تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
آلودگی هوای تهران به حدی رسیده که مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران از آموزش و پرورش خواسته تا زنگهای ورزش مدارس را تعطیل کنند. برخی از مسابقات ورزشی از جمله فوتبال نیز لغو شدهاند.
سایت تابناک روز پنجشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) گزارشی را درباره آلودگی هوای تهران منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در نامهای به مدیرکل آموزش و پرورش این استان، با اشاره به افزایش ذرات معلق و آلاینده در هوا، خواستار توقف فعالیتهای بدنی زنگ ورزش دانشآموزان تهرانی شده است.
از آنجا که فعالیت بدنی باعث افزایش تنفس به خصوص از راه دهان میشود و دهان بر خلاف بینی فاقد پرزهای پاککننده هوای تنفسی است، افزایش تنفس از راه دهان باعث ورود هرچه بیشتر مواد آلاینده به بدن میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز تاکید کرده که همانند سالهای گذشته در پی هشدارهای مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست، زنگ ورزش مدارس در محیطهای باز و حیاط مدرسه برگزار نخواهد شد و دانشآموزان در ساعت ورزش به آموزشهای تئوری میپردازند.
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز به دانشآموزان توصیه کرده که شیر بنوشند. به گفته وی، توزیع شیر در مدارس از جمله برنامههایی است که میتواند به سلامتی دانشآموزان به خصوص در روزهای آلودگی هوا کمک بسیار کند.
شرایط هوای تهران؛ نا سالم
هفته گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شرایط این شهر را ناسالم اعلام کرد. بنا بر این گزارش شرایط ناسالم هوا برای همه گروهها و نه فقط گروههای در معرض خطر مانند بیماران قلبی یا زنان باردار و کودکان خطرناک است. شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین اعلام کرد که اگر اندکی ترافیک در تهران زیاد شود، شرایط هوا از حالت ناسالم به حالت اضطراری میرسد.
وزش بادهای پاییزی اما به کمک تهرانیها آمد و در آغاز هفته جاری، آلودگی اندکی کمتر شد. اما فصل پاییز همیشه آلودهترین فصل برای تهرانیهاست. درزمستان نیز با وقوع پدیده وارونگی هوا، میزان آلودگی افزایش مییابد.
بهگزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این رقم ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه ایرانیان است. تنها در استان تهران سالانه ۵ هزار نفردر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
این در حالی است که زمستان گذشته، دو اولویت طرح کاهش آلودگی هوای کشور در مجلس شورای اسلامی ایران رای نیاورد. نمایندگان مدافع طرح در جلسه مجلس از خسارات مالی ناشی از تعطیلیهای کشور بر اثر آلودگی هوا و همچنین تاثیر سوء آن بر سلامت شهروندان سخن گفتند با این همه، این دفاعیات نظر مثبت دیگر نمایندگان را جلب نکرد.
http://www.dw.de/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8% ... a-17166270
آلودگی هوای تهران به حدی رسیده که مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران از آموزش و پرورش خواسته تا زنگهای ورزش مدارس را تعطیل کنند. برخی از مسابقات ورزشی از جمله فوتبال نیز لغو شدهاند.
سایت تابناک روز پنجشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) گزارشی را درباره آلودگی هوای تهران منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در نامهای به مدیرکل آموزش و پرورش این استان، با اشاره به افزایش ذرات معلق و آلاینده در هوا، خواستار توقف فعالیتهای بدنی زنگ ورزش دانشآموزان تهرانی شده است.
از آنجا که فعالیت بدنی باعث افزایش تنفس به خصوص از راه دهان میشود و دهان بر خلاف بینی فاقد پرزهای پاککننده هوای تنفسی است، افزایش تنفس از راه دهان باعث ورود هرچه بیشتر مواد آلاینده به بدن میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز تاکید کرده که همانند سالهای گذشته در پی هشدارهای مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست، زنگ ورزش مدارس در محیطهای باز و حیاط مدرسه برگزار نخواهد شد و دانشآموزان در ساعت ورزش به آموزشهای تئوری میپردازند.
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز به دانشآموزان توصیه کرده که شیر بنوشند. به گفته وی، توزیع شیر در مدارس از جمله برنامههایی است که میتواند به سلامتی دانشآموزان به خصوص در روزهای آلودگی هوا کمک بسیار کند.
شرایط هوای تهران؛ نا سالم
هفته گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شرایط این شهر را ناسالم اعلام کرد. بنا بر این گزارش شرایط ناسالم هوا برای همه گروهها و نه فقط گروههای در معرض خطر مانند بیماران قلبی یا زنان باردار و کودکان خطرناک است. شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین اعلام کرد که اگر اندکی ترافیک در تهران زیاد شود، شرایط هوا از حالت ناسالم به حالت اضطراری میرسد.
وزش بادهای پاییزی اما به کمک تهرانیها آمد و در آغاز هفته جاری، آلودگی اندکی کمتر شد. اما فصل پاییز همیشه آلودهترین فصل برای تهرانیهاست. درزمستان نیز با وقوع پدیده وارونگی هوا، میزان آلودگی افزایش مییابد.
بهگزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این رقم ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه ایرانیان است. تنها در استان تهران سالانه ۵ هزار نفردر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
این در حالی است که زمستان گذشته، دو اولویت طرح کاهش آلودگی هوای کشور در مجلس شورای اسلامی ایران رای نیاورد. نمایندگان مدافع طرح در جلسه مجلس از خسارات مالی ناشی از تعطیلیهای کشور بر اثر آلودگی هوا و همچنین تاثیر سوء آن بر سلامت شهروندان سخن گفتند با این همه، این دفاعیات نظر مثبت دیگر نمایندگان را جلب نکرد.
http://www.dw.de/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8% ... a-17166270
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
-
نام: علیرضا
عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۹:۴۹
پست: 135-
سپاس: 115
- جنسیت:
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
آب و هوای اراکم همینطوریه
خیلی خیلی بده
خیلی خیلی بده
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست رد آمد و بر سینه ی نامحرم زد
دست رد آمد و بر سینه ی نامحرم زد
- m!sS Nah!D
محل اقامت: soMewHere in thE wOrlD
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۲/۷/۲ - ۰۱:۵۱
پست: 289-
سپاس: 162
تماس:
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
ظاهرا بنظر میرسه که تنفس در هوای الوده مشکلی بوجود نمیاره
و اگه اینطور نیست... مسلما راه حلی داره
و خب...!!!!!!!!!!!!!!!! اگه راه حلی داره
نیازمند بودجه است با اینحال بودجه هم که نداریم
نتیجتا
________________________بیخیال هوای سالم
پس زندگی کن... تا لبیک گوی دعوتش باشی
و اگه اینطور نیست... مسلما راه حلی داره
و خب...!!!!!!!!!!!!!!!! اگه راه حلی داره
نیازمند بودجه است با اینحال بودجه هم که نداریم
نتیجتا
________________________بیخیال هوای سالم
پس زندگی کن... تا لبیک گوی دعوتش باشی
Talk slowly but think quickly
Spend some time alone
When you realize you've made a mistake, take immediate steps to correct it
BEGIN while others are procrastinating
COMMEND while others are criticizing
PREPARE while others are daydreaming
To handle yourself, use your head; to handle others use your heart.
