مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

شناسایی ریشه‌ی ناتوانی‌های حرکتی در بزرگسالان
‌چهارشنبه 12 تير 1398
کاهش سطح ویتامین K با افزایش خطر بروز ناتوانی حرکتی در افراد مسن ارتباط نزدیکی دارد. در انسان‌ها و دیگر مهره‌داران، ویتامین K برای انعقاد خون، استخوان و سوخت‌وساز شریانی لازم است.
آیا استیون هاوکینگ درباره‌ی ماده‌ی تاریک اشتباه می‌کرد؟
‌چهارشنبه 12 تير 1398
هنوز تعریف درستی برای ماده‌ی تاریک وجود ندارد، ولی اکنون دانشمندان می‌دانند که این ماده چه چیزی نیست؛ دسته‌ای از سیاه‌چاله‌های نخستین که توسط استیون هاوکینگ بزرگ تئوری‌پردازی شده است.
قدیمی‌ترین مجموعه‌ی شهاب‌سنگ‌های زمین
‌چهارشنبه 12 تير 1398
گروهی بین‌المللی از محققان مجموعه‌ای از شهاب‌سنگ‌ها را در بیابان آتاکاما یافتند؛ شهاب‌سنگ‌هایی که به خوبی حفظ شده بودند و باعث شد که محققان بتوانند سرعت و میزان شهاب‌سنگ‌های سقوط‌ کرده در طول دو میلیون سال گذشته را بازسازی کنند.
اصول انسانی دوستیابی در بین دلفین‌ها
‌سه شنبه 11 تير 1398
دلفینی به‌نام «تورسیوپس ادونکوس» که در خلیج شارک از ناحیه‌ی گسکوین در غرب استرالیا زندگی می‌کند، رابطه‌ی دوستی خود را با دیگر دلفین‌ها بر اساس علایق مشترک شکل می‌دهد.
بازخوانی تصادف کهکشان راه‌شیری
‌سه شنبه 11 تير 1398
کهکشان «آنتلیا۲ » صدها میلیون سال پیش با کهکشان راه‌شیری برخورد کرده و به این ترتیب موج‌های مشاهده شده در دیسک گازی اطراف آنتلیا۲ ایجاد شده است.
طبیعت‌گردی، سلامت و تندرستی را تضمین می‌کنید.
‌سه شنبه 11 تير 1398
گذراندن حداقل دو ساعت در هفته در دامان طبیعت، آستانه‌ای حیاتی برای بهبود سلامت و تندرستی است.
انگشتر طلای شما، منشائی فرازمینی دارند!
دوشنبه 10 تير 1398
فیزیکدانان درک ما از منشاء فلزات سنگینی مانند طلا و پلاتین را تغییر داده و نشان می‌دهند که اکثر این فلزات در نتیجه‌ی انفجارات بزرگ ستاره‌ها در فاصله‌های دور از زمین به‌وجود آمده‌اند.
همه‌چیز درباره‌ی پژو ۲۰۰۸ جدید
دوشنبه 10 تير 1398
پژو ۲۰۰۸ یکی از پُرحاشیه‌ترین خودروهایی بود که طی سال‌های اخیر وارد بازار ایران شد. از حاشیه‌های قیمت‌گذاری بگیر تا حاشیه‌ی تحویل خودرو به مشتری.
خواب نامنظم می‌تواند عامل مرگ انسان باشد!
دوشنبه 10 تير 1398
نداشتن یک برنامه‌ی خواب منظم، می‌تواند فرد را در معرض خطر بالای ابتلا به چاقی، کلسترول بالا و سایر اختلالات متابولیکی قرار دهد.
کشف نمک خوراکی در نزدیکی سیاره‌ی مشتری
یکشنبه 9 تير 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ هابل کشف کردند که رنگ زرد قابل مشاهده بر روی بخش‌هایی از سطح قمر «اروپا» سیاره‌ی مشتری، در واقع کلرید سدیم یا همان نمک خوراکی است.
چرا برخی از زنان هر کاری می‌کنند، لاغر نمی‌شوند؟
یکشنبه 9 تير 1398
قرار گرفتن در معرض نور لامپ در زمان خواب می‌تواند به‌عنوان عامل خطر برای اضافه وزن و چاقی زنان در نظر گرفته شود.
