌شان را منعکس می‌کنند، ولی اکنون ستاره‌شناسان دریافته‌اند که می‌توانند از نورهای منعکس‌شده از ستاره‌ها برای درک بیشتر مدارات نزدیک به ستاره‌ها استفاده کنند.
خاصیت اعجاب‌انگیز عصاره‌ی دانه‌ی آووکادو
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
داروهای ضدالتهابی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و استروئیدها معمولاً برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شوند.
در ۵ دقیقه فشار خون را کاهش و عملکرد مغزتان را افزایش دهید
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
تمرین ۵ دقیقه‌‌ای که تمرین تقویت عضلات تنفسی «IMST» نامیده می‌شود، در افراد میانسال تا مُسِن فشار خون را کاهش می‌دهد؛ همچنین مطابق تحقیقات جدید این تمرین عملکرد سرخ‌رگ و حافظه را بهبود می‌بخشد.
ارتباط افزودنی خوراکی و ضعف سیستم ایمنی بدن در مقابل آنفولانزا
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
نوعی ماده‌ی افزودنی رایج که «ترشیو بوتیل هیدروکینون» یا «E319» نامیده می‌شود، واکنش سیستم ایمنی بدن در مبارزه با آنفولانزا را دچار مشکل می‌کند.
باکتری‌هایی که از دهان به مغز می‌رسند!
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
محققین یافته‌های جدیدی پیدا کرده‌اند مبنی بر اینکه باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های لثه در بدن حرکت کرده و سم‌های مرتبط با بیماری‌های آلزایمر، روماتیسم مفاصل و التهاب ریه را انتشار می‌دهند.
بازگشت قدرتمندانه کیا ریو
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
کیا «ریو» ساخت کره‌ی جنوبی، اما دست‌پرورده‌ی طراح آلمانی است که در مرکز طراحی کیا در آمریکا خلق شده و نام یکی از شهرهای معروف برزیل برای آن برگزیده شده است در حالی که مشغول آزمایش آن در تهران هستیم.
کشف دو گونه‌ی جدید انسانی در آسیا
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1398
مردم پاپوای امروزی، صدها گونه‌ی ژنی از گونه‌ی «دنیسوان‌ها» را در بدن‌شان دارند. آن‌ها بیش از ۳۵۰،۰۰۰ سال قبل راه‌شان را از پاپوا جدا کردند.
میکروب‌هایی که در عمیق‌ترین نقطه‌ی اقیانوس زندگی می‌کنند
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
دانشمندان دانشگاه ایست آنگلیا، با همراهی محققینی از چین و روسیه توانستند جامع‌ترین تحلیل را از جمعیت میکروب‌ها در عمیق‌ترین بخش اقیانوس‌های زمین ارائه کنند.
با موش‌های فضانورد آشنا شوید!
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
فقط انسان‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی «ISS» حضور ندارند. از بین موجودات متفاوتی مثل بلدرچین و ماهی مرکب دُم‌کَل هاوایی که فضانوردان را در ISS همراهی کرده‌اند، گونه‌های کمی بوده‌اند که توانسته باشند به اندازه‌ی موش‌ها مفید واقع شوند.
ساخت ربات‌هایی الهام گرفته شده از سلول‌ها
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
تصور کنید که گروهی از ربات‌ها شما را دنبال می‌کنند و صرف‌نظر از تعداد قطعاتِ تخریب شده‌شان، نمی‌توانید آن‌ها را متوقف کنید. به گفته‌ی محققان در دانشگاه کلمبیا و ماساچوست، این وضعیت شبیه به یک صحنه از فیلمی علمی تخیلی است، اما این فناوری رو به تحقق است.
تحقیقات نشان می‌دهد محصولات تراریخته ضرری ندارند
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398
برخی در آمریکا و کانادا معتقد هستند که تراریخته‌ها باعث افزایش بازده‌ی محصولات نشده و می‌توانند تهدیدی برای سلامت انسان‌ها تلقی بشوند، اما این پژوهش فراگیر خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.