<3 http://music.naij.com/artist-2035-celine-dion <3
<3 http://www.newhealthguide.org/Calming-Foods.html <3
- *شارش*
نام: فاطمه غمكده
محل اقامت: بلبلان
عضویت : دوشنبه ۱۳۹۱/۶/۲۰ - ۱۱:۳۰
پست: 1076-
سپاس: 595
- جنسیت:
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
ببینم مگه ایران،فقط تهران هست
این همه تو جنوب ایران، بدبختا نزدیک به 5 ماه، از هوای آلوده استنشاق میکنن..اونوقت کسی سنگ اینارو به دل نمیزنه
تازگیا هم تو ارومیه و تو کل آذربایجان بجای گردوغبار دارن،نمک های آواره در هوارو با وجودشون تنفس میکنن................
این همه تو جنوب ایران، بدبختا نزدیک به 5 ماه، از هوای آلوده استنشاق میکنن..اونوقت کسی سنگ اینارو به دل نمیزنه
تازگیا هم تو ارومیه و تو کل آذربایجان بجای گردوغبار دارن،نمک های آواره در هوارو با وجودشون تنفس میکنن................
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
گزارش تصویری / آلودگی هوای اهواز
آفتاب: ریزگردها و توده هوای غبارآلود از صبح سه شنبه با ورد جریانات جنوب غربی بخش وسیعی از استان بویژه مرکز استان را فرا گرفت.
http://aftabnews.ir/fa/news/156495/%DA% ... 8%A7%D8%B2
آفتاب: ریزگردها و توده هوای غبارآلود از صبح سه شنبه با ورد جریانات جنوب غربی بخش وسیعی از استان بویژه مرکز استان را فرا گرفت.
http://aftabnews.ir/fa/news/156495/%DA% ... 8%A7%D8%B2
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
- *شارش*
نام: فاطمه غمكده
محل اقامت: بلبلان
عضویت : دوشنبه ۱۳۹۱/۶/۲۰ - ۱۱:۳۰
پست: 1076-
سپاس: 595
- جنسیت:
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
مدارس ابتدایی تهران فردا تعطیل است
به علت آلودگی هوا مدارس ابتدایی تهران فردا تعطیل است.
به علت آلودگی هوا مدارس ابتدایی تهران فردا تعطیل است.
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
«ماهانه ۲۷۷ نفر به دلیل آلودگی هوا در ایران میمیرند»
هوای تهران دوباره در شرایط "ناسالم" قرار دارد. یک عضو شورای شهر تهران از مرگ ماهانه ۲۷۷ نفر در ارتباط با آلودگی هوا در ایران خبر داده و گفته است: «۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و موتورسیکلت است.»
روز چهارشنبه ۲۹ آبان معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، کیفیت هوا را برای گروههای حساس "ناسالم" اعلام کرد.
آنطور که رحمتالله حافظی رئیس "کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران" میگوید، در ایران ماهانه ۲۷۷ مرگ منتسب به آلودگی هوا گزارش میشود.
بهگزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این رقم ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه در ایران است.
خبرگزاری "مهر" به نقل از رحمتالله حافظی در همایش "فناوریهای نوین در کنترل آلودگیهای محیط زیست" مینویسد که۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و موتورسیکلت است.
به گفته این عضو "شورای اسلامی شهر"، نیروگاههای کرج و نیروگاه جنوب شرق تهران که سوخت آنها از مازوت است از دیگرعوامل ایجاد کننده آلودگی هوا در تهران هستند.
رئیس "کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران" همچنین به گزارش سال ۲۰۰۶ بانک جهانی اشاره کرده که در ان آمده، ایران بابت خسارات ناشی از آلودگی هوا مبلغ ۸ میلیارد دلار هزینه پرداخت کرده است.
وضعیت خطرناک آلودگی هوای تهران
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز روز چهارشنبه ۲۹ آبان گفته است: «وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران و شهرهای بزرگ بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است. به همین زودیها نباید انتظار کاهش آلودگی را داشته باشیم.»
در هفتههای اخیر معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران نیز گفته بود "آلودگی هوا برای دولت و شهرداری جدی نیست". به گفته این عضو شورای شهر میزان بنزین موجود در هوای تهران ۱۰ برابر استاندارد است.
ظاهرا مبارزه با آلودگی هوا در ایران صرفا یک متولی ندارد و رفع آلودگی آن نیازمند تمرکز مسئولیتها یا دستکم هماهنگی نهادهای مسئول در این زمینه است.
به گزارش خبرگزاری "ایسنا"، محمدحسین تقدیسی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به عدم وجود ارگانی مشخص که مسئول مدیریت آلودگی هوا باشد، اعلام کرده است که باید مشخص شود چه ارگان یا نهادی مسئول مدیریت وضعیت هوا و خصوصا آلودگی هوا در کلانشهرها و از جمله تهران است.
هوای تهران دوباره در شرایط "ناسالم" قرار دارد. یک عضو شورای شهر تهران از مرگ ماهانه ۲۷۷ نفر در ارتباط با آلودگی هوا در ایران خبر داده و گفته است: «۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و موتورسیکلت است.»
روز چهارشنبه ۲۹ آبان معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، کیفیت هوا را برای گروههای حساس "ناسالم" اعلام کرد.
آنطور که رحمتالله حافظی رئیس "کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران" میگوید، در ایران ماهانه ۲۷۷ مرگ منتسب به آلودگی هوا گزارش میشود.
بهگزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این رقم ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه در ایران است.
خبرگزاری "مهر" به نقل از رحمتالله حافظی در همایش "فناوریهای نوین در کنترل آلودگیهای محیط زیست" مینویسد که۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و موتورسیکلت است.
به گفته این عضو "شورای اسلامی شهر"، نیروگاههای کرج و نیروگاه جنوب شرق تهران که سوخت آنها از مازوت است از دیگرعوامل ایجاد کننده آلودگی هوا در تهران هستند.
رئیس "کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران" همچنین به گزارش سال ۲۰۰۶ بانک جهانی اشاره کرده که در ان آمده، ایران بابت خسارات ناشی از آلودگی هوا مبلغ ۸ میلیارد دلار هزینه پرداخت کرده است.
وضعیت خطرناک آلودگی هوای تهران
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز روز چهارشنبه ۲۹ آبان گفته است: «وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران و شهرهای بزرگ بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است. به همین زودیها نباید انتظار کاهش آلودگی را داشته باشیم.»
در هفتههای اخیر معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران نیز گفته بود "آلودگی هوا برای دولت و شهرداری جدی نیست". به گفته این عضو شورای شهر میزان بنزین موجود در هوای تهران ۱۰ برابر استاندارد است.
ظاهرا مبارزه با آلودگی هوا در ایران صرفا یک متولی ندارد و رفع آلودگی آن نیازمند تمرکز مسئولیتها یا دستکم هماهنگی نهادهای مسئول در این زمینه است.
به گزارش خبرگزاری "ایسنا"، محمدحسین تقدیسی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به عدم وجود ارگانی مشخص که مسئول مدیریت آلودگی هوا باشد، اعلام کرده است که باید مشخص شود چه ارگان یا نهادی مسئول مدیریت وضعیت هوا و خصوصا آلودگی هوا در کلانشهرها و از جمله تهران است.
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
هشدار محققان دانشگاه شریف در مورد سوختهای مرگ آفرین
محققان دانشگاه شریف تهران میگویند که برخی سوختهای عرضه شده در تهران بین ۲۰ تا ۸۰۰ برابر استاندارد، آلاینده گوگرد تولید میکنند. بر اساس گزارشها سال گذشته خورشیدی، هوای تهران تنها سه روز را در شرایط پاک گذراند.
خبرگزاری ایسنا روز شنبه ۱۶ فروردین (۵ آوریل) گزارش جمعی محققان دانشگاه شریف را در مورد کیفیت سوختهای توزیع شده در تهران منتشر کرد.
نتایج این تحقیقات نشان میدهد که سوخت معمولی و یورو چهار نمونهبرداری شده از ۱۰ جایگاه سوخترسانی در تهران نشان میدهد که کیفیت نمونههای بنزین و دیزل با استانداردهای موجود فاصله زیادی دارند.
بر اساس این گزارش، میزان گوگرد موجود در بنزین معمولی و یورو ۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.
"وحید حسینی" سرپرست این تحقیق به خبرگزاری ایسنا میگوید که منشا بخش عمدهای از آلاینده ذرات معلق موجود در هوای تهران عمدتاً ناشی از احتراق دیزل است.
به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، گوگرد موجود در سوختها در این سطح بالا علاوه بر آلایندگی بسیار شدید هوا، موجب آسیب جدی به تجهیزات کنترل و کاهش آلایندگی در موتورهای بنزینی میشود.
وی اضافه میکند که با توجه به کیفیت پایین سوخت و سطح گوگرد بالا که باعث تخریب تجهیزات کنترل آلودگی میشود، استفاده از تجهیزات کاهش آلودگی در خودروها نیز عملاً فایدهای ندارد.
پیشگیری از ورود آلایندهها به هوا
این تحقیق مشخص میکند که محتوای ''بنزن'' که جزو مواد سمی و ''احتمالاً'' سرطان زا محسوب میشود، در نمونههای مختلف بنزین بجای حد یک درصد حجمی استاندارد، بین ۱ / ۸ تا ۲ / ۹ درصد حجمی نوسان میکند.
حسینی با بیان اینکه کنترل آلودگی هوا تنها از مبدأ تولید آلایندهها امکانپذیر است، افزود: «اگر آلودگی وارد هوا بشود دیگر نمیتوان کاری کرد. اتمسفر دارای جرم و انرژی بسیار بالایی است که دخل و تصرف بشری در آن امکان پذیر نیست و لذا همانند تمام برنامههای موفق دنیا باید از تولید آلایندگی جلوگیری شود».
این استاد دانشگاه تصریح میکند که بنا بر تحقیقات انجام شده در سطح جهان، سرمایه گذاری برای کنترل آلودگی هوا ۳۰ برابر آنچه خرج میشود بازگشت سرمایه دارد.
او میافزاید: «فعالیت در این زمینه به اقتصاد کشور نیز کمک میکند. البته سرمایه برگشتی عمدتا به صورت جلوگیری از مرگ و میر و برداشتن بار از دوش سیستم بهداشت و درمان کشور خواهد بود».
افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا
بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته هوای تهران تنها سه روز را در شرایط پاک، ۱۹۴ روز سالم و ۱۵۹ روز را در شرایط ناسالم گذرانده است.
به گفته مسئولان محیط زیست، برای کاهش آلودگی هوا، توزیع سراسری سوخت در اواخر سال گذشته آغاز شده است.
در همین حال "معصومه ابتکار" رئیس سازمان محیط زیست میگوید که عرضه بنزین تولیدی پتروشیمی که آلودگی زیادی با خود دارد، به زودی متوقف میشود. به گفته معاون رئیسجمهور ایران، عرضه کامل بنزین با استاندارد یورو ۴ در شهرهایی چون اراک که آلودگی حاد دارند، در حال انجام است.
سازمان بهداشت جهانی میگوید در سال ۲۰۱۲ از هر هشت نفر یک نفر به دلیل تنفس آلایندههای هوا جان خود را از دست داده است. این میزان دو برابر میزان پیشبینیهای قبلی بود.
این سازمان میگوید آلودگی شدید هوا در سال ۲۰۱۲ هفت میلیون انسان را به کام مرگ فرستاده است.
به گفته "ماریا نیرا" یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی، خطرات ناشی از آلودگی هوا بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تا بهحال تصور میشد، بهویژه در مورد بیماریهای قلبی و سکتههای مغزی.
http://www.dw.de/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8% ... a-17546781
محققان دانشگاه شریف تهران میگویند که برخی سوختهای عرضه شده در تهران بین ۲۰ تا ۸۰۰ برابر استاندارد، آلاینده گوگرد تولید میکنند. بر اساس گزارشها سال گذشته خورشیدی، هوای تهران تنها سه روز را در شرایط پاک گذراند.
خبرگزاری ایسنا روز شنبه ۱۶ فروردین (۵ آوریل) گزارش جمعی محققان دانشگاه شریف را در مورد کیفیت سوختهای توزیع شده در تهران منتشر کرد.
نتایج این تحقیقات نشان میدهد که سوخت معمولی و یورو چهار نمونهبرداری شده از ۱۰ جایگاه سوخترسانی در تهران نشان میدهد که کیفیت نمونههای بنزین و دیزل با استانداردهای موجود فاصله زیادی دارند.
بر اساس این گزارش، میزان گوگرد موجود در بنزین معمولی و یورو ۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.
"وحید حسینی" سرپرست این تحقیق به خبرگزاری ایسنا میگوید که منشا بخش عمدهای از آلاینده ذرات معلق موجود در هوای تهران عمدتاً ناشی از احتراق دیزل است.
به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، گوگرد موجود در سوختها در این سطح بالا علاوه بر آلایندگی بسیار شدید هوا، موجب آسیب جدی به تجهیزات کنترل و کاهش آلایندگی در موتورهای بنزینی میشود.
وی اضافه میکند که با توجه به کیفیت پایین سوخت و سطح گوگرد بالا که باعث تخریب تجهیزات کنترل آلودگی میشود، استفاده از تجهیزات کاهش آلودگی در خودروها نیز عملاً فایدهای ندارد.
پیشگیری از ورود آلایندهها به هوا
این تحقیق مشخص میکند که محتوای ''بنزن'' که جزو مواد سمی و ''احتمالاً'' سرطان زا محسوب میشود، در نمونههای مختلف بنزین بجای حد یک درصد حجمی استاندارد، بین ۱ / ۸ تا ۲ / ۹ درصد حجمی نوسان میکند.
حسینی با بیان اینکه کنترل آلودگی هوا تنها از مبدأ تولید آلایندهها امکانپذیر است، افزود: «اگر آلودگی وارد هوا بشود دیگر نمیتوان کاری کرد. اتمسفر دارای جرم و انرژی بسیار بالایی است که دخل و تصرف بشری در آن امکان پذیر نیست و لذا همانند تمام برنامههای موفق دنیا باید از تولید آلایندگی جلوگیری شود».
این استاد دانشگاه تصریح میکند که بنا بر تحقیقات انجام شده در سطح جهان، سرمایه گذاری برای کنترل آلودگی هوا ۳۰ برابر آنچه خرج میشود بازگشت سرمایه دارد.
او میافزاید: «فعالیت در این زمینه به اقتصاد کشور نیز کمک میکند. البته سرمایه برگشتی عمدتا به صورت جلوگیری از مرگ و میر و برداشتن بار از دوش سیستم بهداشت و درمان کشور خواهد بود».
افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا
بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته هوای تهران تنها سه روز را در شرایط پاک، ۱۹۴ روز سالم و ۱۵۹ روز را در شرایط ناسالم گذرانده است.
به گفته مسئولان محیط زیست، برای کاهش آلودگی هوا، توزیع سراسری سوخت در اواخر سال گذشته آغاز شده است.
در همین حال "معصومه ابتکار" رئیس سازمان محیط زیست میگوید که عرضه بنزین تولیدی پتروشیمی که آلودگی زیادی با خود دارد، به زودی متوقف میشود. به گفته معاون رئیسجمهور ایران، عرضه کامل بنزین با استاندارد یورو ۴ در شهرهایی چون اراک که آلودگی حاد دارند، در حال انجام است.
سازمان بهداشت جهانی میگوید در سال ۲۰۱۲ از هر هشت نفر یک نفر به دلیل تنفس آلایندههای هوا جان خود را از دست داده است. این میزان دو برابر میزان پیشبینیهای قبلی بود.
این سازمان میگوید آلودگی شدید هوا در سال ۲۰۱۲ هفت میلیون انسان را به کام مرگ فرستاده است.
به گفته "ماریا نیرا" یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی، خطرات ناشی از آلودگی هوا بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تا بهحال تصور میشد، بهویژه در مورد بیماریهای قلبی و سکتههای مغزی.
http://www.dw.de/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8% ... a-17546781
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
طرحهای جدید دولت ایران برای مقابله با آلودگی هوا
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران بر اساس یک مصوبه دولت
دو وزارتخانه مأموریت دارند در مورد سهم آلودگی هوا در مرگ و میر شهروندان
گزارش دهند. بیماری و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران رو به افزایش
بوده است.
سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران میگوید هیأت دولت در جلسه روز یکشنبه (۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین) خود راهکارها و برنامه اجرایی مدون شامل فعالیتهای موثر در کاهش آلودگی هوا با زمانبندی مشخص و تعیین مجری و ناظر را تصویب کرده است.
این راهکار و برنامه شامل اقداماتی در هشت محور سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیشبینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساختهای شهری میشود.
براساس مصوبه یادشده، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور باید تا ابتدای سال ۱۳۹۴ تمام اطلاعات و دادههای موجود در مورد سهم آلودگی هوا در مرگ و میر و بروز بیماریها در میان شهروندان ایران را بررسی و اولین گزارش خود را ارائه کند.
این ماموریت وزارت بهداشت ناظر بر تعیین شفاف سهم آلودگیها در بیماریها و مرگ و میر شهروندان ایران است.
ابهامهای آماری
متصدی گفته است که در حال حاضر ۱۶۳ ایستگاه پایش آلودگی هوا در کشور فعال است که باید تا پایان سال ۹۳ به سیستم پایش آلودگی صدا نیز مجهز شوند و در مورد پایش امواج هم باید با وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی مذاکره شود.
بهمنماه سال گذشته (۱۳۹۲) رئیس سازمان ثبت احوال ایران افزایش میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا را تأیید کرد و گفت، میزان مرگ و میر در کلانشهرها با افزایش آلودگی هوا افزایش مییابد. وی افزود که آمار دقیقی برای این نوع مرگها وجود ندارد.
اما گزارش سازمان بهداشت جهانی میگوید که سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این رقم ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه در ایران است.
بنا بر همین گزارش دو درصد از كل مرگ وميرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده به طور مستقيم و غيرمستقيم مربوط به آلايندههای هوا است.
نقص و غیربهینه بودن سیستم سوخت خودروها، سوختهای غیراستاندارد، بار سنگین ترافیک در کلانشهرها و ضعف سیستم حمل و نقل عمومی از جمله عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها تلقی میشوند.
این در حالی است که در سالهای اخیر بحثهای گستردهای نیز در باره نقش پارزایتپراکنی نهادهای امنیتی و نظامی ایران بر امواج فرستندههای ماهوارهای در آسیبرساندن به سلامت مردم مطرح بوده است، ولی نهادهای مسئول با انکار و تکذیب به این آسیبها برخورد کردهاند.
تولید انرژیهای تجدیدپذیر؛ طرحی رویایی؟
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست سپس به مصوبه هیأت دولت در مورد تولید سوخت دیزل با استاندارد یورو ۴ اشاره کرده و گفته است که این سوخت در داخل کشور تولید خواهد شد و در حال حاضر نیز توزیع آن سوخت با اولویت هشت کلان شهر در کشور آغاز شده است.
با توجه به به شمار بالای خودروها در سایر شهرهای کشور به نظر میرسد که تا اطلاع ثانوی این شهرها باید متحمل آسیبهای ناشی از مصرف سوختهای غیراستاندارد باشند.
متصدی همچنین با اشاره به بخشی از مصوبه دولت که به افزایش تولید انرژیهای تجدیدپذیر برمیگردد گفته است که اختصاص حداقل ۱۰درصد از ظرفیتهای جدید تولید برق به نیروگاههای بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی از دیگر بخشهای این مصوبه است.
در همین راستا باید سالانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ مگاوات برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تولید شود و به مرور میزان تولید برق به این روش افزایش یابد.
این آمار در حالی ارائه میشود که تا پایان برنامه توسعه پنجم در سال ۱۳۹۴، ظرفیت تولید انرژیهای تجدیدپذیر در ایران باید به ۲هزار مگاوات برسد، امری که سه سال پس از اجرای برنامه یادشده در مقیاسی اندک محقق شده است. اگر این روند تغییر نکند، تولید ۷۰۰ تا ۷۵۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سال عملاَ در حد رویا میماند.
یک محور دیگر مصوبه جدید هیأت دولت تعویض موتورسیکلتهای بنزینی با موتورسیکلتهای برقی است. به گفته متصدی در حال حاضر ۵.۱ تا ۵.۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و این در حالی است که موتورسیکلت می تواند به اندازه ۳ تا ۴ خودرو آلودگی ایجاد کند.
در همین راستا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت تهیه طرحی برای جایگزینی یادشده محول شده که باید آن را با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی کند.
همچنین بر اساس مصوبه هیات دولت باید قیمت انتشار آلایندهها و اقتصاد محیط زیست مشخص شود و مجریان طرحها ملزم به محاسبه هزینههای زیستمحیطی در روند اجرای پروژههای خود هستند.
توجه دوباره به نهادهای غیردولتی
مصوبه هیأت دولت گوشهچشمی هم به مسئله آموزش و فرهنگسازی برای حفظ محیط زیست انداخته است، ولی این وظیفه را عمدتا به وزارت آموزش و پرورش محول کرده است تا مباحث مربوط به آلودگی هوا را در محتوای درسی مدارس بگنجانند.
به کارگیری رسانههای فراگیر در امر آموزش و فرهنگسازی در زمینه حفظ محیط زیست غیرقابل چشمپوشی است، ولی مصوبه دولت در این زمینه ظاهراَ تاکید ویژهای ندارد و طرحی ارائه نمیکند.
در دوره ۸ ساله دولت محمود احمدینژاد بسیاری از نهادهای و سازمانهای غیردولتی، از جمله نهادهای فعال در زمینه حفظ محیط زیست به حاشیه رانده شدند یا با محدودیت فعالیت روبرو شدند.
مصوبه جدید دولت یازدهم قول داده است که در این زمینه نیز روند را برعکس کند. در همین راستا قرار است برای افزایش میزان مشارکت مردمی در مبارزه با آلودگی هوا سازمان محیط زیست در یک بازه زمانی ۶ ماهه طرحی را تهیه کند و به اجرا بگذارد.
در مجموعه مفاد مصوبه جدید دولت حاوی نکات و مولفههای مثبتی است، ولی با وجود لختی و ناکارایی سیستم بوروکراسی در ایران، فسادزدگی آن و شکلنگرفتن حساسیتها و مطالبات عمومی در زمینه محیط زیست که اهرم فشاری در این زمینه ایجاد کند، اجرای این مصوبه بهاحتمال آسان نخواهد بود.
------
http://www.dw.de/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%D9% ... a-17566865
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران بر اساس یک مصوبه دولت
دو وزارتخانه مأموریت دارند در مورد سهم آلودگی هوا در مرگ و میر شهروندان
گزارش دهند. بیماری و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران رو به افزایش
بوده است.
سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران میگوید هیأت دولت در جلسه روز یکشنبه (۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین) خود راهکارها و برنامه اجرایی مدون شامل فعالیتهای موثر در کاهش آلودگی هوا با زمانبندی مشخص و تعیین مجری و ناظر را تصویب کرده است.
این راهکار و برنامه شامل اقداماتی در هشت محور سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیشبینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساختهای شهری میشود.
براساس مصوبه یادشده، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور باید تا ابتدای سال ۱۳۹۴ تمام اطلاعات و دادههای موجود در مورد سهم آلودگی هوا در مرگ و میر و بروز بیماریها در میان شهروندان ایران را بررسی و اولین گزارش خود را ارائه کند.
این ماموریت وزارت بهداشت ناظر بر تعیین شفاف سهم آلودگیها در بیماریها و مرگ و میر شهروندان ایران است.
ابهامهای آماری
متصدی گفته است که در حال حاضر ۱۶۳ ایستگاه پایش آلودگی هوا در کشور فعال است که باید تا پایان سال ۹۳ به سیستم پایش آلودگی صدا نیز مجهز شوند و در مورد پایش امواج هم باید با وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی مذاکره شود.
بهمنماه سال گذشته (۱۳۹۲) رئیس سازمان ثبت احوال ایران افزایش میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا را تأیید کرد و گفت، میزان مرگ و میر در کلانشهرها با افزایش آلودگی هوا افزایش مییابد. وی افزود که آمار دقیقی برای این نوع مرگها وجود ندارد.
اما گزارش سازمان بهداشت جهانی میگوید که سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این رقم ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه در ایران است.
بنا بر همین گزارش دو درصد از كل مرگ وميرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده به طور مستقيم و غيرمستقيم مربوط به آلايندههای هوا است.
نقص و غیربهینه بودن سیستم سوخت خودروها، سوختهای غیراستاندارد، بار سنگین ترافیک در کلانشهرها و ضعف سیستم حمل و نقل عمومی از جمله عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها تلقی میشوند.
این در حالی است که در سالهای اخیر بحثهای گستردهای نیز در باره نقش پارزایتپراکنی نهادهای امنیتی و نظامی ایران بر امواج فرستندههای ماهوارهای در آسیبرساندن به سلامت مردم مطرح بوده است، ولی نهادهای مسئول با انکار و تکذیب به این آسیبها برخورد کردهاند.
تولید انرژیهای تجدیدپذیر؛ طرحی رویایی؟
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست سپس به مصوبه هیأت دولت در مورد تولید سوخت دیزل با استاندارد یورو ۴ اشاره کرده و گفته است که این سوخت در داخل کشور تولید خواهد شد و در حال حاضر نیز توزیع آن سوخت با اولویت هشت کلان شهر در کشور آغاز شده است.
با توجه به به شمار بالای خودروها در سایر شهرهای کشور به نظر میرسد که تا اطلاع ثانوی این شهرها باید متحمل آسیبهای ناشی از مصرف سوختهای غیراستاندارد باشند.
متصدی همچنین با اشاره به بخشی از مصوبه دولت که به افزایش تولید انرژیهای تجدیدپذیر برمیگردد گفته است که اختصاص حداقل ۱۰درصد از ظرفیتهای جدید تولید برق به نیروگاههای بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی از دیگر بخشهای این مصوبه است.
در همین راستا باید سالانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ مگاوات برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تولید شود و به مرور میزان تولید برق به این روش افزایش یابد.
این آمار در حالی ارائه میشود که تا پایان برنامه توسعه پنجم در سال ۱۳۹۴، ظرفیت تولید انرژیهای تجدیدپذیر در ایران باید به ۲هزار مگاوات برسد، امری که سه سال پس از اجرای برنامه یادشده در مقیاسی اندک محقق شده است. اگر این روند تغییر نکند، تولید ۷۰۰ تا ۷۵۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سال عملاَ در حد رویا میماند.
یک محور دیگر مصوبه جدید هیأت دولت تعویض موتورسیکلتهای بنزینی با موتورسیکلتهای برقی است. به گفته متصدی در حال حاضر ۵.۱ تا ۵.۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و این در حالی است که موتورسیکلت می تواند به اندازه ۳ تا ۴ خودرو آلودگی ایجاد کند.
در همین راستا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت تهیه طرحی برای جایگزینی یادشده محول شده که باید آن را با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی کند.
همچنین بر اساس مصوبه هیات دولت باید قیمت انتشار آلایندهها و اقتصاد محیط زیست مشخص شود و مجریان طرحها ملزم به محاسبه هزینههای زیستمحیطی در روند اجرای پروژههای خود هستند.
توجه دوباره به نهادهای غیردولتی
مصوبه هیأت دولت گوشهچشمی هم به مسئله آموزش و فرهنگسازی برای حفظ محیط زیست انداخته است، ولی این وظیفه را عمدتا به وزارت آموزش و پرورش محول کرده است تا مباحث مربوط به آلودگی هوا را در محتوای درسی مدارس بگنجانند.
به کارگیری رسانههای فراگیر در امر آموزش و فرهنگسازی در زمینه حفظ محیط زیست غیرقابل چشمپوشی است، ولی مصوبه دولت در این زمینه ظاهراَ تاکید ویژهای ندارد و طرحی ارائه نمیکند.
در دوره ۸ ساله دولت محمود احمدینژاد بسیاری از نهادهای و سازمانهای غیردولتی، از جمله نهادهای فعال در زمینه حفظ محیط زیست به حاشیه رانده شدند یا با محدودیت فعالیت روبرو شدند.
مصوبه جدید دولت یازدهم قول داده است که در این زمینه نیز روند را برعکس کند. در همین راستا قرار است برای افزایش میزان مشارکت مردمی در مبارزه با آلودگی هوا سازمان محیط زیست در یک بازه زمانی ۶ ماهه طرحی را تهیه کند و به اجرا بگذارد.
در مجموعه مفاد مصوبه جدید دولت حاوی نکات و مولفههای مثبتی است، ولی با وجود لختی و ناکارایی سیستم بوروکراسی در ایران، فسادزدگی آن و شکلنگرفتن حساسیتها و مطالبات عمومی در زمینه محیط زیست که اهرم فشاری در این زمینه ایجاد کند، اجرای این مصوبه بهاحتمال آسان نخواهد بود.
------
http://www.dw.de/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%D9% ... a-17566865
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
-
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۰/۵/۴ - ۱۷:۴۵
پست: 0-
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
تو ایران همه چی برعکسه! می گه ورزش در تهران برای سلامتی ضرر داره!
silent hill in iran!
silent hill in iran!
بازی آنلاین ورزشی فکری فوتبال دخترانه بازی دخترانه موتور هواپیما تیر اندازی اکشن
بازی فکری مبارزه ا چندنفره اخبار بازی ماشین سواری موتور سواری اکشن بازی فوتبال
بازی فکری مبارزه ا چندنفره اخبار بازی ماشین سواری موتور سواری اکشن بازی فوتبال
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
رئیس سازمان محیط زیست کشور:
آلودگی هوای تهران با قطع بنزین پتروشیمی کاهش یافته است/بیماریهای تنفسی کم شده
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: آنچه مسلم است با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافته و بیشتر مشکلات این کلانشهر ناشی از گرد و غبار و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی است حتی بسیاری از مشکلات تنفسی و قلبی کاهش یافته است.
وی گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده از هر 7 مرگ و میر یک مورد به دلیل آلودگی هوا است و یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم میکردیم بنزن موجود در سوخت بود که از عوامل جدی سرطان به ویژه خون است البته به طور کامل این فرآورده از چرخه خارج شده هرچند به صفر نمیرسد اما اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: در شهرهای بزرگی که بنزین یورو 4 مصرف میشود کیفیت هوای خوبی را شاهد هستیم و بر اساس تصمیم دولت تهران و 3شهر کرج، اراک و تبریز از بنزین یورو 4 استفاده میکنند و تا پایان آذر 8 کلانشهر دیگر به این شهرها اضافه خواهند شد.
...
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930511001010
آلودگی هوای تهران با قطع بنزین پتروشیمی کاهش یافته است/بیماریهای تنفسی کم شده
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: آنچه مسلم است با قطع بنزین پتروشیمی هوای تهران بهبود یافته و بیشتر مشکلات این کلانشهر ناشی از گرد و غبار و آلودگی ناشی از سوخت فسیلی است حتی بسیاری از مشکلات تنفسی و قلبی کاهش یافته است.
وی گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده از هر 7 مرگ و میر یک مورد به دلیل آلودگی هوا است و یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم میکردیم بنزن موجود در سوخت بود که از عوامل جدی سرطان به ویژه خون است البته به طور کامل این فرآورده از چرخه خارج شده هرچند به صفر نمیرسد اما اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: در شهرهای بزرگی که بنزین یورو 4 مصرف میشود کیفیت هوای خوبی را شاهد هستیم و بر اساس تصمیم دولت تهران و 3شهر کرج، اراک و تبریز از بنزین یورو 4 استفاده میکنند و تا پایان آذر 8 کلانشهر دیگر به این شهرها اضافه خواهند شد.
...
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930511001010
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
آلودگی هوای تهران؛ سالانه ۵۸۰۰ قربانی، طرحهای نارسا، بودجه کم
هوای تهران غیرقابلتنفس است. حتی هوای داخل خانه هم دو برابر حداکثر میزان مجاز آلودگی، آلوده است. کجای کار لنگ است که وضع سال به سال بدتر میشود؟ کارشناسان میگویند برنامهای با اولویتهای روشن و بودجه لازم در کار نیست.
براساس گزارش بانک جهانی در سپتامبر سال جاری میلادی هرساله بیش از ۵ و نیم میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در دنیا میمیرند. شهرهای آلوده جهان مانند هیولایی غبارآلود از ساکنان خود قربانی میگیرند. تهران یکی از این شهرهاست، با بالاترین تمرکز جمعیت و نبض اقتصادی کشور که همچنان خیلیها را به سوی خود جذب میکند.
محمدصادق حسنوند، دکترای بهداشت محیط در زمینه آلودگی هوا و عضو هیات علمی و شورای پژوهشی پژوهشکده محیط زیست، به دویچهوله میگوید که غلظت ذرات معلق در کلانشهر تهران ۵ تا ۶ برابر استانداردی است که حد رهنمودی سازمان بهداشت جهانی است و ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خوددروهایی است که در سطح شهر تردد میکنند.
این آلودگی در روزهای اخیر به حدی رسیده که مسئولان مجبور شدهاند مدارس ابتدایی و مهدکودکهای تهران را تعطیل کنند. به افراد مسن، زنان باردار یا کسانی که بیمارند نیز توصیه شده که تا حد ممکن از خانه خارج نشوند. اما به گفته کارشناسان ماندن در خانه یا استفاده از ماسک تنها تا حدودی از میزان صدمات ناشی از این آلایندهها میکاهد.
محمدصادق حسنوند میگوید که غلظت هوای داخل خانههای تهران هم در تمام طول سال بیش از حد استاندارد بوده است. اما ۵۰ درصد کمتر از غلظتی است که در بیرون از خانه است.
این کارشناس همچنین به آمارمرگهای ناشی از آلودگی هوا در تهران اشاره میکند: سالانه ۵۸۰۰ نفر، یعنی ۱۲ درصد همه مرگهایی که بر اثر عوامل مختلف در تهران اتفاق میافتد. خسارات مربوط به آلودگی هوا در کل ایران چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار است که معادل دو و نیم درصد از درآمد ناخالص داخلی است و نسبت به سال ۱۹۹۰ یعنی ۱۶ سال پیش تقریبا دو برابر شده است.
با تمام اینها دولتهای تاکنونی برنامهای قابل اجرا برای مبارزه با این مشکل نداشتهاند. عضو هیئت پژوهشی پژوهشکده محیط زیست به دویچهوله میگوید که ایران ۲۰ سال است که برنامه مبارزه با آلودگی هوا را در ۴ برنامه توسعه قرار داده، ولی در اجرای آن موفق نبوده است چون یک شاخص ارزیابی برای مهمترین عوامل و بودجه لازم برای از بین بردن آنها نگذاشته است:
«به عنوان مثال گفته میشود که تعداد خودروهای فرسوده باید کاهش پیدا کند، ولی نمیگویند که بودجه این اقدام از کجا باید تامین شود. چه کسی مسئول پیگیری و اجرای آن باشد و در عین حال هیچ اولویت بندی انجام نمیشود به این معنی که ۱۰۰ عامل را که در آلودگی هوا نقش دارند را در برنامه گنجاندهاند. مسئله این جاست که اگر رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم، میتوان همه این ۱۰۰ عامل را اجرا کرد ولی وقتی رشد اقتصادی متوسطی دارید باید ببینید اولویتبندی کدام عوامل مهمترین نقش را دارند و بر اساس آن برای تغییراتی هزینه کنید که بیشترین تغییر را داشته باشد.»
او به تفاوت برنامه جامع مثلا شهر مکزیکوسیتی اشاره میکند که در آن مهمترین عواملی که باعث بیشترین آلودگی میشود معین و برای آن هزینه کردهاند و سپس به سراغ عوامل دیگر رفتهاند. این کارشناس اضافه میکند که در عین حال انسجامی برای انجام کار وجود ندارد، هر سازمانی برای خودش به شکل جزیرهای عمل میکند و سازمان حفاظت محیط زیست شاخص درست و حسابی برای برنامههای جامع طی ۴ برنامه توسعه پیشنهاد نداده است.
به گفته او مهمترین عامل آلودگی در تهران موتورسیکلتها و خودرویهای فرسودهای هستند که از زیر بار معاینه فنی هم شانه خالی میکنند: «دو میلیون موتور در سطح شهر تهران تردد دارند که میزان آلودگیشان ۷ تا ۸ برابر خودروهای معمولی است. از ۱۷ میلیون خودرو در سراسر کشور در سال ۹۴ تنها سه میلیون برای معاینه فنی مراجعه کردهاند.»
http://www.dw.com/fa-ir/%D8%A2%D9%84%D9 ... acebook-dw
هوای تهران غیرقابلتنفس است. حتی هوای داخل خانه هم دو برابر حداکثر میزان مجاز آلودگی، آلوده است. کجای کار لنگ است که وضع سال به سال بدتر میشود؟ کارشناسان میگویند برنامهای با اولویتهای روشن و بودجه لازم در کار نیست.
براساس گزارش بانک جهانی در سپتامبر سال جاری میلادی هرساله بیش از ۵ و نیم میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در دنیا میمیرند. شهرهای آلوده جهان مانند هیولایی غبارآلود از ساکنان خود قربانی میگیرند. تهران یکی از این شهرهاست، با بالاترین تمرکز جمعیت و نبض اقتصادی کشور که همچنان خیلیها را به سوی خود جذب میکند.
محمدصادق حسنوند، دکترای بهداشت محیط در زمینه آلودگی هوا و عضو هیات علمی و شورای پژوهشی پژوهشکده محیط زیست، به دویچهوله میگوید که غلظت ذرات معلق در کلانشهر تهران ۵ تا ۶ برابر استانداردی است که حد رهنمودی سازمان بهداشت جهانی است و ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خوددروهایی است که در سطح شهر تردد میکنند.
این آلودگی در روزهای اخیر به حدی رسیده که مسئولان مجبور شدهاند مدارس ابتدایی و مهدکودکهای تهران را تعطیل کنند. به افراد مسن، زنان باردار یا کسانی که بیمارند نیز توصیه شده که تا حد ممکن از خانه خارج نشوند. اما به گفته کارشناسان ماندن در خانه یا استفاده از ماسک تنها تا حدودی از میزان صدمات ناشی از این آلایندهها میکاهد.
محمدصادق حسنوند میگوید که غلظت هوای داخل خانههای تهران هم در تمام طول سال بیش از حد استاندارد بوده است. اما ۵۰ درصد کمتر از غلظتی است که در بیرون از خانه است.
این کارشناس همچنین به آمارمرگهای ناشی از آلودگی هوا در تهران اشاره میکند: سالانه ۵۸۰۰ نفر، یعنی ۱۲ درصد همه مرگهایی که بر اثر عوامل مختلف در تهران اتفاق میافتد. خسارات مربوط به آلودگی هوا در کل ایران چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار است که معادل دو و نیم درصد از درآمد ناخالص داخلی است و نسبت به سال ۱۹۹۰ یعنی ۱۶ سال پیش تقریبا دو برابر شده است.
با تمام اینها دولتهای تاکنونی برنامهای قابل اجرا برای مبارزه با این مشکل نداشتهاند. عضو هیئت پژوهشی پژوهشکده محیط زیست به دویچهوله میگوید که ایران ۲۰ سال است که برنامه مبارزه با آلودگی هوا را در ۴ برنامه توسعه قرار داده، ولی در اجرای آن موفق نبوده است چون یک شاخص ارزیابی برای مهمترین عوامل و بودجه لازم برای از بین بردن آنها نگذاشته است:
«به عنوان مثال گفته میشود که تعداد خودروهای فرسوده باید کاهش پیدا کند، ولی نمیگویند که بودجه این اقدام از کجا باید تامین شود. چه کسی مسئول پیگیری و اجرای آن باشد و در عین حال هیچ اولویت بندی انجام نمیشود به این معنی که ۱۰۰ عامل را که در آلودگی هوا نقش دارند را در برنامه گنجاندهاند. مسئله این جاست که اگر رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم، میتوان همه این ۱۰۰ عامل را اجرا کرد ولی وقتی رشد اقتصادی متوسطی دارید باید ببینید اولویتبندی کدام عوامل مهمترین نقش را دارند و بر اساس آن برای تغییراتی هزینه کنید که بیشترین تغییر را داشته باشد.»
او به تفاوت برنامه جامع مثلا شهر مکزیکوسیتی اشاره میکند که در آن مهمترین عواملی که باعث بیشترین آلودگی میشود معین و برای آن هزینه کردهاند و سپس به سراغ عوامل دیگر رفتهاند. این کارشناس اضافه میکند که در عین حال انسجامی برای انجام کار وجود ندارد، هر سازمانی برای خودش به شکل جزیرهای عمل میکند و سازمان حفاظت محیط زیست شاخص درست و حسابی برای برنامههای جامع طی ۴ برنامه توسعه پیشنهاد نداده است.
