در محضر حافظ
Re: در محضر حافظ
بخت از دهان دوست نشانم نمی دهد
دولت خبر از راز نهانم نمی دهد...
دولت خبر از راز نهانم نمی دهد...
following death and life without hesitation that,s love...
...
...
قوي ترين اهرم ها، اراده است. اسمايلز
...
مهم نیســــت که از بیـــــــرون چه طــــور به نظــــــــر میام ! کسایــــــی که درونم رو می بینند ؛ برام کــــــافیند .... برای اونهـــــــــایی که از روی ظاهــــــرم قضاوت می کنند ، حرفی ندارم ! همون بیرون بمونند ، براشـــــون کافیــــــــه ... !!!
...
به کسانی که پشت سرتان حرف میزنند بی اعتنا باشید، آنها به همانجا تعلق دارند!
دقیقاً پشت سرتان!
...
...
قوي ترين اهرم ها، اراده است. اسمايلز
...
مهم نیســــت که از بیـــــــرون چه طــــور به نظــــــــر میام ! کسایــــــی که درونم رو می بینند ؛ برام کــــــافیند .... برای اونهـــــــــایی که از روی ظاهــــــرم قضاوت می کنند ، حرفی ندارم ! همون بیرون بمونند ، براشـــــون کافیــــــــه ... !!!
...
به کسانی که پشت سرتان حرف میزنند بی اعتنا باشید، آنها به همانجا تعلق دارند!
دقیقاً پشت سرتان!
Re: در محضر حافظ
ای دل آندم که خراب از می گلگون باشی
بی زر و گنج به صد حشمت قارون باشی
در ره منزل لیلی که خطر هاست در آن
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی.
بی زر و گنج به صد حشمت قارون باشی
در ره منزل لیلی که خطر هاست در آن
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی.
Re: در محضر حافظ
اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش
بیا و نوگل این بلبل غزل خوان باش
تو شمع انجمنی یک زبان و یک دل شو
خیال و کوشش پروانه بین و خندان باش
بیا و نوگل این بلبل غزل خوان باش
تو شمع انجمنی یک زبان و یک دل شو
خیال و کوشش پروانه بین و خندان باش
Re: در محضر حافظ
سحر ز هاتف غیبم رسید مژده به گوش
که از نهفتن آن دیگ سینه زد صد جوش
شراب خانگی،از ترس محتسب میخور
"بزرگ عشاق قریب است،می دلیرانه بنوش"
که از نهفتن آن دیگ سینه زد صد جوش
شراب خانگی،از ترس محتسب میخور
"بزرگ عشاق قریب است،می دلیرانه بنوش"
Re: در محضر حافظ
شاهکاری از حافظ در باره عشق ؛ بخوانید و لذت ببرید :
حافظ ! هر آنکه عشق نورزید و وصل خواست
ِاحرام ِ طواف ِ کعبه ِ دل ، بی وضو ببست !
* زیباشناسی
هماهنگی معنایی بین عشق و دل و وصل ، بین اِحرام و طواف و کعبه و وضو
عشق ورزیدن و احرام بستن ؛
عشق ورزیدن به قصد وصل ،؛ و احرام بستن به قصد طواف
* باورشناسی
در شرع ، لازمه طواف ؛ احرام بستن است و آن همانا بر خود حرام کردن وابستگی های دنیاست و جلوه نمادین آن وضو ساختن و پاک بودن
است ؛ و کسی که احرام را به شکل صحیح نبسته و و ضو و غسل نکرده ؛ طواف کعبه بر او باطل است.
معشوق را به دل و دل را به کعبه ماننده کرده ؛ و عاشق را به حاج
* معنی بیت :
ای انسان ِ عاشق !
شرط رسیدن ِ به معشوق ؛ عشق است ؛، و رسیدن بدون عشق ؛ رسیدن نیست بلکه سعی باطل است ؛
لازمه ِ وصل ، عشق پاک و بی ریاست.
حافظ ! هر آنکه عشق نورزید و وصل خواست
ِاحرام ِ طواف ِ کعبه ِ دل ، بی وضو ببست !
* زیباشناسی
هماهنگی معنایی بین عشق و دل و وصل ، بین اِحرام و طواف و کعبه و وضو
عشق ورزیدن و احرام بستن ؛
عشق ورزیدن به قصد وصل ،؛ و احرام بستن به قصد طواف
* باورشناسی
در شرع ، لازمه طواف ؛ احرام بستن است و آن همانا بر خود حرام کردن وابستگی های دنیاست و جلوه نمادین آن وضو ساختن و پاک بودن
است ؛ و کسی که احرام را به شکل صحیح نبسته و و ضو و غسل نکرده ؛ طواف کعبه بر او باطل است.
