جلوگیری از ورود آب به کشتی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

M_J1364@yahoo.com نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۸:۳۰
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
یک‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۲ - ۱۳:۱۸
خوب همین موضوع باعث میشه که اب بالا که گرم است حجم کمتری و اب پایین که سرد است حجم بیشتری بین مولکولاشون باشه و ازدیاد همین حجم بین مولکولی باعث میشه که نسبت جرم به حجم اب در عمق پایینتر که میریم به صورت نسبی کمتر و کمتر بشه یعنی چگالی ابی که بالاتره بیشتر از ابی هست که در پایین تره و این کم شدن چگالیه که این نیرو را ایجاد میکنه به خاطر اینکه جسم ما از نظر جرمی و حجمی ثابته و چگالی ثابتی داره و میلی متر به میلی متر که پایین تر میریم این جسم با چگالی ثابت داره در سیالی با چگالی کاهنده فرو میره که این باعث سرعت گرفتن و ایجاد شتاب جسم در حال غرق شدن میشه
آب تراکم ناپذیره آقای علی پور. یعنی چگالی آب در تمام عمق اقیانوس تقریباً ثابته. حالا ممکنه توی مناطق خیلی عمیق، چگالیش به مقدار خیلی کم تغییر کنه ولی این قضیه تقریباً تأثیری توی حل مسایل نداره. درثانی، چگالی آب هر چه به کف اقیانوس نزدیک تر میشیم "بیشتر" میشه و نه "کمتر"، چگالی هوا هم هر قدر به سطح زمین نزدیک تر میشیم بیشتر میشه و نه کمتر چون نقش فشار بر دما می چربه یعنی افزایش فشار مولکول ها رو به هم فشرده تر و چگالی رو زیادتر می کنه، برای همین ادعای شما غیر قابل دفاعه. فقط نکته ای که درباره ی متغییر بودنِ چگالی گفتید، برای هوا ملموس تره، بستگی داره که جسمتون رو از خارج از جو زمین رها می کنید تا به زمین برسه یا از بالای یه ساختمون. محاسباتی که انجام دادم برای حالتی دقیقه که جسم در فواصل خیلی دور از زمین رها نشه تا بشه چگالی هوا رو ثابت فرض کرد.
اگه به نوشته من دقت کنید در مورد هوا هر دو یه چیزی گفتیم من گفتم چگالی هوا از سطح زمین به طرف بالا کمتر میشه و چگالی اب از سطح اب به طرف پایین کمتر میشه یعنی اومدم براشون یه حالت فازی در نظر گرفتم که هر دو دارند از نظر چگالی قرینه هم رفتار میکنند و تو ازمایش هم همینو داره نشون میده ---- اب تو یخ زدن هم مخالف انتظار معمولی که داریم رفتار میکنه به نسبت هوا --- هوا وقتی یخ میزنه حجمش کمتر میشه - اب وقتی یخ میزنه حجمش بیشتر میشه دلیلی هم براش نیست

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

کجایی شیر جوان بیا براتون ازمایش واقعی اوردم که گفته من رو تایید میکنه
https://bigbangpage.com/physics/%D8%AC% ... %BE%D8%B0/
تو این ازمایش خوب دقت کنید هوا را داره از اب کنار میزنه و این باعث میشه اب یخ بزنه و خودتون میدونید چگالی یخ از اب کمتره -- پس همیشه جایی از اب که بافشار هوا در تماس است چگال تر از سطحی هست که هوا کمتر داره بهش اعمال میشه یعنی اب پایین چگالیش کمتر از اب بالاست

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1336

سپاس: 497

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

لطفاً نمودارِ توی این لینک رو ببینید و بهم بگید که چی ازش دستگیرتون میشه.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

M_J1364@yahoo.com نوشته شده:
دوشنبه ۱۳۹۹/۹/۳ - ۲۲:۵۸
لطفاً نمودارِ توی این لینک رو ببینید و بهم بگید که چی ازش دستگیرتون میشه.
این داره همونی را میگه که شما میگید و من هم قبل از این ازمایش بهش معتقد بودم میگه از صفر تا عمق 1000 متری چگالی اب بین 1.025 تا 1.028 متغیره و تا اعماق پایین تر هم دیگه همین رنج بیشتر نمیشه

ولی اون ازمایش به من میگه که اینجوری نیست و فرق داره احتمالا --مخصوصا این ازمایش یخ زدن اب تو خلا را که دیدم دیگه بیشتر این ذهنیت برام تقویت شد که ازمایشی که کردم و نتیجش فقط میتونه همینی باشه که دارم میگم -- کلا رفتار اب نسبت به هوا در تضاد هست

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

من الان از هر کسی سوال کنم اب به چه دلیلی یخ میزنه توطبیعت بهم میگه به خاطر سردشدن هواست
خوب تو این ازمایش هوا که نیست کاملا تخیله میشه فشار هوا و خلا ایجاد میشه
از یکی دیگه سوال کنم چرا اب در طبیعت از سطح شروع به یخ زدن میکنه و از عمق یخ نمیزنه نیز جواب مشابهی ممکن است بگیرم
ولی در ازمایش بدون حضور هوا نیز اب از سطح شروع به یخ زدن میکنه به طرف پایین
احتمالا فیزیک نمیتونه درست اب را توضیح بده و یک نیروی پسار براش فرض میگیره
پس تکلیف هوا چه میشه با نیروی پسار مگه ممکنه دو تا جسم کروی تو اب نیروی پسار داشته باشند و تو هوا نداشته باشند
دوتا جسم غیر از حجم و سطح و جرم خودشون که چیز دیگه ای ندارند -- اینها هم باید در هوا و اب اگر قرار باشه یه نیروی جدیدی سرراهشون ایجاد بشه مشابه روشون عمل کنه
پس بازم من قانع نمیشم زیرا در هوا کره سبک تر زودتر میرسه و در اب کره سنگین تر -- دلیل بر میگرده به ساختار ویژه دوتا سیال که ما تو خیلی چیزای دیگه هم داریم میگیم در گازها و مایعات فرق میکنند ---- اب یه سیال است --- هوا هم یک سیال است -- فضا هم یک سیال است -- سیاه چاله هم یک سیال دیگس -- اینها قوانینشون کلا در مقابل اجرام با هم متفاوت است-- این اون نتیجه نهایی است که من از ازمایش خودم دارم میگیرم
--نتیجه کلی من از ازمایش خودم این است که چگالی جسم با چگالی هوا یک جور کار میکنه و با چگالی اب جور دیگه ای داره کار میکنه -- دلیلش هم فقط همونی میتونه باشه که گفتم -- هوا در مقابل سقوط اجسام چگالی افزاینده نشون میده و اب در مقابل غرق شدن اجسام چگالی کاهنده