توانایی حیرت‌انگیز زنبورهای عسل
یکشنبه 9 تير 1398
گروهی از محققان زنبورهای عسل را آموزش دادند تا نمادهایی را به کمیتِ خاصی ارتباط دهند.
دلیلی برای عدم تقارن دو طرف ماه
‌پنجشنبه 6 تير 1398
طرف نزدیک‌تر و دورتر ماه از نظر ریخت‌شناسی، ضخامت پوسته و ترکیب مواد با هم تقارن ندارند. این عدم‌تقارن‌ها در اثر برخورد یک سیاره‌ی کوتوله با ماه در ابتدای تاریخ منظومه‌ی شمسی ایجاد شده است.
پرواز جت‌ها با سوختی کثیف
‌پنجشنبه 6 تير 1398
گروهی از محققین چینی و آمریکایی طی مقاله‌ای که در مجله‌ی Applied Energy به چاپ رسانده‌اند، شرح داده‌اند که می‌توان زباله‌ی پلاستیکی را در دماهای بالا با کربن فعال ذوب کرد و با آن سوخت جت تولید کرد.
بازنویسی پیدایش حیات بر روی زمین
‌پنجشنبه 6 تير 1398
با اینکه قارچ‌ها جایگاه ویژه‌ای بین حیوانات و گیاهان ندارند، ولی جالب است بدانید آن‌ها نقش باورنکردنی و مهمی در داستان حیات در سیاره‌ی زمین دارند.
رابطه با انسان باعث تکامل سگ‌ها شده است!
‌چهارشنبه 5 تير 1398
سگ‌ها دارای ماهیچه‌ای در صورت خود هستند که ابروی داخلی آن‌ها را بالا می‌برد، ولی گرگ‌ها این ماهیچه را ندارند.
داروی فشار خون، آلزایمر را هم درمان می‌کند
‌چهارشنبه 5 تير 1398
تغییرات در جریان خون مغزی، شامل کاهش آن در ابتدای ابتلا به بیماری آلزایمر رخ می‌دهد و می‌تواند پیشرفت بیماری را شتاب بخشد.
پرچم هند در ماه بالا می‌رود
‌چهارشنبه 5 تير 1398
بُلُف‌های فیلم‌های بالیوود را فراموش کنید؛ این‌بار هند‌های در قالب یک ماموریت سه‌گانه به ماه می‌روند. این ماموریت جهشی مهم در فناوری فضایی هند خواهد بود که هدف آن قطب جنوب ماه است. این ماموریت که «چاندرایان-۲» نام دارد در روز ۱۴ جولای ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.
مرسدس، قوانین فیزیک را دگرگون کرد!
‌سه شنبه 4 تير 1398
موتورهای ۴ سیلندر دو هزار سی‌سی تنفس طبیعی به‌طور معمولی حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند؛ در حالی که ۴ سیلندرهای ۲ لیتری توربوی جدید حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت در اختیار خودرو قرار می‌دهند.
چرا سگ‌ها بیشتر کودکان را گاز می‌گیرند؟
‌سه شنبه 4 تير 1398
مزایای بزرگ شدن کودکان در مجاورت حیوانات خانگی کاملاً تایید شده است. امروزه از سگ‌ها در کلاس‌های درس نیز استفاده می‌شود. با این حال نباید فراموش کرد که سگ‌ها می‌توانند خطر نیز داشته باشند.
کشف دو سیاره‌ی زمین‌مانند در نزدیکی منظومه‌ی شمسی
‌سه شنبه 4 تير 1398
دانشمندان دو سیاره‌ی جدید را در اطراف یکی از نزدیک‌ترین ستاره‌ها به ما کشف کردند که به زمین شباهت دارند. ستاره‌ی تیگاردن فقط ۱۲.۵ سال نوری از زمین فاصله دارد و یکی از کوچک‌ترین ستاره‌های شناخته شده است.
چربی بدن شما را افسرده می‌کند
دوشنبه 3 تير 1398
مطالعه‌ای جدید نشان داده که چگونه اسیدهای چرب می‌توانند وارد مغز شده و مسیرهای سیگنال‌دهی را مختل کرده و منجر به افسردگی شوند.