معشوق را به دل و دل را به کعبه ماننده کرده ؛ و عاشق را به حاج
* معنی بیت :
ای انسان ِ عاشق !
شرط رسیدن ِ به معشوق ؛ عشق است ؛، و رسیدن بدون عشق ؛ رسیدن نیست بلکه سعی باطل است ؛
لازمه ِ وصل ، عشق پاک و بی ریاست.
اين جهان زندان و ما زندانيان
بر شكن زندان و خود را وا رهان
بر شكن زندان و خود را وا رهان
Re: در محضر حافظ
اصلا چنین چیزی هست که بدون عشق وصل خواسته شود؟alijohar نوشته شده:شاهکاری از حافظ در باره عشق ؛ بخوانید و لذت ببرید :
حافظ ! هر آنکه عشق نورزید و وصل خواست
ِاحرام ِ طواف ِ کعبه ِ دل ، بی وضو ببست !
* زیباشناسی
هماهنگی معنایی بین عشق و دل و وصل ، بین اِحرام و طواف و کعبه و وضو
عشق ورزیدن و احرام بستن ؛
عشق ورزیدن به قصد وصل ،؛ و احرام بستن به قصد طواف
* باورشناسی
در شرع ، لازمه طواف ؛ احرام بستن است و آن همانا بر خود حرام کردن وابستگی های دنیاست و جلوه نمادین آن وضو ساختن و پاک بودن
است ؛ و کسی که احرام را به شکل صحیح نبسته و و ضو و غسل نکرده ؛ طواف کعبه بر او باطل است.
معشوق را به دل و دل را به کعبه ماننده کرده ؛ و عاشق را به حاج
* معنی بیت :
ای انسان ِ عاشق !
شرط رسیدن ِ به معشوق ؛ عشق است ؛، و رسیدن بدون عشق ؛ رسیدن نیست بلکه سعی باطل است ؛
لازمه ِ وصل ، عشق پاک و بی ریاست.
تن ما به ماه ماند كه ز مهر ميگدازد
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
Re: در محضر حافظ
خواهی نشوی شاکی ...توضیح بده.
تن ما به ماه ماند كه ز مهر ميگدازد
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
Re: در محضر حافظ
....لو انزلنا هذا القران علي جبل لرئته خاشعاً متستدعا من خشيه الله...
معرفت يك چراغ است كه روغن ِ فروزاننده آن ايمان است
عشق راهنماي خوبي نيست ممكن است قصد ِ كعبه دل كرده باشيد سر از بيت المقدس درآريد
اما معرفت راه را به شما مي نمايد المؤمن ينظر به نور الله كه همان نور ِ معرفت است...
با معرفت يقين حاصل ميشود اما با عشق لا!
معرفتي كه اشتياق مي آفريند قطعا شما را به سر منزل مي رساند اما عشق ِ خالي كم است
عشق لازم هست ولي كافي نيست اگر معرفت نداشتي ممكن است وسط ِ راه برگردي چون يقين نداري
آن آيه را هم كه نخست آوردم نشان دهنده معرفت كوه است كه از ثقيل بودن ِ قرآن حاصل آمده...
و به طبع آن آيه..والذين امنو اشد حبه لله... نيز در كوه متجلي مي شود...
حالا قانع شديد يا شاكي شوم؟
معرفت يك چراغ است كه روغن ِ فروزاننده آن ايمان است
عشق راهنماي خوبي نيست ممكن است قصد ِ كعبه دل كرده باشيد سر از بيت المقدس درآريد
اما معرفت راه را به شما مي نمايد المؤمن ينظر به نور الله كه همان نور ِ معرفت است...
با معرفت يقين حاصل ميشود اما با عشق لا!
معرفتي كه اشتياق مي آفريند قطعا شما را به سر منزل مي رساند اما عشق ِ خالي كم است
عشق لازم هست ولي كافي نيست اگر معرفت نداشتي ممكن است وسط ِ راه برگردي چون يقين نداري
آن آيه را هم كه نخست آوردم نشان دهنده معرفت كوه است كه از ثقيل بودن ِ قرآن حاصل آمده...
و به طبع آن آيه..والذين امنو اشد حبه لله... نيز در كوه متجلي مي شود...