اولین سیاره‌ی قابل سکونت چقدر به ما نزدیک است؟
شنبه 31 فروردين 1398
مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده، نشان داده است که اشعه‌های UV نمی‌توانند محدودکننده‌ی سکونت‌پذیری روی سیاره‌های گردنده به دور ستاره‌های نوع M باشند.
دریافت بیش از حد ویتامین دی مضر است
شنبه 31 فروردين 1398
اصولاً ویتامین دی به دو شکل D2 «ارگوکلسیفرول» و D3«کلکلسیفرول» وجود دارد و به تنظیم مقدار کلسیم و فسفات در بدن کمک می‌کند.
کشف بلندترین درخت گرمسیری جهان
شنبه 31 فروردين 1398
بلندترین درخت گرمسیری و احتمالاً بلندترین گیاه گلدار جهان در دره‌ی دانوم، واقع در بخش مالزیایی جزیره‌ی بورنئو با ارتفاع بالغ بر ۱۰۰.۸ متر، کشف شده است.
استفاده زیاد از موبایل، خطری ندارد
شنبه 31 فروردين 1398
داده‌های جمع‌آوری شده از ۱۷،۰۰۰ نوجوان، شواهد کمی درباره‌ی رابطه‌ی منفی بین استفاده از موبایل و لپ‌تاپ و سلامت افراد در جوانی را نشان داده است.
از خیال تا واقعیت! آیا ماشین زمان ساخته شده است؟
‌پنجشنبه 29 فروردين 1398
زمان چیزی است که همیشه تمام می‌شود و ما به‌قدر کافی آن‌را در اختیار نداریم. چرا زمان همیشه در یک جهت حرکت می‌کند؟
ثبت تصویر برآمدگی هسته‌ی کهکشانی دوردست
‌پنجشنبه 29 فروردين 1398
اخترشناسان با استفاده از آرایه‌ی خیلی بزرگ کارل جانسکی یا به اختصار «VLA» به نخستین عکس از برآمدگی ضخیم پیرامون سیاهچاله‌ی غول‌پیکرِ واقع در هسته‌ی «ماکیان A» دست یافتند؛ این هسته را می‌توان به‌عنوان یکی از نیرومندترین کهکشان‌های رادیویی در جهان قلمداد کرد.
تکنولوژی چاپ سه‌بُعدی، قلبی با سلول‌های انسانی ساخت
‌پنجشنبه 29 فروردين 1398
پژوهشگران دانشگاه تل‌آویو، توانستند با استفاده از سلول‌ها و مواد زیستی یک بیمار، اولین قلب چاپ شده‌ی سه‌بُعدی دنیا را بسازند تا به صورت کاملی با ویژگی‌های ایمنی‌شناسی، سلولی، بیوشیمیایی و آناتومیکی بیمار هماهنگی داشته باشد.
اتمسفر زمین، خود سرنخی برای وجود حیات بیگانه است!
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
مونوکسیدکربن می‌تواند برای انسان‌ها کُشنده باشد، اما یکی از مطالعات جدید نشان داده که همین مونوکسیدکربن می‌تواند نشانه‌ای بر وجود حیات فرازمینی باشد.
پیژامه‌ی هوشمند و تاثیر آن در بهبود الگوی خواب!
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
گروهی از محققین به رهبری دکتر «تریشا اندرو» از دانشگاه ماساچوست، پیژامه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند به‌صورت پیوسته ضربان قلب، تنفس و وضعیت خواب را رصد کند.
عامل قدرتمندترین پدیده‌ی الکترومغناطیسی جهان چیست؟
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های انجام شده نشان داده‌اند که فوتون‌های منتشر شده توسط انفجارات اشعه‌های بلند گاما از فوتوسفر نشات می‌گیرند.