ویرایش دی‌ان‌ای در فضا
دوشنبه 3 تير 1398
انسان‌ها شاید نتوانند در فضا به درستی آروغ بزنند، اما حالا امکان ویرایش ژنوم فراهم شده است. برای اولین‌بار، فضانوردانِ ایستگاه فضایی بین‌المللی از «CRISPR-Cas9» برای ویرایش دی‌ان‌ای مخمر آبجو استفاده کردند.
عمر حلقه‌های زحل چقدر است؟
دوشنبه 3 تير 1398
محققین داده‌های فضاپیمای کاسینی درباره‌ی حلقه‌های زحل را آنالیز کرده‌اند. یکی از یافته‌های کلیدی آن‌ها این است که عمر حلقه‌های زحل حدود ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون سال است.
چرا بچه‌ی انسان دیرتر از بچه‌ی پستانداران دیگر رشد می‌کند؟
یکشنبه 2 تير 1398
افزایش وزن زمانی رخ می‌دهد که دریافت انرژی توسط یک فرد بیشتر از مصرف انرژی توسط وی باشد. چیزی که کمتر درک شده این است که به‌طور متوسط نصف انرژی بدن در زمان کودکی توسط مغز مصرف می‌شود.
گوشتخوارترین گیاه جهان
یکشنبه 2 تير 1398
گروهی از زیست‌شناسان از دانشگاه‌های تورنتو و گوئلف، گونه‌ای گیاه گوشتخوار را کشف کرده‌اند که نه تنها حشرات را می‌خورد، بلکه مارمولک‌های جوان را نیز شکار می‌کند.
ابتدا سیاه‌چاله‌ها بوده‌اند یا کهکشان‌ها؟
یکشنبه 2 تير 1398
کهکشان ESO 495-21 دارای قطری برابر ۳۰۰۰ سال نوری است. این کهکشان حاوی سیاه‌چاله‌ای است که جرم آن حدوداً یک میلیون برابر جرم خورشید است.
آشکارسازی مرز پلاسمای کیهانی
شنبه 1 تير 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از شبکه‌ی تلسکوپی «LOFAR» مرز وسیع انتشارات رادیویی که متصل‌کننده‌ی دو خوشه‌ی کهکشانی در حال ادغام است را شناسایی کرده‌اند.
سیبری سکونت‌گاهی خوش آب‌وهوا خواهد شد
شنبه 1 تير 1398
طبق تحقیقات جدیدی که در زمینه‌ی تغییرات آب‌وهوایی انجام شده، در انتهای قرن ۲۱ بخش بزرگی از قسمت آسیایی سیبری در روسیه، قابل سکونت خواهد شد.
تاثیر مخرب کم‌خوابی بر بدن
شنبه 1 تير 1398
طی تحقیقات جدید محققین تغذیه مشخص شده است، افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، ویتامین‌های A، D، B1، منیزیم، نیاسین، کلسیم، روی و فسفر کمتری نیز مصرف می‌کنند.
منشاء شیشه‌های باستانی چیست؟
‌پنجشنبه 30 خرداد 1398
شیشه‌ی صحرایی لیبیایی، شیشه‌ای طبیعی است که در مصر غربی پیدا شده و شکل‌گیری آن به ۲۹ میلیون سال پیش برمی‌گردد.
محل اصابت شهاب‌سنگ در اسکاتلند
‌پنجشنبه 30 خرداد 1398
حدود ۱.۲ میلیارد سال پیش شهاب‌سنگی به زمین برخورد کرده و از خود اثراتی بر جای گذاشته است.
چرا دندان‌های این ماهی شفاف است؟
‌پنجشنبه 30 خرداد 1398
موجودات اعماق دریا سازگاری‌های خارق‌العاده‌ای با شرایط محیطی خود پیدا کرده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان به خاصیت شب‌تابی برخی از موجودات اشاره کرد که طی این سازگاری چشم آن‌ها در نورهای بسیار پایین نیز توانایی دیدن دارد. برخی از موجودات مانند «آریستوسومیاس سینتیلانس» دارای دندان‌های شفاف هستند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و نه
کشف دو گونه‌ی جدید از دایناسورها
‌چهارشنبه 29 خرداد 1398
اخیراً دو گونه‌ی جدید از دایناسورها به نام‌های «فوویانگوناتور یائمینیومی» و «وایورپتور نانگ‌بوالامفونسیس» کشف شده‌اند که در حدود ۱۲۵ میلیون سال پیش و در عصر کرتاسه، روی زمین زندگی می‌کرده‌اند.