حالا قانع شديد يا شاكي شوم؟
Re: در محضر حافظ
فکر کنم سوال من مربوط به چیز دیگریست . بالاتر علی از وصل بدون عشق نوشت که باطل است. و سوال من اینه که مگر میشه کسی طالب وصل باشه ولی عاشق نباشه؟
جذبه ای اگر در دل فرد تاثیر نکرده باشه ، چرا باید وصل بخواد؟
کنجکاوی؟
معرفت؟
عشق؟
فقط در عشق است که وصل ، خواستنی میشه . در دو مورد بالا نه.(توضیح بدم یا...؟)
جذبه ای اگر در دل فرد تاثیر نکرده باشه ، چرا باید وصل بخواد؟
کنجکاوی؟
معرفت؟
عشق؟
فقط در عشق است که وصل ، خواستنی میشه . در دو مورد بالا نه.(توضیح بدم یا...؟)
تن ما به ماه ماند كه ز مهر ميگدازد
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
Re: در محضر حافظ
1)نه!نمي شود كسي طالب وصل باشد و عاشق نباشد امكان ندارد!
2.3.4) نفهميدم چه شد؟ دارم شاكي ميشوم!
يعني شما مي گوييد اول جذبه اتفاق مي افتد بعد عشق به وجود مي آيد درست است؟
من كه گفتم من با اين گفته كه «فقط» در عشق است كه وصل خواستني مي شود مخالفم!
كدام دو مورد بالا؟ معرفت و عشق؟؟ شما چگونه بين كنجكاوي و معرفت را تمييز مي دهيد؟
ولي من باز مي گويم با معرفت به وصال ِ محبوب يا معبود رسيدن قطعيست اما با عشق لا!
عشق كور است اما معرفت چراغ است!
تا ببينيم امام محمد غزالي(=علي جوهر) چه نظري دارد!
2.3.4) نفهميدم چه شد؟ دارم شاكي ميشوم!
يعني شما مي گوييد اول جذبه اتفاق مي افتد بعد عشق به وجود مي آيد درست است؟
من كه گفتم من با اين گفته كه «فقط» در عشق است كه وصل خواستني مي شود مخالفم!
كدام دو مورد بالا؟ معرفت و عشق؟؟ شما چگونه بين كنجكاوي و معرفت را تمييز مي دهيد؟
ولي من باز مي گويم با معرفت به وصال ِ محبوب يا معبود رسيدن قطعيست اما با عشق لا!
عشق كور است اما معرفت چراغ است!
تا ببينيم امام محمد غزالي(=علي جوهر) چه نظري دارد!
Re: در محضر حافظ
مرور می کنم:
سوال :طلب وصل (رسیدن ، بدست آوردن، دریافتن و...) در اثر چه اتفاقی در شخص بوجود میاد؟
جواب: 1- چیزی کنجکاویشو تحریک کرده ...2- برای شناخت بیشتر لازمه نزدیک بشه و بهتر بفهمه....3- عاشق شده و بی قراره و فکر میکنه فقط باید برسه به خواسته اش تا آرووم بشه. 4- مورد دیگه ای اگر به نظرت میرسه اضافه کن تا تعقیبشون کنیم.
در مورد اول و دوم وصل یک مرحله است . لازم است ولی عبور کردنی است.
در مورد سوم مقصد است.
سوال :طلب وصل (رسیدن ، بدست آوردن، دریافتن و...) در اثر چه اتفاقی در شخص بوجود میاد؟
جواب: 1- چیزی کنجکاویشو تحریک کرده ...2- برای شناخت بیشتر لازمه نزدیک بشه و بهتر بفهمه....3- عاشق شده و بی قراره و فکر میکنه فقط باید برسه به خواسته اش تا آرووم بشه. 4- مورد دیگه ای اگر به نظرت میرسه اضافه کن تا تعقیبشون کنیم.
در مورد اول و دوم وصل یک مرحله است . لازم است ولی عبور کردنی است.
در مورد سوم مقصد است.
تن ما به ماه ماند كه ز مهر ميگدازد
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
دل ما به چنگ زهره كه گسسته تار بادا
Re: در محضر حافظ
خب؛ ولي اين سوال شما با آن چيزي كه از علي پرسيديد خيلي فرق كرده است!
نوشتيد :اصلا چنین چیزی هست که بدون عشق وصل خواسته شود؟
و من هم اين برداشت را كردم كه آيا در صورت عدم حضور عشق چيزي مي تواند جايگزين آن شود
كه قدرت ِ عشق را داشته باشد من هم بالا هرچه بود عرض كردم!
ولي در آخِر سوال شما تغيير كرد به هر روي من فكر مي كنم پاسخ پرسش اخير شما همان
جذبه (=كنجكاوي) دروني است كه در كَس انقلابي ايجاد مي كند كه با اين حساب كه من كنجكاوي را
هم رديف ِ جذبه گرفته ام پس حكم شما هم خود به خود كه در پايان آورده ايد باطل مي شد چون به محض
اتفاق افتادن اين انقلاب دروني(=جذبه) وصل حاصل مي شود البته من چيزي از جذبه در اشعار ِ حافظ نديده ام
ولي در اشعار عرفايي مانند حضرت ِ مولانا كه به مغز ِ عرفان با شمس مي رسد به وفور ديده مي شود!
