اکستنشن های ریشه اصلی در هواپیماها استفاده نمیشه

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3288

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

اکستنشن های ریشه اصلی در هواپیماها استفاده نمیشه

پست توسط rohamavation »

چرا اکستنشن های ریشه پیشرو در هواپیماها استفاده نمیشه؟
ایا اونا منجر به بالهای کوتاهتر و لتهای کوچکتر نمی شوند؟سایر اتصالات لبه پیشرو مانند LERX (و حتی دندان سگ) بیشتر در هواپیماهای جنگی با کارایی بالا یافت میشه زیرا اینها زاویه توقف را افزایش میدن و قدرت مانور را افزایش میدن. خوب تو هواپیماهای مسافربری از ژنراتورهای گردابی برای جلوگیری از جدایی در سرعت کم (aoa بالا) استفاده میشه.تصویر
تصویر
امتداد لبه جلو (LEX) گسترش کوچکی به سطح بال هواپیما جلوتر از لبه جلویه. دلیل اصلی اضافه کردنش هم بهبود جریان هوا در زوایای حمله بالا و سرعت‌های هوای کم و افزایش هندلینگ و تاخیر در توقف است. دندان سگ همچنین میتونه جریان هوا را افزایش بده و در سرعت های بالاتر کششو کاهش بده
نوار لبه پیشرو
نوار لبه جلویی یک سطح آیرودینامیکیه که به صورت عرضی درست جلوتر از لبه جلویی بال قرار داره خوب بگم . این یک شکاف لبه جلویی بین اسلت و بال ایجاد میکنه که هوا را روی سطح بال هدایت میکنه و به حفظ جریان هوای صاف در سرعت های کم و زوایای حمله بالا کمک میکنه.و خوب باعث میشه هواپیما با زاویه حمله بالاتر پرواز کنه. لت ها ممکنه در پرواز معمولی ثابت یا جمع شونده شن تا کشش را به حداقل برسونن
اکستنشن دندان سگ
دندان سگ یک شکاف کوچک و تیز زیگزاگ در لبه جلویی باله ببین خوب . معمولاً روی یک بال جارو شده برای ایجاد میدان جریان گردابی استفاده میشه تا از پیشروی جریان جداشده از بیرون در زاویه حمله بالا جلوگیری کنه .
تصویر

نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3288

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

Re: اکستنشن های ریشه اصلی در هواپیماها استفاده نمیشه

پست توسط rohamavation »

