mmeftahpour نوشته شده:باسلام
1. استاتیک در مورد سکون نیست - اگر سرعت خطی و زاوبه ایی تمام اجزا ثابت باشد ، فوانین استاتیک برقرار است. (در مورد قرقره سرعت خطی و در مورد پیچ گوشتی ؛ چرخ دنده و اهرم سرعت زاویه ایی ثابت است)
2. فیزیک یک واقعیت بیرونی نیست بلکه توصیفی است که شما از واقعیت بیرونی می کنید. اینکه می گویید مثلا [ مقدار m ( بخوانید مقاومت در برابر نیرو) ] را باید شفاف تعریف کنید وگرنه با همین استدلال می توان گفت معادله F=Kx صادق است و K مقاومت در برابر نیرو.
باید پارامترهاتون (توصیف ریاضی واقعیت بیرونی) شفاف باشد تا بتوان با آن واقعیت بیرونی را ارزیابی کرد. توصیف نیوتنی جهان کاملا فرمول بندی شده است و به همین دلیل است که یک تئوری کامل است می توان انحرافاتش رو با واقعیت بیرونی مشاهده کرد و با تئوری بهتر (نسبیت) جایگزین کرد.
اگر می خواهید راجع به تئوریتون صحبت کنیم بصورت شفاف معادلتون رو بگین تا با هم بحث کنیم.
=========================================
با سلام و احترام
نقل داستانی از حمله مغولان در اینجا خالی از لطف نیست
گفته اند وقتی مغولان به ایران حمله کردند ایرانیان چنان از هیبت مغولان ترسیدند که زمانی یه مغول به چند مرد ایرانی برخورد می کند و به آنان می گوید که در حال سجده قرار گیرید و چنانچه سر برگردانید گردن شما را خواهم زد چند مرد ایرانی در حال سجده قرار میگیرند و مغول به کار خود می رود و ظاهرا بعد از غروب افتاب بر می گردد و هیچکدام از ترس گردن زدن با وجود رفتن مرد مغول جرئت بلند شدن پیدا نکرده بودند.
داستان فوق مربوط به سلطه فیزیکی مغولان ( با شمشیر) بر سر ایرانیان بود ولیکن من احساس می کنم که سلطه فکری نیوتن نیز بر ما چنین است که حتی تغییر معادله نیوتن که هیچ جرئت بکار بردن فرمولش در جای دیگر را نیز نداریم.( البته این فقط یک مثال است)
و من ثابت می کنم که این ترس از کاری که ایرانیان قدیم از ترس مغولان انجام دادن نیز بدتر است
چرا که چرخش فکری ( همانند چرخش سر در حمله مرد مغول) در فرمول نیوتن باعث مرگ هیچدام از ما نمی شود
دوما اگر مرد مغول چندساعتی معرکه را ترک کرد نیوتن چندصدسال است که در میان ما نیست
سوما نیوتن هیچدام از ما را از چرخش فکری نهی نکرد
البته دوستان بهشون بر نخوره همه ما ایرانی هستیم و باید برای رسیدن به قله های علمی تلاش کنیم
ذکر دو مطلب را نیز خالی از لطف نمی دانم
1- در رساله «ميهمانى » سقراط از قول زنى به نام «ديوتيما» چنين حكايت مى كند: كسى كه اعتقاد درستى داشته باشد ولى نتواند علل و دلايل درستى آن را بيان كند اين حالت نه دانائى است و نه نادانى. دانائى نيست زيرا شناسائى بى وقوف به علل امكان پذير نيست، نادانى هم نيست چون كسى كه حقيقت را دريافته است نمى توان او را نادان شمرد پس اعتقاد درست مرحله اى است ميان دانائى و نادانى. (ميهمانى ,Symposium 202)
2- انیشتین می گوید اگر مسئله ای را بتوانید به مادربزرگ خود یاد دهید انگاه خود نیز مسئله را فهمیده اید