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1336

سپاس: 497

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

آقای علیپور، اون نیروی پسار توی همه ی سیالات از آب و روغن تا هوا وجود داره. من اصلاً نمی فهمم شما چی می خواید بگید. توی همون روابطی که دادم اگه به جای چگالی آب، چگالی هوا رو بذارید، بهتون نشون می ده که کودوم ساچمه توی هوا زودتر به زمین می رسه. ده تا فاکتور دیگه مثل ارتفاع و شکل جسم توی زودترو دیرتر رسیدن ساچمه ها دخیله و نمیشه با یه آزمایش ساده یه حکم کلی داد. اصلاً ممکنه توی ارتفاعات کم، یکی از ساچمه ها زودتر به زمین برسه و توی ارتفاعات زیاد، ساچمه ی دیگه زودتر برسه.

من نمی فهمم تشکیل یخ چه ربطی به آزمایش ساچمه ها تو آب داره، نکنه فکر کردید که کف اقیانوس یخ می بنده و ماهی ها تو کف اقیانوس، اسکی زیرآبی می رن!

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

M_J1364@yahoo.com نوشته شده:
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۵:۳۲
آقای علیپور، اون نیروی پسار توی همه ی سیالات از آب و روغن تا هوا وجود داره. من اصلاً نمی فهمم شما چی می خواید بگید. توی همون روابطی که دادم اگه به جای چگالی آب، چگالی هوا رو بذارید، بهتون نشون می ده که کودوم ساچمه توی هوا زودتر به زمین می رسه. ده تا فاکتور دیگه مثل ارتفاع و شکل جسم توی زودترو دیرتر رسیدن ساچمه ها دخیله و نمیشه با یه آزمایش ساده یه حکم کلی داد. اصلاً ممکنه توی ارتفاعات کم، یکی از ساچمه ها زودتر به زمین برسه و توی ارتفاعات زیاد، ساچمه ی دیگه زودتر برسه.

من نمی فهمم تشکیل یخ چه ربطی به آزمایش ساچمه ها تو آب داره، نکنه فکر کردید که کف اقیانوس یخ می بنده و ماهی ها تو کف اقیانوس، اسکی زیرآبی می رن!
کلا میخوام در اخر سر اینو بگم که تجربه و ازمایش بالاتر از دو خط فرموله که هر روز به طریقی زیر روش میکنند -- دنیای ما نسبی تر از اون چیزیه که بخوای با یه فرمول تجربه و ازمایشات طولانی مدت دیگران را باهاش زیر سوال ببری بحث کلی من که تا اینجا اومد هم همین بود یه شناور بزرگ اگه یه سوراخ تو یه عمق مشخصیش ایجاد بشه با یه شناور کوچک نیرویی که به همون سوراخ مشابه اب وارد میکنه فرق داره و دبی ورودی اب تو شناور بزرگ تر بیشتره زیرا نیروی بیشتری در کار است - از اول هم بحثم همین بود - رو طرح این سوال گفتم ایراد داره -- اگر دوتا لوله اب را در عمق 4 متری ببری طوری که ثابت شده باشند از بیرون این سوال را میشود اینطوری مطرح کرد ولی برای شناور فرق میکنه و باید مولفه دیگری هم باشه زیرا از همون نیرویی های که تا اینجا صحبتشون شد نمیشه برای یک شناور صرف نظر کرد

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1336

سپاس: 497

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

تمام ناوهای جنگی که می بینید رو آب شناورن از همین چارتا فرمول تو طراحیشون استفاده شده وَاِلاّ یا همشون غرق می شدن یا کارایی مناسب رو نمی داشتن. توی طراحی این کشتی ها هم از مهندسینو فیزیکدان هایی بهره می برن که تو کَلّشون پُرست از فورمول. با صد جور آزمایش دقیق هم درستی این فورمول ها براشون مسلم شده. اصلاً بسیاری از همین فرمول های اساسی، دقیق شده ی تجربیاتی دقیق هستن که سالها قبل درباره ی این موضوعات صورت گرفته. با حرف و چارتا آزمایش با سطل و قابلمه نمی شه یه اصل فیزیکی رو که سال ها امتحانشو پس داده به زیر سؤال برد. ادعاهای شما مثل "زمین تخت گرایانه". اون ها هم با چارتا آزمایش نادقیق و نادیده گرفتن خیلی از مسایل فیزیکی، ادعا می کنن زمین تخته و خیلی از حرفاشونم در وهله ی اول درست به نظر می رسه و آدمایی که تسلطی روی موضوع ندارن فکر می کنن که اینا دارن راست می گن. ولی وقتی تبحر لازم رو پیدا کنید و به بالا و پایین حرفاشون پی ببرید، می بینید که حداقل چندتا موضوع کلیدی رو نادیده گرفتن و به نتایج عجیبو غریب رسیدن.

جواب سؤالات شما همچنان همونه که بود. فشار آب ورودی از سوراخ فقط به ارتفاع سوراخ از سطح آب وابسته ست و به حجم یا جرم جسم شناور بستگی نداره. به غیر از من اینجا افراد دیگه ای هم این موضوعو متذکر شدن. حالا بهتره شما هم یه خرده روی آزمایشاتون شک و این آزمایش ها رو به طرق دیگه (مثل حالتی که خودم بهتون پیشنهاد دادم) تکرار کنید.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

اشتباه میکنی شما داری میگی اگر من یه لوله پی وی سی با قطر 25 میل را که 4 مترارتفاع داره پر اب کنم ویه زانو سرش بزنم این نیروی که وارد میکنه به دست من با سوراخ در عمق 4 متری یه شناور به قطر 25 میلی متر نیروی یکسانی داره وارد میکنه که این کاملا اشتباس باور نداری برو ازمایش کن یا بده یکی که امکانات داره برات ازمایش کنه

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1336

سپاس: 497

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

عبدالرضا علي پور نوشته شده:
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۷:۴۶
اشتباه میکنی شما داری میگی اگر من یه لوله پی وی سی با قطر 25 میل را که 4 مترارتفاع داره پر اب کنم ویه زانو سرش بزنم این نیروی که وارد میکنه به دست من با سوراخ در عمق 4 متری یه شناور به قطر 25 میلی متر نیروی یکسانی داره وارد میکنه که این کاملا اشتباس باور نداری برو ازمایش کن یا بده یکی که امکانات داره برات ازمایش کنه
بله یکیه فقط به شرطی که با دستتون نذارید آب از زانویی خارج بشه. چون هر چی آب بیشتری به بیرون نشت کنه، ارتفاع آب افت می کنه و فشار آب کم میشه. ولی وقتی کشتی سوراخ میشه با وارد شدن آب به داخل کشتی، نه تنها سطح آب دریا تغییر نمی کنه بلکه با پایین رفتن کشتی، سوراخ هم پایین تر می ره و اختلاف ارتفاع سوراخ و سطح آب زیادتر میشه که باعث میشه نیروی آب وارد شده به سوراخ بیشتر بشه. ولی اگه سوراخ کشتی رو با دستتون مسدود کنید تا آب به داخل کشتی نیاد، نیرویی که دستتون تحمل می کنه با مالِ لوله ی پی وی سی یکیه.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

M_J1364@yahoo.com نوشته شده:
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۸:۳۴
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۷:۴۶
اشتباه میکنی شما داری میگی اگر من یه لوله پی وی سی با قطر 25 میل را که 4 مترارتفاع داره پر اب کنم ویه زانو سرش بزنم این نیروی که وارد میکنه به دست من با سوراخ در عمق 4 متری یه شناور به قطر 25 میلی متر نیروی یکسانی داره وارد میکنه که این کاملا اشتباس باور نداری برو ازمایش کن یا بده یکی که امکانات داره برات ازمایش کنه
بله یکیه فقط به شرطی که با دستتون نذارید آب از زانویی خارج بشه. چون هر چی آب بیشتری به بیرون نشت کنه، ارتفاع آب افت می کنه و فشار آب کم میشه. ولی وقتی کشتی سوراخ میشه با وارد شدن آب به داخل کشتی، نه تنها سطح آب دریا تغییر نمی کنه بلکه با پایین رفتن کشتی، سوراخ هم پایین تر می ره و اختلاف ارتفاع سوراخ و سطح آب زیادتر میشه که باعث میشه نیروی آب وارد شده به سوراخ بیشتر بشه. ولی اگه سوراخ کشتی رو با دستتون مسدود کنید تا آب به داخل کشتی نیاد، نیرویی که دستتون تحمل می کنه با مالِ لوله ی پی وی سی یکیه.
درسته چالش خوبی بود smile055 smile055 smile055 به هر حال به همین راحتی میشه تخت گرا شد smile023

Shayan4321

نام: شایان نژادکوتی

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۹/۹/۵ - ۱۰:۲۳


پست: 9

سپاس: 4

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط Shayan4321 »

دوستان پاسخ این پرسش واقعا ساده هست. به عنوان مثال شما در نظر بگیرید که یک شناور در حال غرق شدن در آب دریا باشد و در این حالت از طرف آن سوراخ یا منفذ ورود آب دریا وارد شناور می شود و آنرا سنگین می کند و به طرف پایین آنرا فرو می برد ولی دقت کنیم که جرم شناور مورد نظر در تعیین ته نشین شدن یا غوطه‌ور شدن آن شناور بسیار مهم هست. به عنوان مثال سازمان فضایی ناسا به بهره گیری از نیروی شناوری یا ارشمیدسی حالت سقوط آزاد رو برای فضانوردان قبل از آنکه وارد مدار هایی با سقوط آزاد پی در پی شوند ایجاد و شبیه سازی می کنند که برای جرم اجسمی مانند انسان ها ممکن هست ولی وقتی در مورد یک کشتی فولادیمیر چند تنی صحبت می کنید قضیه کاملا متفاوت می شود چون دیگر نیروی شناوری وارد بر آن به اندازه ای بزرگ نیست که سبب غوطه وری آن شده و به همین دلیل آنرا ته نشین می کند و حالا اگر بخواهیم واقع بین باشیم برای آنکه از همان ابتدا از ورود سیال مایع با شناور جلوگیری کنیم باید علاوه بر غلبه بر نیروی ناشی از فشار آب در طرفین شناور بر نیروی ناشی از فشار اتمسفریک هم فائق آییم زیرا که طبق اصل هم ترازی (فرض کنیم که یک استخر به عنوان منبع آب هیدرواستاتیک ما در نظر گرفته بشود وگرنه در مورد آب دریا که هیدرودینامیک هست صحیح نمی باشد. ) فشار ناشی از همان ارتفاع در همه نقاط هم تراز و هم سطح همان مایع یکی می باشد و باید نیروی بیشتری در حالت واقعی به دیواره سوراخ وارد کنیم تا جلوی ورود مایع گرفته شود و علاوه بر این اگر در آب دریا در نظر گرفته شده باشد قضیه خیلی پیچیده تر می شود که اساتید دانشگاه فیزیک هم ترجیح می دهند بطور واقعی به آن نپردازند زیرا که باید برای پاسخنرانی قطعی برای آنها معادلات بسیار بسیار پیچیده ای بنام معادلات ناویر استوکس رو حل کنیم که معادلات دیفرانسیلی بسیار دشواری هستند و هنوز مفهوم آنها فهمیده نشده هست به گونه ای که حتی دوران زمین و حرکات تقدیمی زمین نیز در نیروی مورد نیاز لازم در مقابله با ورود آب به کشتی باید در نظر گرفته شود. پس هیچ کدام از دوستان برای حل و بدست آوردن پاسخ در شرایط واقعی راه حل نباید ارائه کنند چون تقریبا چیزی نزدیک به غیرممکن هست که پاسخت دقیق بدست بیاوریم و شرایط مسئله مورد نظر باید مفروضات خاصی داشته باشد که اینگونه نیست.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

در عمل خیلی فرق داره smile202 smile218 به همین خاطر هم تو محاسبات تکنس بدنه (ضخامت بدنه ) باید ضریب های اطمینانی نیز خارج از این نیروی وارده از طرف اب در نظر گرفته بشود-- حتا در محاسبه پمپ های تخلیه شناور نیز خیلی این نیروها دخیل است

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

Shayan4321 نوشته شده:
چهارشنبه ۱۳۹۹/۹/۵ - ۱۰:۵۴
دوستان پاسخ این پرسش واقعا ساده هست. به عنوان مثال شما در نظر بگیرید که یک شناور در حال غرق شدن در آب دریا باشد و در این حالت از طرف آن سوراخ یا منفذ ورود آب دریا وارد شناور می شود و آنرا سنگین می کند و به طرف پایین آنرا فرو می برد ولی دقت کنیم که جرم شناور مورد نظر در تعیین ته نشین شدن یا غوطه‌ور شدن آن شناور بسیار مهم هست. به عنوان مثال سازمان فضایی ناسا به بهره گیری از نیروی شناوری یا ارشمیدسی حالت سقوط آزاد رو برای فضانوردان قبل از آنکه وارد مدار هایی با سقوط آزاد پی در پی شوند ایجاد و شبیه سازی می کنند که برای جرم اجسمی مانند انسان ها ممکن هست ولی وقتی در مورد یک کشتی فولادیمیر چند تنی صحبت می کنید قضیه کاملا متفاوت می شود چون دیگر نیروی شناوری وارد بر آن به اندازه ای بزرگ نیست که سبب غوطه وری آن شده و به همین دلیل آنرا ته نشین می کند و حالا اگر بخواهیم واقع بین باشیم برای آنکه از همان ابتدا از ورود سیال مایع با شناور جلوگیری کنیم باید علاوه بر غلبه بر نیروی ناشی از فشار آب در طرفین شناور بر نیروی ناشی از فشار اتمسفریک هم فائق آییم زیرا که طبق اصل هم ترازی (فرض کنیم که یک استخر به عنوان منبع آب هیدرواستاتیک ما در نظر گرفته بشود وگرنه در مورد آب دریا که هیدرودینامیک هست صحیح نمی باشد. ) فشار ناشی از همان ارتفاع در همه نقاط هم تراز و هم سطح همان مایع یکی می باشد و باید نیروی بیشتری در حالت واقعی به دیواره سوراخ وارد کنیم تا جلوی ورود مایع گرفته شود و علاوه بر این اگر در آب دریا در نظر گرفته شده باشد قضیه خیلی پیچیده تر می شود که اساتید دانشگاه فیزیک هم ترجیح می دهند بطور واقعی به آن نپردازند زیرا که باید برای پاسخنرانی قطعی برای آنها معادلات بسیار بسیار پیچیده ای بنام معادلات ناویر استوکس رو حل کنیم که معادلات دیفرانسیلی بسیار دشواری هستند و هنوز مفهوم آنها فهمیده نشده هست به گونه ای که حتی دوران زمین و حرکات تقدیمی زمین نیز در نیروی مورد نیاز لازم در مقابله با ورود آب به کشتی باید در نظر گرفته شود. پس هیچ کدام از دوستان برای حل و بدست آوردن پاسخ در شرایط واقعی راه حل نباید ارائه کنند چون تقریبا چیزی نزدیک به غیرممکن هست که پاسخت دقیق بدست بیاوریم و شرایط مسئله مورد نظر باید مفروضات خاصی داشته باشد که اینگونه نیست.
نیروی اتمسفر جز این نیروها نیست زیرا هم به شناور و هم به اب داره اعمال میشه ولی نیروهای دیگه ای غیر از نیروی اب در کار هست

نمایه کاربر
rohamjpl

نام: roham hesami

محل اقامت: Tehran -Qeytariyeh, Ketabi Street, 8 meters from Saba

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 508

سپاس: 251

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط rohamjpl »

چرا قایقی که سوراخی در آن است غرق می شود؟
شناورها به دلیل اصل ارشمیدس شناور می شوند - - آب جابجا شده توسط بدنه کشتی آن را به سمت بالا هل می دهد. وقتی وزن آب جابجا شده برابر با وزن قایق باشد ، نیروها منطبق می شوند و قایق شناور می شود. وزن را به قایق اضافه کنید و کمی بیشتر غرق می شود تا جایی که وزن آب اضافی جابجا شده برابر با وزن اضافه شده به قایق باشد.
آب اطراف قایق به دلیل فشار هیدرواستاتیک - فشار مایع و عمق چیست بالا می رود. فشار آب بر روی بدنه در هر نقطه برابر است:
تراکم آب * شتاب ناشی از جاذبه * عمق آب
بنابراین اکنون در قایق زیر خط آب یک سوراخ ایجاد کنید. فشار هوا در داخل قایق که به بیرون فشار می آورد ، فشار جو است. فشار آب در خارج با فرمول بالا داده می شود. آب برنده می شود و به داخل قایق می تازد. این بدان معناست که قایق سنگین تر است ، بنابراین شروع به غرق شدن می کند و سعی می کند آب بیشتری را جابجا کند. اما آب مدام وارد می شود زیرا فشار هیدرواستاتیک در سوراخ همیشه بیشتر از فشار جو است که به سطح آب قایق فشار می آورد.
بنابراین آب از سوراخ چقدر سریع وارد می شود؟ من فکر می کنم شما می توانید از قانون Torricelli - در مورد خواص آب) استفاده کنید.
دوست ایتالیایی ما با فشارسنج به ما می گوید که سرعت هجوم آب (متر بر ثانیه) با چه سرعتی انجام می شود. ضرب در مساحت سوراخ (m ^ 2) کنید و m ^ 3 / sec دریافت کنید - متر مکعب در ثانیه ، مقدار آب در هر ثانیه عجله می کند.
این کمی پیچیده می شود زیرا با غرق شدن قایق ، سوراخ عمیق تر و عمیق تر در آب است (فشار هیدرواستاتیک بالاتر) بنابراین آب سریعتر و سریعتر هجوم می آورد. احتمالاً باید فرض کنید که قایق شما مانند جعبه ای با یک کیلوگرم بر سانتی متر ثابت است - کیلوگرم آب مورد نیاز برای غرق شدن یک سانتی متر اضافی قایق.چرا قایقی که سوراخی در آن است غرق می شود؟
قبل از اینکه در آنچه غرق شدن قایق است غوطه ور شویم (بدون حرف زدن) ، باید اصول فیزیکی را که باعث شناور شدن آن می شود ، در نظر بگیریم.
شناور سازی نتیجه جابجایی مایعات در حجم مناسب است. این حجم از آب جابجا شده ، نیرویی فعال به سمت بالا ایجاد می کند که با جاذبه مقابله می کند و به بدن اجازه می دهد تا حالت ایستایی خود را حفظ کند.
انجام یک جمع بندی عمومی برای جسمی که توسط مایع احاطه شده است:
$∑F=ρfVg−ρbVg=(ρf−ρb)Vg$
اصطلاح اول نیروی شناوری و دومین اصطلاح نیروی جاذبه است. همانطور که مشاهده می شود ، حرکت بدن در یک مایع تنها به تراکم بدن و مایع بستگی دارد. اگر تراکم بدن از مایعات کمتر باشد ، افزایش می یابد. اگر بیشتر باشد ، غرق می شود. اگر این دو برابر باشند ، بدن دقیقاً در همان جایی که هست باقی می ماند.
وقتی روی قایق حفره ای ایجاد می شود ، آب در آن فرو می رود. این بدان معناست که تراکم قایق در حال افزایش است بنابراین باعث می شود قایق به آرامی غرق شود. سرانجام ، آنقدر آب در قایق وجود دارد که شروع به غرق شدن با سرعت بسیار بالاتری می کند. توجه داشته باشید که:$dρb/dt>0$
برای یک حجم مشخص ، چیزهای سبک شناور هستند و چیزهای سنگین غرق می شوند. وقتی فنجان را پر از آب می کنید غرق می شود زیرا سنگین تر می شود و در نتیجه متراکم تر می شود. وقتی فنجان بیشتر از آب متراکم شود ، غرق می شود.
اگر این فنجان را با سنگ ، سرب و غیره پر کنید ، به همان خوبی غرق می شود. شرط غرق شدن این فنجان این است که وزن آن باید از وزن آبی که جابجا می کند بیشتر باشد (یعنی وزن آن باید بیشتر از وزن باشد) یک فنجان دقیقاً به همان اندازه ، اما از آب درست شده و پر از آب است.)اگر من درست فهمیدم ، نیروی شناوری نتیجه تغییرات فشار اعمال شده توسط نیروی جاذبه است. قانون ارشمیدس به طور کلی نیروی شناوری را پیش بینی می کندρمایعVg. چیزی که من قادر به درک آن نیستم این است که چرا وقتی کل نیروی ناشی از فشار اطراف یک کره شعاع را محاسبه می کنمRبه عنوان مثال ، من دقیقاً این نیرو را دریافت نمی کنم ، بلکه نیرویی است که توسط برخی ثابت ها تولید می شود. $F_\text{buoyancy}=\int_{0}^{2\pi}\int_{0}^{\pi}\rho_\text{fluid} gh\,R^{2}\sin\theta d\theta d\varphi$,$F_\text{buoyancy}=-2\pi g\rho_\text{fluid} gR^{3}\int_{0}^{\pi}(\cos\theta-1)\sin\theta d\theta=4\pi R^{3}\rho_\text{fluid}g$کار انجام شده توسط نیروی شناور $\int_0^{h/4}2ρA(h/2+2x)g\text{d}x=\frac{3\rho Agh^2}{8}$
سطح آب در یک قایق غرق شده ثابت است
"یک سوراخ کوچک به پایین قایق مستطیل شکسته می شود و اجازه می دهد آب به قایق وارد شود. هنگامی که قایق در آب فرو می رود ، کدام یک از نمودارهای زیر به بهترین وجه نشان می دهد که میزان جریان آب از سوراخ با زمان متفاوت است؟ فرض کنید که هنگام غرق شدن ، قایق به صورت افقی باقی می ماند. "
پاسخ داده شده یک خط افقی بود ، یعنی نرخ ثابت است. توضیح روی کلید پاسخ این بود که اصل ارشمیدس می گوید تفاوت بین سطح آب داخل و خارج ثابت است ، بنابراین سرعت جریان ثابت است. در حالی که می توانستم این را به نوعی تجسم کنم ، من هرگز چیزی در مورد اصل ارشمیدس که به این روش استفاده می شود . چه مدرکی برای این امر وجود دارد (اختلاف ثابت سطح آب 0
نیروی شناور برابر چگالی بار مایع شتاب محلی با توجه به بار گرانش حجم آواره، .$F_b = \rho g V$
فرض کنید قایق ثابت خواهد بود ، بنابراین بدون هیچگونه نیروی خالصی ، اگر سوراخ اجازه عبور آب را ندهد. سپس ، اگر تنها نیروهایی که بر روی قایق وارد می شوند ، نیروی و نیروی جاذبه است ، ما می دانیم که m جرم قایق است.$F_b = -F_g = mg$
جرم قایق تغییر نمی کند ، چگالی آب و شتاب محلی ناشی از جاذبه نیز تغییر نمی کند ، بنابراین ما$mg = \rho g V$و$V = \frac{m}\rho$
و بنابراین حجم جابجا شده ثابت است. اگر قایق ما یک منشور مستطیل شکل باشد که در حال فرو رفتن مستقیم است ، جابجایی (حجم قایقی که در زیر آب است ، منهای حجم قایقی که پر از آب است) که A مساحت قایق است ، h عمق نسبت به سطح آب کف قایق است و l سطح آب در قایق است.$V = A(h-l)$
سپس "تفاوت بین سطح آب داخل و خارج" hl توسط$h-l = \frac{V}A = \frac{m}{A\rho}$
دلیل شناوری اختلاف فشار در مایعات است. به طور خاص ، تفاوت در فشار هیدرواستاتیک در سطوح مختلف ، از آنجا که فشار هیدرواستاتیک آب با عمق افزایش می یابد ( فاصله زیر سطح است). قسمتی از بدن که تحت فشار هیدرواستاتیک بالاتری قرار دارد بیشتر از قسمت تحت فشار فشار هیدرواستاتیک پایین به سمت بالا رانده می شود. همچنین ، در فضا هیچ شناوری وجود نخواهد داشت زیرا هیچ جاذبه ای وجود نخواهد داشت ، بنابراین هیچ تفاوتی در فشار هیدرواستاتیک وجود ندارد.p=ρgh
. از آنجا که همانطور که گفتید هیچ آبی به زیر مکعب نمی رسد ، در نتیجه فشار نیرویی به سمت بالا وجود نخواهد داشت. در واقع مایع مکعب را به سمت پایین ، به کف فشار می دهد ، بنابراین نیروی پایین رگ در تماس با مکعب ، وزن مکعب + وزن مایع بالا خواهد بود.
بله ، از آنجا که دلیل شناوری اختلاف فشار است ، اگر در زیر مکعب آب نباشد ، در حقیقت هیچ نیروی شناوری وجود نخواهد داشت. مایع مکعب را به سمت پایین فشار می دهد.تصویر
من می گویم که مکعب در واقع آب را جابجا می کند (اگر آن را بردارید ، سطح آب کاهش می یابد) ، اما در این حالت وقتی با آن به عنوان بخشی از رگ رفتار می کنید ، حق دارید ، زیرا زیر آن آب وجود ندارد. هر جسمی که در مایعی غوطه ور است ، بخشی از آن را جابجا می کند (زیرا مایعات در وهله اول وجود داشت ، وقتی بدن را غوطه ور می کردید باید جایی بروید) ، اما اصل ارشمیدس می گوید که نیروی وارد بر بدن برابر با وزن مایع جابجا شده فقط زمانی مناسب است که بدن کاملاً در آن غوطه ور باشد. در واقع ، استنباط این قانون نسبتاً ساده است:تصویر
اگر و اگر درهای ضد آب بسته شده بودند ، آیا تایتانیک فرصتی برای فرار از سرنوشت غم انگیز خود داشت؟
تایتانیک "غیرقابل غرق شدن" در نظر گرفته شد زیرا از چهارده شانزده محوطه ممکن است اب گرفتگی زده شود و هنوز شناور باشداین محفظه ها اساساً "دیوارهای" عمودی در سراسر کشتی بودند.اگر منطقه بین هر دو دیواره اب گرفتگی شود ، آب نمی تواند به قسمتهای دیگر سرازیر شود (هنگام بسته شدن درهای اب گرفتگی). به این فکر کنید که 16 قایق کوچکتر با هم جوش خورده اند و ایده شما را می گیرند.احتمالاً درست است که باز گذاشتن درهای ضد آب بین محفظه ها روند کج شدن را کند می کند. هنگامی که کشتی به یک زاویه خاص رسید ، فشارها بیش از حد زیاد شد (نیروی خمشی از جلو که سعی در غرق شدن و عقب در تلاش برای شناور شدن بود). اعتقاد بر این است که دیگهای بخار (به یاد داشته باشید این یک کشتی بخار عظیم بود) شل شده و در طول کشتی "سقوط" کرده ،بدنه سوراخ شده سرعت اب گرفتگی بیشتر می کرد. بدنه نیز ممکن است به نصف شکسته شود زیرا تنشهای خمشی بسیار بیشتر از آن بود که برای مقاومت در نظر گرفته شده بود. در این مرحله ، ژنراتورهای برق از کار افتادند ، سوراخ بدنه به شدت بزرگتر شد و کل ماجرا در چند ثانیه تمام شد.
از دست دادن فشار مایع در اثر نشت سوراخ را محاسبه کنید
یک بخش داده شده از لوله دارای یک معادله جریان مانند: ΔP = γw2 است که ΔP از دست دادن فشار سر بیش از طول لوله است ، γ ضریب مربوط به طول ، قطر ، تعداد رینولد و غیره است و w دبی است .
حال تصور کنید که یک لوله داریم و می خواهیم یک سوراخ کوچک در آن قرار دهیم. ما می توانیم آن را با قیاس با یک مدار الکتریکی ، جایی که سوراخ با یک مقاومت شنت بزرگ اضافه شده در آن نقطه که به زمین نشان داده شده است ، تجزیه و تحلیل کنیم. بگذارید P0 فشار ثابت محرک جریان را نشان دهد (مشابه منبع ولتاژ) ، P1 فشار در نقطه مورد نظر نزدیک سوراخ باشد و $\gamma_{1,2,3}$ضریب جریان برای قسمت لوله در بالادست سوراخ باشد. ، پایین دست سوراخ ، و خود سوراخ. بگذارید w سرعت جریان بالادست سوراخ ،$w_2$پایین دست و $w_3$ جریان خود سوراخ باشد. سپس شما یک سیستم معادله دارید که می توانید برای P1 حل کنید:$P_0 - P_1 = \gamma_1 w^2$,$P_1 - 0 = \gamma_2 w_2^2$,$P_1 - 0 = \gamma_3 w_3^2$,$w_2+w_3 = w$حالت بدون سوراخ با γ3 = given داده می شود. از آنجا که سوراخ کوچک است ، می توانید $\gamma_3 >> \gamma_2, \gamma_1$ فرض کنید به هر حال ، این به شما افت فشار افزایشی برای یک سوراخ را نشان می دهد.البته ، من تصور می کنم که جریان توسط یک فشار منبع ایده آل ثابت هدایت می شود. در حقیقت فشار منبع ممکن است تابعی از سرعت جریان باشد (مشابه امپدانس منبع ولتاژ) که نتیجه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد ، اما می تواند به صورت مستقیم به معادلات فوق اضافه شوداجازه دهید لوله دارای ناحیه A و سوراخ a باشد. بگذارید فشار ورودی pi باشد و سرعت ورودی vi باشد. برای سرعت خروجی از علامت گذاری مشابه با زیرنویس f استفاده کنید. اجازه دهید سرعت سیال خارج شده از سوراخ vh باشد و فشار اتمسفر p0 باشد. تراکم ρ است.
بیایید زمان کمی را dt بگیریم. در این زمان ، اجازه دهید یک ستون مایع به طول $dx_i$ وارد لوله شود ، $dx_f$ از لوله خارج شود و از سوراخ خارج شود. بدیهی است که $dx_i=v_idt$ و c. حال ، کار انجام شده توسط فشار$p_iAdx_i$ در ورودی ،$$ در خروجی و −$-p_fAdx_f$ در سوراخ است. بنابراین ، کار انجام شده است$w=p_iAdx_i-p_fAdx_f-p_0adx_h$و$\Delta KE=\frac{1}{2}\rho(Adx_fv_f^2+adx_hv_h^2-Adx_iv_i^2)$و$p_iAdx_i-p_fAdx_f-p_0adx_h=\frac{1}{2}\rho(Adx_fv_f^2+adx_hv_h^2-Adx_iv_i^2)\qquad \cdots (1)$از انجا که $Av_i=av_h+Av_f\qquad \cdots (2)$پس $p_iAv_i-p_fAv_f-p_0av_h=\frac{1}{2}\rho(Av_f^3+av_h^3-Av_i^3)\qquad \cdots (3)$خوب $\rho Adx_iv_i=\rho Adx_fv_f$یا $v_i^2=v_f^2 \implies v_i=v_f \qquad(4)$، اما ما می توانیم با فرض این vi≈vf پیش برویم. این فقط در صورت توجیه A >> a قابل توجیه است. سپس ، ما می توانیم تمام نمونه های $v_i^3-v_f^3$ را با $3v_i^2\Delta v$ جایگزین کنیم ، جایی که$\Delta v=v_i-v_f=\frac{av_h}{A}$. همه موارد دیگر vf را می توان با vi جایگزین کرد. نیرویی که به کشتی در حال غرق شدن وارد میشود $F
g

=M
sub

⋅g$و$F
total

=d
water

V
sub

⋅g−F
propeller

−M
sub

⋅g $معادله محاسبه فشار داخل سیال در تعادل:${\displaystyle \mathbf {f} +\operatorname {div} \,\sigma =0} $گشتاور ناشی از فشار در مایعات اگر من یک جسم صلب و جامد داشته باشم در یک تنظیم ثابت که به نیروهای فشار P مایع (بدون نیروهای برشی) ارسال می شود ، می توانم به راحتی کل نیروی F وارد شده بر جسم را محاسبه کنم ،$\mathbf{F}=-\int P\: \mathrm{d}\mathbf{S},$جایی که $\mathrm{d}\mathbf{S}=\hat{n}\mathrm{d}S$ دیفرانسیل سطح است و با واحد بردار$\hat{n}$ به سطح طبیعی می رسد و ادغام در کل سطح جسم در تماس با سیال است.
حال ، تصور کنید که همان جسم به گونه ای نگه داشته می شود که یک نقطه خاص (در موقعیت $\mathbf{r}_{\rm fix}$) در جسم باید ثابت بماند ، اما ممکن است جسم در این نقطه بچرخد. چگونه گشتاور T اعمال شده توسط نیروهای فشار در مورد این نقطه را محاسبه کنم؟$\mathbf{T}=-\int (\mathbf{r}-\mathbf{r}_{\rm fix}) \times \hat{n}\; P(\mathbf{r})\;\mathrm{d}S\quad\mathrm{?}$هر دو معادله من را می توان برای یک حالت تنش دلخواه روی سطح گسترش داد: اگر فشارهای ایزوتروپیک (فشار) و انحرافی (قیچی و غیره) را در یک سنسور تنش مناسب ترکیب کنید ، نیرو و گشتاور آن را خواهید دید "جسم درون سیال" عبارتند از: $\mathbf{F} = \int \bar{\bar{\sigma}}\cdot\hat{n}\ dS$و$\mathbf{T} = \int (\mathbf{r} - \mathbf{r_{fix}}) \times \bar{\bar{\sigma}}\cdot\hat{n}\ dS$نیروی وارد بدنه در معادلات ناویر استوکس $\rho(\frac{\partial v_i}{\partial t} + v_j\frac{\partial v_i}{\partial x_j}) = -\frac{\partial p}{\partial x_i} + \mu\frac{\partial^2 u_i}{\partial x_j \partial x_j} + f_i$ ما فرض می کنیم: یک سیال وجود دارد که دارای معادله ای از حالت زیر است:$\rho = \rho(P,T)$جایی که ρ چگالی سیال است ، P فشار و T دما است. بیایید مشتق شده از این معادله را داشته باشیم تا:$d\rho = (\frac{\partial \rho}{\partial P})_{T} dP + (\frac{\partial \rho}{\partial T})_{P} dT$بیایید فرض کنیم که مایع ما در تعادل گرمایی است و درجه حرارت آن تغییر نمی کند ، در نتیجه: dT = 0بنابراین ، ما باید:$d \rho = (\frac{\partial \rho}{\partial P})_{T} dP$من می دانم که این فرضیه زیادی است اما دوباره فرض کنیم که تغییر چگالی به دلیل تغییر فشار غیرخطی نیست و مایع ما در واقع مانند یک گاز ایده آل رفتار می کند. در نتیجه ، (∂ρ∂P) T مربع معکوس سرعت صدا را که یک عدد ثابت است ، می نامم$(\frac{\partial \rho}{\partial P})_{T} = c_{s}^{-2}$,$d \rho = c_{s}^{-2} d P$,$\Delta \rho = c_{s}^{-2} \Delta P$,$(\rho - \rho_{f}) = c_{s}^{-2} (P - P_{0})$جایی که $\rho_{f}$ چگالی سیال در حالت استراحت یا مرجع است که برای هر سیال یک مقدار جدول بندی شده است و $P_{0}$ فشار مرجع است.حالا ، من تصور می کنم که مایعات من یک مایعات غیرقابل انعطاف است و این بدان معنی است (چگالی ثابت است و واقعاً ثابت است!):$\rho = \rho_{f}$در نتیجه ، از آنجا که ، هر سیال صرف نظر از قابلیت فشرده سازی یا عدم قابلیت انعطاف پذیری سرعت صوتی محدودی دارد ، من استدلال می کنم که:$P = P_{0}$یا به عبارت دیگر ، فشار دقیق باید برابر با فشار مرجع باشد.
اکنون ، من ثابت کردم که برای یک سیال غیرقابل انعطاف تا زمانی که چگالی ثابت باشد ، فشار نیز باید ثابت باشد. بنابراین در معادله ناویر-استوکس غیرقابل تطبیق ما داریم:$\rho_{f} \frac{\partial \mathbf{u}}{\partial t} + \rho_{f} (\mathbf{u} \cdot \nabla)\mathbf{u} = -\nabla P + \nabla \cdot \tau$منشأ شیب فشار در انتگرال ناویر-استوکس$\frac{\partial}{\partial t}\int_V\rho\mathbf u\,dV=-\oint_S\left(\rho\mathbf u\cdot d\mathbf{S}\right)\mathbf{u}-\oint_Sp\,d\mathbf{S}+\int_V\rho\mathbf{f}_{body}\,dV+\mathbf{F}_{surf}$این اصطلاح گرادیان فشار است که در کل حجم ادغام می شود ، به یک انتگرال سطح تبدیل می شود و از قضیه گاوس استفاده می شود
یک میدان از نیروهای سطح در واحد سطح (کشش ها) ، نشان داده شده t ، که یک میدان سطحی است که در مرز خود تعریف شده است ویک رشته از نیروهای بدن (در واحد حجم) ، همانطور که در مقاله ویکی پدیا مشخص شده است ، در قسمت داخلی آن مشخص شده است.بنابراین ، می توان فرض کرد که حفظ حرکت خطی برای بدن اعمال می شود (قانون دوم نیوتن را تعمیم می دهد$\frac{\mathrm{d} \mathbf{P}}{\mathrm{d} t} = \mathbf{F}_{\text{body}} + \mathbf{F}_{\text{surface}} \tag{roham}$و$\mathbf{P} = \int_V { \rho \mathbf{u} \, \mathrm{d}V}$وو جایی که می توان کل نیروهای سطح وجسم را به عنوان محاسبه کرد$\mathbf{F}_{\text{body}} = \int_V { \mathbf{f}_{\text{body}} \, \mathrm{d}V}, \quad \mathbf{F}_{\text{surface}} = \oint_S { \mathbf{t} \, \mathrm{d}S}$ که باید یک میدان تنسور σ وجود داشته باشد به گونه ای که برای هر نقطه از مرز یک بدن (زیر دامنه) با n طبیعی عادی محلی مشخص ، محلی مقدار بردار کشش (با گرفتن مقدار نرمال به گونه ای که به سمت خارج جسم نشان داده شود) توسط داده می شود$\boldsymbol{\sigma} \cdot \mathbf{n} \tag{roham2}$
تنسور σ تنسور تنش کوشی است $\mathbf{F}_{\text{surface, normal}} = \oint_S { (\mathbf{t} \cdot \mathbf{n}) \mathbf{n} \, \mathrm{d}S} = \oint_S { (\boldsymbol{\sigma}\cdot \mathbf{n}) \cdot \mathbf{n} \, \mathbf{\mathrm{d}S}} = - \oint_S { p \, \mathbf{\mathrm{d}S}}$
تصویر

ارسال پست