کهکشانی مارپیچی و ابرنواخترهایش
‌چهارشنبه 29 خرداد 1398
تلسکوپ فضایی هابل، تصویری با جزئیات دیدنی از کهکشان مارپیچی «NGC4051» تهیه کرده است. NGC4051 یک کهکشان مارپیچ متوسط است که در صورت فلکی دب‌اکبر قرار دارد. این کهکشان در سال ۱۷۸۸ توسط ستاره‌شناس بریتانیایی «ویلیام هرشل» کشف شد.
تاثیر روانی انسان‌ها بر سگ‌های‌شان
‌چهارشنبه 29 خرداد 1398
گروهی از دانشمندان سوئدی سطح استرس سگ‌ها و تاثیر صاحبان آن‌ها و عوامل مربوط به سبک زندگی را بر آن بررسی کرده‌اند و نتایج یافته‌های خود را در مجله‌ی Scientific Reports به چاپ رسانده‌اند.
ارتباط آلزایمر و بالا بودن کلسترول
‌سه شنبه 28 خرداد 1398
سطح کلسترول بد یا همان «LDL» در توسعه‌ی بیماری آلزایمر نقش دارد. بیماری آلزایمر زودرس یکی از شکل‌های نادر این بیماری است.
قدیمی‌ترین سلول‌های بدن انسان
‌سه شنبه 28 خرداد 1398
دانشمندان در گذشته تصور می‌کردند که نورون‌ها و یا شاید سلول‌های قلب قدیمی‌ترین سلول‌های بدن هستند.
قطب شمال اسرارآمیز مریخ
‌سه شنبه 28 خرداد 1398
محققان علوم سیاره‌ای با استفاده از داده‌های دستگاه رادار عمیق «SHARAD» در مداگرد «رنسانس» مریخ موفق به کشف رسوبات یخ و شن در زیر کلاهک‌های یخی فعلی در منطقه‌ی قطب شمال مریخ شدند که قدمت آن‌ها به صدها میلیون سال می‌رسد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 231 232
مشاوره رایگان تحصیلی
تفاوت جریان فوکو و ادی (0 پاسخ)
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (17 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
چطور با کودکان به سفرهای طولانی برویم؟
چگونه درد را در پوست خود احساس می‌کنیم؟
روده و مغز باعث پُرخوری و چاقی شما می‌شوند
سنتز نوع جدیدی از عنصر کربن
چطور یک مادر خوب باشیم؟
قدمت استفاده از ابزار سنگی ۱۰هزار سال جابه‌جا شد!
ستاره‌ها در کجای جهان اولیه متولد شدند؟
چرا زنان باردار نباید الکل مصرف کنند؟
چطور به طور طبیعی جای جوش را از بین ببریم؟
کشف بقایای پنگوئن غول‌پیکر باستانی در نیوزلند
چگونه می‌توان ماه را از خورشید درخشان‌تر دید؟
معجونی که شما را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند
چطور خجالتی و کم‌رو نباشیم؟
کشف گونه‌ی جدید درخت در ارتفاعات تانزانیا
ساخت سلولی مصنوعی که حس دارد
مشاهده‌ی دقیق مرغ دریایی کیهانی
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل و سه
راه‌ها‌ی‌ پیشگیری‌ از‌ شپش‌ سر
راکتوری که گازهای گلخانه‌ای را به سوخت مایع تبدیل می‌کند
در جستجوی سیاره‌های قابل سکونت
یافته‌ی مهم پژوهشگر زن ایرانی درباره‌ی فواید آجیل
چطور در برابر وقوع زلزله آماده و ایمن باشیم؟
چرا باید نگران هوش‌مصنوعی فراهوشمند باشیم؟
آیا زنان، ونوسی و مردان، مریخی هستند؟
از نور داخل خانه، برق تولید کنید
چگونه سیگار را ترک کنیم؟
بدغذایی و گیاه‌خواری می‌تواند منجر به کوری شود!
حلقه‌های زحل چند ساله هستند؟
ساخت پوست هوشمند با قابلیت تغییر رنگ