مقایسه نور قرمز و بنفش

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
Mako

عضویت : چهارشنبه ۱۴۰۱/۱/۱۰ - ۰۱:۰۲


پست: 2



مقایسه نور قرمز و بنفش

پست توسط Mako »

چرا در تاریکخانه ی عکاسی از نور سرخ استفاده می شه اما تو باند فرودگاه ها از نور بنفش؟

نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3289

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

Re: مقایسه نور قرمز و بنفش

پست توسط rohamavation »

ببین عزیزم من ندیدم و اونچه خوندم همین قسمت پایین که توضیح میدم اما در جواب شما خطوط هوایی از نور UVC برای ضدعفونی استفاده می کنند واگه منظورت چراغ ابی هستش تصویر
چراغ‌های آبی خوب اون چراغ‌های لبه تاکسی‌وی هست که همیشه آبی تیره هستند. مخصوص تاریکی یا هوای بد
یکسری چراغ‌های سبزهم وسط تاکسی‌وی در آب‌وهوای بد هستند ببین چراغ‌های آبی که برای شناسایی لبه‌های تاکسی استفاده میه اما چراغ‌های وسط سبز رنگ بسیار روشن هستند و خلبانان میتونند در بدترین شرایط آب و هوایی، روز یا شب، آنها را ببینند
خوب چراغ Runway Guard یک واحد چراغ چشمک‌زن دوگانه است. بازم برای تاکسی‌وی که در هر دو باند داره یعنی برای باند برخواست باید اجازه بگیره
چراغ‌های قرمز نوار توقف (Red Stop Bar Lights) بازم مربوط به تاکسی وی هست و در امتداد Hold-Short قرار داارندیعنی میگه باند فرودگاه دارای ترافیک هست و هواپیماها در آن در حال تیک‌آف یا لندینگ هستند.
چراغ‌های لبه باند (Runway Edge Lights چراغ‌هایی هستند که در کناره‌های باند نصب شده هم لبه باندو مشخص میکنه هم میگه با زررد شدنش به انتهای باند نزدیک میشین این سیستم‌های نوری بر اساس شدت یا روشنایی اینطور تعریف میشن چراغ‌های باند با شدت بالا (HIRL)، چراغ‌های باند با شدت متوسط ​​(MIRL) و چراغ‌های باند با شدت پایین (LIRL). سیستم های HIRL و MIRL دارای کنترل های شدت متغیر هستند، در حالی که LIRL ها معمولاً دارای یک شدت هستند.
چراغ‌هایابتداو پایان باند Runway Threshold and End Lights که ابتدا سبز و انتها قرمز هست
چراغ‌های شناسایی باند (REILs) دو چراغ چشمک‌زن بسیار نورانی در دو طرف ابتدا باند نصب شده و تو هوای خوب از کیلومترها دورتر دیده و همچنین ارتفاع بالا نیز دیده میشن
ـ چراغ‌های خط مرکزی باند (Runway Centerline Lights) از نوع کفی و نصب‌شده در محور مرکزی باند در هنگام برخاستن و فرود برای کنترل جهت و این چراغها هم نورشان در ابتدا و انتها متفاوت هست .یعنی قرمز انتها و سفید ابتدا سیستم روشنایی خط مرکزی باند (RCLS)نام داره
چراغ‌های اپروچ همون چراغهای سر تیرک به رنگ نارنجی نزدیکی باند فرود جهت اخطار یعنی باند فرود هست نزدیک نشین
چراغ‌های محدوده فرود Touchdown Zone Lights یعنی وار محدوده فرود میشین اگه خلبان رد شد باید سریع اوج گیری کنه و دوباره
go around کند
چراغ‌های پاپی (PAPI) یعنی Precision Approach Path Indicator اینها شیب فرود نشون میدن
چراغ بیکن گردان Rotating Beacon روی برج مراقبت هستند جهت دید (VFR)
چراغ های تقرب ALS شناسایی مسیر فرود خلبان باید هواپیما را از خالت اتوپایلوت خارج کنه
در ضمن خود هواپیما ها هم چراغ اخطار دارند در در نوک هر دو بال هواپیما چراغ های چشمک زن قرار دارند. در انتهای بال سمت راست چراغ سبز و در انتهای بال چپ چراغ قرمز.
همچنین روی بدنه معمولا چند چراغ ثابت سفید نیز وجود دارد چون شماره رجیستری و ایرلاین اون دیده شه
خوب یک سری چراغ دیگر نیز وجود داره به نام چراغ های لندینگ و تاکسی که پایین و جلوی بدنه و بخشی از آنها هم روی ارابه های فرود قرارداره
خوب به اینها میگن VASI سیستمی از چراغ‌ها که طوری چیده شدند تا اطلاعات راهنمای فرود را در طول نزدیک شدن به باند فرودگاه ارائه دهندخوب چراغ های لبه باند به رنگ های سفید، زرد و قرمز هستند.و سیستم روشنایی (ALS) یک سیستم روشنایی است که در انتهای باند فرودگاه نصب می‌شود حالا به این میگن پیکر بندی چراغها و به انتهای باند هم میگن شناسایی انتهای باند (REIL)
بازم اگه سوالی بود بچه های مهندسی فرودگاه میتونن کمکت کنند چون من اطلاع زیادی ندارم و تو کتابهای ما توضیح زیادی نمیدهhope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست