رنگ امیزی هواپیما

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3287

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

رنگ امیزی هواپیما

پست توسط rohamavation »

با توجه به اینکه هواپیما از جنس فلزاته اول رنگ انتخابی باید چسبندگی خوبی به روی فلزات داشته باشه و از آن‌ها محافظت کنهد معمولا دو نوع رنگ برای این کار استفاده میشه
رنگ اپوکسی و پلی یورتان که چسبندگی بالایی دارند و به خوبی به بدنه هواپیما می‌چسبند. یکی از مزیت‌های رنگ اپوکسی اینه که به سادگی از سطح جدا نمیشه و پس از مدتی به اصطلاح لایه لایه نمی‌شههمچنین اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داره از زنگ زدن سطح جلوگیری کرده و به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود. علاوه بر اینها اپوکسی مقاومت خوبی در برابر اشعه خورشید داره هرچند اگر رنگ پریدگی بدنه هواپیما با توجه به اینکه تقریبا تمام عمر خود را در فضای باز و زیر نور خورشید سپری می‌کند اهمیت بیشتری داشته باشه از پلی یورتان که مقاومت بیشتری در برابر اشعه UV داره استفاده می‌شه
رنگ انامل (Enamel) نوع دیگری از رنگ‎هاییست که برای رنگ آمیزی بدنه هواپیما استفاده می‌شه. اگرچه این رنگ نسبت به رنگ اپوکسی مقرون به صرفه‌تره اما به دلیل اینکه لایه صخیمی ایجاد کرده و پس از خشک شدن بسیار سخت میشه اغلب به تنهایی برای رنگ آمیزی بدنه هواپیما استفاده نمیشه. معمولا از رنگ انامل برای رنگ آمیزی لوگوها و طرح‌های رنگی روی بدنه استفاده میشه و سایر سطوح با رنگ اپوکسی رنگ زده میشه.اپوکسی یک رنگ پلی اورتانه که به خوبی به سطوح هواپیما میچسبه. به سختی مینا خشک نمیشه. بنابراین با گذشت زمان تراشه نمیکنه یا شکننده نمیشه. اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داره و به راحتی محو نمی شود اکسید نمی شود و یا تجزیه نمیشه
مینا دو مزیت اصلی نسبت به اپوکسی دارهاین یک گزینه کم‌هزینه و به اندازه اپوکسی خطرناک نیستش
این دو رنگ را می توان با هم استفاده کرد. به عنوان مثال اغلب از رنگ مینا برای طراحی و رنگ هواپیما استفاده میشه. سپس از اپوکسی یا پلی اورتان برای استحکام و درخشندگی بیشتر استفاده میشه این ترکیبی عالی برای استحکام و زیباییه
انواع رنگ های هواپیما
چهار نوع رنگ اصلی وجود داره که برای پوشش هواپیما استفاده میشن
رنگ های پلی اورتان
یک رنگ هوایی چند جزئی درجه هوافضا که از نظر شیمیایی عمل آوری میشه و سطحی را ایجاد میکنه که در برابر مواد شیمیایی حلال ها و سایش مقاومه به عنوان پوشش پلی اورتان شناخته میشه. به عنوان مثال می توان به روکش پوششی دزوتان HS PPG CA 8000 B707-KCH0 اشاره کرد. این پوشش برای کاربردهای صنعتی با کارایی بالا پیشنهاد می شود که در آن روکش محکم و بادوام مورد نیازه زیرا چسبندگی زیادی به اکثر بسترها داره.
به دلیل ترکیب منحصربه‌فرد از کیفیت‌ها از جمله جزء مایع پوشش پخت مقاومت اختلاط کاربرد تمیز‌پذیری و قابلیت نوار به‌عنوان بهترین پوشش هواپیما در نظر گرفته می‌شه عیب اصلی این نوع نقاشی اینه که به یک اتاق نقاشی یا آشیانه پرهزینه به اندازه کافی بزرگ و به خوبی نگهداری میشه
رنگ های اپوکسی
رنگ های اپوکسی پوشش های دو بخشی هستند که برای ایجاد محلول روی سطوح فلزی ایجاد میشن یک مثال Akzo Nobel Mapaero F69 Finish in Red است. این روش معمولاً از نسبت اختلاط حجمی 3: 1 استفاده می‌کند و یک شبه خشک میشه تا یک پوشش سخت و محافظ با سختی استثنایی ایجاد کنه
قابلیت های فوق العاده چسب های اپوکسی در دستیابی به استحکام یکی از مزایای اصلیشه. در مقایسه با سایر انواع شیمیایی مانند اکریلیک ها یا پلی یورتان ها برخی از فرمول ها ممکنه به طور قابل توجهی قوی تر باشند. از آنجایی که ممکنه از آنها برای اتصال مواد مختلف مانند فلز چوب شیشه و سایر انواع پلاستیک استفاده شود چسب های اپوکسی نیز فوق العاده سازگار ند
علاوه بر این چسب های اپوکسی اغلب مقاومت بالایی در برابر دما و مواد شیمیایی دارند. یعنی که اگر چسب در معرض مواد شیمیایی قراربگیره (مانند زمانی که در مخزن بنزین استفاده میشه ) چسب اپوکسی گزینه ایده آلیه زیرا چنین مواد شیمیایی به یکپارچگی چسب آسیبی نمیرسونه
چسب‌های اپوکسی اغلب زمان طولانی‌تری دارند که یکی از معایب اصلی اونه. معمولاً ساعت ها یا حتی روزها طول می کشد تا چسب های اپوکسی به طور کامل خشک شوند. چسب های اپوکسی ممکنه به طور بالقوه نگرانی هایی را برای سلامت و ایمنی فرد ایجاد کنند. چندین ترکیب در چسب های اپوکسی وجود داره که ممکنه کار با آنها خطرناک باشه. نیاز چسب های اپوکسی برای آماده سازی سطح یکی دیگر از اشکالاتشه
رنگ های اکریلیک
رنگ اکریلیک از رنگدانه های معلق در تقلیدی از اکریلیک تشکیل شده. سریع خشک میشه محلول در آبه و پس از خشک شدن در برابر آب مقاوم میشه
از آنجایی که رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب هستند سمیت پایینی دارند. مزیت دیگر اینه که آنها به سرعت خشک می شوند و نیازی به منتظر ماندن برای خشک شدن لایه ها در بین تعداد نقاشی نیستش. و هم رنگ های اکریلیک انعطاف پذیرتر از رنگ های روغنی هستند.
یکی از اشکالات رنگ های اکریلیک اینه که ترکیب آنها برای استفاده از روش "مرط در مرطوب" که با رنگ های روغنی استفاده میشه دشواره. علاوه بر این رنگ را نمی توان پس از خشک شدن برداشت یا تغییر داد
رنگ های مینا
شکلی از رنگ که به طور خاص برای استفاده در هواپیما و سایر هواپیماها ساخته شده رنگ هواپیمای لعابی نامیده میشه. از آنجایی که سفت می شود با رنگ های دیگر متفاوته موتور هواپیما که با رنگ هواپیمای لعابی رنگ شدهپس از استفاده شروع به خشک شدن میکنه موتور مربوطه پس از خشک شدن کامل رنگ هوانوردی پوسته محکمی ایجاد می کنه
مقاومت در برابر حرارت مزیت اصلی رنگ هوایی لعابیه. سایر اشکال رنگ ممکنه به سرعت در معرض حرارت موتور هواپیما خراب شوند. با این حال رنگ هوایی مینا سطح بالاتری از مقاومت در برابر حرارت را ارائه می دهد. تحت گرمای شدید موتور هواپیما خرد نمی شود پوسته پوسته نمیشه آنها همچنین در هوا پخت می شوند بدون نیاز به مواد اضافی برای فرآیند پخت.
تصویر

ارسال پست