اکستنشن‌های ریشه اصلی (Root Extensions) تو هواپیماها خیلی موثره واسه بهتر شدن برخوردهای هواپیما با هوا. این اکستنشن‌ها تو بال‌های هواپیما نصب می‌شن و باعث میشن که هواپیما بهتر حرکت کنه و در حالت‌های مختلف پروازی بهتر عمل کنه.
اکستنشن‌های ریشه اصلی می‌تونن طول بال رو بیشتر کنن سوستینابیلیتی رو در حالت‌های ان استابل بیشتر کنن ایرو-داینامیک ری-زیستنس رو کاهش بدن و پرفورمنس هواپیما رو در سرعت‌های پایین‌تر بهبود بخشن. این تغییرات برای بهینه‌سازی نقاط مختلف پروازی در نظر گرفته می‌شن.
به همین دلیله که از اکستنشن‌های ریشه اصلی به عنوان یکی از ابزارهای بهینه‌سازی هواپیماها استفاده می‌شه تا پرفورمنس شون تو شرایط مختلف پروازی بهتر بشه.
استفاده از اکستنشن‌های ریشه اصلی و سایر ابزارهای بهینه‌سازی هواپیماها، می‌تونه تغییراتی در نقاط مختلف پروازی و همچنین در ابعاد بالها و لت‌ها به وجود بیاره.
استفاده از اکستنشن‌های ریشه اصلی و ابزارهای دیگه هواپیمایی معمولاً برای بهتر کردن پرفورمنس تو سرعت‌های پایین و زوایا بالا استفاده میشه. این ابزارها ممکنه تغییراتی مثل افزایش طول بال، افزایش سوستینابیلیتی تو حالت‌های ان استابل و کاهش ایرو-داینامیک ری-زیستنس داشته باشن. اضافه کردن دندان‌های سگ لیدینگ اج دیوایسز هم ممکنه جریان هوا رو بهبود بده و کنترل و مانور هواپیما رو تو زوایا و سرعت‌های مختلف افزایش بده.
تو هواپیماهای مسافربری هم از ابزارهایی مثل ژنراتورهای گردابی برای جلوگیری از جدایی تو سرعت‌های پایین استفاده میشه. هدف از این اقدامات بهبود کنترل، استابل و پرفورمنس هواپیما تو شرایط مختلف پروازیه.
عبارت "wingtip deviceابزار لبه پایانی بال. این ابزارها در علم هوافضا میگیم "وینگ‌تیپ" یا "winglet" خوب. این اجزا به لبه پایانی بالها اضافه می‌شن تا جریان هوا را فزایش بدن و مقاومت هوایی را کاهش بدن. بعضی وقتا هم ازsharklet نیز برای اشاره به این اجزا استفاده میکنیم که ممکنه به عنوان معادل اکستنشن دندان سگ بگیم ببین از کوسه گرفته شده به خاطر ایرودینامیکی بودنش نمیدونم چرا بگیم دندان سگ
هواپیماهای جنگی: تو هواپیماهای جنگی، اغلب هدف اصلی پرفورمنس در مواقع نبرد و تعقیب و جلوگیری از شناسایی توسط دشمنه.
هواپیماهای مسافری: تو هواپیماهای مسافری، اهمیت بیشتری به پرفورمنس اقتصادی و بهینه‌سازی مصرف سوخت داده میشه. پس اقداماتی که ممکنه مصرف سوخت رو بیشتر کنند، بیشتر مورد انتقاد قرار میگیرن. واسه همین نیازی ندارن
اکستنشن‌های ریشه پیشرو یا RFEs root forward extensions ممکنه تو هواپیماها استفاده نشن یا استفاده‌شون محدود باشه. دلایل اصلیش می‌تونه اینا باشه
۱. طراحی و ساختار سنگین:
افزایش قطعات در ساختار هواپیما ممکنه وزن و پیچیدگی ساختار رو بیاره. این موضوع برای هواپیماهای جنگی که به وزن سبک، سرعت بالا، وپرفورمنس بالا نیاز دارن ممکنه چالش‌ها ایجاد کنه.
۲. نیازهای عملیاتی:
در برخی نقش‌ها، مثل هواپیماهای جنگی که به مانورهای شدید نیاز دارن اهمیت زیادی به استفاده از ابزارهای دیگه برای افزایش مانور مثل وینگلت (Winglet)، داده میشه
۳. نیازهای جلوگیری از رادار (Stealth):
در هواپیماهای جنگی به خصوص نویگیشنل پلنز که نیاز به کاهش اثرات رادار دارن قطعات اضافی ممکنه منجر به افزایش اثرات رادار بشن و دیده شدن بشن و از استفاده از اکستنشن‌های ریشه پیشرو خودداری شه.
در کلش تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از اکستنشن‌های ریشه پیشرو به نیازها و الزامات طراحی هواپیما، نقش وظیفه‌ای هواپیما و اولویت‌های سازندگان بستگی داره.
"اکستنشن‌های ریشه اصلی (RFEs) به عنوان یک روش بهینه‌سازی در آیرودینامیک میتونن در بهبود پرفورمنس هواپیما در تعامل با هوا نقش داشته باشن خوب ببین. این اکستنشن‌ها به صورت خاص روی بال‌های هواپیما نصب می‌شن تا پیشروی هواپیما را کارامدتر کننو تو حالت‌های مختلف پروازی بهترین پرفورمنس را ارائه بدن
اثرات آیرودینامیکی این اکستنشن‌ها
۱. افزایش طول بال:Increase in Wing Length:
این اکستنشن‌ها می‌تونن طول بال را افزایش بدن و باعث توزیع بهتر فشار و کاهش نوسانات در بال بشن
۲. افزایش سوستینابیلیتی در حالت‌های ان استابل:Enhanced Stability in Unstable Conditions:
در شرایط پرواز ان استابل این اکستنشن‌ها می‌تونن سوستینابیلیتی را افزایش داده و از ورود به حالت‌هایان استابل جلوگیری کنن.
۳. کاهش مقاومت هوا:Reduction in Aerodynamic Resistance:رداکشن این ایروداینامیک رزیستنس
با بهینه‌سازی توزیع فشار بر روی بال اکستنشن‌های ریشه اصلی می‌تونند مقاومت هوایی را کاهش بدن
۴. بهبود پرفورمنس در سرعت‌های پایین‌تر:Improvement in Performance at Lower Speedsایمپروومنت این پرفورمنس ات لور اسپیدز
این تغییرات بیشتر جهت بهبود پرفورمنس در سرعت‌های پایین‌تر و شرایط پرواز خاصی اعمال میشن پس با این تغییرات، هواپیما در شرایط گوناگون پروازی بهتری داره و به طور کلی پرفورمنس افزایش میاد
تصویر

ارسال پست