دلیل علمی وقوع سیل‌های بی‌سابقه در ایران
‌چهارشنبه 28 فروردين 1398
رودخانه جایی است که آب تجمع یافته و در جهت یکسان حرکت می‌کند. در خشکی، باران در آب‌راه‌ها، آب‌گذرها و دره‌های تنگ جمع شده و به روان‌آب‌های پیرامونش ملحق می‌شود. در طی این فرآیند، رودخانه‌های پرقدرت و سیلاب‌هایی پدید می‌آیند که به‌سمت دریا جریان می‌یابند.
فیزیکدانان موفق به ایجاد اَبَربلورهای پایدار شدند
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
شبیه‌سازی با پالس‌های نوری سریع می‌تواند حالت‌های ماده را با پدیده‌های مغناطیسی، الکترونیکی و ساختاری نوظهور دست‌کاری کند.
چه چیز باعث ایجاد ارتباط بین سلول‌ها می‌شود؟
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
دانشمندان درک خود را از شکل جدیدی از ارتباطات بین سلولی بر اساس «RNA» خارج سلولی یا همان «exRNA» بهبود بخشیده‌اند.
سلاح‌های لیزری به میدان جنگ می‌آیند
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
ارتش ایالات متحده در حال تولید و ساخت تانک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشینی است که به سلاح‌های لیزری مسلح خواهند بود.
ستاره‌شناسان، منظومه‌ای بسیار نادر را کشف کردند!
‌سه شنبه 27 فروردين 1398
ولین باری که ستاره‌شناسان جرم جامدی که به‌دور کوتوله‌ی سفیدی می‌چرخید را کشف کردند، با استفاده از «روش گذر» بود. یعنی ستاره‌شناسان فقط به مکان مناسبِ آن در هنگامی که آن تکه‌ها بین زمین و کوتوله‌ی سفید عبور می‌کردند، اتکا داشتند که باعث ایجاد تغییر قابل تشخیصی در منحنی نوری ستاره می‌شد.
هوش‌مصنوعی مرگ زودرس را تشخیص می‌دهد!
دوشنبه 26 فروردين 1398
پزشکان محقق از قابلیت هوش‌مصنوعی در پیش‌بینی مرگ زودرسِ افراد پرده برداشته‌اند. محققان به‌تازگی یک سیستم هوش‌مصنوعی را آموزش داده‌اند تا یک دهه داده‌های سلامتیِ بیش از نیم میلیون نفر در انگلیس را ارزیابی کند.
دریای برینگ باید منجمد باشد، اما نیست! چرا؟
دوشنبه 26 فروردين 1398
انسان‌ها در دوره‌ی چشم‌گیری از سیاره‌ی زمین زندگی می‌کنند، زیرا اقلیم و آب و هوا در حال عوض شدن است و واضح‌ترین نشانه‌ی آن، کاهش سریع یخ‌های دریای قطب شمال است. در حال حاضر، عکس‌برداری‌ها فصل جدیدی از این کاهش را نشان می‌دهند؛ دریای برینگ که تحت شرایط عادی باید تا ماه مه یخ‌زده بماند، در اوایل آوریل اصلاً یخی نداشت.
آزمایشی تکراری که اثبات می‌کند زمین تخت نیست!
دوشنبه 26 فروردين 1398
نت‌فلیکس به تازگی مستندی به‌نام «Behind The Curve» منتشر کرده است که موضوع آن بررسی نظریات جنبش زمین‌تخت و نحوه‌ی پایان این ایده‌ی غیرمعمول است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 224 225
مشاوره رایگان تحصیلی
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (100 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (2 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (2 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (1 پاسخ)
نیروی الکتروگراویتی (3 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (13 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (18 پاسخ)
پیش بینی چرخش خودکار کهکشان ها (0 پاسخ)
معرفی سه ساختار اصلی برای پایداری کهکشان ها (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت ماده تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکتی (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت انرژی تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکت (0 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (2 پاسخ)
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
بازوی رباتیک جدید را با ذهن کنترل کنید
نور آبی شما را می‌کُشد!
عمر خورشید چگونه تمام می‌شود؟
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
کشف ویژگی جدید نور
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
شناسایی سلولی ضدآلرژی
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
شگفتیِ انفجارهای گاما
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها