آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
هرمز پگاه

محل اقامت: پاريس

عضویت : جمعه ۱۳۸۴/۶/۱۸ - ۱۹:۲۷


پست: 7238

سپاس: 978


تماس:

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط هرمز پگاه »

بی باک نوشته شده:
هرمز پگاه نوشته شده:
بی باک نوشته شده: ..
بنده هر جا عربی صحبت کردم نفهمیدی، بپرس خب، سخت که نیست!، مگه عارت میاد از پرسیدن؟ smile030
مفصل برات توضیح میدم هر جا رو نفهمیدی، باشه عمو جون؟!
و اما پیوند:
کاملا درست میگویید! با شما هم داستان هستم.
زیرا مغالطات اصلا به شما پیوند ندارند بلکه این شمایید که اختیارا یا اضطرارا با آن پیوند دارید! smile039
با زبان منطق:
جنستان از جهل مرکب
فصلتان از مغالطه
است
و اما چم:
باز هم همداستان شدیم. عمو جون!
بنده دست پرورده ام. smile124
چه کسی است که نداند حضرتعالی علامه ی ذوالفنون در مغالطه هستید و چم و خم مغالطه را مثل کف دستتان از برید؟ smile023
اگه شما نبودی من تو هوپا تفریح نداشتم!
سپااااااااااااااااس!
بهتر است دست از لودگی اسلامیستی برداشته و همچنین خود را نماینده ی دیگران ننمایید!
و کسی که راه بی راه به خاطر درمانده شدن از پاسخگویی منطقی به این و آن انگ لودگی میزند اصلا لوده نیست!
بلکه استادی فرهیخته، باادب، فرنودین گویی بزرگ ... (قس علی هذا) است.
خوشبختانه خوانندگان اینجا هستند و میتوانند برای خود داوری کنند که چه کسی لوده است!
خرد، زنده ی جــاودانی شنــاس
خرد، مايه ی زنــدگانی شنــاس
چنان دان هر آنكس كه دارد خرد
بــدانــش روان را هــمی پــرورد

بی باک

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۱۰/۲۲ - ۱۲:۱۹


پست: 155

سپاس: 10

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط بی باک »

هرمز پگاه نوشته شده:
بی باک نوشته شده:
هرمز پگاه نوشته شده:
بی باک نوشته شده: ..
بنده هر جا عربی صحبت کردم نفهمیدی، بپرس خب، سخت که نیست!، مگه عارت میاد از پرسیدن؟ smile030
مفصل برات توضیح میدم هر جا رو نفهمیدی، باشه عمو جون؟!
و اما پیوند:
کاملا درست میگویید! با شما هم داستان هستم.
زیرا مغالطات اصلا به شما پیوند ندارند بلکه این شمایید که اختیارا یا اضطرارا با آن پیوند دارید! smile039
با زبان منطق:
جنستان از جهل مرکب
فصلتان از مغالطه
است
و اما چم:
باز هم همداستان شدیم. عمو جون!
بنده دست پرورده ام. smile124
چه کسی است که نداند حضرتعالی علامه ی ذوالفنون در مغالطه هستید و چم و خم مغالطه را مثل کف دستتان از برید؟ smile023
اگه شما نبودی من تو هوپا تفریح نداشتم!
سپااااااااااااااااس!
بهتر است دست از لودگی اسلامیستی برداشته و همچنین خود را نماینده ی دیگران ننمایید!
و کسی که راه بی راه به خاطر درمانده شدن از پاسخگویی منطقی به این و آن انگ لودگی میزند اصلا لوده نیست!
بلکه استادی فرهیخته، باادب، فرنودین گویی بزرگ ... (قس علی هذا) است.
خوشبختانه خوانندگان اینجا هستند و میتوانند برای خود داوری کنند که چه کسی لوده است!
بله همینطور است.
هو العلیم الحکیم

نمایه کاربر
MA102

نام: Laplace transforms

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۸/۹/۱۸ - ۱۷:۰۹


پست: 1664

سپاس: 1193

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط MA102 »

هرمز پگاه نوشته شده:
MA102 نوشته شده:شما مدام میگوئید، مشاهده بر آزمون مقدم است.
1. اثباتش کن.
2. چگونه خود را اهل فلسفه می دانید که چشم خود را بر بررسی فیلسوفانه این مطلب می بندید.
3. از سرعت جواب ددنت، معلوم شد که مقاله را نخواندی.

و اما خمش نور، اینشتین با استفاده از نظریه نسبیت عام خود آنرا پیش بینی کرد، بعد رفتن دنبال مشاهده خمش نور. تاریخ نادان smile058
همین است که میگویم کودن هستید.
انشتین نگره ی خود را که از شکم در نیاورد.
آروین های اندوخته ی دیگران را خوانده
و یاد گرفته بود و مغز خود را که آنهم فراورده ی
آروین فرگشتی است بکار انداخته و سپس
نگره داده بود. اگر انشتین در عربستان زاده میشد
و دانشهای پیشینیان را دریافت نمیکرد، میتوانست
این نگره را بدهد؟ دست بالا نگره ی هستی اجنه را
میداد! نگره اش هم که تنها با آزمون و آروین پایور شد!

---
مغز یک دستگاه داده پردازی است، زمانی که داده ای به آن
نرسد، هیچ داده ای هم از آن بیرون نمیآید ( نگره یا
چیز دیگر) => no input ، no output !
هوش کردید کودن؟
این که اینشتین از داده های تجربی دیگران استفاده کرده بود، هیچ ربطی به این مطلب ندارد که نظریه نسبیت را بر آزمایش استوار کرده. یا تجربه مقدمه بر آزمایش.
سعی نکنید دعوی تقدم نظریه بر آزمایش را به صورت دعوی عدم بکار گیری آزمایش در نظریه پردازی دربیاورید.


smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072
علم×دین=انسان




وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاس جَمِيعاً

و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.

سوره مبارکه المائدة آیه32




بانک اهداء سلولهای بنیادی:
http://iscdp.tums.ac.ir/

نمایه کاربر
MA102

نام: Laplace transforms

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۸/۹/۱۸ - ۱۷:۰۹


پست: 1664

سپاس: 1193

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط MA102 »

یعنی چی ؟ در فلسفه علم ؛ متدولوژی علم مشخص است که چی است ؛ نسبت داده می شود ؛ نمی شود نداریم. نظریه ها و قوانین
علمی ؛ بر اساس متدولوژی علم ؛ بیان شده اند.
اگر کسی خارج از این متد ها ؛ نظری داد ؛ کسی برای او ارزشی قائل نیست.
استقرا ء ناقض ؛، اساس متد علمی است. نقد های هیوم هم بر آن وارد است ؛ اما از ارزش قضایای علمی چیزی کم نمی شود ؛ علم یعنی همین.
مثل اینکه متوجه نیستید.
این که روش علمی چیست، یکی از موضوعات فلسفه علم است و بر خلاف تصور شما موضوعی حل شده نیست،
مکاتب مختلف در فلسفه علم هم بدنبال جواب به این سوال بودند، که اولینش و بدرنخورترینش مکاتب استقراءگرائی بودند.
و در تمام مکاتب علم شناسی متدولوژی ای مطرح شد و به علم و روش کار دانشمندان نسبیت داده شد.
لطفا بگوئید که چقدر در ضمینه فلسفه علم و منطق مطالعه داشته اید که آمده اید این حرفهای قرن پیش را که در غرب هم دیگر مشتری ای ندارد تحویل مان میدهید؟!

یعنی ما روش شناسائی دیگری بجز علم داریم که من از آن بی اطلاع هستم. ؟ این محال است.
یا اینکه می فرمایید روش شناسایی نباید هیچ ایرادی داشته باشد . خوب اگر چنین روش شناسایی بی ایرادی در عالم خارج
هست بفرمایید ما هم بدانیم.
نمیدونم در نظر شما فلسفه هم بدردنخوره یا نه؟ منطق چی؟ ریاضیات چطور؟

ما می گوییم برغم ضعف های علم ؛ هیچ راهی بجز علم نیست.
اون وقت چگونه چنین چیزی را اثبات می کنید؟!
این را در فلسفه علم؛ با روش غیر علمی اثبات می کنیم.
در ضمن شما هم باید چیزی اثبات کنید و آن اینست که روش شناسایی را میدانید بی ایراد ، که باید آن را ثابت کنید!!
پس من می گویم بهترین تبیین ؛ (و نه تبیین مطلقن درست) ؛ تبیین علمی است و شما باید بهترین تبیین (به معنای تبییین مطلقن درست ) را به ما نشان دهید.
1. اگر با روش غیر علمی اثبات کنید، یعنی اینکه بجز روش علمی روش دیگری هم معتبر است.
2. مسائل مطرح شده توسط شما مربوط میشود به معرفت شناسی.
3. آیا تمام نوشته های این مقاله و مقاله ابطالگرائی را خوانده اید؟


smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072
علم×دین=انسان




وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاس جَمِيعاً

و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.

سوره مبارکه المائدة آیه32




بانک اهداء سلولهای بنیادی:
http://iscdp.tums.ac.ir/

نمایه کاربر
آسمان سرخ

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۳/۳۰ - ۱۷:۲۸


پست: 143

سپاس: 79

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط آسمان سرخ »

ژرینت این نوشتار و نشتار ابطالگرائی را خواندمٰ برایم بسیار جذاب و هیجان انگیز بودٰ
به مساله هائی هم که در کتاب فلسفه در عمل برای نقد استقرا آمده بودٰ بیشتر آگاه شدم.
بنظر میرسدٰ که دو گزاره "مشاهده بر نظریه مقدم است." و "قاعده استقرا" تا حد تناقضی منطقیٰ اختلاف است، آیا این چنین است؛ یا این عدم امکان جمع این دو در یک نظریه فلسفی، تنها معلول ذهن انسان است؟

نمایه کاربر
MA102

نام: Laplace transforms

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۸/۹/۱۸ - ۱۷:۰۹


پست: 1664

سپاس: 1193

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط MA102 »

آسمان سرخ نوشته شده:پرینت این نوشتار و نشتار ابطالگرائی را خواندمٰ برایم بسیار جذاب و هیجان انگیز بودٰ
به مساله هائی هم که در کتاب فلسفه در عمل برای نقد استقرا آمده بودٰ بیشتر آگاه شدم.
smile072

آسمان سرخ نوشته شده:بنظر میرسدٰ که دو گزاره "مشاهده بر نظریه مقدم است." و "قاعده استقرا" تا حد تناقضی منطقیٰ اختلاف است، آیا این چنین است؛ یا این عدم امکان جمع این دو در یک نظریه فلسفی، تنها معلول ذهن انسان است؟
امیدوارم، با منطق نمادین آشنائی داشته باشید.
به نظرتان این ترکیب شرطی چه می گوید:
P\Rightarrow \sim P

"مثل اینکه لاتک هوپا ایرادی کرده"
از این سایت برای نمایش کدها استفاده کن:
http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php


smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072
علم×دین=انسان




وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاس جَمِيعاً

و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.

سوره مبارکه المائدة آیه32




بانک اهداء سلولهای بنیادی:
http://iscdp.tums.ac.ir/

نمایه کاربر
آسمان سرخ

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۳/۳۰ - ۱۷:۲۸


پست: 143

سپاس: 79

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط آسمان سرخ »

MA102 نوشته شده:امیدوارم، با منطق نمادین آشنائی داشته باشید.
به نظرتان این ترکیب شرطی چه می گوید:
P\Rightarrow \sim P
ربطش به موضوع را که نتوانستم حدس بزنم smile039
اما این که واضح است، یعنی گزارهP غلط است. smile038
البته اگر منظورتان همین باشد smile001


MA102 نوشته شده:"مثل اینکه لاتک هوپا ایرادی کرده"
از این سایت برای نمایش کدها استفاده کن:
http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php
آره از همون اولم که اومدم، همین جوری بود، مسئولین سایت یکم به فکر باشید. smile038

نمایه کاربر
MA102

نام: Laplace transforms

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۸/۹/۱۸ - ۱۷:۰۹


پست: 1664

سپاس: 1193

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط MA102 »

آسمان سرخ نوشته شده:اما این که واضح است، یعنی گزارهP غلط است. smile038
البته اگر منظورتان همین باشد smile001
دقیقا. حال به این استدلال توجه کنید:
اگر مشاهده مقدم بر نظریه باشد، آنگاه از استقرا استفاده می کنیم.
اگر از استقرا استفاده کنیم، آنگاه چنینی نیست که مشاهده مقدم بر نظریه باشد.
پس؛ اگر مشاهده مقدم بر نظریه باشد، آنگاه چنینی نیست که مشاهده مقدم بر نظریه باشد.
که به معنی این است که گزاره "مشاهده مقدم بر نظریه است." کاذب است.

این نتیجه حتی از تناقض منطقی بین "مشاهده بر نظریه مقدم است." و "قاعده استقرا"، بدتر است.
چون تناقض به این معنی است که دو (یا چند گزاره) در یک نظریه نگنجند، نه اینکه یکی یا همگیشان شان با هم کاذب باشند.




smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072
علم×دین=انسان




وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاس جَمِيعاً

و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.

سوره مبارکه المائدة آیه32




بانک اهداء سلولهای بنیادی:
http://iscdp.tums.ac.ir/

نمایه کاربر
آسمان سرخ

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۳/۳۰ - ۱۷:۲۸


پست: 143

سپاس: 79

Re: آشنائی با مکاتب علم شناسی: استقراء گرائی سطحی

پست توسط آسمان سرخ »

MA102 نوشته شده:
آسمان سرخ نوشته شده:اما این که واضح است، یعنی گزارهP غلط است. smile038
البته اگر منظورتان همین باشد smile001
دقیقا. حال به این استدلال توجه کنید:
اگر مشاهده مقدم بر نظریه باشد، آنگاه از استقرا استفاده می کنیم.
اگر از استقرا استفاده کنیم، آنگاه چنین نیست که مشاهده مقدم بر نظریه باشد.
پس؛ اگر مشاهده مقدم بر نظریه باشد، آنگاه چنینی نیست که مشاهده مقدم بر نظریه باشد.
که به معنی این است که گزاره "مشاهده مقدم بر نظریه است." کاذب است.

این نتیجه حتی از تناقض منطقی بین "مشاهده بر نظریه مقدم است." و "قاعده استقرا"، بدتر است.
چون تناقض به این معنی است که دو (یا چند گزاره) در یک نظریه نگنجند، نه اینکه یکی یا همگیشان شان با هم کاذب باشند.




smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072 smile072
WoW!!!
بابا منطق.
خیلی ممنون smile072

ارسال پست