به گفته او مهمترین عامل آلودگی در تهران موتورسیکلتها و خودرویهای فرسودهای هستند که از زیر بار معاینه فنی هم شانه خالی میکنند: «دو میلیون موتور در سطح شهر تهران تردد دارند که میزان آلودگیشان ۷ تا ۸ برابر خودروهای معمولی است. از ۱۷ میلیون خودرو در سراسر کشور در سال ۹۴ تنها سه میلیون برای معاینه فنی مراجعه کردهاند.»
http://www.dw.com/fa-ir/%D8%A2%D9%84%D9 ... acebook-dw
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
مشکل همه ی ما (دولت/ملت/رسانه ها) اینه که در روزهائی که Inversion رخ می ده و دسته جمعی داریم خفه می شیم، خیلی به این موضوع می پردازیم و داد سخن می دهیم، اما وقتی شرایط هشدار قرمز تموم می شه، بلادرنگ موضوع هم از حافظه ی تاریخی و اولویت هامون پاک می شه تا سال بعد.
این قضیه در مورد دیگر مباحث اجتماعی نیز عمومیت دارد، مثلا تا هنگام برپائی نمایشگاه کتاب در اردیبهشت سال آینده، هیچ کس به پائین بودن سرانه ی مطالعه ی غیر درسی در ایران اهمیتی نمیدهد.
پس فعلا این اکسیژن خالص رو تنفس بفرمائید تا بعد.
این قضیه در مورد دیگر مباحث اجتماعی نیز عمومیت دارد، مثلا تا هنگام برپائی نمایشگاه کتاب در اردیبهشت سال آینده، هیچ کس به پائین بودن سرانه ی مطالعه ی غیر درسی در ایران اهمیتی نمیدهد.
پس فعلا این اکسیژن خالص رو تنفس بفرمائید تا بعد.
اگر دانش را به خاطر کسب درآمد فرا میگیرید؛ به حق آنهایی که به خاطر خود، علم و دانش اندوختهاند تجاوز کردهاید - آندره ژید
-
عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۴/۵/۱۴ - ۱۵:۳۷
پست: 98-
سپاس: 18
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
بله .. اینها تبعات فلسفه ی "زندگی در حال" است , این که "امروز را بچسب,بیخیال فردا"
گذشته ها هم که گذشته و باید فراموششان کرد.
این فلسفه نمی گوید اگر تو الان بفکر عشق و حال باشی و خودت را با مواد مخدر
خفه کنی , ده سال دیگر باید روی تخت بیمارستان زندگی را ادامه بدهی.
این فلسفه نمی گوید اگر تو خودت را در اوج جوانی در تنهایی خانه حبس کنی , در
میانسالی باید شاهد همسن نان خود باشی که بچه هایشان را به گردش میبرند
و تو هنوز به این فکر کنی که با بیخوابی شب چه باید کرد.
این فلسفه نمی گوید امروز ممکن است دیگر تکرار نشود , ممکن است فردا بدتر از
امروز باشد و اگر قدر امروز را ندانی و به فکر فردا نباشی , نه امروز را داری نه فردا را
این فلسفه بخشی از فرهنگ جامعه است و اگر خوب نگاه کنیم می بینیم جوامعی با
این پارامتر فرهنگی الان به چه غلط کردنی افتاده اند و دارند هزینه های میلیاردی بروی
رشتههایی میکنند که پیش از این اصلاً به آنها توجهی نمی شد , تا بتوانند زنده بمانند و
آینده از کنترلشان خارج نشود .
گذشته ها هم که گذشته و باید فراموششان کرد.
این فلسفه نمی گوید اگر تو الان بفکر عشق و حال باشی و خودت را با مواد مخدر
خفه کنی , ده سال دیگر باید روی تخت بیمارستان زندگی را ادامه بدهی.
این فلسفه نمی گوید اگر تو خودت را در اوج جوانی در تنهایی خانه حبس کنی , در
میانسالی باید شاهد همسن نان خود باشی که بچه هایشان را به گردش میبرند
و تو هنوز به این فکر کنی که با بیخوابی شب چه باید کرد.
این فلسفه نمی گوید امروز ممکن است دیگر تکرار نشود , ممکن است فردا بدتر از
امروز باشد و اگر قدر امروز را ندانی و به فکر فردا نباشی , نه امروز را داری نه فردا را
این فلسفه بخشی از فرهنگ جامعه است و اگر خوب نگاه کنیم می بینیم جوامعی با
این پارامتر فرهنگی الان به چه غلط کردنی افتاده اند و دارند هزینه های میلیاردی بروی
رشتههایی میکنند که پیش از این اصلاً به آنها توجهی نمی شد , تا بتوانند زنده بمانند و
آینده از کنترلشان خارج نشود .
Re: تهرانیها برای سالم ماندن نباید ورزش کنند
Q2w2hddjjb نوشته شده:بله .. اینها تبعات فلسفه ی "زندگی در حال" است , این که "امروز را بچسب,بیخیال فردا"
گذشته ها هم که گذشته و باید فراموششان کرد.
این فلسفه نمی گوید اگر تو الان بفکر عشق و حال باشی و خودت را با مواد مخدر
خفه کنی , ده سال دیگر باید روی تخت بیمارستان زندگی را ادامه بدهی.
این فلسفه نمی گوید اگر تو خودت را در اوج جوانی در تنهایی خانه حبس کنی , در
میانسالی باید شاهد همسن نان خود باشی که بچه هایشان را به گردش میبرند
و تو هنوز به این فکر کنی که با بیخوابی شب چه باید کرد.
این فلسفه نمی گوید امروز ممکن است دیگر تکرار نشود , ممکن است فردا بدتر از
امروز باشد و اگر قدر امروز را ندانی و به فکر فردا نباشی , نه امروز را داری نه فردا را
این فلسفه بخشی از فرهنگ جامعه است و اگر خوب نگاه کنیم می بینیم جوامعی با
این پارامتر فرهنگی الان به چه غلط کردنی افتاده اند و دارند هزینه های میلیاردی بروی
رشتههایی میکنند که پیش از این اصلاً به آنها توجهی نمی شد , تا بتوانند زنده بمانند و
آینده از کنترلشان خارج نشود .
به جز این قضیه ی «زندگی در زمان حال» که قطعا درست است، فکر می کنم یک مشکل دیگر،
بحث «عادت کردن به بدبختی» یا عادی شدن روندهای نادرست و «عدم مطالبه گری عمومی»
برای اصلاح وضعیت باشد. مردم ما به ویژه زمانی که دغدغه ی نان شب داشته باشند،
مباحث بنیادی دیگر مثل تخریب محیط زیست، نابودی میراث فرهنگی، نبود قوانین موثر
حمایت از کودکان در خانواده،فرار مغزها، قوانین حمایت از حیوانات و ... را به کلی نادید می گیرند.
همین الآن داشتم در اخبار، اوضاع این روزهای کره جنوبی رو می دیدم و شرکت میلیونی
مردم (اکثرا بسیار مرفه و با درآمد سرانه بالا) این کشور در گردهم آئی گسترده در اعتراض
به فساد و رفیق بازی خانم نخست وزیر. هیچ م-امور دولت-ی هم نیاز به استفاده از ب-ات-وم برای
پاسخ به اع-تراض-ات م-دنی مردم نمی بیند.
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.