نوشتيد :اصلا چنین چیزی هست که بدون عشق وصل خواسته شود؟
و من هم اين برداشت را كردم كه آيا در صورت عدم حضور عشق چيزي مي تواند جايگزين آن شود
كه قدرت ِ عشق را داشته باشد من هم بالا هرچه بود عرض كردم!
ولي در آخِر سوال شما تغيير كرد به هر روي من فكر مي كنم پاسخ پرسش اخير شما همان
جذبه (=كنجكاوي) دروني است كه در كَس انقلابي ايجاد مي كند كه با اين حساب كه من كنجكاوي را
هم رديف ِ جذبه گرفته ام پس حكم شما هم خود به خود كه در پايان آورده ايد باطل مي شد چون به محض
اتفاق افتادن اين انقلاب دروني(=جذبه) وصل حاصل مي شود البته من چيزي از جذبه در اشعار ِ حافظ نديده ام
ولي در اشعار عرفايي مانند حضرت ِ مولانا كه به مغز ِ عرفان با شمس مي رسد به وفور ديده مي شود!
Re: در محضر حافظ
و باز هم تفالی دیگر از همدم همیشگی من حافظ:
دوش آگهی زیار سفر کرده داد باد
من نیز دل به باد دهم هرچه بادا باد
کارم بدان رسید که همراز خود کنم
هر شام برق لامع و هر بامداد باد
امروز قدر پند عزیزان شناختم
یا رب روان ناصح ما از تو شاد باد
خون شد دلم بیاد تو هرگه که در چمن
بند قبای غنچه گل می گشاد باد
از دست رفته بود وجود ضعیف من
صبحم به بوی وصل تو جان باز داد باز
حافظ روان نیک تو کامت بر آورد
جان ها فدای مردم نیکو نهاد باد
...
: )
دوش آگهی زیار سفر کرده داد باد
من نیز دل به باد دهم هرچه بادا باد
کارم بدان رسید که همراز خود کنم
هر شام برق لامع و هر بامداد باد
امروز قدر پند عزیزان شناختم
یا رب روان ناصح ما از تو شاد باد
خون شد دلم بیاد تو هرگه که در چمن
بند قبای غنچه گل می گشاد باد
از دست رفته بود وجود ضعیف من
صبحم به بوی وصل تو جان باز داد باز
حافظ روان نیک تو کامت بر آورد
جان ها فدای مردم نیکو نهاد باد
...
: )
following death and life without hesitation that,s love...
...
...
قوي ترين اهرم ها، اراده است. اسمايلز
...
مهم نیســــت که از بیـــــــرون چه طــــور به نظــــــــر میام ! کسایــــــی که درونم رو می بینند ؛ برام کــــــافیند .... برای اونهـــــــــایی که از روی ظاهــــــرم قضاوت می کنند ، حرفی ندارم ! همون بیرون بمونند ، براشـــــون کافیــــــــه ... !!!
...
به کسانی که پشت سرتان حرف میزنند بی اعتنا باشید، آنها به همانجا تعلق دارند!
دقیقاً پشت سرتان!
...
...
قوي ترين اهرم ها، اراده است. اسمايلز
...
مهم نیســــت که از بیـــــــرون چه طــــور به نظــــــــر میام ! کسایــــــی که درونم رو می بینند ؛ برام کــــــافیند .... برای اونهـــــــــایی که از روی ظاهــــــرم قضاوت می کنند ، حرفی ندارم ! همون بیرون بمونند ، براشـــــون کافیــــــــه ... !!!
...
به کسانی که پشت سرتان حرف میزنند بی اعتنا باشید، آنها به همانجا تعلق دارند!
دقیقاً پشت سرتان!
Re: در محضر حافظ
بشوی اوراق اگر هم درس ماییerfan-93 نوشته شده:آري با معرفت!
معرفت ِ آني و شهودي عشق هم با خودش مي آورد!
نگوييد نه كه شاكي ميشوم!
که علم عشق ؛، در دفتر نباشد !
عشق جذبه ای است مینوی در گیتی ؛ که از احساس بر می خیزد و با معرفت بی گانه است.
بله عزیزم : (مولانا)
علت ِ عشق ، زعلت ها جداست
عشق اصطرلاب اسرار خداست
یعنی می خواهی اسرار خدا را بدون اصطرلاب بفهمی ؟ این محال !
اين جهان زندان و ما زندانيان
بر شكن زندان و خود را وا رهان
بر شكن زندان و خود را وا رهان